SAAB 9-5 problem

Katamso Superstar
14 september 2008 · 511 Inlägg

Hej,

Har en fråga. Vet inte om den hör hemma i denna i just detta forum. Nån som vet bättre får gärna flytta den.

Har sökt lite men hittade inget direkt svar. Det gäller en 9-5 Aero kombi -01 (automat) samt en 9-5 kombi 2,0t -99 (manuell).

Båda bilarna luktar konstigt. Det gäller vid start och jag har försökt testa mej fram och verkar komma även vid körning på back eller låg start från stillastående. Man känner det när man sitter inne i kupén. Nån frän lukt som sticker lite. Sen när man kör lite så försvinner det.

På Aeron så luktade det så ett tag och jag tänkte inte mer på den eftersom det försvann när man kom igång. Senare fick jag ett mekaniskt fel i automatlådan och bilen har stått sen dess. Nu känner jag samma lukt i den andra 9-5an.

Undrar om någon känner igen detta och vet vad det kan vara? Har det något att göra med växellådan? Jag blev lite orolig eftersom Aeron gick sönder. Funderar på om den andra också är på gång att ge sej?

Hoppas ni förstår vad jag försöker beskriva. Fråga annars så ska jag försöka va mer precis. Tacksam för svar.



Mvh
Ola

Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Mr-Crd Hårdast
14 september 2008 · 143 Inlägg

sätter en peng på kliman.
prova köra på fläkten på "econ" några minuter innan du stänger av bilen.

Katamso Superstar
14 september 2008 · 511 Inlägg

Okej vad kan det ha med kliman att göra? Är den på gång att ge sej? Vad glr "ECON" för nåt?


Mvh

Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Fredrik-79
15 september 2008 · 2 164 Inlägg

Har alltid auto intryckt och kör inte på econ.
Sen så är de att de kan lufkta om filtret om man inte har bytt de.
Testa att byta de och se om de blir bättre sen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Katamso Superstar
15 september 2008 · 511 Inlägg

Jag har alltid kört på AUTO. Men kan det verkligen vara AC:n? Luktar det så starkt? Lukten kommer ju vid start samt när jag stannat och sen kör från stillastående bakåt/framåt på låg växel.


mvh

Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang