Hur tar jag bort målarfärg?

Swedrock
5 oktober 2011 · 90 Inlägg

Mina baklampor är målade "smoke" färg men tycker det blev för mörkt och blivit stoppad för detta också.

Så funderar på att ta bort den "svarta" färgen men är det någon som har en lösning på hur man tar bort färg på baklampor? Har kollat lite på biltema samt en målaraffär men hittar ingen bra lösning och vill heller inte köpa nya baklampor.

Alla tips är välkomna och tack i förväg smile

nikotino ///R-Rated
5 oktober 2011 · 518 Inlägg

Sälj dem och köp splirrans nya, det finns säkert någon som vill ha dem så?

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Swedrock
5 oktober 2011 · 90 Inlägg

Hehe, jo tänkte de också förut men vill helst inte sälja dem. Vill försöka först att få bort färgen, fixar jag inte det så blir de nog sälj sen köpa nya pga bakluckan kommer se lite annorlunda ut (inte lika mycke synlig kolfiber) till våren.

Swedrock
5 oktober 2011 · 90 Inlägg

Felplacerad skrev:
Det beror lite på vad det är för färg... Har du testat några medel ?

Hur då menar du? Har inte testat alls faktis, då jag inte hittat något bra för färg mot plast. Har du tips?

aakesson
5 oktober 2011 · 812 Inlägg
Swedrock
5 oktober 2011 · 90 Inlägg

Jo, läste på ett usa forum där en slipar bort färgen också. Kanske den enda lösningen? Tycker dock de borde finnas något "medel" för bort tagning av färg tongue

Swedrock
6 oktober 2011 · 90 Inlägg

Felplacerad skrev:

Swedrock skrev:
Jo, läste på ett usa forum där en slipar bort färgen också. Kanske den enda lösningen? Tycker dock de borde finnas något "medel" för bort tagning av färg tongue

Testa dig fram!
T-röd,nafta,cellulosa,bromsvätska,avfettning,fälgrengörning,lackrengörning etc. etc Finns hur mycket som helst, ut i garaget och titta vad det bjuds på! cool

Det gick inte med: T-röd, nafta och bromsvätska. Provade i morse. Är bara att jaga efter en ny lösning, nån som har fler ideer?

Korsen
6 oktober 2011 · 236 Inlägg

på webshopps där man kan köpa " toningsspray" kan man köpta färgborttagare med.. ska tydligen funka bra och inte förstöra plasten..

använd inte Thinner eller förtunning... bakljusen kan smälta

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
Swedrock
6 oktober 2011 · 90 Inlägg

Korsen skrev:
på webshopps där man kan köpa " toningsspray" kan man köpta färgborttagare med.. ska tydligen funka bra och inte förstöra plasten..

använd inte Thinner eller förtunning... bakljusen kan smälta

Smart, men funkar de även för vanlig "färg" då vi inte körde med toningsspray. Såg denna länken t ex: http://www.hova.com/borttagningsmedel-t … -4319.aspx

germ424
6 oktober 2011 · 267 Inlägg

köp en sprayburk på mekonomen eller på feltema, finns bredvid bakljus färgerna en färgborttagningsmedel, spraya på, gnugga med trasa. problem löst:)

rostskyddsmålare
germ424
6 oktober 2011 · 267 Inlägg
rostskyddsmålare
Swedrock
6 oktober 2011 · 90 Inlägg

germ424 skrev:
köp en sprayburk på mekonomen eller på feltema, finns bredvid bakljus färgerna en färgborttagningsmedel, spraya på, gnugga med trasa. problem löst:)

Okej, var på biltema och kollade och frågade även om detta men de sa de inte hade något. Får åka till annan då och kika. Har du testat de själv om de funkar?

Ragge88
6 oktober 2011 · 104 Inlägg

ta bromsolja å gnugga som fan men få inget på lacken då de fräter bort färgen

germ424
6 oktober 2011 · 267 Inlägg

japp tog bort på min gamla bil innan besiktningen,  fast köpte den på mekonomen, men ska vara samma medel i

rostskyddsmålare
Lidborn VD
6 oktober 2011 · 643 Inlägg

Tinner... Häll på rikligt så släpper det som ett skinn bara att kasa bort från glaset.. Har gjort det ett tiotal ggr.. Detta skadar glaset absolut minst jämfört med att sitta och gnugga eller hälla på nått som skadar plasten..

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
8 oktober 2011 · 3 585 Inlägg

Enda som funkar mot spraytoning enligt mig är CRC´s Gasket remover... Låt det inte sitta för länge bara... JÄVLIGT starkt. Börja med 10sekunder

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Lidborn VD
8 oktober 2011 · 643 Inlägg

2ooSX skrev:
våtslipa och polera

Är folk så dumma att dom slipar ner 1 komponents färg?
Kan förstå om man våtslipar ner ett par bakljus för att dom blivigt mjölkiga.. Och att man sen klarlackar.

Tinner löser upp så att man lätt kan ta av det på ett par minuter utan att skada plast/glas/lack/lister mm
Tex på ett par bakljus som är tonade häller man ett tunt tinner på dom sen kan man kasa bort toningen som blir som ett skinn ovanpå glaset. Bakljuset ser sen ut precis som innan toningen. Inte så mycket som en repa mer eller mindre.

davidklang
8 oktober 2011 · 908 Inlägg

på mekonomen kan man köpa färg till toning på baklmapor o blinkers. finns även en likadan spray flaska fast för borttagning.

Lidborn VD
8 oktober 2011 · 643 Inlägg

2ooSX skrev:

Lidborn skrev:

2ooSX skrev:
våtslipa och polera

Är folk så dumma att dom slipar ner 1 komponents färg?
Kan förstå om man våtslipar ner ett par bakljus för att dom blivigt mjölkiga.. Och att man sen klarlackar.

Tinner löser upp så att man lätt kan ta av det på ett par minuter utan att skada plast/glas/lack/lister mm
Tex på ett par bakljus som är tonade häller man ett tunt tinner på dom sen kan man kasa bort toningen som blir som ett skinn ovanpå glaset. Bakljuset ser sen ut precis som innan toningen. Inte så mycket som en repa mer eller mindre.

frågan är om du är? idiot.

då kunde du kommit hit och visat hur duktig du är när jag skulle få bort min toning, testade allt, ÄVEN THINNER LÄNGE.

så nej det var inte att hälla på lite thinner och se glad ut.

Här tar man åt sig!!

E det du man kallar folk?

Köper man riktig thinner går det utmärkt och jag har gjort det på alla mina tonade bakljus.

Tråkigt att det inte funka för dig..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang