Hur ser man vilket chip man har i bilen ? (850 t5-r)

jimmy-124 Svartlistad
26 mars 2009 · 446 Inlägg

tjenare nu ere så här att förra ägaren påstår att det är steg 4 hur ska jag veta vilket "chipp" det sitter i för den verkar inte gå så bra som steg 4 bör göra...

Bilen är en 850 t5-r(aut)

Tex: Om jag kör mot min polare som har en chippad 9-5aero -00a från start, så kommer jag först förbi vid 180km/h och jag borde komma om tidigare med 4 eller har jag helt fel ?

Tacksam för svar // jimmy

har sökt men har inte tyckats hitta några trådar ang detta......sad

Senast redigerat av jimmy-124 (26 mars 2009)

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Jolle87
26 mars 2009 · 1 585 Inlägg

Det är väll bara att montera bort styrboxen och öppna den och se vad det sitter för chipp i bilen. Borde stå tillverkarens namn osv på chippet om den är chippad:) Vart styrboxen sitter på en 850T5 får någon annan svara påtongue

jimmy-124 Svartlistad
26 mars 2009 · 446 Inlägg

Jolle87 skrev:
Det är väll bara att montera bort styrboxen och öppna den och se vad det sitter för chipp i bilen. Borde stå tillverkarens namn osv på chippet om den är chippad:) Vart styrboxen sitter på en 850T5 får någon annan svara påtongue

står verkligen tillverkarens namn och vilket steg det är på själva styrboxen ?

// jimmy

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Jolle87
26 mars 2009 · 1 585 Inlägg

Nej inte på själva styboxen utan på chippet som man byter ut som sitter inne i styrboxen. Om man inte bytat ut hela styrboxen vill säga. Vilket man gör på en del turbo bilar. Är ju inte säkert att det står vilket steg det är och tillverkarens namn på chippet men på de flesta brukar det göra det iallafall. Om det är ett "serriöst" trim företag vill säga.

Senast redigerat av Jolle87 (26 mars 2009)

jimmy-124 Svartlistad
26 mars 2009 · 446 Inlägg

Jolle87: okej så det det bara "dela" på styrboxen och kolla? tongue

nybörjare på det här området därför jag kanske skriver otydligt osv smile

Senast redigerat av jimmy-124 (26 mars 2009)

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Jolle87
26 mars 2009 · 1 585 Inlägg

Ja precis det är bara att dela på styrboxen så ser du ett litet chipp som sitter fast på kretskortet oftast med en plast bygel över sig. Är ganska lätt att se när man väl har delat på styrboxen.

jimmy-124 Svartlistad
26 mars 2009 · 446 Inlägg

Jolle87 skrev:
Ja precis det är bara att dela på styrboxen så ser du ett litet chipp som sitter fast på kretskortet oftast med en plast bygel över sig. Är ganska lätt att se när man väl har delat på styrboxen.

ah okej då tror jag att jag förstår, får kolla upp det imorn smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Jolle87
26 mars 2009 · 1 585 Inlägg

Ja det får du göra:) Du får vänta och se om det är någon annan som kan ge dig tips på vart styrboxen sitter och hur man delar den osv. Så ska det inte vara några problem att se om den är chippad eller ej samt vilket företag som gjort det.

Edit: Kan ge dig ett tips om att skriva 850turbo i rubriken till forum tråden också. Då lockar du säkert volvo kunniga personer;)

Senast redigerat av Jolle87 (26 mars 2009)

jimmy-124 Svartlistad
26 mars 2009 · 446 Inlägg

Jolle87 skrev:
Ja det får du göra:) Du får vänta och se om det är någon annan som kan ge dig tips på vart styrboxen sitter och hur man delar den osv. Så ska det inte vara några problem att se om den är chippad eller ej samt vilket företag som gjort det.

Edit: Kan ge dig ett tips om att skriva 850turbo i rubriken till forum tråden också. Då lockar du säkert volvo kunniga personer;)

tack för tipset ,rubriken ändrad !

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
EmilErik
27 mars 2009 · 191 Inlägg

På vänster sida om du står framifrån så har du en box med ett rör fram till typ "kylaren" är även en bild på kamremmen och står när den byttes sist, under det locket så sitter styrboxen. för att få bort locket så sitter det någ en låsningisanordning som du får skruva upp annars är det bara att lyfta på locket, själva styrboxen sitter i med en "hasp" som du ser sen är det bara att dra upp den. den sitter med 4 småskruvar sen för att dela den om jag minns rätt sen är det bara att ta isär och kolla om det står något på chipet (är inte så bra förklarat men du kanske blev lite klokare, haha)

Borde stå tillverkarens namn på chipet men tvivlar på att steget står smile

lycka till smile

Mvh Emil

Man måste våga dö för att kunna leva
Toyota GT86 (2012)
Nissan 200sx s14 "Drift Missile" (1994)
Busgrabb Rejsa ?
27 mars 2009 · 2 959 Inlägg

Sen kan kan ju bilen ha ett steg 4 "trim" monterat men finns ju 100 andra faktorer som kan påverka att den inte går som den ska.
En bra början är ju att kolla hur mycket den laddar.

Autotech
BMW 335D (2008)
jimmy-124 Svartlistad
27 mars 2009 · 446 Inlägg

Busgrabb skrev:
Sen kan kan ju bilen ha ett steg 4 "trim" monterat men finns ju 100 andra faktorer som kan påverka att den inte går som den ska.
En bra början är ju att kolla hur mycket den laddar.

ah tack hur mkt ska en steg 4 ladda ca ?

ska installera laddtrycksmätare idag smile tack för svaren dom uppskattas smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Christian S
27 mars 2009 · 4 816 Inlägg

iom att du har automat så är den med största sanolighet momentbegränsad på 1:an och 2:an men på 3:an och 4:an så borde den ladda strax över 1bar vilket brukar vara där det vita fältet i orginalmätaren slutar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jimmy-124 Svartlistad
27 mars 2009 · 446 Inlägg

Christian S skrev:
iom att du har automat så är den med största sanolighet momentbegränsad på 1:an och 2:an men på 3:an och 4:an så borde den ladda strax över 1bar vilket brukar vara där det vita fältet i orginalmätaren slutar.

den drar precis till slutet på vita fältet
men tycker ändå att det saknas något :S

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Busgrabb Rejsa ?
27 mars 2009 · 2 959 Inlägg

In med en riktigt mätare och se vad den laddar...

Autotech
BMW 335D (2008)
mc_vw
27 mars 2009 · 135 Inlägg

Är det chip trim eller är det en inläst programvara?, och andra sidan så är det inte så konstigt att saaben kommer att dra til i början, volvons drag kommer mkt senare är saab. Men dock borde de kanske inte ta så lång tid. Inget kvitto på chippet?

jimmy-124 Svartlistad
28 mars 2009 · 446 Inlägg

mc_vw skrev:
Är det chip trim eller är det en inläst programvara?, och andra sidan så är det inte så konstigt att saaben kommer att dra til i början, volvons drag kommer mkt senare är saab. Men dock borde de kanske inte ta så lång tid. Inget kvitto på chippet?

ingen anning ifall det är chip trim eller inläst programvara
nej inget kvitto på chippet sad

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
TurbOla Reservdansk
29 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Om det är steg 4 är väl turbo och downpipe också bytt. smile

Dessutom är automaten lite trött, så du kanske blir lurad när den inte känns tiptop?

http://iloapp.nordicr.com/data/_gallery/public/23/1237244706_resized.jpg
Så ser mitt chip ut, som förra ägaren monterade... ska byta chip & styrbox i samband med att jag hämtar motorn. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
RaggarVargen
27 april 2010 · 210 Inlägg

Hej någon som har bild eller kan förklara snabbt var styrboxen sitter på en 850 t5. vet att den sitter på passagerarsidan under handsfacket men hittar den inte xD och då har jag ändå chippat 740 turbo och 740 16V.

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
Jerk-R
27 april 2010 · 593 Inlägg

Ehh? den sitter i motorrummet på passagerarsidan framför expansionskärlet i den svarta lådan som det går en plastslang till..
http://www.dtmpower.net/forum/attachments/non-bmw-vehicles-sale/34245d1181243890-fs-1997-volvo-850-t5-wagon-sale001.jpg

Du ser den där till vänster med en silverfärgad och en gul klisterlapp på sig..

/Jerker

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang