Köpråd: Audi S4 2.7 vs A4 1.8T quattro - kring -99

TS_quattro fyrkrafsare
20 juli 2011 · 1 443 Inlägg

elhissar "runtom" är extra, oftast får man elhissar fram och gammal hederlig vev bak på A4...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Jennsii
20 juli 2011 · 64 Inlägg

JX skrev:

Jennsii skrev:
Har man inte råd att köra bilen så är det väl bättre att låta bli chip osv!?!? Du får ju oftast högre bränsleförbrukning om du kör på 95 så i slutändan handlar det bara om några kr mer vid varje tank!

Tja, inte alla gånger man behöver kräma ut allt ur motorn, så går det att köra snålt däremellan så är ju inte det dåligt precis smile

Dock köper jag det ni säger, att de går "snålare" på 98, vill minnas att jag hört det förr.



Hur är det förresten med extrautrustning på dessa bilar.. S4 antar jag att det mesta ingår i (AC och elhissar runtom är väl i princip det viktigast), hur är det med A4? Och hur är det med dragkrok på dessa bilar, går de att plocka bort eller finns det dem som är fast monterade?

Dom vill ha runt 0,8-1l oavsett körning och bil. Jag har ac och elhissar fram på min. Ser ut som en s4 i inredningen med b5 karossen. finns ju avtagbart drag till de flesta audi bilarna. har för mig att extra utrustningen till a4orna är elhissar bak, taklucka å nå mer...men jag sitter inte bak när jag kör iaf ^^

perryboy
20 juli 2011 · 45 Inlägg

tänk på att en bil som är 12år gammal har tappat väldigt mycket effekt......så om det är 150hk orginal, kanske det är 120 kvar =P

JX
20 juli 2011 · 107 Inlägg

Jennsii skrev:
Dom vill ha runt 0,8-1l oavsett körning och bil. Jag har ac och elhissar fram på min. Ser ut som en s4 i inredningen med b5 karossen. finns ju avtagbart drag till de flesta audi bilarna. har för mig att extra utrustningen till a4orna är elhissar bak, taklucka å nå mer...men jag sitter inte bak när jag kör iaf ^^

Det har jag funderat lite på också.. när jag ser en S4 så tycker jag de ser riktigt snygga ut, men när jag ser en standard A4 så tycker jag de ser "okej" ut.. men ändå är det väl inget mer än fälgarna som skiljer dem utvändigt?

Elhissar bak har jag hört är extra på Audi och bara fram som standard, konstigt nog. Men hur är det, är AC standard på dessa?

Och med draget har jag sett vissa skriva att det är monterbart, men det jag funderar på är om jag kan utgå från att det alltid går att plocka bort? Eller finns det dem med "fasta" drag också?

perryboy skrev:
tänk på att en bil som är 12år gammal har tappat väldigt mycket effekt......så om det är 150hk orginal, kanske det är 120 kvar =P

Min 21 år gamla 745:a har gått 43 000 mil men ändå kan man känna den "trycka på" lite ibland big_smile

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
TS_quattro fyrkrafsare
21 juli 2011 · 1 443 Inlägg

Det finns både fasta och avtagbart drag till A4, rent allmänt så tycker jag de icke avtagbara funkar bäst då de "avtagbara" ändå rostar fast och kan jävlas i största allmänhet = nedslag vid bes....

S4 har en annan front med större luftintag under strålkastarna, de har även som standard sportchassie såklart något som var tillval på 1.8T/TS, jag hade standarchassiet på min som förvisso kan vara lite halvfult då bilen ser ut som en allroad särskilt om man rullar 15 tum, dock så finns det 1.8Ts med "quattro GMBH-paket" dvs sportchassi, grå mätartavlor, andra fälgar etc, dessa är dock inte så vanliga...
Gå dock inte på att nån skriver "S-Line" om en B5 då just S-Line överhuvudtaget inte fanns till B5, den kom först till B6.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Jennsii
21 juli 2011 · 64 Inlägg

JX skrev:

Jennsii skrev:
Dom vill ha runt 0,8-1l oavsett körning och bil. Jag har ac och elhissar fram på min. Ser ut som en s4 i inredningen med b5 karossen. finns ju avtagbart drag till de flesta audi bilarna. har för mig att extra utrustningen till a4orna är elhissar bak, taklucka å nå mer...men jag sitter inte bak när jag kör iaf ^^

Det har jag funderat lite på också.. när jag ser en S4 så tycker jag de ser riktigt snygga ut, men när jag ser en standard A4 så tycker jag de ser "okej" ut.. men ändå är det väl inget mer än fälgarna som skiljer dem utvändigt?

Elhissar bak har jag hört är extra på Audi och bara fram som standard, konstigt nog. Men hur är det, är AC standard på dessa?

Och med draget har jag sett vissa skriva att det är monterbart, men det jag funderar på är om jag kan utgå från att det alltid går att plocka bort? Eller finns det dem med "fasta" drag också?

perryboy skrev:
tänk på att en bil som är 12år gammal har tappat väldigt mycket effekt......så om det är 150hk orginal, kanske det är 120 kvar =P

Min 21 år gamla 745:a har gått 43 000 mil men ändå kan man känna den "trycka på" lite ibland big_smile

Utvändigt så skiljer det sig inte heller spec mkt, lite annat vid fronten och s4 grill och andra emblem+ fälgar. men det är ju sånt man kan köpa och byta. allting passar ju på s4/a4 så det kvittar vilken bil det sitter på. Jag vet inte hur det är med acn då jag sett a4 utan ac, men det är ju bara att kika. Min fungerar klockrent iaf smile

JX
22 juli 2011 · 107 Inlägg

Har kanske fått reda på en hyfsat billig S4:abig_smile

S4 -99 (99b), importerad
gått ca 24 000 mil
turbos bytta vid 11 000 mil
det mesta på framvagnen är bytt
drivknut och styrled som behöver bytas
kamrem behöver bytas
chippad

40 000 kr

Någon som har någon synpunkt på det? smile Det jag funderar lite på är just milen den gått.

Senast redigerat av JX (22 juli 2011)

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Selleen
22 juli 2011 · 360 Inlägg

Beror på vad du är ute efter. Jag själv hade valt 1.8t alla dagar i veckan. s4:an är mycket dyrare i allt och jag tycker 1.8t är en bra mycket mer pålitlig motor! Dom går även helt okej vid chippning. Kan behövas ett kopplingsbyte på det också men!
Jobbar på VAG verkstad så har en del erfarenhet smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
JX
22 juli 2011 · 107 Inlägg

Selleen skrev:
Beror på vad du är ute efter. Jag själv hade valt 1.8t alla dagar i veckan. s4:an är mycket dyrare i allt och jag tycker 1.8t är en bra mycket mer pålitlig motor! Dom går även helt okej vid chippning. Kan behövas ett kopplingsbyte på det också men!
Jobbar på VAG verkstad så har en del erfarenhet smile

Måste du göra det så svårt att välja? lol

Som sagt, egentligen är jag ute efter en billig bil.. men att ha någon som går bra är ju aldrig helt fel det heller tongue

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Selleen
22 juli 2011 · 360 Inlägg

JX skrev:

Selleen skrev:
Beror på vad du är ute efter. Jag själv hade valt 1.8t alla dagar i veckan. s4:an är mycket dyrare i allt och jag tycker 1.8t är en bra mycket mer pålitlig motor! Dom går även helt okej vid chippning. Kan behövas ett kopplingsbyte på det också men!
Jobbar på VAG verkstad så har en del erfarenhet smile

Måste du göra det så svårt att välja? lol

Som sagt, egentligen är jag ute efter en billig bil.. men att ha någon som går bra är ju aldrig helt fel det heller tongue

Då skulle jag valt Audi a4 1.8t quattro med 190 hästars motorn. Efter en chipning borde du ju få runt 220-230 hästar och jag tycker dom går riktigt bra då smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
perryboy
23 juli 2011 · 45 Inlägg

Låter farligt att köpa en S4 som gått 24000! kamrem är snordyrt! sen behöver nog ett och annat bytas i motorn eftersom den gått så långt! Bättre du lägger på några kronor och köper en med färre mil..

perryboy
23 juli 2011 · 45 Inlägg

som jag brukar säga, en billig bil- blir en dyr bil

JX
23 juli 2011 · 107 Inlägg

Hmm joo.. svårt att välja sad

perryboy skrev:
Låter farligt att köpa en S4 som gått 24000! kamrem är snordyrt! sen behöver nog ett och annat bytas i motorn eftersom den gått så långt! Bättre du lägger på några kronor och köper en med färre mil..

Ca 13 000 skrev någon tidigare att kamrem gick på smile Men jo det är det funderar på, vad som mer kan gå sönder.. det är en bekant som säljer den, så jag vet vad jag i så fall får så att säga. Men sen kan det ju såklart finnas eller dyka upp fel som varken han eller jag vet om hmm

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
JX
27 augusti 2011 · 107 Inlägg

Har fortfarande inte hittat någon lämplig bil sad

Men hur är det med årsmodell 98, har de också de svaga turbosarna och grenrören som på 99A? Är det något mer som skiljer motför 99?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
JX
24 september 2011 · 107 Inlägg

Ännu en fråga: finns det några skillnader mellan sedan och kombi mer än hur de ser ut?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
24 september 2011 · 391 Inlägg

Vikt och utrymmen, men annars är det ingen skillnad vad jag vet.

Four rings to rule them all!
perryboy
24 september 2011 · 45 Inlägg

fulare wink

Danne_gg KTH Ingenjör;)
24 september 2011 · 391 Inlägg

perryboy skrev:
fulare wink

Ja så kan man ju resonera...tongue

Jag skulle aldrig köpa en A4 sedan då jag tycker avanten ser bättre ut och sedanen som en misslyckad BMW typ:P
Men smaken är som baken!

Four rings to rule them all!
perryboy
24 september 2011 · 45 Inlägg

nej nu jävlar får du stryk! Jag har en audi a4 sedan smile!!!  =P

perryboy
24 september 2011 · 45 Inlägg

nej då, mera pratiskt med kombi! men ser väl kanske lite sportigare ut med sedan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang