Obess och oregg?

Fasthteodor
22 februari 2021 · 9 Inlägg

Hej! Om man kör med den bil som man har byggt om så man måste regga om den och besiktningstiden har gått ut. Kan man bli av med körkortet då om man blir stoppad?

Det gäller en epa

Opel Kadett E "Club" (1987)
uhlin
22 februari 2021 · 2 835 Inlägg

Då kommer frågan: varför ska du köra obes och oreggat? Du får köra till bilprovning, inget mer.

Fasthteodor
22 februari 2021 · 9 Inlägg

uhlin skrev:
Då kommer frågan: varför ska du köra obes och oreggat? Du får köra till bilprovning, inget mer.

Jo men jag har inte råd att regga! sad

Opel Kadett E "Club" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 februari 2021 · 13 791 Inlägg

finns ju lite frågor att fundera lite på först och främst..

den ska bli a-traktor men är bilreggad..  för att i huvudtaget få köra denna till reggningen måste du ha B-körkort.   då den räknas som bil tills den är godkänd på reggbes.   

iövrigt får inte bilen köras alls. obes.   och ja man kan förlora körkortet.. 
det är något transprotstyrelsen beslutar.    har man gjort andra trafikbrott så ökar chansen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2021 · 10 315 Inlägg

Fasthteodor skrev:
Hej! Om man kör med den bil som man har byggt om så man måste regga om den och besiktningstiden har gått ut. Kan man bli av med körkortet då om man blir stoppad?

Det gäller en epa

Är det en reggad epa, a-traktor eller bil idag? Jag tolkar det som en epa eller a-traktor?

På vilket sätt har du byggt om den så att den inte klarar besiktningen? Bytt från dubbla lådor till h-reg?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tobzter
22 februari 2021 · 3 147 Inlägg

Fasthteodor skrev:

uhlin skrev:
Då kommer frågan: varför ska du köra obes och oreggat? Du får köra till bilprovning, inget mer.

Jo men jag har inte råd att regga! sad

Då har du inte råd att tanka heller kan man tycka,,
Så bara regga om den å sedan ut å köra

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
uhlin
22 februari 2021 · 2 835 Inlägg

Brådhis skrev:

Fasthteodor skrev:
Hej! Om man kör med den bil som man har byggt om så man måste regga om den och besiktningstiden har gått ut. Kan man bli av med körkortet då om man blir stoppad?

Det gäller en epa

Är det en reggad epa, a-traktor eller bil idag? Jag tolkar det som en epa eller a-traktor?

På vilket sätt har du byggt om den så att den inte klarar besiktningen? Bytt från dubbla lådor till h-reg?

Så tolkade jag det med.

Men är den inte alls reggad som A-traktor eller EPA tidigare så får du inte ens åka till bilprovningen med den på ditt traktorkort. Och ja, då kan körkortet ryka.

Spara ihop pengar och gör som det skall göras är mitt tips.

amazinjoey
22 februari 2021 · 1 139 Inlägg

Har du inte råd att regga den så har du nog inte råd att köra runt med den

Lucif3r
22 februari 2021 · 2 239 Inlägg

Oreggad epa = personbil = olovlig körning = inte att rekommendera, minst sagt.
Du personligen får som sagt inte ens köra den till bes., kan du inte ta den på biltransport måste någon med B-körkort köra den till bes.

Först när den är reggad och godkänd som epa får du sätta dig bakom ratten i den.

mats757
22 februari 2021 · 915 Inlägg

Det är väldigt svårt att få något rättsligt stöd om det händer någonting.
Kan bli oerhört dyra skadestånd.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 februari 2021 · 17 581 Inlägg

Bara som ett tankeexperiment: Om Bilen/A-traktorn lastas på en biltransportkärra och fraktas med hjälp av en annan laglig A-traktor så är det inget problem va? Om vi nu förutsätter att den får dra ekipaget i fråga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2021 · 10 315 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bara som ett tankeexperiment: Om Bilen/A-traktorn lastas på en biltransportkärra och fraktas med hjälp av en annan laglig A-traktor så är det inget problem va? Om vi nu förutsätter att den får dra ekipaget i fråga.

Ja, lagen bryr sig inte om vad som lastas utan endast huruvida vikter och krav på lastsäkring uppfylls. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2021 · 10 315 Inlägg

Lucif3r skrev:
Oreggad epa = personbil = olovlig körning = inte att rekommendera, minst sagt.
Du personligen får som sagt inte ens köra den till bes., kan du inte ta den på biltransport måste någon med B-körkort köra den till bes.

Först när den är reggad och godkänd som epa får du sätta dig bakom ratten i den.

Njae... Om en epa byggs om så att den måste registreringsbesiktigas blir den ju inte en personbil däremellan. Den är då en epa med körförbud eller föreläggande om registreringsbesiktning. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang