HEI Fördelare V8

Dugenti
20 maj · 2 Inlägg

jenare! Köpte ju på mig en bil med lite småpyssel. När jag starta den gick den inte stänga av då det låg direkspänning på HEI fördelaren.
Går heller inte ta tändningsström då den sjunker till 4-5 volt i startögonblicket.
Tänker jag rätt med att sätta relä som får styrning från startläget/solonoid och sedan när man släpper start så kommer 12v tändningsström från tändningslåset istället? blir alltså dubbelt på BAT+

Jag har inte sätt till extra strömuttag från startmotor som en del har beskrivit att jag skall ta spänning ifrån när motorn startar

doktorduett
20 maj · 374 Inlägg

jag har alldrig haft det problemet på några av mina bilar med hei tändning.
är det inte nått fel på startmotorn om den drar ner strömmen på 4-5 volt
jag har alltid kört med mini / high power startare på mina bilar

Dugenti
20 maj · 2 Inlägg

Hallå! Verkar som att jag har ett tändningslås som inte ger full spänning i startläget, bara i tändläget innan start.
Jag har mätt upp tändningström i säkringslådan och hämtat därifrån till BAT+ på Hei.

Den tänder då till när jag släpper nyckeln såklart från startläget.

Såhär ser det ut med inkopplingsinstruktioner.
Om din bil är äldre och har ett förkopplingsmotstånd är det bra att tänka på att det behövs ny
kabeldragning då Hei-fördelaren behöver full spänning. Om tändningslåset är konstruerat för
tändningsmotstånd behövs dubbla matarledningar för att fördelaren ska få full spänning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang