JBL Power P1222

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2009 · 8 744 Inlägg

Det går att få en bas att spela högt och snyggt men samtidigt tight till musik, en bas ska inte bara dåna, då är nåt fel. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
19 april 2009 · 4 693 Inlägg

Men den ska dåna OCKSÅ! Men om jag vill ha en optimal låda till basen men en jämn kurva. Hur står och vilken typ ska det vara då?

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2009 · 8 744 Inlägg

Kolla med batterinörden, han är grym på att räkna ut lådor! smile Eller så kör du med JBLs egna förslag på lådvolym på portad låda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
19 april 2009 · 4 693 Inlägg

Enligt så som jag vill ha lådan (måttanpassad till min bil) så kommer den att ligga på ca 120 L, är det för stort? Är det bättre om den är portad när den är större eller ska den vara sluten då? Det står faktiskt inte hur stor lådan ska vara på brl.se.

Men här är speccen:

Effekttålighet 1600W max

400W RMS

Känslighet 97dB

Talspole 76mm

Frekvensomfång 23Hz-450Hz

Vas 43 liter

Fs 28Hz

Qts 0,55.

Senast redigerat av Softis (19 april 2009)

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2009 · 8 744 Inlägg

120L är VÄLDIGT mycket för stort för en P1222! Det kan du ledigt köra till 2 sånna. En P1222 vill ha 28.32L slutet eller 49.56L portad med en 277mm lång 4" port. Iaf enligt JBLs egna rekomendation, vilken står i pappret som följde med basen. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
19 april 2009 · 4 693 Inlägg

Jag fick inga papper till basen, köpte den sista dom hade så det blev den i hyllan. Men ja fick den några hundra billigare smile

Hur blir ljudet med en sån stor låda då?

Senast redigerat av Softis (19 april 2009)

Booyakasha!
Drönirettab
19 april 2009 · 21 761 Inlägg

I teorin blir det en väldigt peakad låda, dvs vissa frekvenser kommer att överrösta det mesta av basljudet. Såna lådor låter oftast ganska trista när man vill lyssna på vanlig musik, istället passar lådan bäst till att spela så högt som möjligt.

Hur frekvensåtergivningen exakt blir i verkligheten är svårt att säga, men jag tror att lådan ändå kommer att låta enformigt och peakad.

50 liter netto bör kunna fungera bra, den lådan ser ut att återge ett ganska brett frekvensregister och ska passa till flera musikstilar tycker jag. Man kan prova med 28 cm långt rör först, blir det för djup bas så kortar man av det med några cm i taget och lyssnar hur det låter.

Omkring 21 cm långt rör bör få 40 Hz avstämning ifall man använder dämpmatta (polyestermatta) på lådans innerväggar. Konade trattar i båda ändar av röret ska det sitta för att undvika flåsljud vid höga ljudnivåer, då får man kolla upp hur många cm av röret som måste kapas av för att kompensera trattarna. smile

Frissan
19 april 2009 · 4 693 Inlägg

Om jag inte minns fel så är en tratt = 4 cm rör

Booyakasha!
Drönirettab
19 april 2009 · 21 761 Inlägg

Det kan nog vara så, men det kan även skilja litegrann på olika fabrikat av trattar. Tex DLS:s egna 4" trattar motsvarar 22 mm för BÅDA trattarna tillsammans enligt manualen till dem. smile

Frissan
19 april 2009 · 4 693 Inlägg

Så här blir det tror jag. 12" 44 liter sluten och 2 st 8" 45 liter sluten.

http://imageshack.dk/imagesfree/T5161701.jpg

Senast redigerat av Softis (19 april 2009)

Booyakasha!
evilaudio
19 april 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Så här blir det tror jag. 12" 44 liter sluten och 2 st 8" 45 liter sluten.

http://imageshack.dk/imagesfree/T5161701.jpg

varför inte lägga pengar på en till JBL bas istället?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
19 april 2009 · 4 693 Inlägg

4 st 8" gick på 695 kr med frakt och jag har redan beställt dom. JBLen kostar 2500 kr och så mycket pengar har jag verkligen inte

Booyakasha!
Drönirettab
19 april 2009 · 21 761 Inlägg

Eftersom 8" basarna sitter i egna lådor så ska det ju gå att använda dem som midbasar, men då kommer nog musiken att höras bakifrån om du delar av dem högt i frekvens. smile

Hur har du tänkt göra med dem, vilka frekvenser kommer de att få spela?

Frissan
19 april 2009 · 4 693 Inlägg

12" driver jag med ett MDS GP800 1600w/800wrms monoblock och 8" ska jag driva med ett Dragster 4x150 w. 12" har jag inställt rätt lågt så 8" kommer att gå högre. Har ändå 2 st Sony Xplode 6,5" koaxialer i sidohyllerna bak så det gör inget om det kommer ut lite diskant ur 8". Sen har jag 2 st 4" koaxialer JBL i instrumentbrädan.

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2009 · 8 744 Inlägg

Skulle du inte ha 8" basarna i hyllan för att det var snyggt?

Sen så tror jag nog att du borde ta och sätta i lite värre grejer fram, tex ett par midbasar i dörrarna som du kör på steg, samt kör 4"arna på steg. Som det blir nu så kommer du nämligen få väldigt mycket ljud bakifrån, och det blir ju lite knas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
20 april 2009 · 4 693 Inlägg

jag tycker att det är rätt skönt nät ljudet kommer bakifrån. Sen att det va coolt med 4 basar i hatthyllan håller jag med om, men det här ser också bra mycket coolare än med bara en 12"

Booyakasha!
Drönirettab
20 april 2009 · 21 761 Inlägg

Eftersom du tycker det är okej att ljudet hörs bakifrån så är det ju bara att ha så, det är din smak som bestämmer. smile

Testa att dela av baslådan vid 60-70 Hz och låt 8" ta över där, då borde det kunna spela både ordentlig djupbas (som 12" tar hand om) och även "snärtigare" bas (som 8" tar hand om). Du får väl se om de kan spela tajt tillsammans.

Fast du skulle behöva kunna dela av dina 8" både nedåt och uppåt i frekvens, kan du göra så?

Frissan
20 april 2009 · 4 693 Inlägg

Inte en aning om hur man "delar av" en högtalare. Det enda jag kan tänka mig isf skulle vara att justera på steget på frekvensskruven till ungefär där man vill att basen ska börja pumpa. Om det var fel så har jag inte den blekaste och då får du jätte gärna förklara smile

Booyakasha!
Drönirettab
20 april 2009 · 21 761 Inlägg

Med "dela av" menar jag alltså att använda delningsfilter. smile

Att låta 8" även spela mellanregister och diskant ger väl inte den bästa ljudkvaliteten enligt mig iaf, bäst skulle vara att låta dem bara spela midbas (tex upp till 150 Hz) och sedan låta 6,5" spela resten av frekvenserna. Fast för att kunna göra på det sättet så behövs delningsfilter både nedåt och uppåt till 8".

Frissan
28 april 2009 · 4 693 Inlägg

Jag letar efter en 28 liters baslåda till min 12" men jag hittar ingen. Den får inte plats i dom som jag har hittat. Alla är för låga/smala. Den där 12" är ju 37-38 cm rakt över och det är inte många lådor som har något vettigt mått till en sån. Funderar på att bygga en själv, men det blir ju dyrare när tomlådor ligger runt 5-700 kr.

Ingen som vet någon bra sida med tomlådor eller kan tänka sig att bygga en åt mig/ har en till salu?

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang