Tysk expert som har helt rätt !

Beaverus
19 november 2008 · 257 Inlägg

TenZer skrev:

Beaverus skrev:

T5Black skrev:
äh alla saabar ser ju exakt likadana ut, jävla tråkbil!! sista bilen jag skulle köpa, finna ju kia å fiat som är snyggare och bättre men samtidigt så behöver ju inte sveriges ekonomi de här precis!

Du har möjligtvis inte sett nya Saab 97x?
Jag har aldrig i hela mitt liv ens tänkt tanken på att köpa en Saab förut men sen jag satt i en av dom få exemplaren i sverige så blev jag helt kär. Om bara den kunde släppas på svenska marknaden så tror jag att Saab skulle bli lite mer eftertraktat.

Jag tvivlar, inte idag i vart fall. Vad Saab skulle behöva nu är en egenutvecklad liten bil, typ polo, med en rktigt snål diesel.

suvar och andra soppamonster är i princip omöjliga att sälja idag

Förstår verkligen inte varför man alltid måste se negativt på allt. På grund av börskrasch mm så dör nästan bilindustrin eftersom ingen vågar köpa bilar. Samtidigt sjunker bensinpriset så att att fler som inte haft råd med bilar pga dom tokhöga priserna numera har råd med bil. Detta kan förhoppningsvis (om man inte ser ur miljusynpunkt) leda till att dom som kanske har sålt sin "nya" dyra törstiga bil har råd att köpa en ny bil igen. Och varför då inte en Saab ifall man nu gillar dom. Eller stackars volvo som var tvungen att varsla folk. Då kommer det krävas folk som jobbar igen. Man kan inte bara fokusera på nuet utan tänka lite frammåt. Visst skulle en liten billig bil vara bra för saab också men den uppfattnignen jag fått utav Saab är att dom inriktar sig mer på den "sportiga" typen av bilar. Om dom nu skulle gå ifrån det konceptet så har jag en känsla av att dom "sviker" en trogen skara som väntar på nya sportiga modeller som t.ex 9-7x aero med en 400 hästars 6l corvette-v8.Jag kanske är helt ute och cyklar men jag anser iaf att så länge man ska hålla på och se negativt på allt så kommer allt bara bli negativt hmm

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
AndreasPlars
19 november 2008 · 1 062 Inlägg

Bobo skrev:
Tycker tysken har vettiga åsikter, alla Saab älskare kan ju köpa en Opel istället

Men hallå.. Ingenting i eller på en tex Vectra ser ju ut som en Saab eller är som en Saab.
Och sååå mycket skiljer det inte i pris så man måste välja den bil med fulast inredning och en mindre snygg design.
Sedan så säljs de flesta Saabar inte i Sverige.
MÅNGA biltillverkare har idag gemensamma plattformar och gör vitt skilda bilar på de.
Tex: "C30/V50/Focus", "Jaguar/S80/V70/Mondeo", "9-3/Vectra/Chevrolet Malibu/Cadillac BLS" och det finns många fler exempel.
Plattformerna är ju heller inte konstruerade av EN ensam biltillverkare utan är ett samarebete.
Därför är det ju helt fel att kalla tex S80 för gjord på "fordplattan" osv när det tex i det fallet var mestadels Volvo som stor för utvecklingen.
Lika fel är det att samarbetet: "plattan Epsilon2" mellan GM/Saab/Opel  och kalla den "Opelplattan".
Eller att kalla motorn i 9-3/Vectra/BLS för Opelmotor när den är global och ett samarbete den med.

M.V.H..

Senast redigerat av AndreasPlars (19 november 2008)

Saab 900i (1989)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
19 november 2008 · 3 404 Inlägg

Beaverus skrev:

TenZer skrev:

Beaverus skrev:
Du har möjligtvis inte sett nya Saab 97x?
Jag har aldrig i hela mitt liv ens tänkt tanken på att köpa en Saab förut men sen jag satt i en av dom få exemplaren i sverige så blev jag helt kär. Om bara den kunde släppas på svenska marknaden så tror jag att Saab skulle bli lite mer eftertraktat.

Jag tvivlar, inte idag i vart fall. Vad Saab skulle behöva nu är en egenutvecklad liten bil, typ polo, med en rktigt snål diesel.

suvar och andra soppamonster är i princip omöjliga att sälja idag

Förstår verkligen inte varför man alltid måste se negativt på allt. På grund av börskrasch mm så dör nästan bilindustrin eftersom ingen vågar köpa bilar. Samtidigt sjunker bensinpriset så att att fler som inte haft råd med bilar pga dom tokhöga priserna numera har råd med bil. Detta kan förhoppningsvis (om man inte ser ur miljusynpunkt) leda till att dom som kanske har sålt sin "nya" dyra törstiga bil har råd att köpa en ny bil igen. Och varför då inte en Saab ifall man nu gillar dom. Eller stackars volvo som var tvungen att varsla folk. Då kommer det krävas folk som jobbar igen. Man kan inte bara fokusera på nuet utan tänka lite frammåt. Visst skulle en liten billig bil vara bra för saab också men den uppfattnignen jag fått utav Saab är att dom inriktar sig mer på den "sportiga" typen av bilar. Om dom nu skulle gå ifrån det konceptet så har jag en känsla av att dom "sviker" en trogen skara som väntar på nya sportiga modeller som t.ex 9-7x aero med en 400 hästars 6l corvette-v8.Jag kanske är helt ute och cyklar men jag anser iaf att så länge man ska hålla på och se negativt på allt så kommer allt bara bli negativt hmm

Du har absolut inte fel med det resonemanget, men vem har sagt att en mindre bil inte kan vara sportig och praktisk? Som exempel, tänk dig en förminskad turbo x med xwd v6an på 280pollar och 3 dörrar, en konkurent till Golf GTI, Honda Civic Type-r BMW 120, Audi A3 osv men att det finns en liten och billig diesel att tillgå samt några fel motoralternativ däremellan

Senast redigerat av TenZer (19 november 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
19 november 2008 · 1 874 Inlägg

Tycker att det vore totalt värdelöst om Saab eller Volvo skulle ryka. Det är så pass stora
företag som har så pass många anställda. Och sedan så har dom så pass många bilar ute,
med garantier, service-tider, o.s.v. Det handlar ju inte bara om att fabrikspersonal som får
gå, utan även säljare, bilaffärer som får stänga, o.s.v. Det skulle bli väldigt illa. Okej om
det hade varit nåt litet skitbolag, men Volvo och Saab är så pass stora.

Det med Volvo känns ju lite extra surt. De var ju med väldigt tidigt, uppfann trepunktsbältet
o.s.v. Det vore tråkigt om sådana företag försvann. Det är ungefär som om Ikea skulle gå
i konkurs, om inte värre...

Syst3m
19 november 2008 · 1 079 Inlägg

IceEyes skrev:

Syst3m skrev:

Brandis skrev:
att saab borde läggas ner? vet inte riktigt om det är så bra med tanke på att det går jävligt dåligt för svenska ekonomin just nu och vi behöver inte fler arbetslösa... därimot kan vi införa skottpengar på alla kapitalister och folk som bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt, inklusive alla i som sitter och styr

Hur jävla smart är det om man skjuter alla som styr Sverige? Ska alla lodisar ta över landet?

Tänk efter innan du skriver, sosse (?). I en lågkonjuktur är det omöjligt att arbetslösheten inte stiger. Att lägga ner Saab är för arbetarna i Sverige inte bra, men ett bilföretag som bara har en marknad (Sverige) är det inte lönt att ha kvar. Varför köpa en Saab när man kan köpa en Opel? Förståeligt om man är svenne för att man vill ha en Saab, men i övriga världen är Saab skit. Jo, det är sant. De är inget prestigemärke och att sedan ta mycket betalt är ingen bra kombination.

Lägg ner Saab, eller gå ihop så att Volvo och Saab blir ett märke, som det var tänkt en gång i tiden innan EU sa nej.

I övriga världen är Saab skit? Här har vi en som lever kvar på 90-talet märker jag smile

Och varför köpa Volvo när man kan köpa Ford?

Nä, vad jag vet är det 2000-tal nu. Men jo, Saab är inget prestigemärke/kvalitétsmärke som de vill vara. Fråga vilken som helst i ett annat land. Enda anledningen att inte Saab är utdött är att det finns Saabpatrioter i Sverige och ett fåtal idioter i utlandet som slösar pengar.

Varför köpa Volvo när man kan köpa Ford? Ja, Volvo gör iallafall sina egna motorer (undantag finns), mer egen utveckling och bättre bilar än Ford. Saab är på samma nivå som Opel, samma grejer. Skiljer mycket mellan en Volvo och en Ford även om de delar bottenplatta. Kvalitén är dessutom mycket bättre på en Volvo än en Ford, Saab, Opel med mera även om det sviktat sedan Ford tog över.

Syst3m
19 november 2008 · 1 079 Inlägg

TenZer skrev:

mangaz skrev:
så länge den där jävla instrumentpanelen som i dagens saabar sitter kommer saab gå i konkurs ..

Ok...

SAAB 9-3
http://z.about.com/d/cars/1/0/K/j/gm_07 … terior.jpg

SAAB 9-5
http://z.about.com/d/cars/1/0/d/h/ag_07 … terior.jpg

Peugeot 207
http://www.portalcoches.net/www/images/ … terior.jpg

Golf R32
http://www.leblogauto.com/images/golf_r32_interior.jpg

Nissan Qashqai
http://www.carspace.com/arvin1/Albums/I … iginal.jpg

Volvo s40/v50
http://www.swedespeed.com/news/uploads/ … 00_004.jpg

Ser inte vad det är som är så dåligt i SAABs inredning jämfört med många andra, själv tycker jag att allting är logiskt placerat och estetiskt tilltalande.

Varför jämföra fula inredningar med fula? Saabs är inte lika avskyvärd som andra, men Volvos är i topp där tycker jag. Kolla också på Xc60s nya, helt underbar!!

http://www.newsdesk.se/files/f1eb2a0b6f2d88bd18945da1990a0aea/resources/ResourceHiresImage/thumbnails/14372_1_5_medium.jpg

viccoA
19 november 2008 · 3 110 Inlägg

Syst3m skrev:

IceEyes skrev:

Syst3m skrev:
Hur jävla smart är det om man skjuter alla som styr Sverige? Ska alla lodisar ta över landet?

Tänk efter innan du skriver, sosse (?). I en lågkonjuktur är det omöjligt att arbetslösheten inte stiger. Att lägga ner Saab är för arbetarna i Sverige inte bra, men ett bilföretag som bara har en marknad (Sverige) är det inte lönt att ha kvar. Varför köpa en Saab när man kan köpa en Opel? Förståeligt om man är svenne för att man vill ha en Saab, men i övriga världen är Saab skit. Jo, det är sant. De är inget prestigemärke och att sedan ta mycket betalt är ingen bra kombination.

Lägg ner Saab, eller gå ihop så att Volvo och Saab blir ett märke, som det var tänkt en gång i tiden innan EU sa nej.

I övriga världen är Saab skit? Här har vi en som lever kvar på 90-talet märker jag smile

Och varför köpa Volvo när man kan köpa Ford?

Nä, vad jag vet är det 2000-tal nu. Men jo, Saab är inget prestigemärke/kvalitétsmärke som de vill vara. Fråga vilken som helst i ett annat land. Enda anledningen att inte Saab är utdött är att det finns Saabpatrioter i Sverige och ett fåtal idioter i utlandet som slösar pengar.

Varför köpa Volvo när man kan köpa Ford? Ja, Volvo gör iallafall sina egna motorer (undantag finns), mer egen utveckling och bättre bilar än Ford. Saab är på samma nivå som Opel, samma grejer. Skiljer mycket mellan en Volvo och en Ford även om de delar bottenplatta. Kvalitén är dessutom mycket bättre på en Volvo än en Ford, Saab, Opel med mera även om det sviktat sedan Ford tog över.

Självklart skiljer sig de svenska märkenas rykten på svenska marknaden respektive utländska marknaden, här hemma är vi ju lite av patrioter av våra egna biltillverkare.
Saab står nog för en viss dynamik och sportighet i hela världen men inte är det synonymt med kvalitet eller att man är sportig i termer om 0-100 tider.

Volvo har ett riktigt uselt kvalitetsrykte i USA tex, vilket jag inte tycker är särskilt förvånande med tanke på att det knappt finns en automatlåda till S80/V70n/XC70/XC90 som gått mer än 20k mil innan de rasar. Volvo har inte heller något premiumbilsstämpel i staterna däremot är de kända för sin säkerhet och att det är en "bra bil för frugan att transportera ungarna i".

Senast redigerat av viccoA (19 november 2008)

AudiTQ-90
19 november 2008 · 273 Inlägg

Syst3m skrev:

TenZer skrev:

mangaz skrev:
så länge den där jävla instrumentpanelen som i dagens saabar sitter kommer saab gå i konkurs ..

Ok...

SAAB 9-3
http://z.about.com/d/cars/1/0/K/j/gm_07 … terior.jpg

SAAB 9-5
http://z.about.com/d/cars/1/0/d/h/ag_07 … terior.jpg

Peugeot 207
http://www.portalcoches.net/www/images/ … terior.jpg

Golf R32
http://www.leblogauto.com/images/golf_r32_interior.jpg

Nissan Qashqai
http://www.carspace.com/arvin1/Albums/I … iginal.jpg

Volvo s40/v50
http://www.swedespeed.com/news/uploads/ … 00_004.jpg

Ser inte vad det är som är så dåligt i SAABs inredning jämfört med många andra, själv tycker jag att allting är logiskt placerat och estetiskt tilltalande.

Varför jämföra fula inredningar med fula? Saabs är inte lika avskyvärd som andra, men Volvos är i topp där tycker jag. Kolla också på Xc60s nya, helt underbar!!

http://www.newsdesk.se/files/f1eb2a0b6f … medium.jpg

tjaa... inte var väl den så mkt mer liv i än saabs inredning.. tongue

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
kolvas
19 november 2008 · 4 001 Inlägg

För f*n, ge er nu, en del gillar inredningen i SAAB bättre än Volvo och andra Audi mer än BMW osv... har ni någonsin kommit någon vart i en sån här "minpappaärstarkareändin-debatt"

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Fel_xi
19 november 2008 · 211 Inlägg

Ger inte mycket för den där s.k "experten". Han verkar inte riktigt ha den "kollen" han ut ger sig för att ha.. Kan dessutom vara bra att veta att han tidigare skötte marknadsföringen åt Porsche & VW.

Händer trots allt lite i trollhättan.
http://ttela.se/start/trollhattan/1.51461

AndreasPlars
19 november 2008 · 1 062 Inlägg

Syst3m skrev:
Varför köpa Volvo när man kan köpa Ford? Ja, Volvo gör iallafall sina egna motorer (undantag finns), mer egen utveckling och bättre bilar än Ford. Saab är på samma nivå som Opel, samma grejer.

Helt fel! Vet du vad du pratar om?
Varför sitter det annars Saabs Trionic motorstyrning i Opels 2,0 turbomodeller och GMs BLS mfl?
Motor är framtagen i Sverige av GM Powertrain i S-tälje, låt vara att motorblocket är konstruerad av Lotus Enginering i GB. Unikt för Saabmotorn jämfört med sugmotorvarianterna som säkert är framtagna av Opel (kanske) är annan vevaxel, annat topplock, annat motorstyr, andra kolvar, andra vevstakar m.m.

De andra ska vara glada att de fått en så fin motor smile

För övrigt så har den sexväxlade (i Opel/9-3 mfl) lådan även konstruerats/tagit fram av GM-powertrain i Sverige. Även om den idag tillverkas i Tyskland.


Sen kan man läsa här om man vill: http://ttela.se/start/trollhattan/1.51461
M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (19 november 2008)

Saab 900i (1989)
Fredrik-79
19 november 2008 · 2 164 Inlägg

Volvos nya modeller är ju samma som fords bara volvofierade.
De är ju inte samma med Saab.
Sen så har saab mer utveckling av nyare system som ska komma i bruk så jag tror de är mer att tysken inte vet vad han pratar om.
Finns för många tyckare som inte är insatta i hur de ser ut inne i företaget som GME.
Att sen Saab är huvud utvecklare för 4x4 för FWD bilar, all form av överladdning, etalol motorer och andra förnybara bränsle.
Sen även hybrid drift för framhjulsdriva bilar har dom också utveckling för.

Men som GM själva har sagt så lägger dom inte ner ett märke mer för de är för dyrt.
Men å andra sidan är ju Opel bara ett märke inom GM som lätt kan bytas ut då de säljs samma bilar under namnet potiac i USA och vaxhall i england.
Saabs bilar är ju saabs och de ska väldigt mycket till innan GM gör nått sånt.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
peegee Forummoderator
19 november 2008 · 2 924 Inlägg

Syst3m skrev:
Varför köpa Volvo när man kan köpa Ford? Ja, Volvo gör iallafall sina egna motorer (undantag finns), mer egen utveckling och bättre bilar än Ford. Saab är på samma nivå som Opel, samma grejer. Skiljer mycket mellan en Volvo och en Ford även om de delar bottenplatta. Kvalitén är dessutom mycket bättre på en Volvo än en Ford, Saab, Opel med mera även om det sviktat sedan Ford tog över.

Skillnaden där är att GM har hunnit intregera ihop Opel och Saab mer än vad Ford och Volvo hunnit men nu när det går dåligt så förbereder Ford en försäljning av Volvo istället...
Saab hade sin motorfabrik i Södertälje till alldeles nyss...

Volvo PVs motorfabrik i Skövde (inte att förväxla med Volvo Powertrain´s motorfabrik också i Skövde) hänger ju lösare och lösare eftersom Ford mer och mer väljer att sätta in sina motorer i Volvo-bilarna ...Volvos "Skövdemotor", den 5-cylindriga lever ju än tack vare sin kvalité men den innefattas inte i snåla bränsleförukningsmotorer där fokuset ligger nu... ungefär av liknande orsaker som ödet för Saabs motorfabrik i Södertälje...

Så skillnaden är inte så stor egentligen när det gäller motorer.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
TurbOla Reservdansk
19 november 2008 · 6 271 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Volvos nya modeller är ju samma som fords bara volvofierade.
De är ju inte samma med Saab.
Sen så har saab mer utveckling av nyare system som ska komma i bruk så jag tror de är mer att tysken inte vet vad han pratar om.
Finns för många tyckare som inte är insatta i hur de ser ut inne i företaget som GME.
Att sen Saab är huvud utvecklare för 4x4 för FWD bilar, all form av överladdning, etalol motorer och andra förnybara bränsle.
Sen även hybrid drift för framhjulsdriva bilar har dom också utveckling för.

Men som GM själva har sagt så lägger dom inte ner ett märke mer för de är för dyrt.
Men å andra sidan är ju Opel bara ett märke inom GM som lätt kan bytas ut då de säljs samma bilar under namnet potiac i USA och vaxhall i england.
Saabs bilar är ju saabs och de ska väldigt mycket till innan GM gör nått sånt.

MVH

F

Om nu Saab är "huvudutvecklare" för 4x4 för FWD(?!?) hur kommer det sig då att de inte fått ut en bil med XWD förrän nu?

Volvo delar plattform med många fordmodeller ja, men Volvo har en egen utveckling, med egna resurser och egna motorer, växellådor o.s.v.
Ford genomgår nu en "Fordifiering" dvs alla fabriker ska tillverka delar till alla deras modeller.

Volvo uteslöts ur den "Fordifieringen" vilket innebär att Volvo förmodligen är till salu, om Ford slutar vara förvirrade, panikslagna, och kommer på vad de egentligen ska göra...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MrSkyline89 driver with style
19 november 2008 · 800 Inlägg

Asså om ni inte har läst så långt så kommer det fram över inte tillverkas nårra saab i Sverige längre. de stod där att "I Rüsselsheim ska även efterföljaren till Saabs 9.5 tillverkas"
å vem äger bilfabriken i Rüsselsheim??? JAAAA DE E OPEL!!!!

De står med där att "Saab är idag inte mycket mer än en OPEL på vilken man har klistrat märket Saab på motorhuven"!!!!!!!!!

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
TurbOla Reservdansk
19 november 2008 · 6 271 Inlägg

peegee skrev:
Skillnaden där är att GM har hunnit intregera ihop Opel och Saab mer än vad Ford och Volvo hunnit men nu när det går dåligt så förbereder Ford en försäljning av Volvo istället...
Saab hade sin motorfabrik i Södertälje till alldeles nyss...

Volvo PVs motorfabrik i Skövde (inte att förväxla med Volvo Powertrain´s motorfabrik också i Skövde) hänger ju lösare och lösare eftersom Ford mer och mer väljer att sätta in sina motorer i Volvo-bilarna ...Volvos "Skövdemotor", den 5-cylindriga lever ju än tack vare sin kvalité men den innefattas inte i snåla bränsleförukningsmotorer där fokuset ligger nu... ungefär av liknande orsaker som ödet för Saabs motorfabrik i Södertälje...

Så skillnaden är inte så stor egentligen när det gäller motorer.

Såhär är det:
Ford fick överkapacitet på sina engelska fabriker för motorer.
Hur gör man då?
Tvingar man folk att gå från fabriken för att få ner kapaciteten?

Nej, man flyttar över stora delar av Volvos 5-cylindriga produktion till England.
Så nu tillverkas femmorna på Fords fabriker, och får i efterhand ändras om till Volvo, vilket ger en extremt mycket högre tillverkningskostnad än det hade behövt vara, vilket innebär att varje 5-cyl motor som Volvo säljer är förlust...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MrSkyline89 driver with style
19 november 2008 · 800 Inlägg

IceEyes skrev:

Syst3m skrev:

Brandis skrev:
att saab borde läggas ner? vet inte riktigt om det är så bra med tanke på att det går jävligt dåligt för svenska ekonomin just nu och vi behöver inte fler arbetslösa... därimot kan vi införa skottpengar på alla kapitalister och folk som bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt, inklusive alla i som sitter och styr

Hur jävla smart är det om man skjuter alla som styr Sverige? Ska alla lodisar ta över landet?

Tänk efter innan du skriver, sosse (?). I en lågkonjuktur är det omöjligt att arbetslösheten inte stiger. Att lägga ner Saab är för arbetarna i Sverige inte bra, men ett bilföretag som bara har en marknad (Sverige) är det inte lönt att ha kvar. Varför köpa en Saab när man kan köpa en Opel? Förståeligt om man är svenne för att man vill ha en Saab, men i övriga världen är Saab skit. Jo, det är sant. De är inget prestigemärke och att sedan ta mycket betalt är ingen bra kombination.

Lägg ner Saab, eller gå ihop så att Volvo och Saab blir ett märke, som det var tänkt en gång i tiden innan EU sa nej.

I övriga världen är Saab skit? Här har vi en som lever kvar på 90-talet märker jag smile

Och varför köpa Volvo när man kan köpa Ford?

I övriga världen är det ingen som köper en Volvo längre. de e ba här i Sverige å i USA de sålds Volvo men de har slutat med!

kolla i övriga Europa, de räcker att man åker över te Danmark, där är det så att man nästan få köra en hel dag för att kunna räknar ihop 10 Volvobilar. Volvo kommer dör ut med snart! Inte bara SAAB.

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
TurbOla Reservdansk
19 november 2008 · 6 271 Inlägg

Opel16V skrev:
I övriga världen är det ingen som köper en Volvo längre. de e ba här i Sverige å i USA de sålds Volvo men de har slutat med!

kolla i övriga Europa, de räcker att man åker över te Danmark, där är det så att man nästan få köra en hel dag för att kunna räknar ihop 10 Volvobilar. Volvo kommer dör ut med snart! Inte bara SAAB.

Går du in på Swedespeed.com så ser du att Volvo turbobilar är relativt eftertraktade, av många olika slag.
Problemet är väl snarare att produktionen ligger i Europa, så man skeppar över ett antal till staterna, vilket inte blir lika många som här.

Ser en del danskar som söker efter reservdelar och Volvo-bilar i Sverige eftersom de är billigare här. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MrSkyline89 driver with style
19 november 2008 · 800 Inlägg

TurbOla skrev:

Opel16V skrev:
I övriga världen är det ingen som köper en Volvo längre. de e ba här i Sverige å i USA de sålds Volvo men de har slutat med!

kolla i övriga Europa, de räcker att man åker över te Danmark, där är det så att man nästan få köra en hel dag för att kunna räknar ihop 10 Volvobilar. Volvo kommer dör ut med snart! Inte bara SAAB.

Går du in på Swedespeed.com så ser du att Volvo turbobilar är relativt eftertraktade, av många olika slag.
Problemet är väl snarare att produktionen ligger i Europa, så man skeppar över ett antal till staterna, vilket inte blir lika många som här.

Ser en del danskar som söker efter reservdelar och Volvo-bilar i Sverige eftersom de är billigare här. smile

Javisst men jag menade med ny sålda bilar.... Jag själv e från tyskland å vet hur det ser ut där. Volvo har aldrig riktig eftertraktade där och kommer inte blir mera heller.

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
kolvas
19 november 2008 · 4 001 Inlägg

största problemet är att Volvo & SAAB är relativt små bilmärken som ägs av stora drakar som drar ur lönsamheten & utvecklingen ifrån märkena, sen kanske det inte bara är en nackdel, hade Volvo & SAAB haft råd med sina egna utvecklingskostnader sen de blev uppköpta? det kommer vi aldrig få veta.
Jag skiter fullständigt i om Volvo eller SAAB som märke skulle läggas ner, bara tillverkningen av bilar (t.ex Ford eller Opel) flyttas över till fabrikerna vi har här i Sverige.
De som är märkeskåta har nog inte fattat hur bilindustrin har fungerat sen 1970, under årens lopp så har design & system hoppat fram å tillbaka mellan de olika bilmärkena och olika samarbeten mellan olika märken har varit mer eller mindre omfattande.
Mycket utav utvecklingen gör varken Volvo eller SAAB eller nåt annat bilmärke heller utan dom betalar en aktör som gör de jobb dom dom blir ombedda att göra oavsett vem som frågar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang