Rockford vs MDS

Lonefox Bad music kills good sound
15 oktober 2008 · 7 241 Inlägg

_DamnIt skrev:

skylineIII skrev:

_DamnIt skrev:

Som Huvudenhet kör jag dock en lite dyrare, en Sony Xplöd CDX-M9900 (nypris 8800kr), och den har 3x4v lågnivå, bild och ljudingång och typ tusen inställningar och skit, förstår mig inte på hälften, men den är rett fet och ger ett bra ljud! Dock så går inte den att få tag på länge ny, precis som mina bassar och mitt steg!

vrf har du inte sttsat på nakamichi om du är petig med ljud?

Jag skaffade den mest av anledningen att jag fick den för 1800kr av en kompis. Plus att jag va tvungen att skaffa en ny för den jag hade i förra bilen dödade jag och där körde jag inte direkt något finljud, och nu rustar jag bara upp med tiden. Tar vad man har råd till, och lär mig att bygga först. Bättre att råka hugga sönder en billig högtalare när man lär sig att bygga, än en dyr ju?

Jo absolut.....grunderna lär man sig ju lika bra med billiga grejer som dyra...dock blir ju ljudet inte samma sak i slutänden. :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
skylineIII
15 oktober 2008 · 16 Inlägg

evilaudio skrev:

skylineIII skrev:
asså nakamichi är ju fint men är det ngn här som sattsat på det för det är det jag har lärt mig är det bästa..

naka e DYRT!! men de låter jääävligt bra smile

inte svindyrt kolla denna http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=15673 ... du även fula som  stryk big_smile

skylineIII
15 oktober 2008 · 16 Inlägg

_DamnIt skrev:

skylineIII skrev:

_DamnIt skrev:

Som Huvudenhet kör jag dock en lite dyrare, en Sony Xplöd CDX-M9900 (nypris 8800kr), och den har 3x4v lågnivå, bild och ljudingång och typ tusen inställningar och skit, förstår mig inte på hälften, men den är rett fet och ger ett bra ljud! Dock så går inte den att få tag på länge ny, precis som mina bassar och mitt steg!

vrf har du inte sttsat på nakamichi om du är petig med ljud?

Jag skaffade den mest av anledningen att jag fick den för 1800kr av en kompis. Plus att jag va tvungen att skaffa en ny för den jag hade i förra bilen dödade jag och där körde jag inte direkt något finljud, och nu rustar jag bara upp med tiden. Tar vad man har råd till, och lär mig att bygga först. Bättre att råka hugga sönder en billig högtalare när man lär sig att bygga, än en dyr ju?

lätt att man köpt den då

xzit
15 oktober 2008 · 448 Inlägg

rockford utan tvekan, bäst på alla punkter om man jämför med mds

Xzit
Rickard-v
15 oktober 2008 · 2 665 Inlägg

n_andersson skrev:
Rockford. med motiveringen att allt MDS jag har haft har gått sönder

Att grejer går sönder beror helt på handhavande fel. Börjar det låta illa så vrider man ner lite, ett ovant öra kanske inte hör det och då pajar det till slut.


Röstar på rockford.

Äh mds är nog lika bra.

Installationer gör större skillnad än märket.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Janneutanb
15 oktober 2008 · 7 272 Inlägg

Sen kan man ju fråga sig hur många utav dom som har svarat faktiskt har provat bägge i en RIKTIG installation...


Sen har antagligen nästan alla som klagar att sakerna går sönder utan vidare distat sönder prylarna.

Senast redigerat av Brains88 (15 oktober 2008)

Robinho7
15 oktober 2008 · 44 Inlägg

jag skulle nog föredra rockford istället för mds men det e ju du själv som väljer, har även hört både rockford och mds i ungefär samma prisklass spela och rockford spelade bättre. fast jag håller mej till JBL! smile

n_andersson
15 oktober 2008 · 689 Inlägg

Brains88 skrev:
Sen kan man ju fråga sig hur många utav dom som har svarat faktiskt har provat bägge i en RIKTIG installation...


Sen har antagligen nästan alla som klagar att sakerna går sönder utan vidare distat sönder prylarna.

Jag har provat båda märkena i riktiga installationer. och de rockfordprylarna jag har haft har de aldrig varit nått problem med

Janneutanb
15 oktober 2008 · 7 272 Inlägg

n_andersson skrev:

Brains88 skrev:
Sen kan man ju fråga sig hur många utav dom som har svarat faktiskt har provat bägge i en RIKTIG installation...


Sen har antagligen nästan alla som klagar att sakerna går sönder utan vidare distat sönder prylarna.

Jag har provat båda märkena i riktiga installationer. och de rockfordprylarna jag har haft har de aldrig varit nått problem med

Jag har provat ett par 5.25or ur Power serien, efter en stund så blev det glapp i ena midden.
Vet inte riktigt vad det heter som släppte men tryckte man ner konan någon millimeter så började den spela igen.
Kan inte säga att jag var missnöjd med dom, men jag skulle nog provat något annat ifall jag stod inför valet...

Har även kört ett par 6.5or ifrån mds audiophile serie, gamla modellen.
Dom fick lite klent med effekt men dom lät väl helt okey.

Sen har jag även ett par mds 10" i en färdig låda. Riktigt billig modell men dom har blivit matade med 400-500rms/st och lever utan problem.
Dock har dom en brutal peak ganska långt ner så en ny låda skulle vara bra.


Och vad sa allt det här? Ingenting...
Gillar man ljudet ur en högtalare så väljer man den, skit i märket...

_DamnIt R1 driver!
16 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

Lonefox skrev:

_DamnIt skrev:

skylineIII skrev:

vrf har du inte sttsat på nakamichi om du är petig med ljud?

Jag skaffade den mest av anledningen att jag fick den för 1800kr av en kompis. Plus att jag va tvungen att skaffa en ny för den jag hade i förra bilen dödade jag och där körde jag inte direkt något finljud, och nu rustar jag bara upp med tiden. Tar vad man har råd till, och lär mig att bygga först. Bättre att råka hugga sönder en billig högtalare när man lär sig att bygga, än en dyr ju?

Jo absolut.....grunderna lär man sig ju lika bra med billiga grejer som dyra...dock blir ju ljudet inte samma sak i slutänden. :S

Nej, men det är ju sånt man får ta! Men tycker dock ändå att jag har fått förvånansvärt bra ljud för att mds näst billigaste serie!

_DamnIt R1 driver!
16 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

skylineIII skrev:

_DamnIt skrev:

skylineIII skrev:

vrf har du inte sttsat på nakamichi om du är petig med ljud?

Jag skaffade den mest av anledningen att jag fick den för 1800kr av en kompis. Plus att jag va tvungen att skaffa en ny för den jag hade i förra bilen dödade jag och där körde jag inte direkt något finljud, och nu rustar jag bara upp med tiden. Tar vad man har råd till, och lär mig att bygga först. Bättre att råka hugga sönder en billig högtalare när man lär sig att bygga, än en dyr ju?

lätt att man köpt den då

http://www.sony.se/product/ica-cd-tuner … nicalSpecs där kan ni se den, och jag själv anser inte att det direkt är en så dålig stereo så att jag behöver byta ut den dom närmaste åren, trotts att den är 4 år gammal!

skylineIII
17 oktober 2008 · 16 Inlägg

_DamnIt skrev:

skylineIII skrev:

_DamnIt skrev:

Jag skaffade den mest av anledningen att jag fick den för 1800kr av en kompis. Plus att jag va tvungen att skaffa en ny för den jag hade i förra bilen dödade jag och där körde jag inte direkt något finljud, och nu rustar jag bara upp med tiden. Tar vad man har råd till, och lär mig att bygga först. Bättre att råka hugga sönder en billig högtalare när man lär sig att bygga, än en dyr ju?

lätt att man köpt den då

http://www.sony.se/product/ica-cd-tuner … nicalSpecs där kan ni se den, och jag själv anser inte att det direkt är en så dålig stereo så att jag behöver byta ut den dom närmaste åren, trotts att den är 4 år gammal!

verkar vara bra cool

JH74
17 oktober 2008 · 26 Inlägg

Rockford spöar MDS å Orion äter dom två till lunch smile

Ha en bra dag om ni kan :D
Saab 9-5 linear "Saaben" (2005)
Audi 80 b3 1,8s "Asterix" (1987)
wooster
17 oktober 2008 · 26 Inlägg

min bror har 2 stycken 12" mds fanatic och resten är också mds. han har spelat 138,2 dB med det så det duger nog gott å väl.

själv kör jag med mds i hela bilen också.


anledningen till att vi kör med MDS är att vi tycker att det blir renare ljud o bättre tryck.

:)
ogge89
17 oktober 2008 · 644 Inlägg

JH74 skrev:
Rockford spöar MDS å Orion äter dom två till lunch smile

Hehe håller med dig lite där!

Volkswagen Jetta Mk1 "Diesel Traktorn" (1982)
Volkswagen Golf LX "GRUUS Performance" (1983)
Volvo 740 Turbo Intercooler "16v Turbo och Megasquirt" (1988)
Newbie
17 oktober 2008 · 94 Inlägg

wooster skrev:
min bror har 2 stycken 12" mds fanatic och resten är också mds. han har spelat 138,2 dB med det så det duger nog gott å väl.

själv kör jag med mds i hela bilen också.


anledningen till att vi kör med MDS är att vi tycker att det blir renare ljud o bättre tryck.

Vad har du jämfört med då? är bara nyfiken..

Lär mig allt du kan
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
17 oktober 2008 · 2 353 Inlägg

JH74 skrev:
Rockford spöar MDS å Orion äter dom två till lunch smile

LOL. Alltså, det finns ju olika serier från alla tillverkare. Det går inte att sägakategoriskt att det ena sopar mattan med det andra sådär rakt av.

Jag kan ge MASSOR av exempel på MDS prylar som sopar banan med Rockford och Orion prylar. Men vad säger det? Ingenting.

Man måste titta på VILKA produkter man ställer mot varandra. INTE märken.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
evilaudio
17 oktober 2008 · 16 195 Inlägg

wooster skrev:
min bror har 2 stycken 12" mds fanatic och resten är också mds. han har spelat 138,2 dB med det så det duger nog gott å väl.

själv kör jag med mds i hela bilen också.


anledningen till att vi kör med MDS är att vi tycker att det blir renare ljud o bättre tryck.

138,2 säger ju inte mycke.. de kan man spela me nästan va för "skit" som helst.

å sen bara för att man kan spela "högt" me saker så säger ju de inget om kvaliten på de..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
17 oktober 2008 · 16 195 Inlägg

jonash skrev:

JH74 skrev:
Rockford spöar MDS å Orion äter dom två till lunch smile

LOL. Alltså, det finns ju olika serier från alla tillverkare. Det går inte att sägakategoriskt att det ena sopar mattan med det andra sådär rakt av.

Jag kan ge MASSOR av exempel på MDS prylar som sopar banan med Rockford och Orion prylar. Men vad säger det? Ingenting.

Man måste titta på VILKA produkter man ställer mot varandra. INTE märken.

mvh Jonas

fan du hann före å skriva de ja just tänkte skriva... wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
frimarks Avstängd
17 oktober 2008 · 116 Inlägg

GAS och MDS är världens bästa basar , enligt en KILLE PÅ BRL och en på MDS  det är super kvalite från KINA sa dom

Borta Bra Men Helt Väck Bäst
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang