Saab 9-5 rasslar och ryker som sjutton ur avgassytem

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
29 december 2010 · 839 Inlägg

Funkiee skrev:

Tvattekorg skrev:

UhrJr skrev:
Det går inte att köra sönder turbon på bara några veckor. Det är en ganska lång process som inte sker utam symptom. Det tjuter, nästan i takt med varvtalet. Det ryker vitt och drar olja.
Åk till fiman och slå näven i bordet.

Inte det? Min turbo var frisk innan den rasa, Jag körde hårt med bilen i säkerligen två timmar, Kan väll säga att den värmenöp av något slag, Det gick som fan sen helt plötsligt bara en hög POFF sen börja den ryka.
Så jag tror fortfarande på turboras..

Precis, det går visst och få det på bara några timmar.....

Börjar bli jävligt trött på att försöka hjälpa till på dessa forum. Det finns så mycket förståsigpåare över allt som kan allt...
Allt är relativt, snören är olika långa och allt är helt tills det går sönder.....
Jag förutsätter ju naturligtvis att bilen är lugnt körd de senaste veckorna i den nya ägarens händer.
Bilfirman borde ha märkt att turbon var slut på en -99.

Offtopic: Tror ni inte jag har en aning om hur man kör sönder ett turboagreggat? Speciellt ett gt17 som jag sätter 100kr på att det handlar om i detta fallet.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Tangen_93
29 december 2010 · 185 Inlägg

UhrJr skrev:

Funkiee skrev:

Tvattekorg skrev:
Inte det? Min turbo var frisk innan den rasa, Jag körde hårt med bilen i säkerligen två timmar, Kan väll säga att den värmenöp av något slag, Det gick som fan sen helt plötsligt bara en hög POFF sen börja den ryka.
Så jag tror fortfarande på turboras..

Precis, det går visst och få det på bara några timmar.....

Börjar bli jävligt trött på att försöka hjälpa till på dessa forum. Det finns så mycket förståsigpåare över allt som kan allt...
Allt är relativt, snören är olika långa och allt är helt tills det går sönder.....
Jag förutsätter ju naturligtvis att bilen är lugnt körd de senaste veckorna i den nya ägarens händer.
Bilfirman borde ha märkt att turbon var slut på en -99.

Offtopic: Tror ni inte jag har en aning om hur man kör sönder ett turboagreggat? Speciellt ett gt17 som jag sätter 100kr på att det handlar om i detta fallet.

I detta fallet håller jag med dig. En turbo tjuter väldigt innan den går. Speciellt en bensinare.
Dock fick vi in en 9-5 med rasad turbo för nån vecka sen där axel'n i turbon delat sig på mitten då den inte fått smörjning p.g.a det nämnda röret till turbon som läggs igen. Och den lät som normalt sa gubben som körde den men det vet man ju aldrig...

Men lättaste är ju att åka till verkstaden och låta dom kika på den smile
För det finns många idéer här på forumet wink

//Marius

Senast redigerat av Tangen_93 (29 december 2010)

Saab 900 2,5 "Elmia 2011" (1989)
shandra
30 december 2010 · 120 Inlägg

Den skall tillbaka till firman, så vi får se vad som är felet. Klart att jag kör lungt, är väldigt rädd om min nya bil + att jag har barn... så ingen buskörning här inte

gamlingen
30 december 2010 · 5 198 Inlägg

shandra skrev:
Den skall tillbaka till firman, så vi får se vad som är felet. Klart att jag kör lungt, är väldigt rädd om min nya bil + att jag har barn... så ingen buskörning här inte

Får du inte rätt så vänd dej till konumenvägldaren/ allmänna reklamationsnämnden

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2010 · 17 572 Inlägg

Detta gäller:

"Har säljaren gett mig klara besked om vilka rättigheter jag har och hur jag skall agera om jag efter ett tag upptäcker fel på bilen eller är missnöjd?

SVAR: Om garanti inte lämnats svarar säljföretaget för fel enligt konsumentköplagens regler. Enligt lagen föreligger ett fel om bilen avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för bilen ifråga med hänsyn till dess ålder och körstäcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köparen på annat sätt informerats om vid köpet.
Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses dock ha funnits vid leveransen om inte säljföretaget kan visa motsatsen eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Detta innebär att om säljföretaget genom en varudeklaration eller testprotokoll kan visa att ett fel inte fanns vid köpet så går företaget fritt från ansvar. Vidare innebär det att felets art kan vara sådant att det framstår som klart att det inte fanns vid köpet.

Om det står klart att ett fel uppkommit efter leveransen svarar säljföretaget för detta endast om felet täcks av en garanti. Säljföretaget kan undgå garantiansvar om det kan visa att köparen själv förorsakat felet."

Du har ju inte fått nån varudeklaration och därför kan du förutsätta att bilen är i normal kondition på alla punkter. Firman måste fixa.

MEN! Har du köpt en "högmilare" med kanske 25000 mil på mätaren så klarar sig nog firman.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
shandra
30 december 2010 · 120 Inlägg

Har haft en kille här nu som är duktig med bilar. Rasslet är tydligen kamkjedan... Enligt honom... När bilen blev varm så slutade det att låta. Håller kedjan på att gå eller varför rasslar det så? hmm

Kan jag kräva av firman att han skall byta denna åt mig?

Hamilton
30 december 2010 · 8 872 Inlägg

shandra skrev:
Har haft en kille här nu som är duktig med bilar. Rasslet är tydligen kamkjedan... Enligt honom... När bilen blev varm så slutade det att låta. Håller kedjan på att gå eller varför rasslar det så? hmm

Kan jag kräva av firman att han skall byta denna åt mig?

Kamkedjan räknas som "förbrukningsvara" och inget du kan räkna med att få åtgärdat.
Det är så många förståsigpåare i den här tråden så jag avstår från att svara på hur du ska gå tillväga för att det ska bli rätt.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
shandra
30 december 2010 · 120 Inlägg

Hamilton skrev:

shandra skrev:
Har haft en kille här nu som är duktig med bilar. Rasslet är tydligen kamkjedan... Enligt honom... När bilen blev varm så slutade det att låta. Håller kedjan på att gå eller varför rasslar det så? hmm

Kan jag kräva av firman att han skall byta denna åt mig?

Kamkedjan räknas som "förbrukningsvara" och inget du kan räkna med att få åtgärdat.
Det är så många förståsigpåare i den här tråden så jag avstår från att svara på hur du ska gå tillväga för att det ska bli rätt.

Mvh
Hamilton

Köpte ju liksom bilen för 1 vecka sedan och har garanti på 1mån. Ska inte bilen hålla längre än 1 vecka? sad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2010 · 17 572 Inlägg

shandra skrev:

Hamilton skrev:

shandra skrev:
Har haft en kille här nu som är duktig med bilar. Rasslet är tydligen kamkjedan... Enligt honom... När bilen blev varm så slutade det att låta. Håller kedjan på att gå eller varför rasslar det så? hmm

Kan jag kräva av firman att han skall byta denna åt mig?

Kamkedjan räknas som "förbrukningsvara" och inget du kan räkna med att få åtgärdat.
Det är så många förståsigpåare i den här tråden så jag avstår från att svara på hur du ska gå tillväga för att det ska bli rätt.

Mvh
Hamilton

Köpte ju liksom bilen för 1 vecka sedan och har garanti på 1mån. Ska inte bilen hålla längre än 1 vecka? sad

Hade nog stollat mig om byte men hur mycket har den rullat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
shandra
30 december 2010 · 120 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

shandra skrev:

Hamilton skrev:

Kamkedjan räknas som "förbrukningsvara" och inget du kan räkna med att få åtgärdat.
Det är så många förståsigpåare i den här tråden så jag avstår från att svara på hur du ska gå tillväga för att det ska bli rätt.

Mvh
Hamilton

Köpte ju liksom bilen för 1 vecka sedan och har garanti på 1mån. Ska inte bilen hålla längre än 1 vecka? sad

Hade nog stollat mig om byte men hur mycket har den rullat?

31......

Euroman
30 december 2010 · 493 Inlägg

shandra skrev:

Dieselsmurfen skrev:

shandra skrev:

Köpte ju liksom bilen för 1 vecka sedan och har garanti på 1mån. Ska inte bilen hålla längre än 1 vecka? sad

Hade nog stollat mig om byte men hur mycket har den rullat?

31......

har det inte vart bytt kedja sen dess så är det mycket möjligt det som rasslar.

moffegrev
30 december 2010 · 228 Inlägg

annars så har du väl rätt till ångerätten som finns är inte den på 30 dagar.??
konstigt att det inte ska ingå någon som helst garanti trots att man köpt den på firma tycker jag.

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
Euroman
31 december 2010 · 493 Inlägg

moffegrev skrev:
annars så har du väl rätt till ångerätten som finns är inte den på 30 dagar.??
konstigt att det inte ska ingå någon som helst garanti trots att man köpt den på firma tycker jag.

dom firmorna jag har köpt av har det vart 30 dagars garanti.

fick batteri utbytt och sen var det något mer som jag inte kommer ihåg. det var 1 vecka efter att jag köpt bilen.

Visst detta är ju en större sak. Men om det inte finns garanti säger jag som ovanstående det finns öppet köp enligt lag.

Senast redigerat av Euroman (31 december 2010)

gamlingen
31 december 2010 · 5 198 Inlägg

Jag har då alltid haft 3 månaders garanti

PMPerformance
31 december 2010 · 2 266 Inlägg

tycker de låter som turboaxeln har gått av så turbin hjulet ligger och rullar runt löst i avgashuset de hände för mig på en 740 turbo jag hade rykte vit så man trodde de var lokaldimma när jag starta den och sen skramla de som en sten i systemet.
du kan åka med den till verkstaden bara se till att de finns olja i motorn
jag körde hem volvon från västerås till rättvik de gick åt 4 liter olja men den gick fint

svetsdiff !!!
shandra
31 december 2010 · 120 Inlägg

Euroman skrev:

shandra skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Hade nog stollat mig om byte men hur mycket har den rullat?

31......

har det inte vart bytt kedja sen dess så är det mycket möjligt det som rasslar.

Jo och nu börjar det låta 1 vecka efter jag köpt bilen hmm lät ingenting då när vi köpte den.

shandra
31 december 2010 · 120 Inlägg

moffegrev skrev:
annars så har du väl rätt till ångerätten som finns är inte den på 30 dagar.??
konstigt att det inte ska ingå någon som helst garanti trots att man köpt den på firma tycker jag.

Jo det borde jag ha så jag skall säga det åt honom

shandra
31 december 2010 · 120 Inlägg

Han får helt enkelt fixa det felen som är. Annars tänker jag kräva att han får ta tillbaka bilen.....

babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
31 december 2010 · 258 Inlägg

Vet inte om du skrivit det någonstans,men vad har du gett för bilen?
Min högst personliga åsikt är att om man köper en 99a på 31k mil så kanske man bör förvänta sig att den kan dö närsom. Jag menar verkligen inte att vara otrevligt men,det är ju trots allt en 11år gammal bil som rullat långt..
Har du däremot betalt ett överpris för bilen i fråga så kan man med all rätt försöka få dom att reparera den wink

Senast redigerat av babyblue242 (31 december 2010)

shandra
31 december 2010 · 120 Inlägg

babyblue242 skrev:
Vet inte om du skrivit det någonstans,men vad har du gett för bilen?
Min högst personliga åsikt är att om man köper en 99a på 31k mil så kanske man bör förvänta sig att den kan dö närsom. Jag menar verkligen inte att vara otrevligt men,det är ju trots allt en 11år gammal bil som rullat långt..
Har du däremot betalt ett överpris för bilen i fråga så kan man med all rätt försöka få dom att reparera den wink

Vi gav 23 för den.. Full servicebok och nybesiktad till siste februari 2012. Men jag vet inte, vi kanske betalade alldeles för mkt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang