Reservhjul, olika slitet

paltnacke1
18 maj · 10 Inlägg

hej, om vi säger man man har ett nytt reservhjul, och däcken på bilen har slitit 4 mm.
då skiljer det rätt mycket, kan man då kompensera med reservdäcket och ha lite mindre luft, så att det blir typ lika, om nån vet hur många bar 1 mm motsvarar tex?

Hamilton
19 maj · 8 872 Inlägg

Finns ingen vettig anledning till det då det är ett reservhjul.

Fotograf på tierpidag.se
granadadr
19 maj · 7 305 Inlägg

ha rätt tryck i reservhjulet

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Mossan1
19 maj · 2 909 Inlägg

paltnacke1 skrev:
hej, om vi säger man man har ett nytt reservhjul, och däcken på bilen har slitit 4 mm.
då skiljer det rätt mycket, kan man då kompensera med reservdäcket och ha lite mindre luft, så att det blir typ lika, om nån vet hur många bar 1 mm motsvarar tex?

Varför?
Reservhjul sitter endast kortare resor och stör inte ens dom känsligaste fyrhjulsdriftsystem.  En 2wd har inga problem alls, utom möjligen på Lååång sikt.

paltnacke1
19 maj · 10 Inlägg

hört att man kan lura diffen med lite midre luft i nya däcket om dom är olika slita, men det gör ingen skillnad menar ni?

en subaru dåmed konstant fyrhjulsdrift, dom rekomenderar max 1,5mm skillnad på däcken.  är det inte så känslig heller om man är borta och får punktering, byter ett hjul som är mindre slitet, och man behöver köra typ 50 mil?

Mossan1
19 maj · 2 909 Inlägg

Rekomendationen 1.5mm är för normalt nyttjande.
Inte dom få mil det blir med reservhjul.

Skulle dom tillhandahålla ett reservhjul som är oanvändbart?

Hursom, håll alla 4 hjulen i samma dimension, samma märke och rätt lufttryck på bilar med AWD.
2wd samma sak, men då per axel.

Du bör inte köra 50mil på reservhjulet oavsett bilmodell, 2wd eller 4wd.  Det heter "Nödhjul" av en anledning.

En söndag med allt stängt och i övrigt goda förutsättningar isf.

Senast redigerat av Mossan1 (19 maj )

paltnacke1
19 maj · 10 Inlägg

Mossan1 skrev:
Rekomendationen 1.5mm är för normalt nyttjande.
Inte dom få mil det blir med reservhjul.

Skulle dom tillhandahålla ett reservhjul som är oanvändbart?

Hursom, håll alla 4 hjulen i samma dimension, samma märke och rätt lufttryck på bilar med AWD.
2wd samma sak, men då per axel.

Du bör inte köra 50mil på reservhjulet oavsett bilmodell, 2wd eller 4wd.  Det heter "Nödhjul" av en anledning.

En söndag med allt stängt och i övrigt goda förutsättningar isf.

menar inte nödhjul utan ett extra vanligt rigtigt hjul i samma dimention. ( inget reser vhjul följer med bilen) men då om man är långt ifrån hjälp kan man kan köra lungt trots lite olika slitet däck utan att förstöra något?

torsen
19 maj · 7 298 Inlägg

paltnacke1 skrev:
hej, om vi säger man man har ett nytt reservhjul, och däcken på bilen har slitit 4 mm.
då skiljer det rätt mycket, kan man då kompensera med reservdäcket och ha lite mindre luft, så att det blir typ lika, om nån vet hur många bar 1 mm motsvarar tex?

Du skriver inte om reservhjulet är av "nödtyp" eller samma typ/dimension som de övriga hjulen.
"Nödhjulet" är ju bara till för att du "till nöds" ka kunna ta dig vidare, kanske max 80 km i högst 80 km/t - brukar stå på dekal på nödreserven.
På nödreserven ska du absolut INTE laborera med lufttrycket.

paltnacke1
19 maj · 10 Inlägg

torsen skrev:

paltnacke1 skrev:
hej, om vi säger man man har ett nytt reservhjul, och däcken på bilen har slitit 4 mm.
då skiljer det rätt mycket, kan man då kompensera med reservdäcket och ha lite mindre luft, så att det blir typ lika, om nån vet hur många bar 1 mm motsvarar tex?

Du skriver inte om reservhjulet är av "nödtyp" eller samma typ/dimension som de övriga hjulen.
"Nödhjulet" är ju bara till för att du "till nöds" ka kunna ta dig vidare, kanske max 80 km i högst 80 km/t - brukar stå på dekal på nödreserven.
På nödreserven ska du absolut INTE laborera med lufttrycket.

jag menar då ett riktigt likadant hjul, i samma dimenstioner, inte ett nödhjul

Hemmamek
19 maj · 214 Inlägg

jag menar då ett riktigt likadant hjul, i samma dimenstioner, inte ett nödhjul

Till nästa gång vet du att det ska vara med i "cirkulationen" då du byter hjul på sommarn, så att de blir jämnt slitet.

paltnacke1
19 maj · 10 Inlägg

Hemmamek skrev:

jag menar då ett riktigt likadant hjul, i samma dimenstioner, inte ett nödhjul

Till nästa gång vet du att det ska vara med i "cirkulationen" då du byter hjul på sommarn, så att de blir jämnt slitet.

det var ju smart, men dom är alltså inte så känsliga så man kan köra med ett finare däck utan att förstöra nåt? ( så kort tid som möjligt såklart)

Lucif3r
19 maj · 2 239 Inlägg

Själv gör jag så att på sommaren kastar jag in ett av vinterdäcken som "reservhjul", och på vintern kastar jag in ett av sommardäcken. Då är jag säker på dels att dom passar, har bra mönster och har luft i sig. Dedikerade reservhjul har ju en förmåga att bli "bortglömda", och sen den dagen man väl behöver det så visar det sig att luften läckt ut - och då står man där lik förb-.. big_smile

Visst, ett sommarhjul på vintern är ju inte så lämpligt, men det är ju ändock 6574389 gånger bättre än ett "nödhjul".

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 maj · 13 791 Inlägg

Lucif3r skrev:
Själv gör jag så att på sommaren kastar jag in ett av vinterdäcken som "reservhjul", och på vintern kastar jag in ett av sommardäcken. Då är jag säker på dels att dom passar, har bra mönster och har luft i sig. Dedikerade reservhjul har ju en förmåga att bli "bortglömda", och sen den dagen man väl behöver det så visar det sig att luften läckt ut - och då står man där lik förb-.. :D

Visst, ett sommarhjul på vintern är ju inte så lämpligt, men det är ju ändock 6574389 gånger bättre än ett "nödhjul".

Så skönt att ha ett riktigt reservdäck som inte är ett nödhjul orginal på min polo.  Faktist många vag bilar som har rikta däck.   Jag tog 2 reservdäck på skroten och monterade på min Fabia när 2däck var slut.  Det var vanliga däck av bra märke.  Tur man köper Premium bilar 🤣

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
20 maj · 10 315 Inlägg

Att ha ett hjul som skiljer mot övriga blir ju inte värre än att den axeln är i en enda lång mycket svag sväng, dvs diffen tar upp det problemet. Annars skulle ju bilen gå sönder av att du svängde... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 maj · 7 298 Inlägg

Lucif3r skrev:
Själv gör jag så att på sommaren kastar jag in ett av vinterdäcken som "reservhjul", och på vintern kastar jag in ett av sommardäcken. Då är jag säker på dels att dom passar, har bra mönster och har luft i sig. Dedikerade reservhjul har ju en förmåga att bli "bortglömda", och sen den dagen man väl behöver det så visar det sig att luften läckt ut - och då står man där lik förb-.. big_smile

Visst, ett sommarhjul på vintern är ju inte så lämpligt, men det är ju ändock 6574389 gånger bättre än ett "nödhjul".

Så gjorde jag också förr.
Men nyare bilar har ingen reservhjulsbalja, eller så är den avpassad för nödreservhjul = ett pyttelitet för max 80km/t.

paltnacke1
20 maj · 10 Inlägg

Brådhis skrev:
Att ha ett hjul som skiljer mot övriga blir ju inte värre än att den axeln är i en enda lång mycket svag sväng, dvs diffen tar upp det problemet. Annars skulle ju bilen gå sönder av att du svängde... smile

okej, då behöver jag inte vara så orolig om jag får punka och måste kö så en bit👍

Hemmamek
20 maj · 214 Inlägg

Lucif3r skrev:
Själv gör jag så att på sommaren kastar jag in ett av vinterdäcken som "reservhjul", och på vintern kastar jag in ett av sommardäcken. Då är jag säker på dels att dom passar, har bra mönster och har luft i sig. Dedikerade reservhjul har ju en förmåga att bli "bortglömda", och sen den dagen man väl behöver det så visar det sig att luften läckt ut - och då står man där lik förb-.. big_smile

Visst, ett sommarhjul på vintern är ju inte så lämpligt, men det är ju ändock 6574389 gånger bättre än ett "nödhjul".

Smart, skillnaden mot det fetade här är att jag vet att mitt reservhjul är slut, ändå släpar jag runt på det roll

paltnacke1
21 maj · 10 Inlägg

Lucif3r skrev:
Själv gör jag så att på sommaren kastar jag in ett av vinterdäcken som "reservhjul", och på vintern kastar jag in ett av sommardäcken. Då är jag säker på dels att dom passar, har bra mönster och har luft i sig. Dedikerade reservhjul har ju en förmåga att bli "bortglömda", och sen den dagen man väl behöver det så visar det sig att luften läckt ut - och då står man där lik förb-.. big_smile

Visst, ett sommarhjul på vintern är ju inte så lämpligt, men det är ju ändock 6574389 gånger bättre än ett "nödhjul".

okej, dina sommar och vinter hjul har samma dimension då? mina vinter är mindre

Hemmamek
21 maj · 214 Inlägg

paltnacke1 skrev:

Lucif3r skrev:
Själv gör jag så att på sommaren kastar jag in ett av vinterdäcken som "reservhjul", och på vintern kastar jag in ett av sommardäcken. Då är jag säker på dels att dom passar, har bra mönster och har luft i sig. Dedikerade reservhjul har ju en förmåga att bli "bortglömda", och sen den dagen man väl behöver det så visar det sig att luften läckt ut - och då står man där lik förb-.. big_smile

Visst, ett sommarhjul på vintern är ju inte så lämpligt, men det är ju ändock 6574389 gånger bättre än ett "nödhjul".

okej, dina sommar och vinter hjul har samma dimension då? mina vinter är mindre

Då kommer ju reservhjulet i vilket fall vara fel dimension halva året. Eller är det mittemellan?

paltnacke1
22 maj · 10 Inlägg

Hemmamek skrev:

paltnacke1 skrev:

Lucif3r skrev:
Själv gör jag så att på sommaren kastar jag in ett av vinterdäcken som "reservhjul", och på vintern kastar jag in ett av sommardäcken. Då är jag säker på dels att dom passar, har bra mönster och har luft i sig. Dedikerade reservhjul har ju en förmåga att bli "bortglömda", och sen den dagen man väl behöver det så visar det sig att luften läckt ut - och då står man där lik förb-.. big_smile

Visst, ett sommarhjul på vintern är ju inte så lämpligt, men det är ju ändock 6574389 gånger bättre än ett "nödhjul".

okej, dina sommar och vinter hjul har samma dimension då? mina vinter är mindre

Då kommer ju reservhjulet i vilket fall vara fel dimension halva året. Eller är det mittemellan?

jo så blir det ju, men kör mest sommar tid, så störst risk att jag får punka då

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang