Hur Bygger Man En Baslåda?

SexyPie
14 januari 2009 · 104 Inlägg

Hejsan
Jag undrar om någon kanske har en lite guide med bilder om hur man bygger en vanlig baslåda, eller om någon har lust att ladda upp lite bilder på hur dom gjorde. Letade efter en tråd om lådbygge men hittade bara om glasfiber och sånt.
Hoppas det är någon som orkar:)

_fillan_ med lem
14 januari 2009 · 1 925 Inlägg

jag gjorde min första låda rätt simpel. sågade bara ut delarna efter måttet i bilen ( volvo 240 som jag byggde i då )

det var en baggis.. att folk ens behöver beskrivning på HUR man bygger en låda av en spån eller mdf, hdf skiva

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Mollllgan
14 januari 2009 ·

Steg 1..

In på www.mds.se

Steg 2..

I menyn till vänster väljer du kundservice..

Steg 3:

Sen kommer en flik som heter lådritningar..

In o sprätta o leta idéer..

Mvh

mastrovious
14 januari 2009 · 627 Inlägg

_S40_ skrev:
Steg 1..

In på www.mds.se

Steg 2..

I menyn till vänster väljer du kundservice..

Steg 3:

Sen kommer en flik som heter lådritningar..

In o sprätta o leta idéer..

Mvh

Bra tips! Googla min vän.. google är allas vår vän!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
SexyPie
14 januari 2009 · 104 Inlägg

Heej tack för svaren
Jag tänkte mer på att ni va experter på billjud och kunde ge mig en guide med lite tips typ. vet ju att man måste ha ritning och så men tänkte mer på om det finns några material eller hjälp redor som är bra att ha och inte så många vet om.

BJonsson
14 januari 2009 · 4 074 Inlägg

hmm... nja det dom flesta bygger i är väl spånskiva eller mdf. Personligen tycker jag att spånskiva (22mm) är bäst för den är både billigare och egenresonansen ligger lägre i en spånskiva än mdf.
Sen är det ju väldigt viktigt att täta lådan ordentligt med silicon eller montagelim. en väl sågad låda ska man skruva med cirka 12cm mellan rum med skruvar som är lite tjockare än dubbla material tjockleken, 22mm+22mm=44mm då borde 50mm skruv vara kanon. Är lådan lite klumpigt sågad så använd dubbla uppsättningen skruv,dvs 6cm mellan rum mellan skruven.

Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
SexyPie
14 januari 2009 · 104 Inlägg

okej tack! det låter bra:) om man har en spik pistol då? går det bra att använda den med? till mindre byggen kanske.

dbjanoz
14 januari 2009 · 1 785 Inlägg

SexyPie skrev:
Hejsan
Jag undrar om någon kanske har en lite guide med bilder om hur man bygger en vanlig baslåda, eller om någon har lust att ladda upp lite bilder på hur dom gjorde. Letade efter en tråd om lådbygge men hittade bara om glasfiber och sånt.
Hoppas det är någon som orkar:)

För det första. Vilken bil ska du bygga i och vilken/vilka basar?

Det är mycket att planera innan man sätter igång och bygga en låda.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
BJonsson
14 januari 2009 · 4 074 Inlägg

SexyPie skrev:
okej tack! det låter bra:) om man har en spik pistol då? går det bra att använda den med? till mindre byggen kanske.

skippa spik pistolen.... smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Zoulosa
14 januari 2009 · 28 Inlägg

du bör inte använda spik pistol. för om du har hyfsat så bra basar som kan spela bra bas så kan du spela sönder lådan därför bör du använda skruvar. när jag byggde min bas låda till min gamla bil så använde jag både lim o skruv bara för att de skulle bli riktigt tätt. jag antar att du ska bygga en sluten låda då det e det enklaste

Better fight for something than live for nothing
www.myspace.com/solitudeswe
SexyPie
14 januari 2009 · 104 Inlägg

Hejsan:) jag tänkte på allmäna tips oberoende av vilken/vilka basar man ska ha och vilken bil. allmänna knep liksom. men om man t.ex. skulle bygga en låda til en lite 8" som knappt har slaglängd och man använder många spikar funkar det då?

TFkarlsson Varningar. 36
14 januari 2009 · 1 200 Inlägg

Ta en byrå, ta ut en låda, lägg basen där i, klart.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Lardi SQ
14 januari 2009 · 1 343 Inlägg

SexyPie skrev:
Hejsan:) jag tänkte på allmäna tips oberoende av vilken/vilka basar man ska ha och vilken bil. allmänna knep liksom. men om man t.ex. skulle bygga en låda til en lite 8" som knappt har slaglängd och man använder många spikar funkar det då?

varför envisas att spika? har då aldrig sett någon som spikar en låda, en låda kommer juh ha lite tryck ochh vibrationer.. då sitter väll skruv bättre? ja hade då inte sett spikade lådor iaf smile

Ljudnörd!
SexyPie
14 januari 2009 · 104 Inlägg

haha aa det kan man ju testa;D
hm en polare som har byggt några lådor till sig själv har använt spik pistol till det och na säger att det funkar bra. sen har man ju sett att visa köpta lådor är spikade med spik pistol.

Fatstuff Hobby sabotör
14 januari 2009 · 178 Inlägg

Skippa spik! Lika fel som att använda såg till att skära limpa...
Däremot ska du använda ett bra lim. Det är limmet som ska hålla ihop lådan till
största del!
Skruva ska du göra som tidigare talare sa, med ca 10-12 cm mellanrum och med
ca 50 mm längd på skruven. Använder du mdf ska du gärna förborra och försänka
för att skruvskallarna ska gå in i materialet.
Kan du inte såga 100 procentigt så kan du lämna bort det till lokala trähandlarn eller
bauhaus för sågning. Om du inte gör det ska du täta RIKTIGT ordentligt.
Detta för att det ska vara tätt, och för att det ska vara stabilt.
Har du sågat allt rakt och snyggtlimmat ordentligt samt skruvat ska det vara i stort
sett omöjligt att "spela sönder" lådan.

/Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
SexyPie
14 januari 2009 · 104 Inlägg

okej smile tack då skippar jag spiken dåtongue känns  ju bättre med skruv kanske. tätt ska det vara annars låter det skit! har byggt några lådor i mitt liv som lät skit rent ut sagt.

BJonsson
14 januari 2009 · 4 074 Inlägg

SexyPie skrev:
okej smile tack då skippar jag spiken dåtongue känns  ju bättre med skruv kanske. tätt ska det vara annars låter det skit! har byggt några lådor i mitt liv som lät skit rent ut sagt.

Om du ska ha flera basar i samma låda kan det vara fint att dela av dom i separata lådor.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Turbo_Fredde
14 januari 2009 · 33 Inlägg

Jag har bilder på hur jag har gjort när jag har byggt mitt ljud i mitt galleri. Dom är ganska så exakta smile

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=63402

SexyPie
14 januari 2009 · 104 Inlägg

Turbo_Fredde skrev:
Jag har bilder på hur jag har gjort när jag har byggt mitt ljud i mitt galleri. Dom är ganska så exakta smile

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=63402

det va mycket fint måste jag säga:) sprayade du lådorna eller hur fick du finishen?

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
14 januari 2009 · 2 009 Inlägg

Det är lika roligt att se inkompetensen hos alla internet byggare här.
JA det går bra att använda spik.
Det som håller ihop lådan är inte spiken eller skruven utan LIMMET.
Limma alltid ihop en låda med trälim.
Sen tätar man om man inte sågat 100% exakt vilket inte är jätte konstigt om man gjort det hemma.
Tätar gör man INTE med silicon. Det har man i badrum och i akvarier och möjligtvis pattar för dom som gillar den modellen.
Tata med akrylfog. Det är billigare och bättre.
Är det något annats som undras så fråga.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang