Missljud vid växling Peugeot 206 gti

Katamso Superstar
7 maj 2013 · 511 Inlägg

Hej,

Har en liten fråga som jag hoppas nån kunnig kan hjälpa mig med.

Har kikat på en Peugeot 206 gti -01 som jag ev. ska köpa.

När jag växlar från 1:an till 2:an o släpper upp kopplingen så låter det o typ slår lite i bilen.
Svårt att säga vart ifrån exat det kommer. Men det typ klonkar till nånstans under ifrån eller fram.

Märker det främst vid denna växling inte på dom högre.

Kan det vara nåt med motorfästena som e dåligt?
Nån som känner igen symtomen eller har haft samma problem?

Skulle denna tråd va felpostad så ber jag om ursäkt och hoppas ni lägger den rätt.
Tack på förhand!



Mvh

Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
VW_67
9 maj 2013 · 446 Inlägg

Om det är ett dovt klonkande snarare än ett metalliskt ljud så beror det troligen på dåliga motorfästen. Ganska vanligt fel på de flesta GTi-bilar eller sportigare modeller då de ofta körs lite mer inspirerat än farfars gamla volvo wink

Är fästena riktigt slitna kan motorn röra sig så mycket att t.ex. avgassystemet tar i karossen någon stans när du släpper kopplingen eller motorbromsar.
Rör sig växelspaken onormalt mycket när du släpper kopplingen? Då är fästena definitivt slut eller lösa..

Katamso Superstar
13 maj 2013 · 511 Inlägg

Tack för svar. Min första tanke va att det kunde vara nåt med motorfästena. Är detta svårt att upptäcka vid ett verkstadsbesök? Är det en dyr kostnad att byta?

Osäker på om växelspaken rörde sej mycket. Tänkte inte på det. Men det är möjligt.

Mvh

Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang