Framförvarande bils last regnade över min bil - Vad göra?

PLindblom
9 juni 2011 · 1 200 Inlägg

På väg till jobbet, för ungefär en timme sedan, körde jag bakom en Passat från en relativt stor byggfirma (tydligt stripad) vars tak var lastat med diverse prylar.

Jag tänkte inte på hur lasten var fastsurrad, men rätt vad det var gjorde bilen en vild omkörning, vilket ledde till att en hel kartong med bultar, eller något liknande, lämnade taket och smattrade mot min bil. Föraren hade förmodligen väldigt bråttom och märkte inte vad som hände bakom, han for nämligen iväg i en väldig fart.

På nästa raksträcka körde jag ifatt bilen och skrev upp registreringsnumret. Därefter vände jag för att leta efter kartongen och lite av dess innehåll. Jag hann dock inte hitta något innan jag var tvungen att fara vidare till jobbet, det får bli till att fortsätta leta i eftermiddag.

Min fråga är, vad gör jag nu? Jag har aldrig varit med om några ”incidenter” i trafiken förut, så jag har dålig koll på när försäkringsbolag eller rentav polis ska kopplas in. Självklart ska jag kontakta byggfirman som bilen tillhör innan jag ringer polisen, men jag skulle vilja veta lite vad som gäller i sådana här situationer. Någon som varit med om något liknande?

Efter en noggrann undersökning av min bil har jag lyckats hitta två stycken nya, tydliga märken på främre stötfångaren, ett på huven och ett märke i vindrutan. Dessa ska jag förstås knäppa kort på när jag kommer hem.

Tacksam för svar smile

Hamilton
9 juni 2011 · 8 873 Inlägg

Ta kontakt med firman nu på engång och inte "sen".
dokumentera så mycket som möjligt och framför allt kontakta firman bums, visar det sig att dom inte vill kännas vid av olyckan så gör du helt rätt i att ringa Polisen och göra en anmälan.

Men börja med att ringa firman och hör vad dom har att säga.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Marticus Meldem
9 juni 2011 · 917 Inlägg

DU KAN GÖRA KAOS MED DEM!!1!!!1!!

näe men de bästa är att ta tag i det nu som Hamilton säger, och försök verkligen att hitta kartongen och massa bultar som du kan köra upp i ansiktet på dem och sen visa din nyblästrade bil.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Nafets86
9 juni 2011 · 821 Inlägg

fy fan vad surt patrik..
Jag hade ringt polisen först, sedan byggbolaget och sist försäkringsbolaget.
Eftersom det dessutom kommer att kallas för smitning då han åkte iväg så gör du rätt i att ringa polisen omedelbart.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Marticus Meldem
9 juni 2011 · 917 Inlägg

sengstr skrev:
fy fan vad surt patrik..
Jag hade ringt polisen först, sedan byggbolaget och sist försäkringsbolaget.
Eftersom det dessutom kommer att kallas för smitning då han åkte iväg så gör du rätt i att ringa polisen omedelbart.

Det är väll allvarligt?!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Nafets86
9 juni 2011 · 821 Inlägg

Marticus skrev:

sengstr skrev:
fy fan vad surt patrik..
Jag hade ringt polisen först, sedan byggbolaget och sist försäkringsbolaget.
Eftersom det dessutom kommer att kallas för smitning då han åkte iväg så gör du rätt i att ringa polisen omedelbart.

Det är väll allvarligt?!

Det är ganska allvarligt, Kanske lite hårt att kalla det smitning iförsig eftersom han kanske inte visste att lasten föll ner.. Men man skall ha så pass bra koll bakåt om man är osäker på lastningen.. men han kommer då iaf åka dit för att han inte surrade fast lasten ordentligt..
Vet inte hur hårda dom är på det. Men körkortet lär väl kunna ryka och dryga böter?

111     Underlåtenhet att ha lasten fastgjord/ övertäckt    
A     motordrivet fordon utom moped klass II(gäller även tillkopplat släpfordon/efterfordon som dras av sådant fordon)     1500:-

stod inget om körkort. så tar nog tillbaka det.

Senast redigerat av sengstr (9 juni 2011)

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
PLindblom
9 juni 2011 · 1 200 Inlägg

Tack för svaren smile

Jag ringde företaget och receptionisten gav mig numret till föraren. Där har det dock varit upptaget ett bra tag. Jag ska alldeles strax ge mig ut och leta efter kartongen igen.

Polisen väntar jag med att koppla in. Jag har tidigare anmält två stycken solklara brott och lämnat in riktigt bra bevismaterial för att en månad senare få ett brev om att utredningen är nedlagd.

Bör jag kontakta mitt försäkringsbolag och anmäla skadorna, eller ska jag först höra vad byggfirman har att säga?

Hamilton
9 juni 2011 · 8 873 Inlägg

Minister skrev:
Tack för svaren smile

Jag ringde företaget och receptionisten gav mig numret till föraren. Där har det dock varit upptaget ett bra tag. Jag ska alldeles strax ge mig ut och leta efter kartongen igen.

Polisen väntar jag med att koppla in. Jag har tidigare anmält två stycken solklara brott och lämnat in riktigt bra bevismaterial för att en månad senare få ett brev om att utredningen är nedlagd.

Bör jag kontakta mitt försäkringsbolag och anmäla skadorna, eller ska jag först höra vad byggfirman har att säga?

Med tanke på skadorna på din bil så kan du vänta med att ring FB.
Firman kanske vill göra upp i godo med dig utan att blanda in FB och deras självrisk är garanterat högre än vad det kostar att lackera en skärm,huv och byta ruta på din bil.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
PLindblom
9 juni 2011 · 1 200 Inlägg

Hamilton skrev:

Minister skrev:
Tack för svaren smile

Jag ringde företaget och receptionisten gav mig numret till föraren. Där har det dock varit upptaget ett bra tag. Jag ska alldeles strax ge mig ut och leta efter kartongen igen.

Polisen väntar jag med att koppla in. Jag har tidigare anmält två stycken solklara brott och lämnat in riktigt bra bevismaterial för att en månad senare få ett brev om att utredningen är nedlagd.

Bör jag kontakta mitt försäkringsbolag och anmäla skadorna, eller ska jag först höra vad byggfirman har att säga?

Med tanke på skadorna på din bil så kan du vänta med att ring FB.
Firman kanske vill göra upp i godo med dig utan att blanda in FB och deras självrisk är garanterat högre än vad det kostar att lackera en skärm,huv och byta ruta på din bil.

Mvh
Hamilton

Det har du rätt i. Jag fortsätter söka föraren. Får jag inte tag i honom snart ringer jag istället han som är fordons- och personalansvarig.

Jag var alldeles nyss ute på landsvägen och tog en promenad där det inträffade. Jag gick längs båda sidor om landsvägen och plockade upp totalt 10 stycken M12-muttrar innan jag till slut hittade kartongen som ursprungligen innehållit 100 stycken. Om kartongen var full innebär det att den vägde 1,5kg innan den tömdes ut över bland annat min bil i morse.

Självklart tog jag en massa kort och skrev även upp koordinaterna där jag hittade kartongen. Alla muttrar jag plockade upp låg fortfarande på, eller precis bredvid asfalten.

Senast redigerat av Minister (9 juni 2011)

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 juni 2011 · 10 427 Inlägg

.. förövarens trafikförsäkring borde väl täcka detta?

Nafets86
9 juni 2011 · 821 Inlägg

steifan skrev:
.. förövarens trafikförsäkring borde väl täcka detta?

man får nog betala självrisk själv vilket fall som helst om man inte kommer överens om något.
Det är ju det som är så surt när det gäller nästan alla saker med bilförsäkring.. en gammal kollgea som vars parkerade bil på en parkering blev påkörd av ett fyllo.. Fick betala självrisk själv på 6000 kr.. ingen försäkring som täckte det. trots att hon begärde ersättning ifrån honom.

Senast redigerat av sengstr (9 juni 2011)

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
LimpanS
9 juni 2011 · 351 Inlägg

Jäklar, M12 muttrar? De kan ju göra ganska rejäla skador.. Hur snabbt körde ni?

Lexus IS250 "Executive" (2006)
PLindblom
9 juni 2011 · 1 200 Inlägg

sengstr skrev:

steifan skrev:
.. förövarens trafikförsäkring borde väl täcka detta?

man får nog betala självrisk själv vilket fall som helst om man inte kommer överens om något.
Det är ju det som är så surt när det gäller nästan alla saker med bilförsäkring.. en gammal kollgea som vars parkerade bil på en parkering blev påkörd av ett fyllo.. Fick betala självrisk själv på 6000 kr.. ingen försäkring som täckte det. trots att hon begärde ersättning ifrån honom.

Jag har som sagt ingen aning om hur det går till, eftersom jag inte varit med om några skador i trafiken tidigare. Det känns som att det är dags att läsa på nu.

LimpanS skrev:
Jäklar, M12 muttrar? De kan ju göra ganska rejäla skador.. Hur snabbt körde ni?

Precis. 15 gram per mutter låter inte så jättemycket, men i hög fart blir det en del energi ändå. Jag höll ganska precis rätt hastighet, dvs. 90km/h. Han var mitt i en omkörning och färdades rimligtvis i betydligt högre hastighet. Jag är i alla fall väldigt glad att jag inte körde i motsatt riktning och mötte muttrarna, det hade varit desto värre.

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 juni 2011 · 10 427 Inlägg

Googlade lite, IF hade lite frågor/svar på sin hemsida:

http://www.if.se/web/se/foretag/radocht … spx?page=2  skrev:
Hej jag fick ett stenskott från en sten som flög av ett lastbilsflak, kan man hålla åkeriet ansvarig för detta?

Hej

En sten som faller från lastbilsflak och träffar vindrutan på din bil är att betrakta som tappad last och därmed är skadan ersättningsbar genom lastbilens trafikförsäkring.
Förutsättningen är att lastbilen kan identifieras och att utredning visar att skadan uppkommit som du beskiver.

Finns det ett vittne till händelsen, såsom en passagerare underlättar det utredningen. Har du helförsäkring på din bil anmäler du skadan till ditt eget bolag som sedan utreder, annars anmäler du skadan till motpartens försäkringsbolag.
/Michael

PLindblom
9 juni 2011 · 1 200 Inlägg

steifan skrev:
Googlade lite, IF hade lite frågor/svar på sin hemsida:

http://www.if.se/web/se/foretag/radocht … spx?page=2  skrev:
Hej jag fick ett stenskott från en sten som flög av ett lastbilsflak, kan man hålla åkeriet ansvarig för detta?

Hej

En sten som faller från lastbilsflak och träffar vindrutan på din bil är att betrakta som tappad last och därmed är skadan ersättningsbar genom lastbilens trafikförsäkring.
Förutsättningen är att lastbilen kan identifieras och att utredning visar att skadan uppkommit som du beskiver.

Finns det ett vittne till händelsen, såsom en passagerare underlättar det utredningen. Har du helförsäkring på din bil anmäler du skadan till ditt eget bolag som sedan utreder, annars anmäler du skadan till motpartens försäkringsbolag.
/Michael

Tackar för det smile

Jag blev precis uppringd av företagets fordonsansvarige. Han berättade att han höll på att fylla i deras försäkringspapper och ska skicka in dem idag. Jag ska tydligen göra samma sak, sedan ska allt skötas mellan våra försäkringsbolag. Någon självrisk ska jag inte behöva betala, så det verkar kunna lösa sig fint. Nu är bara frågan hur lång tid allt detta tar.

Senast redigerat av Minister (9 juni 2011)

Peter_5565
9 juni 2011 · 326 Inlägg

Jag har numera en sån här i vindrutan.

http://www.dealextreme.com/p/3-0m-pixel … tamp-44984

Har inte haft nytta av den ännu, men det har varit väldigt nära..

Nafets86
10 juni 2011 · 821 Inlägg

Skönt att det löste sig så smile bara att ta en whiskey i helgen och vara glad big_smile

cool kamera. Lite civilpolis varning det smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
PLindblom
4 augusti 2011 · 1 200 Inlägg

Bara ett par dagar efter incidenten fick jag mail från Länsförsäkringar:

Trafikolyckan – väg 55

Uppgifterna i din skadeanmälan visar att motparten är ansvarig för olyckan. Vi kan därför
betala skadorna på din bil som den fick vid kollisionen utan avdrag för självrisk.

På måndag får jag en ny vindruta. Måndagen därefter ska några delar på bilen lackas om smile

Nafets86
5 augusti 2011 · 821 Inlägg

Minister skrev:
Bara ett par dagar efter incidenten fick jag mail från Länsförsäkringar:

Trafikolyckan – väg 55

Uppgifterna i din skadeanmälan visar att motparten är ansvarig för olyckan. Vi kan därför
betala skadorna på din bil som den fick vid kollisionen utan avdrag för självrisk.

På måndag får jag en ny vindruta. Måndagen därefter ska några delar på bilen lackas om smile

Trevlig överraskning smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Marticus Meldem
5 augusti 2011 · 917 Inlägg

Härligt! "Grattis" antar jag eller vad man ska säga?^^

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang