Besiktning och kompressor på sugmotor

XL-Dempa
2 juni 2013 · 457 Inlägg

Hej jag undrar vad som händer om du nu har en kompressor på tex en Golf eller dylikt och sen hänger du av remmen innan du åker och besiktar bilen. Klassas det då som överladd eller otillåten effekt ökning ?

Mvh Dennis

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
2 juni 2013 · 26 183 Inlägg

Skulle tro att det faller under "ändrad motor", eller  "otillåten ändring av motor", liknande.
Så korkade är dom inte..

Senast redigerat av Mack (2 juni 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
sexy_d
2 juni 2013 · 665 Inlägg

Allt bero på hur det sitter på bilen, snackar vi polerade Ic rör, blå silikon slangar bling bling så syns det att det är inte original.
Se mina bilder i profilen. Jag hänger av rem, gamla spridare o gammal databox och besikta utan problem.

Annars kan man täcka kompressor med någon snyggt motorskydd smile

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
XL-Dempa
2 juni 2013 · 457 Inlägg

okej så dom har aldrig nämnt eller klagat på din bil med detta på ?

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
sexy_d
2 juni 2013 · 665 Inlägg

XL-Dempa skrev:
okej så dom har aldrig nämnt eller klagat på din bil med detta på ?

Inte de senaste 3 besiktningar.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
sexy_d
2 juni 2013 · 665 Inlägg

Vet att Edge har en Golf R32 kompressor i några år oxå, fråga han oxå ??

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Ejan
2 juni 2013 · 648 Inlägg

jag fick igenom min förra Lexus IS200 med kompressor utan problem MEN det ska inte gå om dom har koll på läget så enkelt är det

Dragonbreath
2 juni 2013 · 326 Inlägg

jag fick inte igenom min förra året med kompressorn aktiverad.. fick hänga av drivremmen som sagt å åka in igen å fick den igenom nätt å jämt..

Men i år tillverkade jag en "besiktningsplåt" som täcker kompressorn å klädde skiten med lite kolfibervinyl å skrev Bmw Performance osv.. besiktningsmannen sa inte ett skit å tycker det såg rent å fint ut smile

Så mitt råd är dölj skiten å låtsas som det regnar wink
Å gasa inte högt med hög volym på stereon wink

"Sweet Insane Road Maniac"
sexy_d
2 juni 2013 · 665 Inlägg

Dragonbreath skrev:
jag fick inte igenom min förra året med kompressorn aktiverad.. fick hänga av drivremmen som sagt å åka in igen å fick den igenom nätt å jämt..

Men i år tillverkade jag en "besiktningsplåt" som täcker kompressorn å klädde skiten med lite kolfibervinyl å skrev Bmw Performance osv.. besiktningsmannen sa inte ett skit å tycker det såg rent å fint ut smile

Så mitt råd är dölj skiten å låtsas som det regnar wink
Å gasa inte högt med hög volym på stereon wink

Exakt det jag pratar om. big_smile

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Dragonbreath
2 juni 2013 · 326 Inlägg

haha precis wink  gäller vara smart ifall den syns uppenbart i motorutrymmet som min gör.. å skruva fast skiten bra så dom får ett helvete att försöka se undertill wink

"Sweet Insane Road Maniac"
sexy_d
2 juni 2013 · 665 Inlägg

Dragonbreath skrev:
haha precis wink  gäller vara smart ifall den syns uppenbart i motorutrymmet som min gör.. å skruva fast skiten bra så dom får ett helvete att försöka se undertill wink

Din syns ju betydligt mer än min iaf. big_smile

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Dragonbreath
2 juni 2013 · 326 Inlägg

hahaha ja min syns som fan.. å låter en hel del med.. tankade etanol innan besiktningen å körde den varm som fan smile  Sen nightwish på hög volym med taket uppe wink

"Sweet Insane Road Maniac"
XL-Dempa
3 juni 2013 · 457 Inlägg

Okej dessa tips man ska gå på göm kompressorn så mkt det går med plåtar som has plåt täck plåt över kompressorn, hänga av remmen och köra in samt be till gudarna smile

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Dragonbreath
3 juni 2013 · 326 Inlägg

precis wink  mutor till tjänstemän är förbjudet har jag hört xD

"Sweet Insane Road Maniac"
Knugcab
3 juni 2013 · 5 111 Inlägg

Egentligen är det ju inget olagligt med att ha kompressor.
Däremot får du ju inte ändra motorn från det avgascertifierade utförandet efter 1976.
Så är det en 75as Golf så är det fritt fram att besiktiga med kompressor, så länge motoreffekt och vridmoment inte överstiger det VAG uppgett som max i Mk1an.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Kamberg
3 juni 2013 · 227 Inlägg

Dragonbreath skrev:
precis wink  mutor till tjänstemän är förbjudet har jag hört xD

Har också hört det wink

BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
Tpos Bt
14 juni 2013 · 19 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Egentligen är det ju inget olagligt med att ha kompressor.
Däremot får du ju inte ändra motorn från det avgascertifierade utförandet efter 1976.
Så är det en 75as Golf så är det fritt fram att besiktiga med kompressor, så länge motoreffekt och vridmoment inte överstiger det VAG uppgett som max i Mk1an.

Spelar ingen roll vilken årsmodell man får inte konvertera alls. Där emot är det lättare att regga bilar med annan motor på bilar -75 eller äldre.

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
Elving_
14 juni 2013 · 675 Inlägg

Tpos skrev:

Volvo544special65 skrev:
Egentligen är det ju inget olagligt med att ha kompressor.
Däremot får du ju inte ändra motorn från det avgascertifierade utförandet efter 1976.
Så är det en 75as Golf så är det fritt fram att besiktiga med kompressor, så länge motoreffekt och vridmoment inte överstiger det VAG uppgett som max i Mk1an.

Spelar ingen roll vilken årsmodell man får inte konvertera alls. Där emot är det lättare att regga bilar med annan motor på bilar -75 eller äldre.

Är bilen en -75 eller äldre så FÅR man konvertera motorn.. Har dom ändrat det den senaste veckan så får du gärna länka den föreskriften...

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Tpos Bt
14 juni 2013 · 19 Inlägg

Konvertera utan att regbesikta. Var har du hittat att man får konvertera?

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
CarpeDiem German Engineering
14 juni 2013 · 9 083 Inlägg

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment. Några punkter från SFROs bygghandbok smile

"Avgascertifiering är något som görs för motorer som ska säljas i bilar i Sverige. Kravet kom till 1976 års modeller och själva certifieringen är en ganska avancerad prövning där motorn testas i en viss körcykel. Certifiering kan egentligen bara göras av biltillverkare, generalagenter eller liknande.

Observera att dessa avgaskrav betyder att för bilar av årsmodell 1976 eller nyare, är det nästan omöjligt att registrera bilen med en motor som på något sätt ändrats. All form av trimning är alltså "otillåten"! Detta gäller oavsett om avgasutsläppen som Besiktningsorganet mäter förändras eller inte. Det är själva principen det handlar om - ändras motorn, så avviker den från det avgascertifierade utförandet, och är alltså "olaglig".

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang