Tips på vinterbil

CIA_SWE Automationselektriker
16 oktober 2008 · 213 Inlägg

ja säger då en Sierra eller en Scorpio, dom är billiga, kul att köra, bakhjuls, men om du bara skall ha en vinterbil så är det nästan onödigt att sattsa på en XR4 som nån nämde tidigare, på snö så duger det gott och väl med en 2L motor

annars funkar väll en gammal BMW eller Mercedes, tror dom är lite dyrare, men dom klarar väll jobbet att sladda dom me

Edit: fast du bodde ju ganska långt ner, vet inte hur mkt snö ni får där nere, så du kanske skulle sattsa på nått med lite mera pulver om du har tänkt drifta på asfalt

Senast redigerat av CIA_SWE (16 oktober 2008)

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
Rquired Allmänt envis
16 oktober 2008 · 12 512 Inlägg

Smaken är ju olika, som tur är egentligen. Men jag tycker ändå att det är säkrare med några relativt lätthävda sladdar i en tex Bmw i halka än att förlora styrförmågan och understyra med en tex volvo 850.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tobee
16 oktober 2008 · 735 Inlägg

E30 äger på snö, min gamla 320 hade jag mkt roligt med men en 318 duger gott för ändamålet. Drar inte lika mkt soppa heller.
Nackdelen med E30 är att när man behöver lite framkomlighet är den värdelös! Typ vid omkörningar i snömodd är den rentav farlig, så det brukade då iaf jag unvika! Sen att ta sig upp för isiga backar kunde man glömma.. Så särskillt praktiskt var den inte

Numera har jag en Audi 90 Q 20V som vinterbil och det kan inte bli bättre! Både praktiskt och roligt!

tilltugg
17 oktober 2008 · 26 Inlägg

tobee skrev:
E30 äger på snö, min gamla 320 hade jag mkt roligt med men en 318 duger gott för ändamålet. Drar inte lika mkt soppa heller.
Nackdelen med E30 är att när man behöver lite framkomlighet är den värdelös! Typ vid omkörningar i snömodd är den rentav farlig, så det brukade då iaf jag unvika! Sen att ta sig upp för isiga backar kunde man glömma.. Så särskillt praktiskt var den inte

Numera har jag en Audi 90 Q 20V som vinterbil och det kan inte bli bättre! Både praktiskt och roligt!

Jag hade en 320i -78. Gick som ett spjut, men den var nog lika farlig som de nyare du beskriver. Minns med fasa särskilt ett tillfälle då jag en vinter körde uppför en 'backe' på E4...gick väl runt 90. Allt var frid o fröjd tills jag nådde krönet... helt plötsligt hade bakhjulen fått för sig att de skulle hinna före framhjulen till slutdestinationen, som i detta fall väldigt lätt hade kunnat bli fronten på en mötande Scania eller ett obehagligt djupt dike bakom en ynklig plogkant.

Minns inte riktigt hur jag tog mig ur den situationen, men att helt plötsligt ha fordonet i 90 grader mot färdriktningen i 90 knyck _ÄR_ ingen hit. smile  Efter den dagen började jag slänga in barlast i skuffen. En 25-kilos sandsäck över bakaxeln gjorde susen.

Däremot har jag provat häva en ofrivillig sladd med en framhjulsdriven. (Det var spårigt, så jag fick ett kast när bakhjulen bytte spår) och jag kan säga att det var ingen fröjd. Den trippen slutade med att jag stod baklänges mot färdriktningen och kände mig otroligt fånig.

Så personligen har jag lättare att häva en sladd med bakhjulsdrivet men framhjulsdrivet, särskilt i snömodd, är 'stabilare'. Nu drev jag väl bort från ämnet lite, men kontentan som jag ser det är iallafall att om man vill busa vintertid så kan man lika gärna göra det i en fet gammal volvo. Dessutom är det en hel massa plåt att skrynkla i en sån innan man gör sig illa på riktigt. smile

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"
Turbovin Turbo lover
17 oktober 2008 · 555 Inlägg

E39 funkar bra på vintern om man lägger till lite pengar wink Skönt med antispinn också, annars skulle jag nog gå på en E34.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
guwib
17 oktober 2008 · 624 Inlägg

varför ej volvo?? om det bara är en vinterbil så spelar det väl knappast ngn roll.. desutom tror jag att det blir svårt att hitta bättre bilar än volvo i den prisklassen.! samt tillgång till kunskap och reservdelar till dem är helt obegränsad!!

vad fan är en ford i jämförelse??

bmw visst men i den prisklassen?!jag vill inte köpa en sönderkörd 318 av ngn jävla unge i keps och med för mkt snus i munnen..

jag köpte mig en 740gl 90´ en ägare och full servicebok! visserligen 28000MIL MEN VADÅ!!full servicebok, en ägare, ej rost=skitfin..
9000:- nästan skandal..!

vad får du för dem pengarna med den kvaliten som volvo bevisligen står för om det inte skall vara en volvo!?

who´s the man?
A_Jeppsson
17 oktober 2008 · 84 Inlägg

jag vet att man kan komma över riktigt fina volvo bilar för en billig peng det kan man med andra bilar också men jag är envis som en åsna, har jag en gång sagt aldrig äga volvo eller saab så står jag fast vid det. oavsett att jag verkligen vill ha tag i en Amazon kombi så har jag sagt innan, ingen volvo eller saab så nu får man sitta och drömma om en fin amazon kombi istället :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang