Renault master 2,5 dCi -06 Dör helt plötsligt

markling
2 maj · 7 Inlägg

Hejsan,

Under förra årets semester så dog vår lilla campervan helt utan förvarning.

Den lämnades in på Brandts bil i Skövde (För övrigt ett jävligt bra ställe att hamna på om man får problem på vägen)
Där gjordes en (läs: många) felsökning, vilket ledde till först ett byte av insprutningsstyrenhet, när det inte löste problemet så byttes spridare nummer 4. Och där efter godkändes reparationen så vi åkte och hämtade vanen, ungefär 3 dagar efter att vi kört hem vanen så dog den på precis samma sätt som tidigare.

Nu efter vinterförvaring så brände jag ut på vägarna för att se så problemet var borta (Mekanikern här där jag bor hoppades på att det kunde vara en temporär felkod, så den släcktes), till min fasa så dör bilen återigen.

Felkoderna jag får upp är:
DF043 - Cylinder 4 insprutarkrets - Spänning för hög - Intermittent

DF197 - Information bränsletryck - För stort tryckfall - Intermittent



Hoppas någon kan känna igen problemet och hjälpa mig och min mekaniker på rätt väg, med vänliga hälsningar en fundersam och förvirrad själ.

Felsökning EL
Går ej att starta.
Kontroll matningskrets till högtryckspump. Liten spricka på blåsa, provat med annan. Givare bränsletryck i bryggan visar tveksamma värden, provat byta givare samt returventil på bränslebrygga samt mätt kablage avs-kortslutning mot minus samt plus. OK. Mätt kablage till spridare avs kortslutning mot plus samt minus.
Avläst värde på kombinerat tryck samt tempgivare insug då den står på konstant 98 grader, mätt kablage - OK, kan se att givaren är avbruten så den byts ut.
Då jag ej kan hitta några kablagefel samt får difusa värden börjar jag nu misstänka styrenhet. Men vill först kontrollera minus samt plusmatning till styrenhet. Börjar därför mäta detta, upptäcker då att jordpunkten är kraftigt oxiderad. Och när jag rör kabel påverkas jorden på de tre stift som går till denna jordpunkt. Tror i detta läge att jag hittat felet, men felet kvarstår. Plockar nu isär samtliga kontakter i kabelhärva vänster fram i motorrum för att se. Flera stift här är oxiderade, rengör alla dessa. Jag har nu plusmatning/jord till styrenheten, men bilen startar fortfarande ej.

Slutsats: insprutningsstyrenhet måste bytas.

Kan även tillägga att jag tidigt i felsökningen utfört cylinderläckagetest, OK. - Samt pratat med kund om att den inte har tankat i något olämpligt i tanken.

Efter byte av motorstyrenhet kvarstår ändå fel.

Fortsätter felsökning i något läge att att försöka ringa in fel, lossar jag på olika kablage till diverse komponenter och försöker starta bilen. Upptäcker när jag lossar kablage till spridare 4 av bilen startar som den ska.
Denna spridare har alltså stört ut insprutningsstyrenheten så denna ej har skickat ut någon styrning till spridare.

Bytt spridare, OK efter rep.

Senast redigerat av markling (2 maj )

Jesper328
2 maj · 2 387 Inlägg

Magkänslan på dom där felkoderna leder till en kvalificerad gissning;

Dåligt kontaktstycke eller kabelbrott mellan insprutningsenhet och spridare.
Vill man inte ge sig in på att försöka lokalisera brottet i kabelstammen (vilket jag rekommenderar att man gör) så kan man knipsa kablarna med 5cm marginal i vardera ände, och sedan löda in nya kablar.
Allt beror på hur lat man är, och jag hade definitivt gjort det senare på mina egna bilar. lol

Edit: Som sagt, magkänsla.
Felsökning bör göras innan man börjar snitta upp allting.

Senast redigerat av Jesper328 (2 maj )

Up the RA
markling
2 maj · 7 Inlägg

Jesper328 skrev:
Magkänslan på dom där felkoderna leder till en kvalificerad gissning;

Dåligt kontaktstycke eller kabelbrott mellan insprutningsenhet och spridare.
Vill man inte ge sig in på att försöka lokalisera brottet i kabelstammen (vilket jag rekommenderar att man gör) så kan man knipsa kablarna med 5cm marginal i vardera ände, och sedan löda in nya kablar.
Allt beror på hur lat man är, och jag hade definitivt gjort det senare på mina egna bilar. lol

Edit: Som sagt, magkänsla.
Felsökning bör göras innan man börjar snitta upp allting.

Tack för ditt svar, men jag tror kablarna har gått igenom ganska så ordentligt av specifikationen från Brandts att döma big_smile Jag ska citera den i originalinlägget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang