Fortfarande fel :S ... volvo 940 turbo -91 b230FT EL-PROBLEM HJÄLP :(

V_Racing
18 april 2009 · 935 Inlägg

Håller på å försöka få igång min volvo 940 turbo. men verkar inte komma ström i spridar-kontakterna.. har testat med orginal spridare å kopplat in motstånd men inget resultat då heller.. kopplade bort spridarmotståndet å byglade igen.. men samma resultat.. kommer bensin och allt i fuelrail.. men inget ut i spridarna?.. vad kan felet vara ? någon som vet?

Tacksam för alla svar..

Senast redigerat av V_Racing (19 april 2009)

V_Racing
18 april 2009 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/75761/629408_0arjlw.jpg
så ser byglingen ut med 788cc spridare på.. å med orginal spridare på så är motstånd inkopplat.. men samma resultat.. ingen bensin ut till spridarna sad

V_Racing
18 april 2009 · 935 Inlägg

Ingen som vet vad felet kan vara??... har ingen ström till tändspolen häller..

men bensinpumpen under bilen å allting annat funkar... bara ström till spridare och tändspole som fattas hmm ??

laaantz
18 april 2009 · 465 Inlägg

säkert ngt glapp i ngn kabel ngn stans? kollat säkringar?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
18 april 2009 · 2 252 Inlägg

alltså får den ingen impuls från typ hallgivaren eller svänghjuls givaren?..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
V_Racing
18 april 2009 · 935 Inlägg

Ja å en polare har mekat hela kvällen nu.. är skit mysko fel.. plus och minus som går till tändspolen har ström i i sig 12v.. men när man kopplar in dom till tändspolen finns inget..å vi har testat med flera spolar med samma resultat.. o nej inget dåligt batteri eller liknade har kört med startkablar..  Dratt direkt kablar från batteriet.. så va kan vara felet?.. plus att de inte finns ström till spridarna.. vad kan vara felet?... funderar på att riva ner alla kablar till motorn å koppla om de på nytt?.. kan kanske vara nån jord som inte jordar ordentligt ?...

Tiurinen
19 april 2009 · 385 Inlägg

kanske jag som är mupp , men jag förstod inte riktigt vad du menade med att du hade ström på tändspolen sen när du kopplade in dom så hade du inge ström ? vart hade du inge ström och vad koppla du in ? kan kanske hjälpa dig om jag får exakt rätt beskrivning smile

Nissan skyline R33 Gts-t "RB30DET" (1995)
Jimm
19 april 2009 · 1 661 Inlägg

Ingen gammal startspärr som spökar? Annars kan du ju mät på vev och kamgivare.
mvh

Volvo_Performance
19 april 2009 · 78 Inlägg

På 740 vet jag att det sitter ett relä ibland på expansionskärlet som jordar spridarna. Om du har ett sånt, kan det vara paj. Pröva att jorda spridarna och se om dom öppnar.
Behöver du kopplingsschema ifall det är nån kabel du undrar över så har jag både volvos egna och autodatas kopplingscheman smile

Volvo 740 "Saffran" (1987)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
19 april 2009 · 2 252 Inlägg

kolla om din hallgivare eller svänghjuls givare fungerar som dom ska....

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
V_Racing
19 april 2009 · 935 Inlägg

The_Mechanic skrev:
kolla om din hallgivare eller svänghjuls givare fungerar som dom ska....

har bytt den.. hjälper inte..

alexbenhard Hemlig Agent
19 april 2009 · 1 115 Inlägg

Testa att byta spridar reläet då.
Kostar ca. 350:- på Volvo.

Det spökade på min bil och då ville spridarna inte öppna.

MVH. Alex

V_Racing
19 april 2009 · 935 Inlägg

alexbenhard skrev:
Testa att byta spridar reläet då.
Kostar ca. 350:- på Volvo.

Det spökade på min bil och då ville spridarna inte öppna.

MVH. Alex

ska testa med att koppla ur hela vänstra sidan av kabelstamen.. sedan koppla in allt igen.. kan tänkas att man missat nån jordkabel eller liknande.. får testa med spridar relät annars..

V_Racing
19 april 2009 · 935 Inlägg

Ingen som vet vad felet kan vara ?..

*har testat så att styrboxen funkar i en annan bil.. de gör den..
*har fixat alla jordpunkter
*har bytt givare till svänghjul
*har testat med tre olika tändspolar..

*Har ström 12v till de 2 kablar som går till tändspolen.. men kopplar ja in dom på tändspolen bryts det..

*Har heller inte någon ström ut till spridar-kontakterna ger inget utslag / ingen impuls..

*Allt annat funkar.. bensinpump trycker ut bensin till fuelrail..

Blir galen tongue ingen som vet ?

Tack på förhand MVH..

Senast redigerat av V_Racing (19 april 2009)

V_Racing
19 april 2009 · 935 Inlägg

har nog löst problemet:) nollningen på svänghjulet tongue... ner med v-lådan nolla på nytt sen blir de åka av big_smile

V_Racing
19 april 2009 · 935 Inlägg

okey har nu nollat motorn men fan inte hjälpte det fortfarande samma jevla fel sad

Ingen som vet vad felet kan vara ?..

*har testat så att styrboxen funkar i en annan bil.. de gör den..
*har fixat alla jordpunkter
*har bytt givare till svänghjul
*har testat med tre olika tändspolar..
*Har Nollat motor/svänghjul..

*Har ström 12v till de 2 kablar som går till tändspolen.. men kopplar ja in dom på tändspolen bryts det..

*Har heller inte någon ström ut till spridar-kontakterna ger inget utslag / ingen impuls..

*Allt annat funkar.. bensinpump trycker ut bensin till fuelrail..

Blir galen tongue ingen som vet ?

Tack på förhand MVH..

Go_Patrik
20 april 2009 · 252 Inlägg

V_Racing skrev:
okey har nu nollat motorn men fan inte hjälpte det fortfarande samma jevla fel sad

Ingen som vet vad felet kan vara ?..

*har testat så att styrboxen funkar i en annan bil.. de gör den..
*har fixat alla jordpunkter
*har bytt givare till svänghjul
*har testat med tre olika tändspolar..
*Har Nollat motor/svänghjul..

*Har ström 12v till de 2 kablar som går till tändspolen.. men kopplar ja in dom på tändspolen bryts det..

*Har heller inte någon ström ut till spridar-kontakterna ger inget utslag / ingen impuls..

*Allt annat funkar.. bensinpump trycker ut bensin till fuelrail..

Blir galen tongue ingen som vet ?

Tack på förhand MVH..

Jag gissar fortfarande på att ditt larm stryper tändningen på något sett. Larm är alltid misstänkt när ingen gnista kommer fram.. smile

andreasgoransson90
20 april 2009 · 9 Inlägg

kolla larmet för de små spökade lite när ja ägde bilden förra sommaren,, ryckte lite i sladdarna så funkade det sen, så kolla de så kanske du hittar ett fel där smile

Sharky
20 april 2009 · 10 287 Inlägg

Tvångskör avlastningsreläet som matar spridare & tändspole samtidigt som du kör på starten och kolla om den hostar igång.

Se sidan 24, Relä 2/12:
http://pliki.mojevolvo.pl/volvotechinfo … n_3_39.pdf

Tänk också på att du måste kolla att tändboxen funkar, inte bara bränsleboxen. Det är tändboxen som bestämmer.

Tänk också på att du bara har 12V på tändspolen och spridarna i någon sekund på Läge II på nyckeln. Konstant 12V får du inte förrän tändboxen är nöjd och vet att motorn snurrar på starten.

Hur har du gjort med kallstartspridaren?

/Göran


V_Racing skrev:
Blir galen ingen som vet ?.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
V_Racing
20 april 2009 · 935 Inlägg

tack för alla svar smile har kollat allting ska testa byta tänd-modulen i vänster-skärmen som skickar signal.. sedan riva bort larmet : )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang