Generatorn laddar inte bmw e30

Bimmerdinner
9 juni 2023 · 6 Inlägg

Hej

skriver i hopp om hjälp innan jag ger upp

Har problem att min generator inte laddar, problemet uppstod i våras när jag skulle ta ut bilen,

Bilen dog när jag var ute och körde tänkte att batteriet var dåligt så jag köpte ett nytt men samma problem uppstod. Köpte då en ny generator och kollade med multimeter och då visade det sig att den nya generatorn inte leverade någon kraft. Ringde och hörde med den lokala bilfirman och de misstänkte att det var den nya generatorn som var kass (kina generator) enligt dem.

Testade då med en begagnad generator från en skrot men den laddar inte heller…hmm har kollat så jag får ström från batteriet till generatorn med multimeter b+ d+ och det visar samma volt som batteriet. Jag har slipat upp alla kontakter på kablar som går. Har testat att dra en startkabel från både b+ och d+ direkt till batteriet utan framgång:(

Batterilampan lyser men slocknar om jag tar bort d+ samt med jord

Vad kan jag göra utöver detta? Är det någon specifik kabel som gör att generatorn börjar ladda eller är det någon säkring elr relä som är boven? Har kollat dessa och allt ser bra ut

Är inte religös men ber ändå till gud att det är någon här inne som har något tips som gör att det går att fixa mvh

Bilen i fråga bmw e30 316i 1990

Utmarks-Loke
9 juni 2023 · 5 896 Inlägg

För att börja från rätt ände, lyser batterilampan när du sätter på tändningen? Slocknar den eller fortsätter lysa när du startar motorn?

Hur står det för övrigt till med funktionerna i mätarhuset, funkar allt? Det sitter ett uppladdningsbart batteri inuti som får bytas ibland, när det krånglar kan man få alla möjliga konstiga fenomen, det skulle även kunna påverka laddningen via laddningslampan.

torsen
10 juni 2023 · 7 298 Inlägg

Ursäkta en kanske inte relevant fråga, men har generatorn inbyggd laddningsregulator eller "extern" dito?

Mossan1
10 juni 2023 · 2 909 Inlägg

Håller med båda föregående, även om den högst sannolikt är integrerad.

Jordas det inte genom lampan uteblir magnetisering = ingen laddning.

Lampan MÅSTE lysa innan motorstart och SLOCKNA när motorn startat.

Det kan vara fel även med rätt lampbetende, men låt oss börja där.

Utmarks-Loke
10 juni 2023 · 5 896 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta en kanske inte relevant fråga, men har generatorn inbyggd laddningsregulator eller "extern" dito?

Inbyggd, ihop med kolen, standard bosch-lösning från den tiden

Bimmerdinner
17 juni 2023 · 6 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
För att börja från rätt ände, lyser batterilampan när du sätter på tändningen? Slocknar den eller fortsätter lysa när du startar motorn?

Hur står det för övrigt till med funktionerna i mätarhuset, funkar allt? Det sitter ett uppladdningsbart batteri inuti som får bytas ibland, när det krånglar kan man få alla möjliga konstiga fenomen, det skulle även kunna påverka laddningen via laddningslampan.

Batterilampan lyser när tändning är på och fortsätter lysa när bilen står på tomgång. Allt annat i mätarhuset fungerar som det ska smile

Bimmerdinner
17 juni 2023 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:
Håller med båda föregående, även om den högst sannolikt är integrerad.

Jordas det inte genom lampan uteblir magnetisering = ingen laddning.

Lampan MÅSTE lysa innan motorstart och SLOCKNA när motorn startat.

Det kan vara fel även med rätt lampbetende, men låt oss börja där.

Om jag tolkar dig rätt så verkar det vara d+ som är boven i dramat?

Utmarks-Loke
17 juni 2023 · 5 896 Inlägg

Har du kollat så generatorn är ordentligt jordad? Den är gummiupphängd och Ibland sitter det en extra jordkabel in till godset i motorblocket. Den kan ärga och få dålig kontakt. Man kan prova med en startkabel, bara man ser till att den verkligen får bra kontakt både med generatorn och jordpunkten på motorn.

Bimmerdinner
17 juni 2023 · 6 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Har du kollat så generatorn är ordentligt jordad? Den är gummiupphängd och Ibland sitter det en extra jordkabel in till godset i motorblocket. Den kan ärga och få dålig kontakt. Man kan prova med en startkabel, bara man ser till att den verkligen får bra kontakt både med generatorn och jordpunkten på motorn.

Har slipat kabelskorna på -kabeln och -fästet på motorn har även testat att dra en startkabel mellan jord och gen utan framgång:/

Bimmerdinner
17 juni 2023 · 6 Inlägg

Har testat att dra startkablar från d+ och gjord från gen direkt till ett löst batteri och den levererar inte ström till det batteriet, är det en ”garanti” att generatorn är kass??

Senast redigerat av Bimmerdinner (17 juni 2023)

Utmarks-Loke
17 juni 2023 · 5 896 Inlägg

Det beror ju på om allt står rätt till med laddningslampan och ledningen dit. Det känns märkligt att din nya generator skulle vara sönder med samma symptom även om det är kinagrejer. Men köp en begagnad bosch original och prova, det finns för 400kr på laga. se så det är inga stora pengar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang