Skulle Du köpt en m3 e46 eller supra?

CarpeDiem German Engineering
14 april 2011 · 9 083 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Det är kul hur vissa dissar turbo helt innan dem prövat på en riktig maskin. smile

Överladd funkar men då ska det vara 5-cylindrigt wink

Till M3:an finns ju kompressorkit och vips så är det överladd.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Aerodynamik ...
14 april 2011 · 7 120 Inlägg

Rinnegan skrev:

Aerodynamik skrev:
Det är kul hur vissa dissar turbo helt innan dem prövat på en riktig maskin. smile

Vad skulle en "riktigt" maskin då vara?
Det är ytterst subjektivt, de flesta blir inte konverterade bara för att de åker med eller kör en viss bil.

Har inte sagt det heller, men verkar som att en del inte ens ger det en chans för dem tror det är värdelöst.
Är inte lika "kul" att åka i en sugmotor, det drar på bra men det är inte så spännande. smile Detta är min högst personliga åsikt och jag utgår som sagt bara efter vad jag har kört och åkt i.

Supraner VIP Medlem
14 april 2011 · 251 Inlägg

CarpeDiem skrev:

Aerodynamik skrev:
Det är kul hur vissa dissar turbo helt innan dem prövat på en riktig maskin. smile

Överladd funkar men då ska det vara 5-cylindrigt wink

Till M3:an finns ju kompressorkit och vips så är det överladd.

hehee.. Typiskt dig!! Audi i hjärtat wink?
Nemen duu.. Klart det funkar med turbo på 6or !? Det blir ju det sjukaste resultatet!!
Dock kanske ljudet från en audi femma med turbo är oslagbart...

CarpeDiem German Engineering
14 april 2011 · 9 083 Inlägg

Aerodynamik: Får man fråga vad du har kört och åkt i?

Qziny: Jovisst är det typiskt mig wink Visst har jag Audi i hjärtat men gillar också BMW, VW, Porsche osv smile
Det är galet sjukt ljud på en turbo-6:a men enligt min åsikt så är Audi-5:an mer grovt big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
14 april 2011 · 1 418 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Aerodynamik: Får man fråga vad du har kört och åkt i?

Undrar lite samma sak smile Har du nånsin åkt/kört en högpotent å vass V8? Räcker med en 330hk Corvette C5 för att man ska få sig en upplevelse. En standard Covette drar bättre än vad många lätt trimmade turbomatade 4er5er å 6er går.

Har kört både skyline å supra på ungefär 400hk. Visst, dom går bra men jag uppskattar en V8 utan ladd mer än en turbo 6a..

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Aerodynamik ...
14 april 2011 · 7 120 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Aerodynamik: Får man fråga vad du har kört och åkt i?

M3 E46, Supra, S13, Skyline r33 gts-t mm
Det jag jämför mest mot är självklart M3an och den var nästan original men det är ändå nästan 350hk och tycker inte alls den karaktären går att jämföra mot de andra bilarna jag åkt i.

Vill någon med vass sugis motbevisa mig så får ni komma ner till småland, jag är open-minded smile


Edit: Svårt att jämföra egentligen när turbobilarna jag åkt i varit så pass vassa...

Senast redigerat av Aerodynamik (14 april 2011)

Supraner VIP Medlem
14 april 2011 · 251 Inlägg

Åkte faktiskt en gammal oldsmobile diesel v8 på knappt 200häst häromdan... Måste säga att jag har respekt för den med!! Trots att vikten ligger på över 2 ton och så några hästar. Man kände vridet kan jag säga smile

Husets BMW 525 går ju fort, men inte något rejält bottendrag imo.. V8ans karaktär var helt annorlunda, sen var den också diesel vilket gjorde att vridet blev ännu goare, men det gör inget smile

Rinnegan Malleus Malificarum
14 april 2011 · 2 401 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Har inte sagt det heller, men verkar som att en del inte ens ger det en chans för dem tror det är värdelöst.
Är inte lika "kul" att åka i en sugmotor, det drar på bra men det är inte så spännande. smile Detta är min högst personliga åsikt och jag utgår som sagt bara efter vad jag har kört och åkt i.

I min åsikt så går det inte att slå gasresponsen eller karaktären hos en riktigt potent V8'a. Det enda sättet för mig att någonsin kunna köra turbo eller dylikt och känna att det går an, är isåfall att man kör med TT setup på en V8'a, lågt laddtryck, men istället cirka 10,5 i komp och en vass kam så man får lite karaktär i motorn.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Aerodynamik ...
14 april 2011 · 7 120 Inlägg

Rinnegan skrev:

Aerodynamik skrev:
Har inte sagt det heller, men verkar som att en del inte ens ger det en chans för dem tror det är värdelöst.
Är inte lika "kul" att åka i en sugmotor, det drar på bra men det är inte så spännande. smile Detta är min högst personliga åsikt och jag utgår som sagt bara efter vad jag har kört och åkt i.

I min åsikt så går det inte att slå gasresponsen eller karaktären hos en riktigt potent V8'a. Det enda sättet för mig att någonsin kunna köra turbo eller dylikt och känna att det går an, är isåfall att man kör med TT setup på en V8'a, lågt laddtryck, men istället cirka 10,5 i komp och en vass kam så man får lite karaktär i motorn.

Det är säkert bra motorer, så länge det är högvarvigt och har mycket effekt så funkar det för mig. smile
Dock finns det ju inget utbud med bilar som ser vettiga ut, är någorlunda moderna och har väghållning till ett bra pris som har V8.

CarpeDiem German Engineering
14 april 2011 · 9 083 Inlägg

Aerodynamik: För att vara petig så har M3 E46 343hk wink Du får tycka vad du vill om sugmotor men har provkört BMW 328 E36 (lite mindre effekt) och det var hittills den bästa bilen big_smile Skulle köra in i ett parkeringshus och vanligtvis har man 2:an i men råkade ha 4:an i tongue Men, varken bilen eller växellådan skakade utan det var hur stabilt som helst. Sitter en M3-låda på 328:an och den är riktigt stark smile Andra gången testade jag en BMW 740 iAL -01 med 4.4 liters V8 på 286hk/440Nm, jävlar vad den går big_smile BMW är det som gäller om man ska ha sugmotor wink

_night_stalker_: Jag har inte kört men åkt i en Corvette C5, den går ganska men fortfarande gillar jag inte jänkar-V8. Haha, det skulle jag verkligen vilja se. Kanske på 4-cylindriga och 6-cylindriga men aldrig en Audi-5:a wink Hehe ok, men har man inte V8 med ladd så eftermonterar man "skrattgas" istället vilket är fusk.

Jag gillar V8 men då ska det vara tyskt, låter tystare än en jänkar-V8. Får bara ont i öronen.

Senast redigerat av CarpeDiem (14 april 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Aerodynamik ...
14 april 2011 · 7 120 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Aerodynamik: För att vara petig så har M3 E46 343hk wink Du får tycka vad du vill om sugmotor men har provkört BMW 328 E36 (lite mindre effekt) och det var hittills den bästa bilen big_smile Skulle köra in i ett parkeringshus och vanligtvis har man 2:an i men råkade ha 4:an i tongue Men, varken eller cäxellådan skakade utan det var hur stabilt som helst. Sitter en M3-låda på 328:an och den är riktigt stark smile Andra gången testade jag en BMW 740 iAL -01 med 4.4 liters V8 på 286hk/440Nm, jävlar vad den går big_smile BMW är det som gäller om man ska ha sugmotor wink

Jag vet hur många hk en M3 har, den jag åkte i hade dock lite trim det var därför jag skrev 350..

Så enligt dig så är den bästa bilen(motorn) den som orkar dra mest på låga varv utan att bilen skakar?
Jag förstår inte riktigt hysterin efter all effekt på låga varv, jag är intresserad av bankörning och att riktigt få varva ur bilen. Det är en härlig känsla om något. smile
Tror säkert att dessa BMWs är fantastiska och går bra, men det finns bra mycket värre bilar. tongue

Jag fick åka med en Supra bänkad med 650hk på hjulen på Mantorp och det var en upplevelse utan dess like!
Har även åkt en S13 med 390hk, sjukt roligt. Pröva några liknande bilar så ändrar du nog din uppfattning lite smile

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
14 april 2011 · 1 418 Inlägg

Aerodynamik skrev:

CarpeDiem skrev:
Aerodynamik: För att vara petig så har M3 E46 343hk wink Du får tycka vad du vill om sugmotor men har provkört BMW 328 E36 (lite mindre effekt) och det var hittills den bästa bilen big_smile Skulle köra in i ett parkeringshus och vanligtvis har man 2:an i men råkade ha 4:an i tongue Men, varken eller cäxellådan skakade utan det var hur stabilt som helst. Sitter en M3-låda på 328:an och den är riktigt stark smile Andra gången testade jag en BMW 740 iAL -01 med 4.4 liters V8 på 286hk/440Nm, jävlar vad den går big_smile BMW är det som gäller om man ska ha sugmotor wink

Jag vet hur många hk en M3 har, den jag åkte i hade dock lite trim det var därför jag skrev 350..

Så enligt dig så är den bästa bilen(motorn) den som orkar dra mest på låga varv utan att bilen skakar?
Jag förstår inte riktigt hysterin efter all effekt på låga varv, jag är intresserad av bankörning och att riktigt få varva ur bilen. Det är en härlig känsla om något. smile
Tror säkert att dessa BMWs är fantastiska och går bra, men det finns bra mycket värre bilar. tongue

Jag fick åka med en Supra bänkad med 650hk på hjulen på Mantorp och det var en upplevelse utan dess like!
Har även åkt en S13 med 390hk, sjukt roligt. Pröva några liknande bilar så ändrar du nog din uppfattning lite smile

Om det är de han säger (de som är i fetstil) så är de ju en V8, så stor som möjligt som är bäst eftersom dom har sin effekt från botten. En bit över tongång så når många V8er sin maxeffekt och sen håller den rätt så rakt hela registret ut..

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
SportPilot Ubåtsingenjör
15 april 2011 · 7 243 Inlägg

_night_stalker_ skrev:

CarpeDiem skrev:
Aerodynamik: Får man fråga vad du har kört och åkt i?

Undrar lite samma sak smile Har du nånsin åkt/kört en högpotent å vass V8? Räcker med en 330hk Corvette C5 för att man ska få sig en upplevelse. En standard Covette drar bättre än vad många lätt trimmade turbomatade 4er5er å 6er går.

Har kört både skyline å supra på ungefär 400hk. Visst, dom går bra men jag uppskattar en V8 utan ladd mer än en turbo 6a..

åkte faktiskt en sån där corvette c5 .... absolut inget jag blev impad utav !!! har mer fart känsla i corradon wink

nej ontopic ... m3 eller supra, hmm svårt val ! beror lite på vad man ska ha bilen till osv

en m3a hade jag kunnat tänka mig som en dailydriver men inte en supra, en supra ska vara duktigt vässad och ha twin turbo kvar cool

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rinnegan Malleus Malificarum
15 april 2011 · 2 401 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Det är säkert bra motorer, så länge det är högvarvigt och har mycket effekt så funkar det för mig. smile
Dock finns det ju inget utbud med bilar som ser vettiga ut, är någorlunda moderna och har väghållning till ett bra pris som har V8.

.. Förutom då alla F-body bilarna?

CHEEVA skrev:
åkte faktiskt en sån där corvette c5 .... absolut inget jag blev impad utav !!! har mer fart känsla i corradon wink

Skillnaden ligger ju i att istället för att det bara känns som om det går fort, så går det faktiskt fort.

Senast redigerat av Rinnegan (15 april 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
15 april 2011 · 1 418 Inlägg

Rinnegan skrev:

Aerodynamik skrev:
Det är säkert bra motorer, så länge det är högvarvigt och har mycket effekt så funkar det för mig. smile
Dock finns det ju inget utbud med bilar som ser vettiga ut, är någorlunda moderna och har väghållning till ett bra pris som har V8.

.. Förutom då alla F-body bilarna?

CHEEVA skrev:
åkte faktiskt en sån där corvette c5 .... absolut inget jag blev impad utav !!! har mer fart känsla i corradon wink

Skillnaden ligger ju i att istället för att det bara känns som om det går fort, så går det faktiskt fort.

Precis F-Body bilarna (Camaro och firebird/trans am) och Corvetter får du för vettiga pengar. Å dom går ruskigt bra. Supran bygdes för att konkurera med Camaro SS och Firebird Trans Am men lyckades aldrig slå dom riktigt. Supran byggdes för att slå dom på strippen, men japanerna glömde en viktig sak, att bygga en drivlina som har ett tillräckligt brett register och att bygga ett chassi som kunde klara de standard.

Och Corvetter är ruskigt snabba. Och väghållningen piskar skiten ur de flesta japanska bilarna. Det finns en mkt bra anledning till att Corvetter slåss mot ferarris å lambos med gott resultat...

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Tommy_P
15 april 2011 · 396 Inlägg

jag hade köpt bmwn. trots att bmw m är tickande bomber motormässigt imo, tycker det byts vanos hit och motorer dit, men man hör ju bara om de som har problem förvisso.
anledning är riktigt vetenskaplig; supran än ful big_smile

Bmw_Bertil Ljud freak !
15 april 2011 · 928 Inlägg

M3an ! ! ! Lätt

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
SportPilot Ubåtsingenjör
15 april 2011 · 7 243 Inlägg

Rinnegan skrev:

Aerodynamik skrev:
Det är säkert bra motorer, så länge det är högvarvigt och har mycket effekt så funkar det för mig. smile
Dock finns det ju inget utbud med bilar som ser vettiga ut, är någorlunda moderna och har väghållning till ett bra pris som har V8.

.. Förutom då alla F-body bilarna?

CHEEVA skrev:
åkte faktiskt en sån där corvette c5 .... absolut inget jag blev impad utav !!! har mer fart känsla i corradon wink

Skillnaden ligger ju i att istället för att det bara känns som om det går fort, så går det faktiskt fort.

är ju känslan allt handlar om wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Westergren Large Cap
15 april 2011 · 1 816 Inlägg

E46 M3 utan tvekan.

Jlmmy
15 april 2011 ·

Supra fifaen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang