Opel Astra och hållbarhet på kamremmen?

MBS
12 februari 2008 · 3 Inlägg

Men var inte så efterbliven. Vet du ens var växjö ligger?

caromania Forummoderator
12 februari 2008 · 9 296 Inlägg

olirc skrev:
Nån här som vet hur länge en kamrem på Opel Astra 1.6 16V DOHC håller rent praktiskt mer än vad Opel rekommenderar när den ska bytas?

Får man vara med i sandlådan?

Jag skulle inte lita på Opels kamrem. Tyvärr finns det ganska många exempel på att remmen på just Astran gått av med haveri som följd även före serviceintervallens slut. Därav har intervallerna också kortats ner. Det har varit flera fall i tv-tidningar/konsumentverket om Opels kamremmar.

Sedan blev det för många förkortningar. Jag hänger inte med. McD, tgb, MBD?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
olirc
13 februari 2008 · 245 Inlägg

caromania skrev:

olirc skrev:
Nån här som vet hur länge en kamrem på Opel Astra 1.6 16V DOHC håller rent praktiskt mer än vad Opel rekommenderar när den ska bytas?

Får man vara med i sandlådan?

Jag skulle inte lita på Opels kamrem. Tyvärr finns det ganska många exempel på att remmen på just Astran gått av med haveri som följd även före serviceintervallens slut. Därav har intervallerna också kortats ner. Det har varit flera fall i tv-tidningar/konsumentverket om Opels kamremmar.

Sedan blev det för många förkortningar. Jag hänger inte med. McD, tgb, MBD?

McD är McDonalds, tgb är tangentbord men vad MBD är har jag inte en susning om? Nä sen gällandes kamremmen så lär jag behålla bilen i 3 år och sen sälja den och då får nästa ägare bestämma sig för om han/hon vill byta kamremmen inom en snar framtid eller vänta för när jag köpte bilen var det nästan 5 år sedan den blev bytt + att det läckte vatten ifrån pumpen via den o-ring som sitter i blocket och att packboxar var dåliga så kombinationen oljeblandad vattendimma är nog inte bra för gummi antar jag.

JG
13 februari 2008 · 139 Inlägg

om biltema själva monterar remmen till dig så kan du få dom garantierna, deras garanti täcker bara fabrikationsfel.
om du kör med remmen för hårt spänd så minskar livslängden, om du har den för lös så kan det gå åt pipan på grund av det istället. generatorremmen kan gå av och dra sönder kamremmen....mm. mm. är du med på vad jag menar?
det underlättar om man inte har gjort det många gånger att ha ett låsningsverktyg, men inte alls nödvändigt, det går lika bra med en hjälpande hand och hålla dreven med en blocknyckel

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
olirc
13 februari 2008 · 245 Inlägg

JG skrev:
om biltema själva monterar remmen till dig så kan du få dom garantierna, deras garanti täcker bara fabrikationsfel.
om du kör med remmen för hårt spänd så minskar livslängden, om du har den för lös så kan det gå åt pipan på grund av det istället. generatorremmen kan gå av och dra sönder kamremmen....mm. mm. är du med på vad jag menar?
det underlättar om man inte har gjort det många gånger att ha ett låsningsverktyg, men inte alls nödvändigt, det går lika bra med en hjälpande hand och hålla dreven med en blocknyckel

Deras garanti ja men som jag skrivit tidigare så kan dom inte avtala bort KKL så händer något inom 6 mån och dom inte kan bevisa att det beror på att den som monterat kamremmen varit försumlig så får dom stå för samtliga kostnader som uppstår pga deras felaktiga kamrem.

Däremot att om generatorremmen om den går av kan orsaka att kamremmen går sönder hade jag ingen aning om för då bör väl det hända att generatorn inte laddar och inget mer?

Nåja har kört 300 mil sen kamremmen monterades så den bör hålla ett tag till iaf får vi hoppas och då förslagsvis 3 år till wink.

Saab_Emil Bilmekaniker
13 februari 2008 · 199 Inlägg

Ja om generatorremmen går av laddar den inget. Ac:n fungerar inte heller då den drivs av samma rem. Men att det skulle skada kamremmen är ingen större riskt. Sitter kåpor som skyddar kamremen.

JG
13 februari 2008 · 139 Inlägg

jag har sett ett par fall där generatorremmen orsakat kamremsras genom att den trasslat in och satt sig.
har en xe topp liggande med ventilsallad på alla 16 och med 16 spräckta bronsstyrningar just pga av ett generatoremshaveri trots att alla kåpor var på plats.

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
JG
13 februari 2008 · 139 Inlägg

olirc skrev:

JG skrev:
om biltema själva monterar remmen till dig så kan du få dom garantierna, deras garanti täcker bara fabrikationsfel.
om du kör med remmen för hårt spänd så minskar livslängden, om du har den för lös så kan det gå åt pipan på grund av det istället. generatorremmen kan gå av och dra sönder kamremmen....mm. mm. är du med på vad jag menar?
det underlättar om man inte har gjort det många gånger att ha ett låsningsverktyg, men inte alls nödvändigt, det går lika bra med en hjälpande hand och hålla dreven med en blocknyckel

Deras garanti ja men som jag skrivit tidigare så kan dom inte avtala bort KKL så händer något inom 6 mån och dom inte kan bevisa att det beror på att den som monterat kamremmen varit försumlig så får dom stå för samtliga kostnader som uppstår pga deras felaktiga kamrem.

Däremot att om generatorremmen om den går av kan orsaka att kamremmen går sönder hade jag ingen aning om för då bör väl det hända att generatorn inte laddar och inget mer?

Nåja har kört 300 mil sen kamremmen monterades så den bör hålla ett tag till iaf får vi hoppas och då förslagsvis 3 år till wink.

mig veterligen så är det du som ska bevisa att det är deras kamrem som i så fall orsakat ett ras. dom kan som sagt bara lämna garanti på sin produkt och om där är ev. fabrikationsfel på den som i så fall gör att den går sönder. där är så många andra faktorer som kan påverka ett kamremsras. Om din teori skulle hållt, så hade nog ingen kamremstillverkare kunna lämna garantier över huvudtaget

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
olirc
14 februari 2008 · 245 Inlägg

JG skrev:

olirc skrev:

JG skrev:
om biltema själva monterar remmen till dig så kan du få dom garantierna, deras garanti täcker bara fabrikationsfel.
om du kör med remmen för hårt spänd så minskar livslängden, om du har den för lös så kan det gå åt pipan på grund av det istället. generatorremmen kan gå av och dra sönder kamremmen....mm. mm. är du med på vad jag menar?
det underlättar om man inte har gjort det många gånger att ha ett låsningsverktyg, men inte alls nödvändigt, det går lika bra med en hjälpande hand och hålla dreven med en blocknyckel

Deras garanti ja men som jag skrivit tidigare så kan dom inte avtala bort KKL så händer något inom 6 mån och dom inte kan bevisa att det beror på att den som monterat kamremmen varit försumlig så får dom stå för samtliga kostnader som uppstår pga deras felaktiga kamrem.

Däremot att om generatorremmen om den går av kan orsaka att kamremmen går sönder hade jag ingen aning om för då bör väl det hända att generatorn inte laddar och inget mer?

Nåja har kört 300 mil sen kamremmen monterades så den bör hålla ett tag till iaf får vi hoppas och då förslagsvis 3 år till wink.

mig veterligen så är det du som ska bevisa att det är deras kamrem som i så fall orsakat ett ras. dom kan som sagt bara lämna garanti på sin produkt och om där är ev. fabrikationsfel på den som i så fall gör att den går sönder. där är så många andra faktorer som kan påverka ett kamremsras. Om din teori skulle hållt, så hade nog ingen kamremstillverkare kunna lämna garantier över huvudtaget

Nej enligt KKL så har säljaren bevisbördan dom första 6 mån se http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm

citat:
--------------
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
--------------
slut citat:

Där är väl en trasig kamrem att räkna som att fel visat sig och som sagt har det skett inom 6 mån så får Biltema vackert bevisa att den blivit icke fackmannamässigt monterad mm.

Sen har vi även citat:
------------------
31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).
------------------
slut citat:

Vilket innebär att alla extrakostnader som jag som kund drabbas av som härrör sig till den felaktiga kamremmen skall ersättas av Biltema och i vilket fall som helst skall reparationskostnader ersättas ovillkorligt då Konsumentköplagen ej kan avtalas bort i köpvillkor.

citat:
------------------
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
-----------------.
slut citat:

Vilket medför att jag vid ev kamremshaveri kommer begära ersättning av Biltema för minst den kostnad som uppstår vid rep på verkstad då bilen ej är körbar längre och då får dom ta ställning till om dom vill lösa ut bilen istället. Går dom ej med på mina skadeståndskrav får ARN avgöra det isf.

Mao så håller min "teori" wink.

Senast redigerat av olirc (14 februari 2008)

caromania Forummoderator
14 februari 2008 · 9 296 Inlägg

http://www.biltema.se/info/guarantee.asp?iSecId=1117

Jag tror tyvärr inte att din teori håller...

Från sidan:

Garantin omfattar inte:
Kostnader för montering/demontering av felaktig vara.
Kostnader för reparation vid annan verkstad.
– Resekostnader.
Eventuella följdskador orsakade av den felaktiga varan.
– Rena slitagedelar och förbrukningsvaror som t ex bromsbelägg, glödlampor mm.

Senast redigerat av caromania (14 februari 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
olirc
14 februari 2008 · 245 Inlägg

caromania skrev:
http://www.biltema.se/info/guarantee.asp?iSecId=1117

Jag tror tyvärr inte att din teori håller...

Från sidan:

Garantin omfattar inte:
Kostnader för montering/demontering av felaktig vara.
Kostnader för reparation vid annan verkstad.
– Resekostnader.
Eventuella följdskador orsakade av den felaktiga varan.
– Rena slitagedelar och förbrukningsvaror som t ex bromsbelägg, glödlampor mm.

Jo det håller för Biltema liksom många andra säljare kör med en fuling då Konsumentköplagen säger bl.a följande som jag redan klistrat in en gång tidigare!

citat:
------------------
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
-----------------.
slut citat:

Vad i den lagtexten är det som är oklart? Den säger ju att Biltemas köpvillkor är ogiltiga och ingenting värda så händer det som inte får hända med kamremmen på min bil så får Biltema ett telefonsamtal där jag kräver dom på alla kostnader pga detta fel och då stödjer jag mig på lagen och inte vad Biltema tycker i sina köpvillkor för dom är av intet värde mot vad lagen säger.

Se även mitt tidigare inlägg som även klart säger att dom (Biltema) får vackert stå för ALLA kostnader pga deras felaktiga vara om dom inte kan bevisa bortom allt tvivel att varan är felaktigt monterad eller annan likvärdig fakta som pekar på att det är orsaken till kamremshaveriet och inte gummiremmen som t.ex läckande packbox som är bytta eller vattenpump som också är bytt och köpt hos Biltema så nja du får nog ge dig då jag har rätt och du har fel denna gång.

caromania Forummoderator
14 februari 2008 · 9 296 Inlägg

Jag har inget emot ifall du har rätt och jag har fel. Tvärtom. Jag är inte utbildad jurist, men det kanske du är?

Däremot är jag gammal nog och tillräckligt erfaren för att veta att Sven E. Banans rättigheter inte alltid fungerar som på pappret. Har du krockat med SL nån gång? Det brukar nämligen inte spela så stor roll vem som kom från höger då...

Men enklast är väl om remmen håller så vi hoppas på det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
olirc
14 februari 2008 · 245 Inlägg

caromania skrev:
Jag har inget emot ifall du har rätt och jag har fel. Tvärtom. Jag är inte utbildad jurist, men det kanske du är?

Däremot är jag gammal nog och tillräckligt erfaren för att veta att Sven E. Banans rättigheter inte alltid fungerar som på pappret. Har du krockat med SL nån gång? Det brukar nämligen inte spela så stor roll vem som kom från höger då...

Men enklast är väl om remmen håller så vi hoppas på det.

Nej jag är inte utbildad jurist och vet också att det inte alltid funkar så bra i praktiken vad lagen säger när man är en liten människa mot ett företag. Har däremot varit upp otaliga diskussioner om detta på div forum och Konsumentköplagen anser jag är glasklar då den säger att köpvillkor som är sämre än KKL gäller inte men som sagt så  försöker många företag friskriva sig i större omfattning än vad dom har juridisk täckning för.

Men visst jag tror nog att remmen håller för Biltema har inget att tjäna på att sälja sekunda varor utan snarare tvärtom wink

Davidyoda
2 mars 2018 · 5 Inlägg

opel astra 1.6 enjoy har 15k mil tills byte

vet att det är lite sent men för dom som fotfarande undrar och har den bilen.

Modellår -2005, ECO Service 1 - servas var 30 000:e km eller var 12:e månadKamrem - Utbyte
Var 150000:e km eller 120:e månad
Kamremmens Styrrulle(Ar) - Utbyte
Var 150000:e km eller 120:e månad
Kamremspännare - Utbyte
Var 150000:e km eller 120:e månad

Modellår -2005, ECO-flex service - variabla serviceintervallerKamrem - Utbyte
Var 150000:e km eller 120:e månad
Kamremmens Styrrulle(Ar) - Utbyte
Var 150000:e km eller 120:e månad
Kamremspännare - Utbyte
Var 150000:e km eller 120:e månad

Modellår 2006-2010Hjälpaggregatdrivrem/-Remmar - Utbyte
Var 150000:e km eller 120:e månad
Kamrem - Utbyte
Var 150000:e km eller 120:e månad
Kamremmens Styrrulle(Ar) - Utbyte
Var 150000:e km eller 120:e månad
Kamremspännare - Utbyte
Var 150000:e km eller 120:e månad

Modellår 2011-Hjälpaggregatdrivrem/-Remmar - Utbyte
Var 150000:e km eller 72:e månad
Kamrem - Utbyte
Var 150000:e km eller 72:e månad
Kamremmens Styrrulle(Ar) - Utbyte
Var 150000:e km eller 72:e månad
Kamremspännare - Utbyte
Var 150000:e km eller 72:e månad

Senast redigerat av Davidyoda (2 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang