Byta framruta på försäkring!

alfonsg00
15 maj · 31 Inlägg

Hej!

Gäller en Honda civic som fått en lång spricka i synfält efter ett stenskott.

Har helförsäkring hos Hedvig och är 2000 kr i självrisk för byte av ruta.

Funderar om man kan lämna in det till auktoriserad honda verkstad? Eftersom man då får en original ruta. Annars finns ju Carglass eller Ryds bilglas men läst att de inte sätter i original glas. Men tänkte om det är möjligt och om det är samma självrisk så kanske man hellre lämnar in till auktoriserad verkstad för byte?

Någon som vet hur det fungerar?

Tack!

master_lars
15 maj · 1 174 Inlägg

Det hade jag gjort, Åk till Honda, boka tid och få en ruta där det står Honda i. Du betalar ju oavsett samma peng. Gjorde så med min förra A6:a, va inga problem alls.

Senast redigerat av master_lars (15 maj )

alfonsg00
15 maj · 31 Inlägg

master_lars skrev:
Det hade jag gjort, Åk till Honda, boka tid och få en ruta där det står Honda i. Du betalar ju oavsett samma peng. Gjorde så med min förra A6:a, va inga problem alls.

Tack för svar! Det låter ju bra smile Tänkte med försäkringen om man var "tvingad" att välja vissa firmor. Fixade dom med anmälan till försäkringsbolaget och sånt också?

Senast redigerat av alfonsg00 (15 maj )

simlar
15 maj · 5 542 Inlägg

Vissa bolag har samarbete med vissa verkstäder, men jag har aldrig varit med om att bolaget nekat mig att lämna in på märkesverkstad för rutbyte.

Jag har alltid låtit verkstaden sköta kontakt med bolaget, har bara bokat tid och lämnar in bilen och sen betalat självrisken till verkstaden vid hämtning av bilen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang