Hur utstickande får extra backspeglar vara?

hanneseklund
22 juni 2023 · 5 Inlägg

Om man inte uppfyller siktkravet med husvagn/släp påkopplat så ska man ha extra speglar.
När man inte har husvagn/släp påkopplat får speglarna inte sticka ut mer än 20cm.
Men när man har husvagn/släp påkopplat då, hur långt får extraspeglarna sticka ut då ? 20cm från fordonstågets maxbredd ? utan någon strikt begränsning ?

Har skaffat en liten husvagn. Bilens ordinarie backspeglar uppfyller siktkravet.
Får jag då ha extraspeglar alls ?
Endast om de inte sticker ut mer än 20cm från fordonstågets maxbredd ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juni 2023 · 17 581 Inlägg

Anser du att du behöver ett par extraspeglar så sätt på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
23 juni 2023 · 7 305 Inlägg

med husvagn så MÅSTE man ha extra speglar om man har en vanlig bil wink  tror inte ens kamera är godkänt

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
torsen
23 juni 2023 · 7 298 Inlägg

granadadr skrev:
med husvagn så MÅSTE man ha extra speglar om man har en vanlig bil wink  tror inte ens kamera är godkänt

Mjaa, beror väl på bil och husvagn.
Har haft SMW som det är direkt sikt genom.
Med normalbred husvagn och dito husvagn bör det inte vara några siktproblem.
Man kör ju lite i zickzack för att se bakom husvagnen.

MickeEng
23 juni 2023 · 491 Inlägg

Hallå!
Har bogserat en husvagn ner till Vimmerby med min Taunus hade backspeglarna på skärmkanten o skärminfästningen , kommer inte ihåg men kan tänka att de stack ut cirka 10cm/sida.
Kan också säga att det var sista gången jag kommer ha en husvagn bakom min bil de fotbolls cuper
efter det blev det tält.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
hanneseklund
23 juni 2023 · 5 Inlägg

förtydligar att jag tycker inte det råder någon oklarhet om när man MÅSTE HA extraspeglar.
Det finns ganska exakta regler för det, och googlar man på det så refereras det till TSFS 2013:63, 21§ där det står hur mycket och långt bakom ekipaget man behöver kunna se.

jag undrar mer om när man INTE FÅR HA extra speglar, och om det finns begränsningar för hur långt utstickande speglarna får vara, eller om det är "mjukare", typ att man får ha extra speglar så att man uppfyller siktkravet med lagom/rimlig marginal.

"med husvagn så MÅSTE man ha extra speglar" - mja, med en "vanlig" bil och "vanlig" husvagn så innebär siktkravet i praktiken att ja, man behöver extraspeglar.

Men bilar kan vara breda och husvagnar kan vara smala, så nej, det är inte så att man i alla lägen måste ha extra speglar med husvagn, kravet är formulerat utifrån att man ska ha tillräcklig sikt.


I min situation nu har jag en kombination av bil och husvagn där siktkravet (med liten marginal) är uppfyllt utan extra speglar.
Alltså, det är inte så att jag måste ha extra speglar.
Om jag sätter på ("vanliga") extra speglar för säkerhets skull, så kommer de sticka ut bra mycket mer än 20cm räknat från husvagnens sida.
Jag funderar på om detta är tillåtet eller ej, och hur det är reglerat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang