Kompressor & inga kattar + besiktning :)?

MeepMeep Finraggare
30 maj 2012 · 2 381 Inlägg
I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
turbostalle
30 maj 2012 · 27 Inlägg

kameramannen skrev:
Även om jag har heliska drev i min procharger hörs den på tomgång. Kommer nog försöka ändå, den har en rätt diskret installation. Lägger ut en bild här när jag är framför datorn, det är lite småknivigt med iPad.

Har exakt samma procharger kit som dig i min 300c och bävar för besiktningen kan jag säga. Har inga kattar heller utan raka rör ( magnaflow ) med bara 2 dämpare längst bak. Så följer denna tråd med spänning hur det går för Er på besiktningen. Min skall besiktas nästa vår så är en bit kvar som tur är. Men själv tycker jag kompressorn syns väldigt bra så borde ju som sagt gå att fixa någon kåpa till den på något sätt så den inte lyser upp motorutrymmet som den gör idag. tycker inte den är särskilt diskret.

FL3JM Inga konstigheter
8 juni 2012 · 2 064 Inlägg

Kan säga att Corvetten i princip gick igenom idag, fick en tvåa på tonade rutor bara. big_smile Blir till att klippa lite plexi och tejpa fast i springan och rycka säkringen. smile

Det blev en biltema-hink som vi sticksågade och tejpade med aluminiumtejp lite snyggt (fast rätt fult), sen tryckte vi fast den på kompressorn och stripe'ade fast den mot ett fäste på kompressorn. Borrade lite hål i hinken där fram (dvs botten på hinken) så inte kompressorn riskerar suga sönder den om nu det, mot all förmodan, skulle bli tätt mellan hinken och kompressorn.

Då grenröret är LG Pro Long Tube Headers finns det inte plats för originalkattarna, men vi "fick plats" med två biltemakattar, kostade 1500kr styck och är dom enda med 3" på biltema, sportkattar är det typ. Dom fick dock monteras vinklade 90 grader, så den markfria gången blev ca 3 cm sopigare (och den var redan sopig), men det gick bra ändå! smile Satt nått form av X-rör där under som man kunde lossa på, kattarna var nån decimeter kortare bara så vi lyckades trycka in dom där. Nu är det bara plocka loss dom och trycka tillbaka X-delen igen.

Bilder kommer! Fixar det imorn, behövde bara skriva av mig lite. smile

turbostalle
9 juni 2012 · 27 Inlägg

Härligt big_smile. Så dom sa inget om hinken då ? smile











FL3JM skrev:
Kan säga att Corvetten i princip gick igenom idag, fick en tvåa på tonade rutor bara. big_smile Blir till att klippa lite plexi och tejpa fast i springan och rycka säkringen. smile

Det blev en biltema-hink som vi sticksågade och tejpade med aluminiumtejp lite snyggt (fast rätt fult), sen tryckte vi fast den på kompressorn och stripe'ade fast den mot ett fäste på kompressorn. Borrade lite hål i hinken där fram (dvs botten på hinken) så inte kompressorn riskerar suga sönder den om nu det, mot all förmodan, skulle bli tätt mellan hinken och kompressorn.

Då grenröret är LG Pro Long Tube Headers finns det inte plats för originalkattarna, men vi "fick plats" med två biltemakattar, kostade 1500kr styck och är dom enda med 3" på biltema, sportkattar är det typ. Dom fick dock monteras vinklade 90 grader, så den markfria gången blev ca 3 cm sopigare (och den var redan sopig), men det gick bra ändå! smile Satt nått form av X-rör där under som man kunde lossa på, kattarna var nån decimeter kortare bara så vi lyckades trycka in dom där. Nu är det bara plocka loss dom och trycka tillbaka X-delen igen.

Bilder kommer! Fixar det imorn, behövde bara skriva av mig lite. smile

Liinn
10 juni 2012 · 43 Inlägg

Sorry att det tagit lite tid smile
Här är en film på hur det ser ut, glömde ta en vanlig bild på den snygga kompressorkåpan.

Ford F-150 SVT Raptor "Mammas" (2011)
Dragonbreath
11 juni 2012 · 326 Inlägg

HAHAHAHAHA

jadu hoppas besiktningsmannen inte kan så mkt om corvette ;D

antar du inte har orginal kammar?

skönt ljud big_smile

"Sweet Insane Road Maniac"
MeepMeep Finraggare
11 juni 2012 · 2 381 Inlägg

Öhh - var remmen på kompressorn när den gick igenom? Antar att han var både blind OCH döv.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Dragonbreath
11 juni 2012 · 326 Inlägg

kameramannen skrev:
Öhh - var remmen på kompressorn när den gick igenom? Antar att han var både blind OCH döv.

precis! haha

"Sweet Insane Road Maniac"
Caffe
11 juni 2012 · 1 436 Inlägg

Ibland kan man få igenom vad som helst om man skickar in en okunnig söt tjej. Men tydligen funkar biltemahinkar lika bra. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
MeepMeep Finraggare
11 juni 2012 · 2 381 Inlägg

Well, hans tjej är inte direkt okunnig så jag förstår att de tog hinkarna...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
FL3JM Inga konstigheter
11 juni 2012 · 2 064 Inlägg

Dragonbreath skrev:
HAHAHAHAHA

jadu hoppas besiktningsmannen inte kan så mkt om corvette ;D

antar du inte har orginal kammar?

skönt ljud big_smile

Bilen är inte helbilsgodkänd så det är coolers, det är nog lite väl luddigt att som besiktningsman säga att man höjt effekten bara genom att lyssna på avgasljudet. Går ju att skylla på att man bytt avgasrör bara. wink
Men ja, det sitter extremt vassa kammar på med alla dess tillbehör. Det är ju därför jag sitter i bilen med en laptop och byter till besiktningsmappen jag fixade tidigare där tändningen är backad 10-12 grader, så det blir lite mer flås. Åker ju ut alldeles för mycket oförbränd soppa på tomgång med sån overlap, men kattarna fixar det om man bara får lite mer luftgenomströmning.




kameramannen skrev:
Öhh - var remmen på kompressorn när den gick igenom? Antar att han var både blind OCH döv.

Ja, remmen var på, det är ju det som är hela tanken med att ha kompressorn kvar. Du kan inte plocka av remmen utan att ta bort kompressorn. Det är mycket lättare om man har en skruvkompressor som sitter rätt på motorn, då går det byta rem på en kvart.

Grejen är att det inte spelar någon roll om kompressorn låter. Är den inte inkopplad så tillför den ingen effekt och kan inte besiktningsmannen se att det är en kompressor så kan han heller inte göra något. EGENTLIGEN så får kompressorn sitta på utan "skyddet", men det blir väl för uppenbart eller nått då. Skulle ju kunnat rikta om luftröret mot kylaren och sagt att det är en kylfläkt. smile

Skitskönt att komma igenom bara med att ta bort IC och flytta filtret och sätta på ett skydd. smile (Och i vårt fall även sätta dit katalysatorer.)



Caffe skrev:
Ibland kan man få igenom vad som helst om man skickar in en okunnig söt tjej. Men tydligen funkar biltemahinkar lika bra. tongue

För det första så är det mest Linn som mekar, inte jag, hon har mekat bra mycket mer i sitt liv än jag gjort med tanke på att hon tävlat i offroad-orientering (kolla hennes profil), så hon är långt från okunnig. wink Sen kanske jag är mer kunnig på förbränningsmotorteori, men det är för jag gått en kurs i förbränningsmotorteknik här på KTH. smile

Sen var det inte Linn som besiktigade bilen, det var ägaren till Racefactory som gjorde det, där vi även mekade med bilen. Han var skitsnäll som hade tid över på morgonen, så slapp Linn ta ledigt från jobbet.

MeepMeep Finraggare
11 juni 2012 · 2 381 Inlägg

Men en skruvkompressor innebär helt andra problem att montera av än en centrifugal.

Funderar lite hur jag skall göra - antingen så rycker jag den och byter rem - men det känns så trångt att komma åt med multiremmen bakom IC och kylarpaket så det skiter jag nog i utan hakar av den böjen som går ner i luftboxen

http://www.auto-power-girl.com/photo-gallery/procharger-dodge-challenger-srt8/procharger-dodge-challenger-srt8-2009-3.jpg

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Caffe
11 juni 2012 · 1 436 Inlägg

FL3JM skrev:
För det första så är det mest Linn som mekar, inte jag, hon har mekat bra mycket mer i sitt liv än jag gjort med tanke på att hon tävlat i offroad-orientering (kolla hennes profil), så hon är långt från okunnig. wink Sen kanske jag är mer kunnig på förbränningsmotorteori, men det är för jag gått en kurs i förbränningsmotorteknik här på KTH. smile

Sen var det inte Linn som besiktigade bilen, det var ägaren till Racefactory som gjorde det, där vi även mekade med bilen. Han var skitsnäll som hade tid över på morgonen, så slapp Linn ta ledigt från jobbet.

Hon har säkert mekat mer än jag någonsin kommer göra, så om du/ni/hon tog illa upp ber jag om ursäkt. Tyckte mest att det var kul att blå hink verka vara det nya efter söt tjej när man skall ha tveksamma* bilar genom besiktningen. tongue

Själv är jag varken tjej eller söt men att spela okunnig/dum har funkat hitills. wink

*Och ett förtydligande i förebyggande syfte den här gången då: Med tveksamma menar jag snarare tveksamt lagliga än i tveksamt skick...

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang