Köphjälp Subaru impreza.

Fitttim
23 februari 2016 · 258 Inlägg

Hejsan.

Ska köpa mig en Subaru impreza och står nu i valet och kvalet på WRX och WRX STI. Jag ska använda bilen som bruksbil och kommer varken trimma eller köra bana eller så. Behöver jag verkligen lägga dem extra pengarna på en STI?

Budget: CA 100 000-130 000

Är det värt dem extra kostnaderna i allt? Bränsle, försäkring, inköp. Eller klarar jag mig på en WRX?

Ni som kört båda bilarna hur stor skillnad är det?

Har hört att växellådorna inte håller för mer än ca 300 hk men om man nöjjer sig med att optimera lite så man hamnar på runt 250 hk så borde det inte vara problem med en WRX.

Köper man en WRX så har man ju råd att fräsha upp bilen och lättare renoveringar. Köper jag däremot en STI så har jag råd med inköp sen inte mycket mer.

Tacksam för lite hjälp! Ha det gott.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 februari 2016 · 2 973 Inlägg

Egentligen kan du bara svara på den frågan själv. När jag läser så behöver du inte ens en WRX, men det är troligen nåt sånt du VILL ha?!

Du bara bara råd med inköp och inte mer på en STI - då blir jag orolig. Lägg inte ALLA pengar på bilen. Den kommer kosta att äga och en buffert i ekonomin är mer eller mindre ett måste. Speciellt om du behöver bilen dagligen.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Fitttim
23 februari 2016 · 258 Inlägg

matteeee skrev:
Egentligen kan du bara svara på den frågan själv. När jag läser så behöver du inte ens en WRX, men det är troligen nåt sånt du VILL ha?!

Du bara bara råd med inköp och inte mer på en STI - då blir jag orolig. Lägg inte ALLA pengar på bilen. Den kommer kosta att äga och en buffert i ekonomin är mer eller mindre ett måste. Speciellt om du behöver bilen dagligen.

Buffert kommer det finnas. Men kanske inte jätte mycket för uppfräschning eller så. Mer om något rasar.

Dentar
23 februari 2016 · 131 Inlägg

utan att kunna något om bilarna så vill jag bara inflika att går du på en WRX så är chansen stor att du alltid kommer snegla på STI endå, blir gärna så smile

Fitttim
24 februari 2016 · 258 Inlägg

Dentar skrev:
utan att kunna något om bilarna så vill jag bara inflika att går du på en WRX så är chansen stor att du alltid kommer snegla på STI endå, blir gärna så smile

Den chansen är som sagt stor. Därför lutar det ändå åt en STI. Men får se, vill testa och jämföra lite innan jag bestämmer mig! smile

lurius
24 februari 2016 · 28 Inlägg

Köp rätt bil från början vilket är STI sen tänk på att ha en del stålar i backup då dessa bilar kostar att ha i drift.

Renault Megane RS Cup Trophy "Manthey - Racing" (2015)
Fitttim
25 februari 2016 · 258 Inlägg

lurius skrev:
Köp rätt bil från början vilket är STI sen tänk på att ha en del stålar i backup då dessa bilar kostar att ha i drift.

Det lutar åt det! ska bara vänta på rätt bil, kolla upp försäkringar och räkna budgeten lite till! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang