Frågor om bur samt "Rally" stolar till supra mkiv

EmilErik
19 april 2010 · 191 Inlägg

Hej,

1. funderar på en bultad bur till supra och undrar hur man fäster den mer än i "fjäderbenen" bak?

2. Ni som monterat rallystolar i era supror, hur har ni gjort? orginal bälteshållaren sitter väl i orginal stols underedet? har ni haft kvar det eller gjort nya fästen i nya stols underedet?

Dumförklaringar mottages gärna sålänge de innehåller information, något som är självklart för er kanske inte är det för mig.

Mvh Emil

Man måste våga dö för att kunna leva
Toyota GT86 (2012)
Nissan 200sx s14 "Drift Missile" (1994)
KHRacing
19 april 2010 ·

EmilErik skrev:
Hej,

1. funderar på en bultad bur till supra och undrar hur man fäster den mer än i "fjäderbenen" bak?

2. Ni som monterat rallystolar i era supror, hur har ni gjort? orginal bälteshållaren sitter väl i orginal stols underedet? har ni haft kvar det eller gjort nya fästen i nya stols underedet?

Dumförklaringar mottages gärna sålänge de innehåller information, något som är självklart för er kanske inte är det för mig.

Mvh Emil

Finns inga dumma bilfrågor, finns bara folk som inte kan svara folk på ett sjysst sätt tyvärr.

buren bultas i golvet genom att du borrar 8mm hål för bultarna.

har du nån bild på buren ?

EmilErik
19 april 2010 · 191 Inlägg

okej tack, nej har inte köpt någon än men såg en på blocket som hade det i  sin supra och blev lite sugen på att skaffa i framtiden. verkar vara en halvbur bara.

Man måste våga dö för att kunna leva
Nissan 200sx s14 "Drift Missile" (1994)
Toyota GT86 (2012)
Polara
20 april 2010 · 430 Inlägg

hör med guss om bur, kan nog fixa både hel o halv, bultad el svetsad...då får du med allt du behöver...burar kan man ju dra på olika sätt beroende på tex: baksäte/intrumentbräda/och ur estetiska skäl dra den på ett specifikt sätt...lycka till

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
jonTe
21 april 2010 · 5 710 Inlägg

Tänk oxo på att det inte bara är att montera och se glad ut utan att du måset regga bilen med buren.
Iom att jag är så dålig på supra vet jag inte vilken årsmodell du pratar om och beroende på det kan reggningen bli olika svår.
Om du reggar buren med andra stolar kommer de kolla även på det.....några "no-name" stoalar utan hållfastighetsintyg godkänns inte och inte heller ändrade infästningar för bälte eller andra bälten (typ 4/5/6) punkts.

Been there.....got the T-shirt smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
KHRacing
21 april 2010 ·

jonTe skrev:
Tänk oxo på att det inte bara är att montera och se glad ut utan att du måset regga bilen med buren.
Iom att jag är så dålig på supra vet jag inte vilken årsmodell du pratar om och beroende på det kan reggningen bli olika svår.
Om du reggar buren med andra stolar kommer de kolla även på det.....några "no-name" stoalar utan hållfastighetsintyg godkänns inte och inte heller ändrade infästningar för bälte eller andra bälten (typ 4/5/6) punkts.

Been there.....got the T-shirt smile

mvh Jonas

Delvis rätt Jonte, delvis fel. wink

Alla supror går att regga då de ej är helfordonsgodkända 0ej nysålda i Sverige.

man måste alltid ha ORGINAL-stolarna monterade vid bur-reggning, inga andra är godkända.
Hållfasthetsintyg har jag aldrig någonsin hört talas om ens, men jag gissar lätt på att du menar krocktestade.
& de enda som är krocktestade för en Supra är Supra orginalstolarna.

mvh k

Bjorling
21 april 2010 · 171 Inlägg

KHRacing skrev:

jonTe skrev:
Tänk oxo på att det inte bara är att montera och se glad ut utan att du måset regga bilen med buren.
Iom att jag är så dålig på supra vet jag inte vilken årsmodell du pratar om och beroende på det kan reggningen bli olika svår.
Om du reggar buren med andra stolar kommer de kolla även på det.....några "no-name" stoalar utan hållfastighetsintyg godkänns inte och inte heller ändrade infästningar för bälte eller andra bälten (typ 4/5/6) punkts.

Been there.....got the T-shirt smile

mvh Jonas

Delvis rätt Jonte, delvis fel. wink

Alla supror går att regga då de ej är helfordonsgodkända 0ej nysålda i Sverige.

man måste alltid ha ORGINAL-stolarna monterade vid bur-reggning, inga andra är godkända.
Hållfasthetsintyg har jag aldrig någonsin hört talas om ens, men jag gissar lätt på att du menar krocktestade.
& de enda som är krocktestade för en Supra är Supra orginalstolarna.

mvh k

Nej Man måste inte ha orginal stolar i. Reggade min med bur nyligen och har en Sparco stol. fast de är ju lotteri varje gång hos SBP. Min bes gubbe tittade in i bilen sen kikade han mer på däcken än på buren.
Sen var de vägning kvar. Tror det tog 5min totalt hos SBP utan vägningen
Hört massa historier att man var tvungen och ha orginal hit och dit men inte fan var de så

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
KHRacing
21 april 2010 ·

Bjorling skrev:

KHRacing skrev:

jonTe skrev:
Tänk oxo på att det inte bara är att montera och se glad ut utan att du måset regga bilen med buren.
Iom att jag är så dålig på supra vet jag inte vilken årsmodell du pratar om och beroende på det kan reggningen bli olika svår.
Om du reggar buren med andra stolar kommer de kolla även på det.....några "no-name" stoalar utan hållfastighetsintyg godkänns inte och inte heller ändrade infästningar för bälte eller andra bälten (typ 4/5/6) punkts.

Been there.....got the T-shirt smile

mvh Jonas

Delvis rätt Jonte, delvis fel. wink

Alla supror går att regga då de ej är helfordonsgodkända 0ej nysålda i Sverige.

man måste alltid ha ORGINAL-stolarna monterade vid bur-reggning, inga andra är godkända.
Hållfasthetsintyg har jag aldrig någonsin hört talas om ens, men jag gissar lätt på att du menar krocktestade.
& de enda som är krocktestade för en Supra är Supra orginalstolarna.

mvh k

Nej Man måste inte ha orginal stolar i. Reggade min med bur nyligen och har en Sparco stol. fast de är ju lotteri varje gång hos SBP. Min bes gubbe tittade in i bilen sen kikade han mer på däcken än på buren.
Sen var de vägning kvar. Tror det tog 5min totalt hos SBP utan vägningen
Hört massa historier att man var tvungen och ha orginal hit och dit men inte fan var de så

Du säger det ju själv Bjorling, att det är ett ,lotteri :-)
men reglerna säger som jag skrev,. Reggade själv evon utan att ens ha stolarna eller ratten/motor
monterat. o bilen stod på ett bilsläp.

beathacker Amatör
21 april 2010 · 444 Inlägg

Om man bara vill ha bra fäste för 4/5 punkts bälte skulle inte en sån här funka
Just denna är till mk3 men har sett till mkiv också
http://www.sipracingmailorder.com/servl … Bar/Detail

Senast redigerat av beathacker (21 april 2010)

BMW 320d (2006)
jonTe
21 april 2010 · 5 710 Inlägg

KHRacing skrev:
Alla supror går att regga då de ej är helfordonsgodkända 0ej nysålda i Sverige.

Ja sa ju att jag vara dålig på Supra wink

KHRacing skrev:
man måste alltid ha ORGINAL-stolarna monterade vid bur-reggning, inga andra är godkända.
Hållfasthetsintyg har jag aldrig någonsin hört talas om ens, men jag gissar lätt på att du menar krocktestade.

Njaee, inte va min besiktningsgubbe sa. Frågade vidare på det där och skulle jag kunna skaka fram ett ett hållfastighetsintyg på de stolarna jag har skulle det kunna gå att regga med de i.
Nu är det säkert omöjligt att iaf få fram ett ärligt intyg på de stolarna jag har men jag vet inte hur det är med en FIA godkänd? Finns det testresultat på hållfastighet att tillgå där?
Just krocksäkerheten nämnde han inget om förutom att jag oxo hade byggt om bältesfästet där jag oxo fick en anmärkning.
Gubben var ingen nyutexaminerad yngling utan en man i sina bästa år som jag tror kunde sin sak.....smile

mvh jonas

MVH Jonas
..............
KHRacing
21 april 2010 ·

jonTe skrev:

KHRacing skrev:
Alla supror går att regga då de ej är helfordonsgodkända 0ej nysålda i Sverige.

Ja sa ju att jag vara dålig på Supra wink

KHRacing skrev:
man måste alltid ha ORGINAL-stolarna monterade vid bur-reggning, inga andra är godkända.
Hållfasthetsintyg har jag aldrig någonsin hört talas om ens, men jag gissar lätt på att du menar krocktestade.

Njaee, inte va min besiktningsgubbe sa. Frågade vidare på det där och skulle jag kunna skaka fram ett ett hållfastighetsintyg på de stolarna jag har skulle det kunna gå att regga med de i.
Nu är det säkert omöjligt att iaf få fram ett ärligt intyg på de stolarna jag har men jag vet inte hur det är med en FIA godkänd? Finns det testresultat på hållfastighet att tillgå där?
Just krocksäkerheten nämnde han inget om förutom att jag oxo hade byggt om bältesfästet där jag oxo fick en anmärkning.
Gubben var ingen nyutexaminerad yngling utan en man i sina bästa år som jag tror kunde sin sak.....smile

mvh jonas

Så sant som du säger.

men besiktningsgubben är inte den allra mest kunniga på det dem gör, men samtidigt så ringer du till SBP tekniska o frågar samma sak 3 ggr så kan man få 3 olika svar.


SBP skiter fullständigt i FIA-intyg på en stol/annat då det ej har med trafiksäkerhet att göra.

mvh k

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang