Laga pinnbult som rykit av termostat b230fk?

arrelarre
15 maj · 41 Inlägg

Hej!

Skulle byta termostat på min 940 och då rök ena pinnen av när jag skulle lossa på en av muttrarna. Hur ska man gå tillväga för att fixa det? Antar att jag måste köpa en ny och sätta dit. Måste man borra ut den gamla då eller går den att skruva ut eller hur ska man göra?

//Arvid

Senast redigerat av arrelarre (15 maj )

jaka54
15 maj · 5 817 Inlägg

Du har väl två skruvar som håller termostaten?! -Gick en av dessa skruvar av?
Gick  en av skruvarna av  och du inte kan ta tag i resten så återstår att svetsa på en mutter på resten av skruven.

arrelarre
15 maj · 41 Inlägg

jaka54 skrev:
Du har väl två skruvar som håller termostaten?! -Gick en av dessa skruvar av?
Gick  en av skruvarna av  och du inte kan ta tag i resten så återstår att svetsa på en mutter på resten av skruven.

Ja det sitter två skruvar som håller termostaten och när jag lossade på ena muttern rök skruven av. Går ju fortfarande att kunna ta bort termostaten om man lossar på den andra muttern men tänker mest på när man ska sätta ihop det igen. Eller menar du att man ska svetsa på en mutter på skruven för att kunna få ut skruven?

Mew
15 maj · 2 179 Inlägg

Hur mycket av pinnbulten sticker upp? Har du gängor så att du får plats med två muttrar så spänn fast dem mot varandra på pinnbulten och så gänga upp hela alltihop genom att skruva loss den undre muttern (som hålls i spänn av den övre så att den gängar upp pinnbulten).

Alternativet att svetsa fast en mutter på den funkar också.
Så här ser den ut:
https://cdn.abicart.com/shop/15272/art72/h3213/174073213-origpic-97d565.jpg?max-width=1440&max-height=1152&quality=70&fmt=avif

jaka54 skrev:
Du har väl två skruvar som håller termostaten?! -Gick en av dessa skruvar av?
Gick  en av skruvarna av  och du inte kan ta tag i resten så återstår att svetsa på en mutter på resten av skruven.

Det är pinnbultar på b230. smile

Senast redigerat av Mew (16 maj )

arrelarre
15 maj · 41 Inlägg

Mew skrev:
Hur mycket av pinnbulten sticker upp? Har du gängor så att du får plats med två muttrar så spänn fast dem mot varandra på pinnbulten och så gänga upp hela alltihop genom att skruva loss den undre skruven (som hålls i spänn av den övre så att den gängar upp pinnbulten).

Alternativet att svetsa fast en mutter på den funkar också.
Så här ser den ut:
https://cdn.abicart.com/shop/15272/art7 … p;fmt=avif

jaka54 skrev:
Du har väl två skruvar som håller termostaten?! -Gick en av dessa skruvar av?
Gick  en av skruvarna av  och du inte kan ta tag i resten så återstår att svetsa på en mutter på resten av skruven.

Det är pinnbultar på b230. smile

Okej tack ska pröva det! Vet du vart man kan köpa rätt pinnbult som passar? Biltema? Mekonomen?

zzr94092
15 maj · 4 411 Inlägg

Volvo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang