Trimma B230 till runt 200hk

Danne_1977
9 april 2015 · 3 292 Inlägg

zemet skrev:

dawwe skrev:
Varför anses ofta (äldre) Volvo "lättskruvade"? Jag skulle vilja påstå att 80-talsbilar överlag är svårskruvade iaf när det kommer till chassiet då det kan vara rejält rostigt. Mina 90-tals bilar är samtliga lättskruvade, o med det menar jag att bultar lossar utan besvär osv. Sen att det kan sitta grejer som måste bort för att komma åt är en annan sak...Skruvar chassiet på en 17 år gammal E39 för tillfället, allt lossnar hur fint som helst, inga problem med fastrostade eller avdragna bultar, det kallar jag lättskruvat smile

Jo bultar lossar enklare på nya bilar och plast och clips spricker inte lika lätt:)

Men allt annat är ju ett helvete, öppna motorhuven på vilken modern bil som helst och så ser du inte en motor utan endast massa jävla plastkåpor.

Sedan så har man ju på moderna bilar ofta fwd dessutom så det finns ingen plats i motorrummet alls att komma åt någonting. Bmw och Mercedes har ju inte fwd förutom några få modeller men det är inte speciellt mycket plats där heller.

740n har ju plats för en V8a i motorrummet men nöjer sig med en 4a och ingen "dekorativ"plast. Sedan så sitter det inte massa kåpor under bilen heller och en är RWD så det är riktigt simpelt att byta tex koppling eller drivaxlar.

Bra skrivet.. kan inte mer än hålla med.. mycket bra skrivet... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
yoppe
9 april 2015 · 388 Inlägg

Vad har du fär budget? 240 och 740 i all ära har själv gått den vägen även om jag idag är tråkig och kör fwd men en 900 serie från -95 med lågtryckturbon så har du snart 200 billiga hästar och bakhjuldrift och jämnfört med 200 serien en otrolig skillnad i komfort.

snusebuse
10 april 2015 · 47 Inlägg

yoppe skrev:
Vad har du fär budget? 240 och 740 i all ära har själv gått den vägen även om jag idag är tråkig och kör fwd men en 900 serie från -95 med lågtryckturbon så har du snart 200 billiga hästar och bakhjuldrift och jämnfört med 200 serien en otrolig skillnad i komfort.

Budget på kanske 7000-10000, kan säkert hitta en lagom fin 900 med turbo men har som sagt mer eller mindre bestämt mig för en 245, komforten tycker jag inte personligen det är något fel på i dom bilarna, de finns en slags charm i att åka gammal bil.

Tråkig kan jag väl inte påstå att du är om du kör med 300hk, då är det väl roligt oavsett drivhjul... Roligare än en gammal 2/7/900 Volvo i alla fall haha

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
12 april 2015 · 1 899 Inlägg

Började mina dar som bilägare med att ta över farsans brukis, en gammal 740 GLT med B230 motor i. Bytte till en planad och matchportad 531 topp ihop med en V-kam. Den gick jämt med några B234or, men vill inte kalla den en raket. Idag hade jag nog slängt i en H-kam istället, de kostar inte mycket nya och bilen blir mera varvvillig, kan ju dock innebära att man behöver byta utväxling för att hålla varven uppe.

Har full förståelse för att du gillar dessa äldre bilar, gillar själv de äldre 240 men hade det varit jag hade jag sökt reda på en M50B25, M50TUB25 eller M52TUB28 ihop med en Getrag 260 och sänkt i. Dessa är inte jätte dyra och du har nära 200 hästkrafter i dessa utan att göra något. Getrag 260n är inte mycket att ha i turbosammanhang men duger gott för original effekten bara du inte kamikazeväxlar. Du bör kunna hitta någon gammal GDS E34 eller E39 med dessa saker plus motorstyrning i för kring 5 - 6 tkr.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
jaka54
12 april 2015 · 5 879 Inlägg

Hej!

Sen finns det inget rostskydd på gamla 240/245 som det finns på 740/745

Hade en 245:a årsmodell1984, sex år gammal när jag köpte den .
Första sommaren efter ett regnoväder fanns det 5cm vatten under förarstolen...
Löv och annat hade täpp till i A-stolpen så vattnet inte rann ut nertill.
Fick byta ut hela golvplåten under stolen.
Köpte en Audi 100 Avant 2,0E -89:a och har sedan dess inte sett bakåt...

Pugo
16 juli 2015 · 67 Inlägg

dubbla fajs 45er, annan kam, porta å plana, extraktorgrenrör och du ligger på runt 150-160 hästar i en b230 för runt 7000. Går givetvis att hitta begagnade prylar för å få ner kostnaden lite

Mack Forum- och sitemoderator
16 juli 2015 · 26 194 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!

Sen finns det inget rostskydd på gamla 240/245 som det finns på 740/745

Hade en 245:a årsmodell1984, sex år gammal när jag köpte den .
Första sommaren efter ett regnoväder fanns det 5cm vatten under förarstolen...
Löv och annat hade täpp till i A-stolpen så vattnet inte rann ut nertill.
Fick byta ut hela golvplåten under stolen.
Köpte en Audi 100 Avant 2,0E -89:a och har sedan dess inte sett bakåt...

Ja det var ju till att dra alla årsmodeller över en kam det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang