Homer Simpsons GR8 68 - Kompressormatad Firebird 400 Conv 1968

Målet är att bygga en kopia av Homer Simpsons kompressormatade Pontiac Firebird 1968 Convertible.
  • 136 Följare
  • 127 309 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2014
Formula
2 mars 2011 · 398 Inlägg

Jag har köpt ett list-kit till cabben. Så nu är alla lister utbytta till nya fräscha!

Jag har en extra huv till bilen, då jag inte vill skära sönder en orginal 400 huv (en dödssynd!). Nu har jag även köpt ett orginaloption. En huv-varvräknare. Har inte bestämt mig helt för om jag skall anv den eller inte.

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20322&mode=view

Motorn är hornad. Jag har fått tag på en 400-vev, men den måste slipas. Kommer troligtvis nästa vecka, och då åker den direkt in till motorfirman som får slipa den...

Senast redigerat av Formula (2 mars 2011)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
3 mars 2011 · 398 Inlägg

OK, då får det nog bli huvvarvräknare också! smile

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
12 mars 2011 · 398 Inlägg

400-veven har kommit och den är inlämnad för slipning. Hoppas den blir klar nästa vecka...

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
12 mars 2011 · 398 Inlägg

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20346&mode=view

Lite delar har kommit. Mer är på väg...

Hub fram på veven
MSD Btm Box
MSD Blaster 2 Coil + fäste
Ram Air 4 kam
Lyftare
Edelbrock kalibreringskit X 2 (till förgasare)
Shut Gun Scoop (var mycket större än jag trodde! :eek: )
Felpro topp packningar
Ventilfjädrar, retainers o knaster

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
14 mars 2011 · 398 Inlägg

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge...? Har väntat på mitt kyl i över två (2) år!! mad

Det lustiga är att jag alltså beställde (och betalde) ett kyl för 2 år sedan till en annan bil. NU har det äntligen kommit. Snacka om väntetid. Jag har legat på med jämna mellanrum och äntligen dök det upp ett paket! Lustigt nog passar ju detta kylet till den här bilen också. lol

Ett Heavy Duty 4 radigt kyl med växellådskyl inbyggt.

Har även beställt (från mitt vanliga ställe) elfläkt och elvattenpump. Så förhoppningsvis skall det inte vara några problem med att motorn går varm!


http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20432&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
15 mars 2011 · 398 Inlägg

Emilius skrev:
Shotgun scoop?

Lil' Bandit har ju ett Hilborn-style scoop

Jo det stämmer... Men jag tycker Shotgun är mycket snyggare... tongue
Jag kommer tyvärr frångå konceptet på tre punkter. 1 Shotgun Scoop. 2 Ev svart motorhuv. 3 Spoiler fram (som på min tidigare Firebird).

Spoiler fram på min tidigare Firebird (den jag köpte kylet till wink )
https://www1.garaget.org/archive/37/36816/65684/65684-1505326.jpg

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
17 mars 2011 · 398 Inlägg

_night_stalker_ skrev:
Ja, klart du ska ha spoilern. Alla F-body bilarna behöver en sån, spec gen.1erna smile

Tack, jag håller med. Som sagt, speciellt gen1 blir mycket snyggare! smile
Den kommer snart att monteras.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
23 mars 2011 · 398 Inlägg

Nu skall vi se om det är någon som tittar in i den här tråden?
Jag pratade med firman som skall lackera min "nya" motorhuv. Och innan jag får massa elaka e-mail om att man inte får förstöra en original 400 huv så vill jag meddela att jag har alltså en annan vanlig huv som jag skall göra hål i...
Frågan är nu om jag skall lacka huven röd precis som restan av bilen eller om jag skall göra den mattsvart.

Personligen så hade jag tänkt göra den mattsvart då jag tycker det är fräckare och att det blir grymt snyggt ihop med röd bil med svart cab/inredning.
Men det blir lite mer stilrent med rött och dessutom är ju Homers huv röd!  lol

Så vad tycker ni? och vad har ni för argument...  smile

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
24 mars 2011 · 398 Inlägg

Tack för alla svar!
Röd verkar iaf leda till en början. HIttade en bild som jag klippte och klistrade med för några år sedan. Lustigt att idén fanns redan då. Det är alltså inte min bil som är på bilden. Men jag har samma årsmodell, färg, inredning, cab, fälgar etc.
Jag kommer ha en svart spoiler nertill fram också.


http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20451&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
28 mars 2011 · 398 Inlägg

Stötte på ett problem jag inte tänkt på. Bilen hade elektrisk soppapump tidigare och nu har jag beställt mekanisk.
Jag kom på att den ocentrerade ringen som skall sitta längst fram på kammen och trycker pumparmen upp och ner fattas. Skall söka runt och se om jag kan få tag på en sådan snabbt.

Alltid är det något som fattas!

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
28 mars 2011 · 398 Inlägg

Motorn börjar ta form igen... Vev, kolvar, stakar på plats... Nu går det fort!

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20455&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
30 mars 2011 · 398 Inlägg

opel4life skrev:
Är den klar till 18:e juni? Åktur kanske?

Självklart skall den vara klar då! Målet är ju 14 maj!!! big_smile

En åktur är bokad. Jag kanske kan få åka med i din myggmotorbil också? wink

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
30 mars 2011 · 398 Inlägg

Tog en bild på den ocentrerade ringen som nu sitter längst fram på kammen... Fick tag på en sådan och jag kunde fortsätta monteringen av motorn.

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20457&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
1 april 2011 · 398 Inlägg

Topparna är på. Kammen är monterad och kontrollerad. Lyftare, stötstänger och rullvippor är på plats. Ventilerna är justerade.

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20459&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger" (1999)
Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower" (1968)
Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi" (2006)
Formula
2 april 2011 · 398 Inlägg

Motorn är ihop nu och den är även målad. Den blev svart (som motorrummet). Svart med chrome kan nog bli bra!  big_smile

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20461&mode=view


http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20460&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"
Formula
2 april 2011 · 398 Inlägg

Stackarn skrev:
De va då jävlar vilken fart du har big_smile

Tackar! Jo så länge man har delar så är det bara att skruva. Då går det undan!

Men nu fattas det snart lite prylar igen... Hatar att vänta!

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"
Formula
2 april 2011 · 398 Inlägg

pontiacen skrev:
Onekligen lovande..

Tackar! smile

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang