Volvo 850 turbo Ny uppdate (BILDER!!) 29/03-11

Joas_86
1 november 2009 ·

Varför inte byta vev/ramlager, renovera motorn när den redan är ur ?

Något du kommer ångra när du slänger i motorn igen ! big_smile Men lättast att göra rent en motor är ett medel du kan köpa på OKQ8 eller Biltema eller dyligt !

Jag gjorde rent min motor i ett diesel bad big_smile




Mvh

bbosse Mur&Kakel
1 november 2009 · 332 Inlägg

Joas_86 skrev:
Varför inte byta vev/ramlager, renovera motorn när den redan är ur ?

Något du kommer ångra när du slänger i motorn igen ! big_smile Men lättast att göra rent en motor är ett medel du kan köpa på OKQ8 eller Biltema eller dyligt !

Jag gjorde rent min motor i ett diesel bad big_smile




Mvh

Nja, känner inte att jag är i hehov av det, känns som de blir för mkt pengar med allt ocksåtongue

Okej, men då hade du i blocket bara?

Joas_86
1 november 2009 ·

bbosse skrev:

Joas_86 skrev:
Varför inte byta vev/ramlager, renovera motorn när den redan är ur ?

Något du kommer ångra när du slänger i motorn igen ! big_smile Men lättast att göra rent en motor är ett medel du kan köpa på OKQ8 eller Biltema eller dyligt !

Jag gjorde rent min motor i ett diesel bad big_smile




Mvh

Nja, känner inte att jag är i hehov av det, känns som de blir för mkt pengar med allt ocksåtongue

Okej, men då hade du i blocket bara?

Då var alla delar lösa som sagt.

Men ska du köra med specielt motor tvätt medel, eller om du kan spruta på Diesel före så du får av all svåra skit/lort ! Sen kan du ta motortvätt big_smile

Då för står jag !




Mvh

tal0n Mekaniker/Däckmontör
2 november 2009 · 1 140 Inlägg

bbosse skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/793500_t48omd.jpg
Nu nästan allt löst och klart för lyfta ur smile


http://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/793502_yn2cr4.jpg
På väg in i garage smile


http://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/793504_1ah1h1.jpg
Tack Danne (tal0n) för all hjälp med ur plockningen av motorn:)



http://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/793505_gmii7j.jpg
Så var motorn ur, var lättare än va ja trodde och de gick ju rätt fort allt;)



http://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/793506_mzp1l2.jpg
Blir lite puts på motorn och byte av växellåda,koppling,Urtrampningslager och lite annat. (De inringade på bilden, saknades bult där som är till motor fästet, kankse inte så jätte bra? lådan hängde lite där)


Nu kommer de nog inte hända så mycket mer än tvätta och putsa på allt. I väntan på pengar att kunna köpa och bygga lite;) Ursäkta bildkvaliten, (mobilkamera) ska se om man kan fixa nå bättre.

Tjaooo

vadfan där är ju ja mä på ett hörn å wink

bbosse Mur&Kakel
2 november 2009 · 332 Inlägg

tal0n skrev:

bbosse skrev:
Tjaooo

vadfan där är ju ja mä på ett hörn å wink

Ja självklart;)

Dymek
2 november 2009 · 393 Inlägg

Jaha en till som river ur motorn i sin 850 har själv gjort de i min och trimta och renoverat.. lycka till ! smile

(Ursäkta min stavning jag har Dyselexi)
http://www.vihardyslexi.se/
bbosse Mur&Kakel
2 november 2009 · 332 Inlägg

Dymek skrev:
Jaha en till som river ur motorn i sin 850 har själv gjort de i min och trimta och renoverat.. lycka till ! smile

Ja visst är de kul å se fler:P Jo jag har sett din projekt trådsmile

patrik89
3 november 2009 ·

Kul med projekt smile blir nog grymt dehär bosse!

bbosse Mur&Kakel
4 november 2009 · 332 Inlägg

patrik89 skrev:
Kul med projekt smile blir nog grymt dehär bosse!

Ja visst;) få hoppas de!

XtremeStreetR
4 november 2009 · 167 Inlägg

Sjukt fin projekt=) men tänkte på en grej med att du inte vill byta ramlager mm, kan du inte stoppa i H-profil med nya vevlager? stakarna går på 4700:- med frakt till vitmotorn och alla lager kan du få på    http://www.internetbutiken.net/katalog.asp  och om inte länken fungerar sök på google efter K-max.se och när du är inne på hemsidan välj "bil-reservdelar" där får du alla lager till en bråkdel av vad volvo tar!  Det känns mycket tryggare att köra en bil med h-profil i... plus att du kan trimma mer utan att tänka så mycket på "när motorn rasar".
Jag har som regel åker motorn ur åker h-profil i...

Mvh Ralle

Senast redigerat av XtremeStreetR (4 november 2009)

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
bbosse Mur&Kakel
4 november 2009 · 332 Inlägg

XtremeStreetR skrev:
Sjukt fin projekt=) men tänkte på en grej med att du inte vill byta ramlager mm, kan du inte stoppa i H-profil med nya vevlager? stakarna går på 4700:- med frakt till vitmotorn och alla lager kan du få på    http://www.internetbutiken.net/katalog.asp  och om inte länken fungerar sök på google efter K-max.se och när du är inne på hemsidan välj "bil-reservdelar" där får du alla lager till en bråkdel av vad volvo tar!  Det känns mycket tryggare att köra en bil med h-profil i... plus att du kan trimma mer utan att tänka så mycket på "när motorn rasar".
Jag har som regel åker motorn ur åker h-profil i...

Mvh Ralle

Jo självklart vill man väl göra allt de där också nu när motorn är ur... men har inte råd med allt för mkt grejer, så man får välja bort ngt, så tänkte byta låda/koppling, x70 front, lack på de, och förmodligen bussningar och lite väghållning.. så jag tänkte köra en sommar till med motorn, sen har ju gått nästan 29.000 mil också. så den läre väl få en helrenovering snart, så tänkte vänta tills nästa år med det isfal smile

Mvh

bbosse Mur&Kakel
4 november 2009 · 332 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/796057_38jeoy.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/796058_771zq5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/796078_mpwi6b.jpg
13G, skulle vart lite större?smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/796060_bwcht8.jpg
lilla chippet:P


https://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/796062_e06ua1.jpg
Vart ska man börja?tongue hehe


https://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/796065_qsjqu4.jpg
Såg inte så fin ut den härtongue men får man med den bussningen om man köper bussning till övre motor fäste? Och är de krångligt att byta den? sitter lite tajt till?


Va hem till garage och bilen en sväng igår kväll, städa iordning och röjde upp lite sen motor lyftet. Blev tvungen att ta lite bilder då ja hitta en lite bättre kamera ocksåsmile Nu gäller de bara att man kan försöka komma igång att börja göra rent motor och framvagn delar. vet inte riktigt vart man ska börja bara, men när man väl kommer igång brukar de flyta på iaf:) Nån som har nå bra tipps på vad som är bäst och lättast att tvätta av motorn med, när den står i garage bara.. tänkte om man skulle kört med nå motor tvätt medel och högtryckstvätt? men lite krångligt de nu när motorn står i lilla garage bara:P
kom med förslag och skriv om ni har nå bra tipps på ngt:)

MVH Anton

Senast redigerat av bbosse (5 november 2009)

JonasHalt
4 november 2009 · 699 Inlägg

Diesel är bra rengöringsmedel.. Vet dock inte vad den flytande packningen tycker om det. Ska du plocka isär motorn å renovera med?

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
bbosse Mur&Kakel
4 november 2009 · 332 Inlägg

JonasHalt skrev:
Diesel är bra rengöringsmedel.. Vet dock inte vad den flytande packningen tycker om det. Ska du plocka isär motorn å renovera med?

Jo de har jag också hört, men ja ska förmodligen inte plocka isär motorn så de  blir ju lite krångligare att rengöra:P

JonasHalt
4 november 2009 · 699 Inlägg

bbosse skrev:

JonasHalt skrev:
Diesel är bra rengöringsmedel.. Vet dock inte vad den flytande packningen tycker om det. Ska du plocka isär motorn å renovera med?

Jo de har jag också hört, men ja ska förmodligen inte plocka isär motorn så de  blir ju lite krångligare att rengöra:P

Då är det nog avfettning å högtryck med varmvatten som gäller.. Se till att täcka in alla ställen där du inte vill ha in vatten först bara så smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
bbosse Mur&Kakel
4 november 2009 · 332 Inlägg

JonasHalt skrev:

bbosse skrev:

JonasHalt skrev:
Diesel är bra rengöringsmedel.. Vet dock inte vad den flytande packningen tycker om det. Ska du plocka isär motorn å renovera med?

Jo de har jag också hört, men ja ska förmodligen inte plocka isär motorn så de  blir ju lite krångligare att rengöra:P

Då är det nog avfettning å högtryck med varmvatten som gäller.. Se till att täcka in alla ställen där du inte vill ha in vatten först bara så smile

Jao får väl blir så kanske.. lite jobbigt att man måste ut med skiten för att högtrycka den-tongue men men..

TurbOla Reservdansk
4 november 2009 · 6 271 Inlägg

Nej, det var inte hastighetsgivarkontakten du hade på bilden - det är backljusgivaren. wink

Hastighetsgivaren sitter vid höger drivaxel - på sidan av låda, röd kontakt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
julles Jag rullar med stil
4 november 2009 · 344 Inlägg

intresant.. för jag har inte baklysen som funkar..lamporna är hela.. kan det va galap där tro?

Volvo v70 (2007)
bbosse Mur&Kakel
4 november 2009 · 332 Inlägg

TurbOla skrev:
Nej, det var inte hastighetsgivarkontakten du hade på bilden - det är backljusgivaren. wink

Hastighetsgivaren sitter vid höger drivaxel - på sidan av låda, röd kontakt.

Aha, tänk va fel ma kan ha, tur att nån är med;)

bbosse Mur&Kakel
4 november 2009 · 332 Inlägg

TurbOla skrev:
Nej, det var inte hastighetsgivarkontakten du hade på bilden - det är backljusgivaren. wink

Hastighetsgivaren sitter vid höger drivaxel - på sidan av låda, röd kontakt.

men du kolla va Christian S skrev längst ner på den tråden, han sa att den sitter på vänster sida... http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 58&p=2

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang