Tribbes Saab 9-2x Aero (Saabaru)

Det här är mitt långtidsprojekt då jag endast äger den här bilen, kommer här i tråden skriva vad jag gjort med bilen sedan dess att jag köpt den samt vad som händer nu. Men även sånt jag vill göra med bilen.
  • 78 Följare
  • 61 699 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 november 2014
Vikr
4 februari 2014 · 210 Inlägg

läst hela tråden nu och vet ej varför men blev sugen på att göra som du och importera en... vad gick det på om man får lov o fråga? smile

Tribbe SAAB♥SUBARU
4 februari 2014 · 1 636 Inlägg

Vikr skrev:
läst hela tråden nu och vet ej varför men blev sugen på att göra som du och importera en... vad gick det på om man får lov o fråga? smile

Jag skickade ett pm till dig.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
8 februari 2014 · 1 636 Inlägg

Igår kom min kylare på posten
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-ac9fa284bbdeaf106f54e333321bf92b.jpg
Kollade en film igår på Mishimoto's youtubekanal på hur man byter kylarslangarna och upptäckte att jag måste ta bort intercoolern för en av slangarna. Eftersom att jag använde min original "y-pipe" till den så var den sjukt svår att sätta dit och det gör jag bara inte igen.. Så nu behöver jag köpa nya slangar till min STI y-pipe som jag har ligger i förrådet också innan jag kan fixa kylaren.

För ett par poster sen så skrev jag om mina distanser till bilen.
Jag citerar vad jag skrev för ett tag sen.

"Jag beställde iaf distanser av en kille ifrån USA som jag gav mig på att försöka installera i början av december, men det gick inte så bra, jag klarade inte av att lossa bultarna på fjäderbenet själv..


Så just nu är det att få hjälp med att få dit distanserna."


Imorse så erbjöd min kusin Marlorn mig att hjälpa mig med distanserna utan att jag ens hade frågat han så då kunde jag ju inte tacka nej, så jag började dagen med att städa lite i garaget.. var nog 2 år sen sist.. ser förjävligt ut.. men jag hann inte med så mycket innan min kusin kom så jag ska fortsätta med städningen imorgon.

Vi började med att beställa pizza det tyckte vi var lagom jobbigt lol
Efter att vi hade ätit gick vi ner i garaget och började. Marlorn tog 61 bilder med sin mobil men eftersom att glödlampan i taket gav upp nästan direkt när vi började så vi fick hålla på i mörkret så blev bilderna ganska suddiga..
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-9fce560a224729a61471c80b452a4084.jpg
Han förstod inte riktigt vad jag skulle ha pallbock till men när vi väl började försöka lossa bultarna så förstod han varför och även varför jag inte hade klarat det själv.. Det var knappt att vi klarade det på två.. tog oss nog runt 4h för båda sidorna.. gick åt nästan en hel burk 5-56 till bultarna på fjäderbenstagen det var dom som var problemet de satt ruskigt hårt.

Det var sånna här distanser vi monterade ovanpå fjäderbenen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-582b2c5d49ef693eee6e398deca1e454.jpg
Jag hittade inget sånt här i Sverige så jag beställde ifrån USA.. I Sverige verkar det som att man använder några gummi kuddar som man sätter i fjädrarna.. Det är iofs billigare men jag tyckte det såg så oseriöst ut så jag skaffade dom här istället.
Man lägger dom helt enkelt bara ovanpå fjäderbenet lite jobbigare att att montera kanske men känns bättre tycker jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-459c512684f6aae5edfbdd4ea9691e44.jpg

Känns riktigt bra att ha de monterade nu. Jag har inte berättat historian om dom för er utan skrev ju bara att jag försökte få dit dom i början av december.
Så tänkte berätta lite kortfattat nu..
Jag fick hem dom i oktober men väntade till december med att montera dom.. eller iaf försöka.
Första försöks dagen så hade jag bara ett spärrskaft och en skiffnyckel jag försökte och försökte men rubbade inte bultarna... höll på kanske 2 timmar utan att ens rubba skiten innan jag gav upp..
Dag 2 åkte jag till biltema och köpte mig ett kraftigare spärrskaft med hylsor till. Rubbade inte på bultarna då heller utan lyckades istället ha sönder det gamla spärrskaftet när jag slog med en hammare på det..
Dag 3 åkte jag till biltema och köpte en hävstång eller vad det heter och hylsor till den, köpte även ett ringnyckel kit. Nu var jag uppe i verktyg för över 500kr för att lossa på bultarna mad
Men gissa vad den här gången lyckades jag rubba på bulten men jag orkade istället inte hålla emot muttern samtidigt så den snurrade bara runt istället.. prövade allt möjligt.. men till slut gav jag upp och tänkte att jag tar det när det blir dags för sommardäcken istället. Var lite sur då... hade köpt verktyg för över 500kr och använt en hel flaska 5-56 och knappt rubbat på en enda bult...

Men idag med Marlorns hjälp gick det. På den sidan där det satt som värst så stod Marlorn på hävstången och jag höll emot med en ringnyckel så fick vi loss på dom..

När vi var klara så sa jag så fint att de här skiten måste jag ju ta bort igen ifall jag ska skaffa coilovers någon gång lol Den dagen den sorgen..


Imorgon ska jag nog hämta mina slangar som ligger på posten och väntar.

Nu sitter jag iaf och skriver det här inlägget och dricker en tröst whiskey drink medans Marlorn spelar lite ps3. Tror vi båda kommer ha träningsverk imorgon också... cool Så om det är massor stavfel kan det bero på whiskeyn..

Senast redigerat av Tribbe (8 februari 2014)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
10 februari 2014 · 1 636 Inlägg

Städade garaget hela dagen igår så kom inte iväg till posten men han beställa en en y-pipe på ebay som blev postad idag så borde hinna få den innan helgen.
Idag däremot hämtade jag ut mina slangar på posten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-e90c295a27b95c2b1e3a1f2c2e44d7d2.jpg

Jag var även iväg till Subaru och sa att jag ville köpa kylarvätska och frågade vilken dom körde och vilken som var bäst. Åkte hem med den här..
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-b726fe1a6a4ded4c734e1ae07bae7f6b.jpg
Men ska lämmna tillbaka den imorgon. Jag törs inte använda den efter att jag googlade på namnet på den när jag kom hem.. Har inte bestämt mig för vad jag ska skaffa men har två jag funderar över den ena är
http://www.subaru.se/commonmedia/parts/midland/subaru_transparent_coolant_long_life.jpg
som finns på Subarus hemsida, den andra är
http://www.autowares.com/images/product/PEAK/peak-pxa003-400.jpg
Som jag läst att några använder på både Svenska och USA's Subaru forum.

Så behöver fortfarande kylarvätska, och slangklämmor. Den här kylar historian blev lite dyr..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
11 februari 2014 · 1 636 Inlägg

Lämnade tillbaka kylarvätskan efter jobbet idag, det var inga problem. De hade dock Subarus egna i hyllan mitt emot men den var ganska dyr så jag åkte till Mekonomen och beställde en dunk Peak.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
14 februari 2014 · 1 636 Inlägg

Så nu är jag redo för lite garagetid imorgon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-8a023e69061310ca04e96406759e53a5.jpg

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
23 februari 2014 · 1 636 Inlägg

Det var lite mer jobb än jag hade räknat med, sen att jag hade lite otur också gjorde ju inte saken bättre.


Så här såg det iaf ut när jag började. Skitigt och dant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-0aff68c12cc521a1d5556f608261b85f.jpg

Jag började som man brukar med att hissa upp bilen och ställa den på pallbockar sen skulle jag tömma den på den gamla kylarvätskan. Vilket gick sådär bra... Det blev glykol överallt.. Min kusin Marlorn var snäll och åkte och köpte absol åt mig.
http://distilleryimage2.ak.instagram.com/b7f27c34962e11e3b3460ac59a6b1fe2_8.jpg
Eftersom att jag fått för mig att jag inte ska köra original kylarvätska längre.. Varför vet jag faktiskt inte. cool
Så fyllde jag sedan på med vatten, värmde upp, tömde och gjorde om tills det bara var vatten som kom ut. Vilket tog lördag, söndag och en stund på måndag kväll efter jobbet.

När det verkade som att det var rent började jag med att ta bort intercoolern för att kunna byta kylarslangen som går ifrån dumpen och in under intercoolern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-1fb4bbecc15e46d14e53d7a662ec809d.jpg
De som haft dän intercoolern på sina Subarus vet att det inte är hur lätt som helst att ta bort och speciellt inte att sätta dit intercoolern. Jag hade ju också bytt ifrån en wrx intercooler till en sti och jag återanvände ju wrx y-pipen och den är ju lite mindre så det var ett rent helvete sist att få tillbaka allt. Den här gången visste jag på förhand hur svårt det var så jag köpte en ny y-pipe som skulle vara till en sti på ebay.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-f30e41bad947fb60cf0549d9c5632402.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-d89c6368b05226aed5fdeeac877fc3fa.jpg
Bytte kylarslangen och sen försökte jag få dit intercoolern igen.. Vilket krånglade massor, Det tog mig ungefär en timme innan jag började tröttna och började då mäta lite och jämnföra och kom på att den här ebay y-pipen hade ganska dålig passform..
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-b0ed6ede297121203b232964de73141b.jpg
När jag äntligen fick dit den så kändes passformen på slangen väldigt dålig så jag hoppas den inte läcker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-dde4cc8af3b173edb99584d3f368fdb6.jpg
Sen höll jag på med slangarna några dagar.. De satt hårt, riktigt hårt. De flesta fick jag skära bort med kniv. En del av de satt väldigt trångt till. En av dom var jag tvungen att ha sillicon till för att få dit, en var så krånglig att få dit så det tog en hel kväll för mig.. en var så kort så den var riktigt svår tack vare det..
En kväll tappade jag en slangklamma ner i råttboet till motor vilket tog en hel kväll att få ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-d75f859cdabbaa020ef820d095f1fa5c.jpg
Här kan man se hur torra slangarna var.
Jag upptäckte även att i vissa av slangarna var det en del gegga så jag frågade min far om han kunde skjussa mig till biltema så jag kunde köpa lite kylarrensning, så jag gjorde rent systemet en gång till med vatten och kylarrensing innan jag började med den nya kylaren.
När jag skulle ta bort den gamla kylaren så fastnade jag på kontakterna till fläktarna, lyckades inte få isär dom.
Min ena brorsa som jobbar som bilmekaniker eller vad han är big_smile Papparotzziz här på garaget hjälpte mig nu i helgen iaf att ta isär kontakterna. Sen när de var ur så kunde jag lyfta ur kylaren och jämnföra den nya och gamla lite. Ganska stor skillnad på dom skulle jag vilja påstå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-49f16ff797b6e0b10eb4fd61b060f86d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-0e52dce8d57456f99d5138aaa02c6699.jpg
Den nya kylaren var så pass mycket grövre så jag fick korta av de stora kylarslangarna till den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-c0006aea53758203952578b49a47638a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-5ea20fe356e3e871bcda7815e5bc2263.jpg
Sen upptäckte jag att en av slangarna som jag inte hade köpt någon ny till var lite kort..
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-0b1b99f398ebd602b1d34ec4fbaf3809.jpg
Eftersom att jag inte hade köpt någon ny slang till den biten så tog jag en av dom gamla slangarna jag jag hade tagit bort och skar till så den skulle passa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-7f9cef46df118501c65c701262055553.jpg

Fyllde på min dunk med glykol och lika mycket vatten (ungefär 7.6L). Men systemet är inte fullt ännu så måste skaffa mer glykol.. behövde beställa sist så lär inte bli klar förrns på tisdag.

Så här ser det ut just nu iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-f26ad9bb1bfa147f4c3b4499b02ccd30.jpg
Måste ta reda på ifall det finns större clips till kylarslangarna att få tag på för mina nya var mycket större i omkrets än de gamla så de passar inte i de gamla clipsen.
Sen har jag fått veta att mina vindavvisare har kommit också så jag funderar på att beställa ny glykol imorgon och sen hämta vindavvisarna efter jobbet imorgon så kanske jag kan få dit dom eller iaf börja med dom imorgon nu när jag ändå hållit till i garaget hela kvällarna.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
25 februari 2014 · 1 636 Inlägg

Hämtade vindavvisarna igår men man skulle ha primer till dom så jag lade dom åt sidan. Beställde också glykol som jag hämtade idag. Fyllde upp tills det var fullt och drog dit minus på batteriet. Startade och allt verkade flyta på fint. Sen ser jag att en av slangarna är lite väl nära en av remmarna..



https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-6f9e4d3ce04e30b586188b736deeb694.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-339293eeccfd50804d53bfaa01411244.jpg

Lite väl tajjt kanske..
Jag gick iaf upp till lägenheten och laddade upp filmen. Funderade en stund och sen tänkte jag att det kanske går att kapa slangen lite utan att ta bort den så gick ner igen. Försökte en stund, det gick på ovansidan men inte under där kom jag inte åt.. När jag givit upp så kollar jag bort emot tanken där man fyller på och ser att det är kylarvätska på den.. tror ni inte själva tanken verkar ha gått sönder??



Börjar tröttna rejält på det här med kylare nu...

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
2 mars 2014 · 1 636 Inlägg

Tömde systemet som nyss var påfyllt.. och plockade bort tanken och gjorde rent den. Sen tog jag den till en firma som jag vet att svetsar en del och frågade ifall de kunde hjälpa mig i fredags. De kunde inget lova men de tog emot den och sa att jag skulle komma tillbaka på måndag. Så jag hoppas de kunnat fixa det åt mig. En ny tank kollade jag iaf upp att kostar 4140kr på Subaru så vill helst laga den jag har om det går.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
3 mars 2014 · 1 636 Inlägg

De hade inte vågat göra någonting sad
De trodde att lödningarna skulle släppa runt nipplarna också ifall de gav sig på att försöka. Jag tänkte jahapp då får jag väll skaffa kemiskmetall och prova med det. Men ville inte riktigt ge upp om svetsningen så jag prövade att åka till ett större företag inom svetsning och fick prata med en kille först och sen var de två och i slutet 3 och tittade så verkar inte vara något lätt historia att fixa det där.. men dom sa iaf att dom skulle göra ett försök och tog mitt nummer så nu är det väll bara att vänta på att de ringer.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Gussam
4 mars 2014 · 619 Inlägg

Tribbe skrev:
De hade inte vågat göra någonting sad
De trodde att lödningarna skulle släppa runt nipplarna också ifall de gav sig på att försöka. Jag tänkte jahapp då får jag väll skaffa kemiskmetall och prova med det. Men ville inte riktigt ge upp om svetsningen så jag prövade att åka till ett större företag inom svetsning och fick prata med en kille först och sen var de två och i slutet 3 och tittade så verkar inte vara något lätt historia att fixa det där.. men dom sa iaf att dom skulle göra ett försök och tog mitt nummer så nu är det väll bara att vänta på att de ringer.

Kan de inte svetsa och sen löda om?
Borde ju gå kan man tycka

Tribbe SAAB♥SUBARU
4 mars 2014 · 1 636 Inlägg

Ingen aning.. Inte min gren det där. Har inte hört någonting ifrån det andra företaget jag lämnade till. Fixar dom det inte beställer jag nog en Moroso tank.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Gussam
5 mars 2014 · 619 Inlägg

Tribbe skrev:
Ingen aning.. Inte min gren det där. Har inte hört någonting ifrån det andra företaget jag lämnade till. Fixar dom det inte beställer jag nog en Moroso tank.

hoppas de löser det. håller tummarna

Gloremir hmmmm
5 mars 2014 · 1 094 Inlägg

Så du håller på för fullt Tribbe. Synd att tanken läcker. om dit du lämnade inte kan fixa det, hör med vrena mekaniska. Dom har grymt duktigt folk. / Björn

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Tribbe SAAB♥SUBARU
5 mars 2014 · 1 636 Inlägg

Jag har inte hört någonting ännu. Vrena blir jobbigt då jag inte har någon bil.  Men om de inte löser det där den är nu så beställer jag nog en Moroso behöver eller jag vill kunna använda bilen. Man kan ju gå och cykla också men då hör man ju inte hemma här på garaget big_smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Gloremir hmmmm
5 mars 2014 · 1 094 Inlägg

Tribbe skrev:
Jag har inte hört någonting ännu. Vrena blir jobbigt då jag inte har någon bil.  Men om de inte löser det där den är nu så beställer jag nog en Moroso behöver eller jag vill kunna använda bilen. Man kan ju gå och cykla också men då hör man ju inte hemma här på garaget big_smile

Hehe sant. hade dock kunnat åkt med mig. jag åker ju däråt titt som tätt då jag har garaget där ute smile
Men skönt om man kan få ihop bilen så fort som möjligt

Senast redigerat av Gloremir (5 mars 2014)

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Tribbe SAAB♥SUBARU
5 mars 2014 · 1 636 Inlägg

Man får väll tacka för erbjudandet iaf smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
10 mars 2014 · 1 636 Inlägg

BTO lödde tanken på torsdagen förra veckan så monterade tanken och kortade av slangen till kylaren. Sen fyllde jag på kylarvätska men klockan blev för mycket för att jag skulle kunna starta och pröva då jag har en lägenhet över mitt garage. Men startade bilen det första jag gjorde efter att jag kom ifrån jobbet på fredagen. Torrgasade en 5-6minuter och allt verkade fungera fint, lät den svalna och skruvade sen dit luftkanalen, fyllde på med lite mer kylarvätska, tog bort pallbockarna och körde hem till mor och far.
Men när jag hade ca 200 meter kvar till dom uppkom ett konstigt ljud en kort stund och sen när det kanske var 50 meter kvar kom det igen någon sekund. Jag kom precis till maten så åt mat först och sen ut för att kolla om jag kunde se något. Öppnar huven och tittar lite ser ingenting, startar bilen och ljudet kommer direkt. Det var en av fläktarnas kablage som lossat ur clipsen och låg emot fläkten. Kablaget klarade sig som tur var, men hade jag kört några minuter till hade det nog bara varit att byta fläkt..
Eftersom att det var så mörkt lät jag bilen stå och sov hos mor och far och fixade till kablaget på lördagen. Jag satte även dit buntband så att kablagen på fläktarna inte skulle kunna hoppa ur clipsen igen. Fyllde på lite kylarvätska igen. Nu verkar all luft vara borta och allt fungerar fint vilket känns väldigt bra smile

BTO provtryckte även tanken och konstaterade att locket inte höll för så högt tryck som det står på det så jag beställde ett nytt lock på Subaru.

Nästa projekt är att fixa primer så jag kan få dit vindavvisarna, har allt hemma utom primern för det. Ska ju vara någon special primer som gör att tejp fäster bättre på plast.. Funderar på att åka till någon glasfirma och fråga ifall deras primer bara är för lim.


Här är två bilder på lagningen av tanken. Ser nästan original ut tycker jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-9c03a29b2ffe47a9c4f1cdb3f80d47e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-d003cecbfca51f5454f553733cdebe3d.jpg

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Gloremir hmmmm
10 mars 2014 · 1 094 Inlägg

Nice. skönt att du fått igång på den smile

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Tribbe SAAB♥SUBARU
10 mars 2014 · 1 636 Inlägg

Ja det känns riktigt skönt speciellt när jag bara har den här bilen smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang