Roligaste förstabilen, volvo elr VW?

Lars-P
25 oktober 2007 · 427 Inlägg

Av de två självklart en gti!!
Annars tycker jag som vanligt crx smile

Batta
25 oktober 2007 · 1 353 Inlägg

Det är som sagt en smaksak ^^
Volvo om du gillar att sladda, Golf om du gillar små pigga bilar smile

Eller bmw 325 E30 om du gillar både och, och att sladda på sommaren också wink

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Xuri One Man Clan
25 oktober 2007 · 4 287 Inlägg

golfen och volvon ligger nog i samma "hållbarthetsklass" hur de är med rosten osv vet jag inte ...men värmen i volvobilarna brukar de inte vara fel på och vem behöver svetsa diffen osv för att åka häng ...går att åka på häng utan diffspärr bara de är halt så ..och dom går kanske inte så bra men en riktig förare kan nog få dom å röra lite på sig

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
twin_cam Smålänning
25 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Köper du golfen så kan du öva på vänterbromsning. Kan du det så piskar du vartenda bakhjuldriven bil, och hänger på en AWD i kurvorna smile

Enda jag ser till volvos fördel är väll säkerheten och reservdelspriserna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
blomisen
25 oktober 2007 · 735 Inlägg

volvon är roligare på vintern, på sommaren vet jag inte vem som är roligat.
volvon halsar bränsle vilket golfen inte gör, som första bil.......vet inte, skulle tippa på volvon.

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
AnnaMK
25 oktober 2007 · 14 Inlägg

Volvon är ju Bakhjulsdriven, ett stort plus men 16v har väl inte så gott rykte att va så hållbara..Hade själv 740 som första bil tål ju en del. Men en Golf 16v hade ja nog sattsat på i dag, riktigt kul bil... lycka till

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

AnnaMK skrev:
Volvon är ju Bakhjulsdriven, ett stort plus men 16v har väl inte så gott rykte att va så hållbara..Hade själv 740 som första bil tål ju en del. Men en Golf 16v hade ja nog sattsat på i dag, riktigt kul bil... lycka till

16ventilsmotorn B234F är nån slags föregångare till femman (& senare sexorna till 960-S/V90-S80) som hamnade i 850 osv
Försvann ju året 850 GLT dök upp (940 GLT 1991 -> 850 GLT 1992).
Topplocket är designat av Cosworth för Volvo osv osv..

Tror ryktet är värre än verkligheten, håller kamremmen så är det inga mer
problem än dom flesta andra bilar med fyrventilsteknik.
Men ventilerna (och allt som hör till) pallar väl inte med lika många mil som gamla 8ventilsmotorerna.


Vad säger vi om looken under huven då? tongue
Lånade två bilder från en GTI & en GLT 16V här på garaget:


http://www.garaget.org/archive/2983/2534/4893-4072-5274.jpg

http://www.garaget.org/archive/10277/34789/34789-546078.jpg

Om man bortser smutsen, rosten, att Volvomotorn har ett extraktorgrenrör
(normalt ser man inte grenröret pga av en matt metall plåt som täcker) och
att det saknas en svart skyddskåpa över generatorn till höger.

bojboj
25 oktober 2007 ·

twin_cam skrev:
Köper du golfen så kan du öva på vänterbromsning. Kan du det så piskar du vartenda bakhjuldriven bil, och hänger på en AWD i kurvorna smile

Enda jag ser till volvos fördel är väll säkerheten och reservdelspriserna.

Snälla idiot förklara mig inte men vadå öva på vänsterbromsning? Vad händer om man kan bromsa med vänster fot förutom att bilen stannar?

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

bojboj skrev:

twin_cam skrev:
Köper du golfen så kan du öva på vänterbromsning. Kan du det så piskar du vartenda bakhjuldriven bil, och hänger på en AWD i kurvorna smile

Enda jag ser till volvos fördel är väll säkerheten och reservdelspriserna.

Snälla idiot förklara mig inte men vadå öva på vänsterbromsning? Vad händer om man kan bromsa med vänster fot förutom att bilen stannar?

ptjaa.. det är väl ett gammalt rallysaabknep för att få till lite överstyrning i kurvor och hålla farten uppe.

JH
25 oktober 2007 · 165 Inlägg

Jag hade en volvo 240 som förstabil.. Lagom med kraft för att få till lite fina ställ på vintern. Dock inte mycket att hurra för vid rödljusrejs

Volvo s40 (2000)
viGGe- Tyskstükare!
25 oktober 2007 · 225 Inlägg

Jag skulle helt klart ha valt golfen, det kunde ni inte gissa va? wink
Man kan se det såhär:

Volvo 740 är ju känd för att vara en riktigt "trotjänare". Dom går långt, billiga reservdelar m.m. Dock så är väl motorn ganska tråkig i mina ögon & öron.. Visst du kan smälla dit ett öppet filter och ett sportavgas system, men "effekt" mässigt så ger det inte mycket, låter mest mer som en traktor än det gjorde innan, och hur häftigt är det med en 740 egentligen? wink Klart man har sett riktigt snygga och seriösa 740 byggen, finns en hel del här på garaget.org. Men då har det kostat en hel del pengar och många timmar för få till det.
Så en Volvo 740 går bort i mina ögon..

Satsar du på en Golf GTI 16v så har du en "Prestanda vagn" redan från början. Riktigt rolig bil med bra väghållning och en rapp & pigg motor, förutsatt att du köper en GTI i fint skick. Byter du sedan till ett sportavgas system, extraktor grenrör, trimkam, porta/plana toppen litegrann, då kommer du absolut inte att ångra dit GTI köp! smile

Någon skrev att delar var dyrt till golfen. Det beror helt på vart man vänder sig. Finns en hel uppsjö med tyska firmor som har ett stort sortiment av orginal delar och styling/tuning grejer. Sedan så har vi ju både dalhems och vw custom speedparts här på hemmaplan med brett sortiment.
Det negativa med en GTI är väl att försäkringen kan vara ganska dyr, just för att det är en GTI.

Senast redigerat av BubblaN (25 oktober 2007)

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
25 oktober 2007 · 798 Inlägg

Tänk på att de flesta gti bilar har åt helvete för dyr försäkring om du tänkt stå på den själv.

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

BubblaN skrev:
..rapp & pigg motor, förutsatt att du köper en.. ..i fint skick. Byter du sedan till ett sportavgas system, extraktor grenrör.., ..då kommer du absolut inte att ångra dit.. ..köp! smile

Fyller vi i GLT 16 Valve där på ett par ställen och lägger till insprut/tändnings-chip så blir det nog också rätt bra.
Stor skillnad mellan 16ventils motorn i och dom gamla 8v i 740s.
Toppen behöver man tydligen inte göra så mycket med, den är redan bra i Volvon.

Som sagt dött lopp mellan min GLT 16 Valve och en kollegas GTI 16v -89 upp till strax under 200km/h på mätarna. Båda original, min med ett par tusen min mindre miltal. Trots Volvons 300kg mer och 30 kusar mer.

Men som BubblaN skriver, väghållningen original (säker modifierat också) är ju überlägsen i Golfen.

twin_cam Smålänning
25 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

bojboj skrev:

twin_cam skrev:
Köper du golfen så kan du öva på vänterbromsning. Kan du det så piskar du vartenda bakhjuldriven bil, och hänger på en AWD i kurvorna smile

Enda jag ser till volvos fördel är väll säkerheten och reservdelspriserna.

Snälla idiot förklara mig inte men vadå öva på vänsterbromsning? Vad händer om man kan bromsa med vänster fot förutom att bilen stannar?

Bromsen tar  ju mer fram, men om amn håller fullgas på lämplig växel och bromsar lagom så kommer bakhjulen att låsa eller nästan låsa så att du får ut häcken wink
Sliter bromsbelägg fram, men vafan, de e skoj smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

racing-jimpa skrev:
Tänk på att de flesta gti bilar har åt helvete för dyr försäkring om du tänkt stå på den själv.

Jag skulle få betala 433kr/månaden för Atavas mediumförsäkring på VW Golf II GTI 16V -88
Betalar i dagsläget 452kr/månaden för min 740 GLT 16 Valve med samma försäkring.

22 bast boendes i Falun, ingen prövotid, garage, 1500 mil/år.

Så det är inte så mycket dyrare med GTI än nån annan gammal vanlig bil för mig iallafall.

Overmann
25 oktober 2007 · 167 Inlägg

Min Golf GTI 8v var på många sätt roligare att köra än min 635:a. Och jag kan inte se att en 740 GLT är roligare på något sätt =/. Visst är det någorlunda kul med en bakhjulsdriven bil på vintern men jag tycker det är grovt överskattat här. Skokartong-på-hjul-känslan i golfen är oslagbar när man snackar körglädje för mig. Sen var min iofs helt strippad på slutet vilket gjorde en del för rallybilskänslan smile. Däremot har väl volvon andra förtjänster.

BMW 635 CSi (1987)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

steifan skrev:
Tråkiga med Golf II
verkar ju vara att framvagnsbalken är känslig för rost.. (Moderns
Golf II:a 90a fick framvagnsbalken bytt i somras vid 21500 mil).

Nu har en kollega besiktigat sin svarta VW Golf II GTI 16V 89 också.
Fick även han nedslag på rostig framvagnsbalk.. den har gått strax under
20 000 mil. Trist. Den svaga punkten, så värt att kika ordentligt innan man köper.

SaabLejon ÖSM #1 -08
26 oktober 2007 · 484 Inlägg

Köp en VW Golf GTI 16v helt solklart !!

steifan
Är de så "elaka" mot dig på scania att du får puscha så hårt för Volvo på fritiden  lol

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Overmann
26 oktober 2007 · 167 Inlägg

Framvagnsbalken på Golfen är ett klart problem. På min bil var den genomrostad men jag köpte en splitter ny på skroten för 1600kr så det var rätt överkomligt. Lite arbete bara.

BMW 635 CSi (1987)
Gladen
26 oktober 2007 · 311 Inlägg

Golf helt klart.

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang