”raggarplanka” knäpper när separat bas slår

Englokkaren
2 maj · 5 Inlägg

Hej, Inte nått jättekunnig i biljud men detta problem förstår jag mig inte på.

Mina högtalare i raggarplankan liksom knäpper, smäller rätt så högt när separat baslåda slår. Plankan och baslådan är kopplade på separata steg med separata kablar.
Lånivå för bas sitter i sub på stereon och plankan på rear i stereon.

Stereon är ett GAS MAX M140-BTX

Steget till plankan är ett Gas PRO80.4

Plankan är ett GAS PSB465VS

Strömkablar är 20mm^2

Jag har testat att sätta steron på att enbart ge ljud till suben och jag hör mestadels bara subben men av och till knäpper de i plankan bästan såpass högt att det överröstar suben.

Har gått genom alla kablar och testat byta i princip allt i kabelväg till steget för plankan. Samt kollat runt med jordkabel. Men blir aldrig något klokare i vad som orsakar detta.

Min fundering då är om steget på nått sätt ger ifrån sig en störning och skickar ut signaler de ej får in eller om stereon är paj. Detta har funkat i 2,5 års tid utan förändring och problemet kom från ingenstans. Tacksam för svar

Englokkaren
3 maj · 5 Inlägg

Det slog mig nu att jag senare idag ska plocka ur högtalare i plankan för att kolla hur bra kablarna till högtalarna sitter inuti om de kan vara någon orsak. Uppdatering följer när jag fått kollat detta efter jobbet.

Englokkaren
3 maj · 5 Inlägg

Inget problem med kablar inuti planka, kollade alla lödningar och skruvar.

Även testat byta plats på lågnivån i stereon för plankans steg från rear till front även där samma. Enda som hjälpte att få bort knäppningarna var att dra ur lågnivå helt från stereon till steg för planka.

Vad jag vill tro blir väll detta betyder att det troligen inte är strömkablar?

Att det inte är steget?

Att felet ligger i stereon Kanske?

Får se och få tag på och pröva en annan stereo för att utesluta de iallafall. Skulle någon sitta på nått annat jag kan kolla på skulle de uppskattas

Hemmamek
4 maj · 190 Inlägg

Går nå signal- eller högtalarkablar nära varandra? Funderar om det kan bli störningar på insignalen till plankans steg kanske.

Knäpper det om du gör tvärtom då, enbart spelar plankan?

Englokkaren
4 maj · 5 Inlägg

Hemmamek skrev:
Går nå signal- eller högtalarkablar nära varandra? Funderar om det kan bli störningar på insignalen till plankans steg kanske.

Knäpper det om du gör tvärtom då, enbart spelar plankan?

Signalkabeln går tillsammans med basens signalkabel samt remotekabeln bak. På ett ställe korsar dem högtalarkabeln mellan basen och steget till basen så jag inte behövde dra den högtalar kabeln framför baselementen

Testat idag och bara spela plankan och då blir det ej några knäppningar.

Även testat idag med en annan stereo och de gjorde inte heller nogån skillnad

Så att signalkabeln tar upp någon störning kan tyckas är konstigt att de börjar ske först efter 1 år men skall se till att testa att lägga denna löst i bilen så långt från annat kablage jag kan.

Englokkaren
5 maj · 5 Inlägg

Englokkaren skrev:

Hemmamek skrev:
Går nå signal- eller högtalarkablar nära varandra? Funderar om det kan bli störningar på insignalen till plankans steg kanske.

Knäpper det om du gör tvärtom då, enbart spelar plankan?

Signalkabeln går tillsammans med basens signalkabel samt remotekabeln bak. På ett ställe korsar dem högtalarkabeln mellan basen och steget till basen så jag inte behövde dra den högtalar kabeln framför baselementen

Testat idag och bara spela plankan och då blir det ej några knäppningar.

Även testat idag med en annan stereo och de gjorde inte heller nogån skillnad

Så att signalkabeln tar upp någon störning kan tyckas är konstigt att de börjar ske först efter 1 år men skall se till att testa att lägga denna löst i bilen så långt från annat kablage jag kan.

Testat nu och dra lågnivån till plankan löst i bilen och de verkar funka. Så utav nån anledning tycker dem inte om att ligga brevid varandra längre så får dra lågnivåerna på varsina håll genom bilen nu.

Men jag får ta och tacka Hemmamek för hjälpen med att fundera på detta, Ibland är de småsaker som får större problem som kan vara svårare att hitta. Hoppas även att folk med lika problem hittar denna tråd och kanske också får löst problemet.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang