Dunlap
Speedhunter
5 april 2014
· 133 Inlägg
Okej, fast än jag sa att de kommande inläggen skulle bli två videoklipp så blir det en uppdatering på gammalt hederligt vis! Detta beror helt enkelt på att jag inte hinner filma när jag jobbar
Hur som helst så är jag mitt uppe i turbobygget, att singelkonvertera en 13B har än så länge varit mycket jobb. Men så är det väl med de flesta konverteringarna (?!). Jag tänkte inte gå in på alla detaljer, jag tar bara upp de saker som jag har fått fråga mig själv innan jag hittat svar. Men jag är som sagt inte klar ännu, i dagens läge så har jag kvar att göra innan jag är klar med motorn för i år:
- Bygga färdigt tryckröret (har beställt en 137º silikonböj med konvertering från 2,5" till 3") detta beställde jag från do88.se.
- Svetsa ihop en fläns med nippel till oljereturen (det är en kvadratisk öppning så jag kan inte gänga på en nippel med slang tyvärr)
- Köpa typ 1,5m stålomspunnen slang för att byta ut de uttorkade slangarna som smulades ihop när vi slet ut gamla turbosystemet.
- Köpa en gängad stålomspunnen slang till oljetillförseln
- Täppa igen de slangar jag har lämnat öppna nu då jag tagit bort t.ex luftpumpen och vattenkylningen till dubbelturbosystemet.
- Kapa flänsen från gamla DPn och svetsa på nya DPn
Detta kanske låter som mycket jobb, men bara jag får tag på delarna jag behöver (allt som måste beställas verkar vara beställt) så kan jag nog sätta ihop resten på en, kanske två kvällar
Imorgon ska jag spendera dagen till att få färdigt fronten, iallafall så långt jag hinner (den kräver sjukt mycket tid för att få som jag vill ha den). Sen får vi se om jag hinner få alla grejer till motorn på måndag eller tisdag
Men för att berätta vad som har hänt än så länge så bjuder jag på lite bilder!
Så här såg motorn ut när jag började
Efter att ha slitit bort ca 2ton värmeplåtar, luftpump och lite diverse småprylar, så såg man två små turbiner kika fram (man ser bara ena på bilden)
Efter lite bängel så fick man lös båda turbinerna och hela "anslutningen" m. ännu en värmeplåt
För er som är ute efter original turbosystemet till en 13B så är detta inget annat än skrot, jävlart slut på alla sätt och vis.
Avgashuset har nog gått lite varmt, eller vad tror ni?
Nu har jag tyvärr ingen bild på det största problemet jag råkade på när vi rev allting. Så klart var ju en av de fyra grenrörsbultarna helt gängpaj, så vi svetsade på en mutter och försökte få bulten. Så klart gick bulten av i blocket utan att lämna minsta lilla stump stickandes ut. Nu vet ju säkert de flesta av er hur tråkigt det är att ha en avbruten bult i blocket, som tur är har jag en far som har varit mekaniker sen innan jag började vandra på denna jord. Så medans jag var och jobbade var han snäll och lyckades få ut den.
För er som vill föreslå en grispit så säger jag bara att det hade varit värdelöst i detta läget.
Hur som helst så borrade han ut bulten och gängade nytt, detta med bra resultat
När bultarna var på plats och allt var frid och fröjd igen så passade jag på att klä grenröret med avgasbandage, detta är enligt mig ett hett tips för alla som kör wankel utan alla värmeplåtar. Då en wankel blir så otroligt varm så tycker jag att det viktigare än någonsin att ha bandage
Det finns många typer av olika grenrör till 13B motorn, ett grenrör som verkar vara vanligt är det jag har. Alltså nu syftar jag på placeringen av turbon. Den hamnar PRECIS var luftpumpen var tidigare, att ta bort luftpumpen är inget problem, man får några grejer att täppa igen samt att man måste byta rem till en kortare. Detta var någonting jag var oroad över till en början, men för alla amatörer (som mig) så är det bara att mäta upp med ett snöre hur lång den nya remmen måste vara och sen köpa en rem i rätt längd. Detta tipset fick jag när jag i förtvivlan frågade Rovers om hjälp, han berättade även att ACV:n måste täppas igen. ACV står för Air Control Valve och är en liten kontakt med lite kontakter och vakumslang på nedre insuget. Detta är ingenting jag hunnit med ännu, men den verkar se ut något i stil med denna:
Om det stämmer kan jag inte bekräfta ännu. Eftersom jag helt enkelt inte har hittat den ännu.
Så där såg det nu ut med grenröret och turbon på plats, och nä kattstryparen är bara provisorisk, den skall bytas ut mot något som klarar värmen liiiite bättre
Lyckades luska fram var min oanvända T70 turbo var ifrån, den verkar vara en Garret replika från KLracing.se. Nu när detta var funnet så kunde jag lätt beställa en fläns till DPn samt alla packningar jag behöver Hur som helst så svetsade polaren fast flänsen på DPn.
När downpipen var färdigsvetsad så bestämde jag mig för att klä den i avgasbandage den med. Det kommer att sitta en 90º böj längst ner som ni ser på nästa bild. Men den väljer jag att inte svetsa fast på downpipen, detta för att enkelt kunna ta lös downpipen uppåt om man någon gång måste
Så här såg det ut innan avgasbandaget var på plats Måste fixa en liten böj till screampipen då den just nu ligger precis ovanför balken.
Nu i dagens läge ser det ut så här
Blev lite fascinerad av ormboet jag hittade under insuget, blir tråkigt när man måste ta tag i det!
Hur som helst så är det här jag står just nu, känner mig ganska optimistisk för tillfället, vi får ju se hur länge det håller i.
By the way så har jag ett mål till då bilen ska vara körklar och på vägen!
3/5-14 är målet!