Är det acceptabelt om försäkringsbolag kontinuerligt övervakar sina kunder?

Rquired Allmänt envis
11 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Datainspektionen har godkänt att försäkringsbolag skall få övervaka sina kunder och deras körstil med elektronisk utrustning, efter en ansökan från Folksam. Syftet är att förare som inte sköter sig skall få en högre premie och villkoren är att kunderna går med på upplägget samt att informationen hanteras enligt gällande lagar.

Är det något Garaget´s användare tycker är bra eller dåligt, och kan ni tänka er att bli övervakade för att få en lägre premie?

Även om det känns som en kliché kan jag inte låta bli att tänka på den övervakning George Orwell´s bok 1984 beskriver, jag vill inte låta paranoid i och med den reflektionen men övervakning har sina för och nackdelar. 
Frågan är om premien verkligen kommer bli lägre eller om de förare som accepterar övervakning får en premie i samma prisklass som idag samtidigt som mindre omdömesgilla förare (Var går gränsen, hur många kör perfekt?) och de som motsätter sig övervakningen får premier de inte har råd att betala.

Vad tror och tänker ni?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Constantine
11 oktober 2012 · 679 Inlägg

Är inte ett dugg förvånad över att det är Folksam som kommer med de här idéerna. Bojkotta skiten, jag vill inte leva i ett kontrollsamhälle iallafall!

it_mutt Avstängd
11 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Rquired skrev:
Datainspektionen har godkänt att försäkringsbolag skall få övervaka sina kunder och deras körstil med elektronisk utrustning, efter en ansökan från Folksam. Syftet är att förare som inte sköter sig skall få en högre premie och villkoren är att kunderna går med på upplägget samt att informationen hanteras enligt gällande lagar.

Är det något Garaget´s användare tycker är bra eller dåligt, och kan ni tänka er att bli övervakade för att få en lägre premie?

Även om det känns som en kliché kan jag inte låta bli att tänka på den övervakning George Orwell´s bok 1984 beskriver, jag vill inte låta paranoid i och med den reflektionen men övervakning har sina för och nackdelar. 
Frågan är om premien verkligen kommer bli lägre eller om de förare som accepterar övervakning får en premie i samma prisklass som idag samtidigt som mindre omdömesgilla förare (Var går gränsen, hur många kör perfekt?) och de som motsätter sig övervakningen får premier de inte har råd att betala.

Vad tror och tänker ni?

Oh, övervakning, roligt ämne (som konstant är uppe inom kriminologi big_smile)

Min inställning är, rent generellt; den som inte har något att "oroa sig för" bör inte heller ha några problem med övervakning.

För min del hade de gärna fått sätta "skiten" i mina bilar, men, detta under förutsättning att det både gynnar och misskrediterar, dvs; de som "sköter sig" belönas, de som missköter sig, ptja, de "drabbas".

Men, givetvis -bör- det vara en valmöjlighet; "Installera detta och du kan få lägre premie". Att sätta det som ett -krav- tror jag bara kommer få bolaget att tappa kunder

Senast redigerat av it_mutt (11 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
11 oktober 2012 · 5 545 Inlägg

Nej jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli övervakad bara för att få en lägre försäkringspremie.
Vem vill bli övervakad egentligen? Känns väldigt obehagligt att någon ska hålla koll på var jag är och min körstil. Och hur hade dem tänkt övervaka oss? En kamera i bilen som slås igång när bilen startas och skickar video via wi-fi eller 3g/4g och även en GPS-tracker för att hålla koll på var man kör och hur fort man kör.

Aldrig att jag skulle gå med på något sånt.

Nä om något försäkringbolag (eller någon annan) erbjuder att ge mig något billigare i utbyte mot att bli övervakad så skulle jag be dem dra åt helvete.

Edit:
Och nej jag har inte något att oroa mig över men jag gillar inte tanken på att någon ska sitta och hålla koll på allt jag gör, vilken tid och var.

Senast redigerat av simlar (11 oktober 2012)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
caromania Forummoderator
11 oktober 2012 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:
Min inställning är, rent generellt; den som inte har något att "oroa sig för" bör inte heller ha några problem med övervakning.

Fast integriteten knapras det på varje gång och även om jag i stort håller med dig (exempelvis övervakning av offentliga platser) så tycker jag ändå att man ska vara försiktig med för stora eftergifter på just integriteten. Vänjer vi oss vid kontroll och lär oss acceptera den så kommer vårt samhälle med dagens mått vara ett skräcksamhälle om inte många år. Welcome to the machine.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KHRacing
11 oktober 2012 ·

Rquired skrev:
Datainspektionen har godkänt att försäkringsbolag skall få övervaka sina kunder och deras körstil med elektronisk utrustning, efter en ansökan från Folksam. Syftet är att förare som inte sköter sig skall få en högre premie och villkoren är att kunderna går med på upplägget samt att informationen hanteras enligt gällande lagar.

Är det något Garaget´s användare tycker är bra eller dåligt, och kan ni tänka er att bli övervakade för att få en lägre premie?

Även om det känns som en kliché kan jag inte låta bli att tänka på den övervakning George Orwell´s bok 1984 beskriver, jag vill inte låta paranoid i och med den reflektionen men övervakning har sina för och nackdelar. 
Frågan är om premien verkligen kommer bli lägre eller om de förare som accepterar övervakning får en premie i samma prisklass som idag samtidigt som mindre omdömesgilla förare (Var går gränsen, hur många kör perfekt?) och de som motsätter sig övervakningen får premier de inte har råd att betala.

Vad tror och tänker ni?

Väldigt simpelt. byt till ett bolag som inte orakar ta tag i detta, teckna en 2-3 år försäkrning med deras nuvarande vilkor, där det såklart inget alls står om övervakningen :-)

pukan2
11 oktober 2012 · 3 182 Inlägg

simlar skrev:
Nej jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli övervakad bara för att få en lägre försäkringspremie.
Vem vill bli övervakad egentligen? Känns väldigt obehagligt att någon ska hålla koll på var jag är och min körstil. Och hur hade dem tänkt övervaka oss? En kamera i bilen som slås igång när bilen startas och skickar video via wi-fi eller 3g/4g och även en GPS-tracker för att hålla koll på var man kör och hur fort man kör.

Aldrig att jag skulle gå med på något sånt.

Nä om något försäkringbolag (eller någon annan) erbjuder att ge mig något billigare i utbyte mot att bli övervakad så skulle jag be dem dra åt helvete.

Edit:
Och nej jag har inte något att oroa mig över men jag gillar inte tanken på att någon ska sitta och hålla koll på allt jag gör, vilken tid och var.

håller helt med vill inte att nån sitter o övervakar vart jag är eller kör. jag skiter i vad försäkringen kostar, det skiten kommer inte in i minna bilar. och nej jag har inget ö dölja om det är nån som undrar.

OpelP1
11 oktober 2012 · 1 412 Inlägg

Dåligt.

Det lär väl bli som så att dom som sköter sig får fortsätta betala sin vanliga dyra premie medans dom som missköter sig får ännu dyrare.
Försäkringsbolagen skulle ju inte lägga tid på sånt här om dom inte har för avsikt att tjäna mer pengar på det.

Lozinmust "Unloaded"
11 oktober 2012 · 1 557 Inlägg

I've seen a video of this.. Oh yes; RUSSIA. Jag skulle säga nej till obligatorisk övervakning, men ok ifall det är valfritt, OM premien förblir oförändrad för de som ej väljer att bli bevakade.

Min paranoida sida känner att det i framtiden kan bli väldigt obehagligt i trafiken med sånt här, teknologin utvecklas och att man t.ex. skulle kunna få fortböter efter vad en bil filmat med ett sådant här övervakningssystem, via en ANPR-funktion som skickar bilder av ett sådant trafikbrott till myndigheterna och fungerar typ som dagens fartkameror, fast mobila då, konstant mobila... Läskigt.

Nu förhindras väl detta iofs kraftigt av de lagar som finns, att det aldrig skulle gå att fastslå osv. osv. men tänk om lagarna ändras, bara litegrann, så att ett kryphål öppnas och blir allt större och voila! "Detta fordon har blivit filmat, framfört i *** km/h, vilket är *** km/h för fort på gällande sträcka, här har du en bot din jävel --Polismyndigheten" Lite väl paranoid kanske, och ja; "HÅLL LAGLIG FART DÅ!" Well, det handlar inte om vilken fart jag håller, det handlar mer om principen.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
KHRacing
11 oktober 2012 ·

Skall detta fungera så måste det finnas en "avstängsningsknapp" när man exempelvis är på Autobahn eller på en bankörning med sin privatbil, undrar annars hur de ser på detta ?

trippelturbo Trucker
11 oktober 2012 · 2 710 Inlägg

Spelar ingen roll hur olika myndigheter vrider o vänder på "de hela", folk kommer alltid göra undantag o komma med nya idéer. Det är bara massa kontorsnissar som inte ser verkligheten o tror skarpt på vad som visas i skärmen! Samma med att massa ungdomar försäkrar bilarna på päronens namn för o få billigare försäkring, så har det ju varit i årtionden.. inser bolagen detta?? Ställer dom hårdare krav av ngt form?? No! Alla går fria!

En jobbarkompis har en 320d -07, bilen skulle ha kostat 18k/år på honom. På hans morsa kostar den 6.5k/år. Hmm...

Säger bolaget ngt, kör jag hellre utan! Visst är det dumt, men hur snart är vi "nere" i Kinas nivåer gällande allt vad kontroll heter! Blir så j-a förbannad!!!

Fart missbrukare
discokapten Kapten på disco!
11 oktober 2012 · 1 729 Inlägg

Rquired skrev:
Datainspektionen har godkänt att försäkringsbolag skall få övervaka sina kunder och deras körstil med elektronisk utrustning, efter en ansökan från Folksam. Syftet är att förare som inte sköter sig skall få en högre premie och villkoren är att kunderna går med på upplägget samt att informationen hanteras enligt gällande lagar.

Är det något Garaget´s användare tycker är bra eller dåligt, och kan ni tänka er att bli övervakade för att få en lägre premie?

Även om det känns som en kliché kan jag inte låta bli att tänka på den övervakning George Orwell´s bok 1984 beskriver, jag vill inte låta paranoid i och med den reflektionen men övervakning har sina för och nackdelar. 
Frågan är om premien verkligen kommer bli lägre eller om de förare som accepterar övervakning får en premie i samma prisklass som idag samtidigt som mindre omdömesgilla förare (Var går gränsen, hur många kör perfekt?) och de som motsätter sig övervakningen får premier de inte har råd att betala.

Vad tror och tänker ni?

Har du någon källa eller länkar så man kan läsa mer om ämnet?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Rquired Allmänt envis
11 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

discokapten skrev:

Rquired skrev:
Datainspektionen har godkänt att försäkringsbolag skall få övervaka sina kunder och deras körstil med elektronisk utrustning, efter en ansökan från Folksam. Syftet är att förare som inte sköter sig skall få en högre premie och villkoren är att kunderna går med på upplägget samt att informationen hanteras enligt gällande lagar.

Är det något Garaget´s användare tycker är bra eller dåligt, och kan ni tänka er att bli övervakade för att få en lägre premie?

Även om det känns som en kliché kan jag inte låta bli att tänka på den övervakning George Orwell´s bok 1984 beskriver, jag vill inte låta paranoid i och med den reflektionen men övervakning har sina för och nackdelar. 
Frågan är om premien verkligen kommer bli lägre eller om de förare som accepterar övervakning får en premie i samma prisklass som idag samtidigt som mindre omdömesgilla förare (Var går gränsen, hur många kör perfekt?) och de som motsätter sig övervakningen får premier de inte har råd att betala.

Vad tror och tänker ni?

Har du någon källa eller länkar så man kan läsa mer om ämnet?

Hoppsan, det borde jag haft med!

http://www.expressen.se/motor/folksam-v … ktroniskt/
http://www.dn.se/ekonomi/folksam-vill-k … a-bilister

Där har jag läst nyheten, något mer ingående material har jag inte hittat än men jag skulle tro att ämnet kommer tas upp ytterligare framöver?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
it_mutt Avstängd
11 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

trippelturbo skrev:
Spelar ingen roll hur olika myndigheter vrider o vänder på "de hela", folk kommer alltid göra undantag o komma med nya idéer. Det är bara massa kontorsnissar som inte ser verkligheten o tror skarpt på vad som visas i skärmen! Samma med att massa ungdomar försäkrar bilarna på päronens namn för o få billigare försäkring, så har det ju varit i årtionden.. inser bolagen detta?? Ställer dom hårdare krav av ngt form?? No! Alla går fria!

En jobbarkompis har en 320d -07, bilen skulle ha kostat 18k/år på honom. På hans morsa kostar den 6.5k/år. Hmm...

Säger bolaget ngt, kör jag hellre utan! Visst är det dumt, men hur snart är vi "nere" i Kinas nivåer gällande allt vad kontroll heter! Blir så j-a förbannad!!!

Om de ställer hårdare krav i någon form? Jag vet flera som inte fgått ut pengar vid ex.vis krasch då bilen stått på sina päron, så inte sitter de o glor -bara- iaf

- - Edit - -

Spontanfundering; negativ till övervakning i bussar, på torg, i parker osv också? (vi behöver inte ta diskussionen, utan mest för att stilla min nyfikenhet)

Senast redigerat av it_mutt (11 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rquired Allmänt envis
11 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

it_mutt skrev:

Rquired skrev:
Datainspektionen har godkänt att försäkringsbolag skall få övervaka sina kunder och deras körstil med elektronisk utrustning, efter en ansökan från Folksam. Syftet är att förare som inte sköter sig skall få en högre premie och villkoren är att kunderna går med på upplägget samt att informationen hanteras enligt gällande lagar.

Är det något Garaget´s användare tycker är bra eller dåligt, och kan ni tänka er att bli övervakade för att få en lägre premie?

Även om det känns som en kliché kan jag inte låta bli att tänka på den övervakning George Orwell´s bok 1984 beskriver, jag vill inte låta paranoid i och med den reflektionen men övervakning har sina för och nackdelar. 
Frågan är om premien verkligen kommer bli lägre eller om de förare som accepterar övervakning får en premie i samma prisklass som idag samtidigt som mindre omdömesgilla förare (Var går gränsen, hur många kör perfekt?) och de som motsätter sig övervakningen får premier de inte har råd att betala.

Vad tror och tänker ni?

Oh, övervakning, roligt ämne (som konstant är uppe inom kriminologi big_smile)

Min inställning är, rent generellt; den som inte har något att "oroa sig för" bör inte heller ha några problem med övervakning.

För min del hade de gärna fått sätta "skiten" i mina bilar, men, detta under förutsättning att det både gynnar och misskrediterar, dvs; de som "sköter sig" belönas, de som missköter sig, ptja, de "drabbas".

Men, givetvis -bör- det vara en valmöjlighet; "Installera detta och du kan få lägre premie". Att sätta det som ett -krav- tror jag bara kommer få bolaget att tappa kunder

Jag håller till en viss del med dig, men samtidigt kan jag bara erkänna att jag eventuellt har något att oroa mig för och jag tror inte att jag är ensam om det?

Jag håller inte alltid hastighetsgränserna till punkt och pricka, inte på det viset att jag gör några grövre överträdelser men förra veckan körde jag hem från Kastrup mitt i natten som ett exempel. Helt ensam på E6 så kan jag erkänna att jag började tulla lite på 110km/h skyltad hastighet, är det verkligen ett farligt beteende?

Eller för oss som kör mycket på landsväg, hur skall Folksam tolka en vanlig omkörning? Om man då och då gör en snabb och säker omkörning, i vilken man tillfälligt bryter mot tillåten hastighet, är det ett riskfyllt beteende som ger mig en höjd premie i bolagets ögon?

Och för oss bilintresserade som gärna trycker på när tillfälle ges, om så bara upp till högsta tillåten hastighet, hur påverkas premien?

Inledningsvis kommer det säkert bli så som du beskriver, men i längden? Övriga försäkringsbolag följer kanske i Folksam´s fotspår, och sätter i system att du automatiskt placeras i högsta riskgruppen om du inte godkänner övervakning med motiveringen att "Om du inte vill visa att du kör ordentligt kan vi inte annat än anta att du har ett farligt beteende". Högsta riskgruppen innebär en premie ingen har råd med eller är villig att betala, och på så vis "tvingas" du in i systemet.

Eller som Lozinmust är inne på, tänk om myndigheterna i framtiden tycker försäkringsbolagen är på rätt spår och inför det som en standard? En fortkörning genererar ett automatiskt SMS i stil med "Du körde 23km/h över tillåten hastighet Kl.12.34 den 14/9-2022, vänligen betala 4500:- till bankgiro ********".

Numera är alla möjligheterna öppna eftersom datainspektionen uppenbarligen tycker det är helt ok med övervakning. Därmed inte sagt att alla möjligheterna någonsin kommer utnyttjas.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
RD_87 Skrotsamlare
11 oktober 2012 · 4 031 Inlägg

Övervakning kan vara bra när syftet är gott, men man bör också ta i beaktan att tiderna kan ändras... Vem vet vem som styr övervakningen om 20år. Detta är bara idioti.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Unleash
11 oktober 2012 · 370 Inlägg

"Datainspektionen har godkänt att försäkringsbolag skall få övervaka sina kunder och deras körstil med elektronisk utrustning, efter en ansökan från Folksam. Syftet är att förare som inte sköter sig skall få en högre premie och villkoren är att kunderna går med på upplägget samt att informationen hanteras enligt gällande lagar. "

Det är dömt att misslyckas...dels för att ingen vill bli övervakade hela tiden samt det är för lätt att manipulera/störa ut

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Constantine
11 oktober 2012 · 679 Inlägg

RD_87 skrev:
Övervakning kan vara bra när syftet är gott, men man bör också ta i beaktan att tiderna kan ändras... Vem vet vem som styr övervakningen om 20år. Detta är bara idioti.

Håller med, men som tur är så kommer jag aldrig att skaffa en Folksam försäkring. Skulle kunna skriva en hel tråd om hur Folksam behandlar företag och deras kunder. Men det räcker väl med att säga att Folksam har sämst rang på rejta.se wink

CarpeDiem German Engineering
12 oktober 2012 · 9 083 Inlägg

Ja, de är för löjliga. Elektronisk utrustning som loggar min framfart? Vad fan ska de tro efter en banträff? tongue lol big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
IX ____________________________________
12 oktober 2012 · 1 340 Inlägg

utrustningen + montage + en ständig uppkoppling + ev. service = dyrt
Hur ska folksam få ihop dessa pengar? lär bli en vansinnigt hög premie för "syndarna"
För tror inte de kan få försäkringstagarna att betala

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang