Foliering av bil nån som gjort det?

RobinT
31 augusti 2011 · 231 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

Onlyrobin skrev:
Fick offerten på folieringen... 17000:-
fick nästan en hjärnblödning,

så det blir nog lack!

tänk på att det ligger runt 15-24 arbetstimmar bakom...
inte så farligt då en helack kommer kosta ca 35 000:- på seriös firma..minst..

min polare fick sin v70 lackad för runt 20 000kr  och det vart skit bra. det VAR PÅ SERIÖS FIRMA.. kan tänka mig att det kostar 35 lök om man ska ha någon väldigt speciell lack dock .

Senast redigerat av RobinT (31 augusti 2011)

AnesN Bilmekaniker
31 augusti 2011 · 805 Inlägg

Foliering beror mycket på vem som gör det och vad det är för material... billig folie är skit inget snack om saken. Men jag har draperat lite små saker själv tex vinge o inredning lätt som plätt men tak osv är svårt ett företag gjorde det åt mig dock en polare så blev bara material kostnader svårt att få det 100% blir alltid lite fel någonstans. Men jag kan säga en sak det kanske håller 10år om du inte kör bilen och den står i garage håller väl 3-4 år vanlig körning, Med bra folie förståss.

Senast redigerat av AnesN (31 augusti 2011)

OUTLAW1
31 augusti 2011 ·

AnesN skrev:
Foliering beror mycket på vem som gör det och vad det är för material... billig folie är skit inget snack om saken. Men jag har draperat lite små saker själv tex vinge o inredning lätt som plätt men tak osv är svårt ett företag gjorde det åt mig dock en polare så blev bara material kostnader svårt att få det 100% blir alltid lite fel någonstans. Men jag kan säga en sak det kanske håller 10år om du inte kör bilen och den står i garage håller väl 3-4 år vanlig körning, Med bra folie förståss.

kör man med folie som har rapid air teknologi är det lätt att lägga tak..jag och en kille till som är amatörer la huv,tak baklucka på min s80 utan problem på ca 3 timmar..

huven tog ca 1,5 timmar
baklucka ca 30min
taket  ca1 timme

som sagt rapid air teknologi is tha shiiit.

ZElliot
3 september 2011 · 99 Inlägg

no_fake skrev:

Audi_powah skrev:
Jag säger bara, NEJ GÖR DET INTE!..Jag har precis follerat min kära pärla och det blev ett utav mina störrsta misstag någonsin! Spar pengar och lacka om bilen istället, mycket snyggare samt mycket bättre!

Om du vill se varför jag säger nej så kika in på http://www.garaget.org/ddii Så ser du vad jag pratar om, risken är att du blir blåst, som jag blev. Fick bli att riva allt efter 24h.

Hoppas att du lackerar istället för att follera! smile

nå lämna du inte in den igen så dom fixa allt? han kan ju bli lika blåst om han lackerar.. satsa på Foliering tycker då jag

Hur blåser en seriös lackfirma?

BMW 330 Ci "M-sport" (2002)
Nitromast Dr. Scanner
3 september 2011 · 2 167 Inlägg

ZElliot skrev:

no_fake skrev:

Audi_powah skrev:
Jag säger bara, NEJ GÖR DET INTE!..Jag har precis follerat min kära pärla och det blev ett utav mina störrsta misstag någonsin! Spar pengar och lacka om bilen istället, mycket snyggare samt mycket bättre!

Om du vill se varför jag säger nej så kika in på http://www.garaget.org/ddii Så ser du vad jag pratar om, risken är att du blir blåst, som jag blev. Fick bli att riva allt efter 24h.

Hoppas att du lackerar istället för att follera! smile

nå lämna du inte in den igen så dom fixa allt? han kan ju bli lika blåst om han lackerar.. satsa på Foliering tycker då jag

Hur blåser en seriös lackfirma?

Men hallå!... anledningen till att denna person blev blåst på foileringen var ju att de inte var seriösa.
Finns väl oseriösa lackfirmor o

ZElliot
3 september 2011 · 99 Inlägg

Nitromast skrev:

ZElliot skrev:

no_fake skrev:

nå lämna du inte in den igen så dom fixa allt? han kan ju bli lika blåst om han lackerar.. satsa på Foliering tycker då jag

Hur blåser en seriös lackfirma?

Men hallå!... anledningen till att denna person blev blåst på foileringen var ju att de inte var seriösa.
Finns väl oseriösa lackfirmor o

Ja, det lär det ju göra, men väljer man inte efter billigast prislapp utan lägger lite tid att kolla upp en firma och hör med folk om de rekommenderar så tror jag att det är svårt att bli blåst,
Jag är dock inte emot foliering då jag tycker att de är en häftig metod, men man måste vända sig till rätt personer och ALLtid kolla upp saker innan man aggerar!

BMW 330 Ci "M-sport" (2002)
Tiger1978 Fattig student
3 september 2011 · 1 282 Inlägg

ZElliot skrev:

no_fake skrev:

Audi_powah skrev:
Jag säger bara, NEJ GÖR DET INTE!..Jag har precis follerat min kära pärla och det blev ett utav mina störrsta misstag någonsin! Spar pengar och lacka om bilen istället, mycket snyggare samt mycket bättre!

Om du vill se varför jag säger nej så kika in på http://www.garaget.org/ddii Så ser du vad jag pratar om, risken är att du blir blåst, som jag blev. Fick bli att riva allt efter 24h.

Hoppas att du lackerar istället för att follera! smile

nå lämna du inte in den igen så dom fixa allt? han kan ju bli lika blåst om han lackerar.. satsa på Foliering tycker då jag

Hur blåser en seriös lackfirma?

Med kompressor..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
ZElliot
3 september 2011 · 99 Inlägg

Tiger1978 skrev:

ZElliot skrev:

no_fake skrev:

nå lämna du inte in den igen så dom fixa allt? han kan ju bli lika blåst om han lackerar.. satsa på Foliering tycker då jag

Hur blåser en seriös lackfirma?

Med kompressor..

Komikern, Där, Där, Där...

BMW 330 Ci "M-sport" (2002)
Germax
4 september 2011 · 12 086 Inlägg

Jag har sätt några lyckade folierade bilar.
Nackdelarna syns ju fram för allt i karossskarvar, det är ju där materialet och skillsen sätts på prov.

Den där vita audin va det värsta jag sätt, ser ut som ett barn har klippt!

Nitromast Dr. Scanner
4 september 2011 · 2 167 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har sätt några lyckade folierade bilar.
Nackdelarna syns ju fram för allt i karossskarvar, det är ju där materialet och skillsen sätts på prov.

Den där vita audin va det värsta jag sätt, ser ut som ett barn har klippt!

Såg något likadant nu i helgen på marknad.. fast där såg varenda hörn ut sådär!

Cupra_
19 oktober 2011 ·

Vi har firmabilar som varit folierade och jag kan väl inte säga allt för mycket om det egentligen. Det positiva är ju att lacken under skyddas rätt bra så när man tar av det så är bilen fortfarande fin.

Det negativa är att jag inte var nöjd för 5 öre med kvalitén, men det kan ju skilja sig åt. Det var ju snyggt gjort och så va, men det som hände var att man får ju som bekant alltid något stenskott i nosen. När man sedan blåste på med högtryckstvätten så blev hålet i vinylen betydligt större och fronten fick då göras om efter några månader.

Nitromast Dr. Scanner
19 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

pafgoteborg skrev:
Man kan inte o ska inte jämföra foliering med lack. Det är skillnad o ska vara skillnad. Sen som många säger så finns det företag som är duktiga på det o ha rätt material till det.

Så fundera både en o två gånger samt ta referenser på utförda jobb.. Alla kan inte foilera men några är jävligt duktiga på det o dom ska ha cred för det

Klart man kan jämföra foilering o lack. Är ju som att jämför tegel o träfasad.

evilaudio
19 oktober 2011 · 16 195 Inlägg

Deception skrev:
Vi har firmabilar som varit folierade och jag kan väl inte säga allt för mycket om det egentligen. Det positiva är ju att lacken under skyddas rätt bra så när man tar av det så är bilen fortfarande fin.

Det negativa är att jag inte var nöjd för 5 öre med kvalitén, men det kan ju skilja sig åt. Det var ju snyggt gjort och så va, men det som hände var att man får ju som bekant alltid något stenskott i nosen. När man sedan blåste på med högtryckstvätten så blev hålet i vinylen betydligt större och fronten fick då göras om efter några månader.

fast de kan man ju räkna ut med arslet att man inte ska köra med högtryckstvätt på dekor/folie.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Nitromast Dr. Scanner
19 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

evilaudio skrev:

Deception skrev:
Vi har firmabilar som varit folierade och jag kan väl inte säga allt för mycket om det egentligen. Det positiva är ju att lacken under skyddas rätt bra så när man tar av det så är bilen fortfarande fin.

Det negativa är att jag inte var nöjd för 5 öre med kvalitén, men det kan ju skilja sig åt. Det var ju snyggt gjort och så va, men det som hände var att man får ju som bekant alltid något stenskott i nosen. När man sedan blåste på med högtryckstvätten så blev hålet i vinylen betydligt större och fronten fick då göras om efter några månader.

fast de kan man ju räkna ut med arslet att man inte ska köra med högtryckstvätt på dekor/folie.

Nej vissa kan inte, har hört några som körde med lastbilstvätten på sin...

evilaudio
19 oktober 2011 · 16 195 Inlägg

Nitromast skrev:

evilaudio skrev:

Deception skrev:
Vi har firmabilar som varit folierade och jag kan väl inte säga allt för mycket om det egentligen. Det positiva är ju att lacken under skyddas rätt bra så när man tar av det så är bilen fortfarande fin.

Det negativa är att jag inte var nöjd för 5 öre med kvalitén, men det kan ju skilja sig åt. Det var ju snyggt gjort och så va, men det som hände var att man får ju som bekant alltid något stenskott i nosen. När man sedan blåste på med högtryckstvätten så blev hålet i vinylen betydligt större och fronten fick då göras om efter några månader.

fast de kan man ju räkna ut med arslet att man inte ska köra med högtryckstvätt på dekor/folie.

Nej vissa kan inte, har hört några som körde med lastbilstvätten på sin...

kör man med varmt vatten å högt tryck så släpper även klarlack.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Nitromast Dr. Scanner
19 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

evilaudio skrev:

Nitromast skrev:

evilaudio skrev:

fast de kan man ju räkna ut med arslet att man inte ska köra med högtryckstvätt på dekor/folie.

Nej vissa kan inte, har hört några som körde med lastbilstvätten på sin...

kör man med varmt vatten å högt tryck så släpper även klarlack.

Jo förfan, den sprutan dom har till lastbilarna är de ju lite pulver. Har man lite lacksläpp så flyger garanterat fler flagor bort.

OUTLAW1
21 oktober 2011 ·

kte förbi ett stort släp imorse till en lastbil . det släpet vet jag med 100%  är folierat av firma..och på den stod det klart o tydligt...endast handtvätt max 65grader...

Cupra_
21 oktober 2011 ·

Nu var det ju en hemma-högtryck jag använde och de har ju inte direkt extremt tryck, och man måste ju kunna blåsa av en firmabil lite snabbt tycker jag o inte behöva svampa varje gång..

Tschagerlund
21 oktober 2011 · 133 Inlägg

Orkade inte läsa igenom hela tråden, men i min erfarenhet så blir det inte bra att foliera hela bilen. Vissa delar går så klart bra, men hela bilen så är det lätt att se att den är folierad. Sen handlar det ju också om vilka delar. Om man folierar sina röda dörrar vita så lär det ju märkas väldigt snabbt om du stiger ut smile

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.
Nissan 350z (2004)
Kungkim Driver kolfibervinyl.se
24 oktober 2011 · 120 Inlägg

OUTLAW1 skrev:
kte förbi ett stort släp imorse till en lastbil . det släpet vet jag med 100%  är folierat av firma..och på den stod det klart o tydligt...endast handtvätt max 65grader...

Hehehe ja annars krymper släpet wink hahaha


Men mer seriöst så är det ju inte förbjudet att tänka lite när det gäller tvätt av bil i almenhet, och att trycka på med högtryck är väll inte det smartaste.

När det gäller foliering i almenhet så får du vad du betalar för oftast, speciellt när det gäller att lägga den, om man nu bortse från kompispris.

En bil, två fil, tre mil
Audi S4 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang