Haha. Länge sen jag skrattade så gott läsandes ett projekt. Du har skriftets gåva! Ser fram emot en fortsättning.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Vi alla vet ju att en riktig rejsbil har en stor turbo under huven! Eftersom jag absolut inte har 3000 andra saker jag borde ägna min tid åt... så ägnade jag och en polare söndagskvällen till att göra fler illigal-mods på min korvkioskräcer.
Så här snygg var motorrummet innan vi började
Original är för gubbjävlar har jag hört så det rätt så fina original avgassystemet plockades ner (läs ramlade i skallen på mig eftersom gummiupphägningarna var så jävla slut)
Sen rotade jag runt i bra och ha högen utanför garaget och fyndade ett proffsbyggt race-avgassystem modellanpassat till Sierra
Hängde upp det lite provisoriskt med buntband... blir nog rätt så bra det här...
Här har ni härligheten som ska ner under huven.
Det består av följande högkvalité speedparts: * KKK27 Turbo (nej inte dom arga gubbarna i spökdräkter) * 38mm Wastegate som troligtvis är en helt äkta kopia * Grenrör i det finaste av högkvalité svartstål, handsnidat av alver * 3" downpipe som även den är gjord av alver
Kittet levererades även komplett med ett smidigt stag från grenrör till motorfäste, självklart noga uträknat vad gällande hållfastighet, vikt och aerodynamik av 200 tyska matematiker. och en komplett oljetrycksslang samt oljeretur, detta är dock från swedol... så det pratar vi inte högt om...
Detta tänkte jag para ihop med en INTERCOOLER (det stavas så har jag sett...) från en mycket ovanlig bilmodell...
Efter lite svordomar och tålamod fick vi ut originalgrenröret.
Och vips så var det tomt här!
Här nere sitter det en liten plugg. eftersom Ford visste om att det kommer finnas folk som vill vara coola vid korvmojen 30 år efter bilen byggdes så var dom snälla nog att förbereda race-modellen av Sierran med oljeretur i blocket.
Men lite svart magi och stora spärrskaftet som fick vi bort den!
Sen plockade vi fram den färdiga oljereturen
Jag kastade dit oljereturen, men som vanligt så fastnade den inte... Polaren skruvade fast den åt mig efter han idiotförklarat mig. tydligen måste man SKRUVA FAST saker, inte kasta, konstigt tycket jag, hört massor av folk som kastat på speedparts på sina bilar...
När det ändå var gott om plats i maskinrummet så lättade vi race-bilen lite
Sen ville jag kasta i turbon, men det fick jag inte för polaren. så vi skruvade dit den istället
Närbild
Sidobild
Sen har jag fått höra att stabilitet i livet är bra, så jag spontanköpte ett fjäderbensstag till Ford Sierra Cosworth. Men det passade lite sådär...
Äh, tycker du ska sparka ut din kompis ur garaget, han verkar ju inte veta något! Klart man ska kasta sakerna på bilen! Det vet ju alla Fastnar dom inte efter 10 kast så får man fram med silvertejpen bara.
turbonova skrev: Haha så här ska trådar skrivas, skit skön läsning, bilen ser bra ut med
Tackar! Fast nu ljög du nog lite
Lucif3r skrev: Äh, tycker du ska sparka ut din kompis ur garaget, han verkar ju inte veta något! Klart man ska kasta sakerna på bilen! Det vet ju alla Fastnar dom inte efter 10 kast så får man fram med silvertejpen bara.
Har försökt förklara otaliga gånger att det finns massor med coola killar på internet som kastar turbo på sina bilar, så då borde vi kunna göra samma sak istället för att skruva fast grejerna! tycker det känns så jäkla amatörmässigt...
zzr9409209 skrev: Fan vilken kul läsning och alla bilder, fortsätt som du gjort!!
Tja tja Bloggen! I dag köpte jag ett par JÄTTESÖTA kalsonger på rea, dom satt så väldigt skönt... nä vänta nu, det här är ju inte en klädblogg! Det här är ju en rejsbilsprojekttråd!
Vad har hänt sen sist då? jo jag har plockat ut spolarvätskeburken, det kommer lite i vägen för vad som komma skall. Sen är den inte så rejsig heller...
Jag hittade en kompis. "tyvärr" var det ingen hemma
Sen letade jag reda på oljetrycksgivaren. Notera även att någon tidigare ägare har lackat om blocket i svart strukturfärg, ser precis ut som en jätteskitigt gammal motor, snacka om sleeperstuk!
Kliade mig i huvudet en stund, googlade lite på en bra trollformel, sen gav jag upp och helt enkelt skruvade bort oljetrycksgivaren istället...
Sen knyckte jag till med handleden i min bästa Tony Irving anda och kastade på ett t-kors, tyvärr fastnade den inte, som vanligt. Slutade med att jag skruvade fast den som en vanligt dödlig människa istället.
Sen blev jag så ivrig att jag glömde fota när jag försökte kasta tillbaka oljetrycksgivaren, kasta dit oljetrycksslangen och slänga ihop oljereturen. Men om ni visualiserar er en blandning av Shrek och Edward Blom som gör det så kan ni nog se det framför er.
Och varför var jag så ivrig? jo det var provstartsdags! visserligen sitter bara grenröret med 2 bultar och utan packningar. samt att avgastempgivarhålet är öppet och avgassystemet är bara ihop punktat så det kanske läcker lite...
Så nu har bilen en turbo! nu är det bara lite oviktiga saker kvar att göra som typ tryckrör och mer bränsle...
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Eftersom att prioritera viktiga saker här i livet inte riktigt är min starka sida så beslutade min bättre hälft att vi skulle renovera köket istället för att bygga rejsbil...
Sagt och gjort, vi har renoverat kök istället för att bygga rejsbil...
helt galet!
Så påstår hon att JAG inte kan prioritera!?
Man kan ju äta i en bil men inte rejsa i ett kök!!!
jag har dock köpt en jäkla massa fräna speedparts under tiden!
I lådan var det massor med ultralätta speedpartsprotectors
Under det låg det en trave delar.
Ventilkåpspackning i rally-kork
Hålborrade tändkablar (som inte passade...)
Och sist men även minst fantasikolfiber-avgaspackningar (som inte passade...)
Jag shoppade även en låda rejsprylar från den stora blå vita speedshopen
Sen fick jag hem en JÄTTELITEN låda!
Men lite pinnbultar i... Dom ser ut att vara i guld, men det är bara fejk tyvärr
Mitt under köksrenoveringen ringde min käre far och frågade när jag skulle komma och flytta skrothögen från hans lyft...
Med dom uppmuntrande orden skyndade jag mig till garaget
Jag började med att studera ett hål en stund... här ska det tydligen sitta en avgastemperaturgivare. men det lät som en tung och onödig pryl i en rejsbil...
Så jag kastade i en plugg, men som vanligt fastnade inte skiten. så då provade jag banka i den, men det gick inte alls... slutade att jag skruvade dit den som vilken vanlig bondlurk som helst!!
Sen helsvetades rejsavgassystemet
Sen labbade jag lite med inkommande luft, alla vet ju att blanka rör och stora filter ger många extra hamsterkrafter under huven!
Sen kastade jag på dom nya pinnbultarna på motorn, sen fick jag en smäll i bakhuvudet av polaren som sen pedagogiskt med med lätta ord demonstrerade för mig hur jag SKRUVAR DIT saker. (vette katten om jag fattade, jag har ju som sagt sett på internet hur coola killar kastar dit saker)
Vi valde att inte montera fejkkolfiber-avgaspackningarna eftersom skiten inte passade på den här prestanda modellen
Allt på plats! Notera gärna att buntbanden inte är avklippta. Vad många inte vet är att buntband tappar sin aerodynamik när man klipper av dom, så den lilla vikt du sparar på att klippa av dom förlorar du med RÅGE i aerodynamik. Det lärde jag mig på baksidan av ett mjölkpaket
Det blev en liten film på när bilen backades ut ur garaget. Notera gärna att jag är en jäkel på att bygga rejsbilar och minst lika bra på att redigera filmer!