Dags för ny bil eller reparera?

Kimpan90
15 maj · 82 Inlägg

Hej

Har en 2017 Ioniq Hybrid. Jag har kört en jävla massa och ligger just nu 18 tusen mil. I dagsläget kör jag inte mycket längre (pendlade 10mil per dag och nu pendlar jag inte längre).

Den har inte haft några större problem och servicen är klar utan anmärkningar.
Jag har köpt nya vinter och sommardäck.

Men, förra sommaren började ACn att krångla. Vi fyllde på med gas och några veckor senare fick vi fylla på igen. Sen försvann sommaren och vi behövde inte riktigt tänka på det.

Nu börjar däremot ACn att krångla igen. Det är antagligen inte något så enkelt som att fylla på med gas.
(Kommer något ljud från ACn när jag kör under 60 som försvinner över 60. Kan inte riktigt förklara det men lite metaliskt / typ "tom gas flaska" ljud).

Alla garantier är borta.


Tycker ni man ska satsa på att fixa ACn eller är det dags att byta in bilen mot något nyare?
Vad hade ni gjort i min situation?

Senast redigerat av Kimpan90 (15 maj )

SportPilot Ubåtsingenjör
15 maj · 7 243 Inlägg

Är du nöjd med bilen i övrigt så hade jag lagat den

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muskelbil
15 maj · 447 Inlägg

Laga om du gillar bilen
Det är bra snåla slitstarka bilar

Kimpan90
15 maj · 82 Inlägg

Även om det skulle komma upp emot 10tkr + ?

Jokabsson
15 maj · 1 183 Inlägg

Kimpan90 skrev:
Även om det skulle komma upp emot 10tkr + ?

Absolut, din bil är värd mycket pengar än idag.

AC-kompressorn i min 16 år gamla Mazda har börjat läcka och där är det väl tveksamt om man ska lägga de pengarna. Hade min bil varit 9 år nyare så hade jag definitivt lagat.

xXSammy
15 maj · 6 586 Inlägg

Utan A/C kommer hybridsystemet sakna kylning

Förutsatt att högvoltsbatteriet inte är luftkylt som på t.ex. tidiga Renault Zoe

De/Dem
Mossan1
16 maj · 2 896 Inlägg

Hade lagat AC lätt.
Bilens värde är ju sänkt med MER än en förväntad kostnad för reparationen.
Bara det.
Sen kostnad för annan bil som ofta blir kringkostnader som däck, osv...

Så lätt att lura sig själv....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj · 17 562 Inlägg

xXSammy skrev:
Utan A/C kommer hybridsystemet sakna kylning

Förutsatt att högvoltsbatteriet inte är luftkylt som på t.ex. tidiga Renault Zoe

Det är luftkylt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
16 maj · 7 243 Inlägg

10k är inget att orda om, bara att reparera

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Kimpan90
17 maj · 82 Inlägg

Boka in en tid precis.

Allt mellan 2000 - 20000 sa hon det kan landa på beroende på felet. Men hon tyckte det lät som läckage.

Förra sommaren började det krångla.
Vi åkte till en AC verkstad (inte auktoriserad Hyundai). Fyllde på med gas (freon?). Det funkade skit bra i några veckor och sen blev den kass igen.

Men då kom hösten och vi märkte inte riktigt av det på samma sätt. Vi hoppades på att det var den extrema värmen som gjorde att ACn inte orkade!

Men nu började det igen så fort det blev varme och nu får vi ingen kyla alls. Något ljud som låter som det "pyser från en metallburk" typ? Svårt att förklara.

Men vi får se. Surt om det hamnar mot 15tkr + när bilen har gått ganska många mil.

Mossan1
17 maj · 2 896 Inlägg

Bilens föräljningsvärde är ju säkert 50kkr lägre med trasig AC.  Minst.

Köpare ska inte bara betala, man vill ha mödan värt också. Annars väljer man en annan.
Så ny bil vill säkert 99% att det ska fungera på.
Dessutom bara 18.000mil typ.
Kom igen vid 48 0000mil.....

Freon slutade man med på 80talet.
En 2017  har säkert 1234yf som är dyrare gas än R143a som ersatte Freon.

Senast redigerat av Mossan1 (17 maj )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 maj · 17 562 Inlägg

AC-kompressorn drivs av bilens högvoltssytem. Kaaan vara lite svettigt pris på den. Men som nämnts: Bilen är inte värd något utan fungerande AC. Men det är väl kondensorn som gått läck.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kimpan90
17 maj · 82 Inlägg

Hybrid_ skrev:
AC-kompressorn drivs av bilens högvoltssytem. Kaaan vara lite svettigt pris på den. Men som nämnts: Bilen är inte värd något utan fungerande AC. Men det är väl kondensorn som gått läck.

Det kommer fortfarande kraftigt med luft från systemet. Bara ingen kyla.

spillolja
17 maj · 4 044 Inlägg

Körde igång AC-anläggningen på golfen idag, den gick i gång som den alltid gjort trots snart 25.000 averkade mil och över 11 års ägarskap

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 maj · 17 562 Inlägg

Kimpan90 skrev:

Hybrid_ skrev:
AC-kompressorn drivs av bilens högvoltssytem. Kaaan vara lite svettigt pris på den. Men som nämnts: Bilen är inte värd något utan fungerande AC. Men det är väl kondensorn som gått läck.

Det kommer fortfarande kraftigt med luft från systemet. Bara ingen kyla.

Det är ju bra att klimatanläggningen gör sitt jobb men kyla saknas. Kollade med en gammal Hyundai-kollega och tveksamt om kompressorn lagt av. Det är nog läckage någonstans.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj · 13 785 Inlägg

spillolja skrev:
Körde igång AC-anläggningen på golfen idag, den gick i gång som den alltid gjort trots snart 25.000 averkade mil och över 11 års ägarskap

våran äkliga Clio på jobbet har t.o.m fungerade ac smile  guld värt på sommarn..  den bilen används mest på sommarn för att flytta chafförer från hotellet till bussen sen tillbaka igen. 


min a2 fungerade inte ac när jag blev påtvingad den bilen men det var bara att nivån var låg..  den har fungerat sen dess det var väll 2019 vi fyllde den. 



så jäkla värt att ha ac..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
18 maj · 2 896 Inlägg

Kimpan90 skrev:
Det kommer fortfarande kraftigt med luft från systemet. Bara ingen kyla.

Luften kommer från kupefläkten, precis som det alltid har gjort från 30talet, typ.
Men luften KYLS av AC systemet, och VÄRMS av elementet.  Funkar inte AC är det bara luft utifrån, som en bil utan AC. Men sämre än en utan då evaporatorn (den som kyler) har en ganska stor massa som är uppvärmd av solen och då måste kylas av luften utifrån. Saknas AC från början är det bara luftkanalerna som har lagrad värme.  Allt blir ju varmt när solen värmt kupen.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
20 maj · 2 973 Inlägg

spillolja skrev:
Körde igång AC-anläggningen på golfen idag, den gick i gång som den alltid gjort trots snart 25.000 averkade mil och över 11 års ägarskap

Jag förstår inte vad detta tillför i denna tråden?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Muskelbil
20 maj · 447 Inlägg

spillolja skrev:
Körde igång AC-anläggningen på golfen idag, den gick i gång som den alltid gjort trots snart 25.000 averkade mil och över 11 års ägarskap

Growe skrev:

spillolja skrev:
Körde igång AC-anläggningen på golfen idag, den gick i gång som den alltid gjort trots snart 25.000 averkade mil och över 11 års ägarskap

våran äkliga Clio på jobbet har t.o.m fungerade ac smile  guld värt på sommarn..  den bilen används mest på sommarn för att flytta chafförer från hotellet till bussen sen tillbaka igen. 


min a2 fungerade inte ac när jag blev påtvingad den bilen men det var bara att nivån var låg..  den har fungerat sen dess det var väll 2019 vi fyllde den. 



så jäkla värt att ha ac..

matteeee skrev:

spillolja skrev:
Körde igång AC-anläggningen på golfen idag, den gick i gång som den alltid gjort trots snart 25.000 averkade mil och över 11 års ägarskap

Jag förstår inte vad detta tillför i denna tråden?

Den första är nog överraskad att något faktiskt fungerar på en gammal folkvagn och vill dela den upplevelsen med andra ???
Den andra måste berätta att en fransk bil är äklig och att även hens folkvagn fungerar

Folkvagns ägare är lite speciella 🤷

Tillför inte något av nytta
Det gör inte det här heller

master_lars
21 maj · 1 174 Inlägg

Säkert någon ledning om gått sönder, eller någon packning. Är det dock värmepump på kärran kan det säkert blir kostsamt, om hela enheten skulle bytas. Dock fortfarande värt det om du hamnar inom spannet 20k.

Lämna in den på auktoriserad verkstad. Skulle inte låta klåpare pyssla med en elbil/hybridbil om hela värme/kylpaketet skall monteras ur.

Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang