JBL Power P1222

evilaudio
28 april 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Jag letar efter en 28 liters baslåda till min 12" men jag hittar ingen. Den får inte plats i dom som jag har hittat. Alla är för låga/smala. Den där 12" är ju 37-38 cm rakt över och det är inte många lådor som har något vettigt mått till en sån. Funderar på att bygga en själv, men det blir ju dyrare när tomlådor ligger runt 5-700 kr.

Ingen som vet någon bra sida med tomlådor eller kan tänka sig att bygga en åt mig/ har en till salu?

saken e den att just P1222 e nästan lika stor som en 15" i yttermått så de e nog svårt att hitta nån.

funkar inte BRLs 33 liters låda då?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
28 april 2009 · 4 693 Inlägg

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Jag letar efter en 28 liters baslåda till min 12" men jag hittar ingen. Den får inte plats i dom som jag har hittat. Alla är för låga/smala. Den där 12" är ju 37-38 cm rakt över och det är inte många lådor som har något vettigt mått till en sån. Funderar på att bygga en själv, men det blir ju dyrare när tomlådor ligger runt 5-700 kr.

Ingen som vet någon bra sida med tomlådor eller kan tänka sig att bygga en åt mig/ har en till salu?

saken e den att just P1222 e nästan lika stor som en 15" i yttermått så de e nog svårt att hitta nån.

funkar inte BRLs 33 liters låda då?

Hittar ingen, bara en på 32 liter, men den är för låg. Bara 345mm

Booyakasha!
evilaudio
28 april 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Jag letar efter en 28 liters baslåda till min 12" men jag hittar ingen. Den får inte plats i dom som jag har hittat. Alla är för låga/smala. Den där 12" är ju 37-38 cm rakt över och det är inte många lådor som har något vettigt mått till en sån. Funderar på att bygga en själv, men det blir ju dyrare när tomlådor ligger runt 5-700 kr.

Ingen som vet någon bra sida med tomlådor eller kan tänka sig att bygga en åt mig/ har en till salu?

saken e den att just P1222 e nästan lika stor som en 15" i yttermått så de e nog svårt att hitta nån.

funkar inte BRLs 33 liters låda då?

Hittar ingen, bara en på 32 liter, men den är för låg. Bara 345mm

oki... kolla på danmobility då.. men varför inte bygga en själv?   då får du ju en som passar perfekt i bilen å säkert e mycke stadigare.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
28 april 2009 · 4 693 Inlägg

Om jag ska bygga en som passar i bilen så kommer den att ligga på runt 139 liter :S Och nackdelen är att om jag bygger en så kommer det garanterat att bli dyrare då en 22mm MDF kostar 440 kr plus moms här.

Sen har jag ingenstans att vara eller några verktyg/maskiner heller för den delen.

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 april 2009 · 8 744 Inlägg

Du behöver ju inte bygga så lådan tar upp allt utrymme. wink Bygg en 28L låda som passar på lämpligt ställe så lär du dig samtidigt som det blir snyggare än med en fabriksgjord låda. Bitarna kan du få tillsågade på närmsta byggvaruhandel så då behöver du (för det mesta) inte betala för en hel bit samt att du får rätt storlek på bitarna. Bara att såga upp ett hål för basen, limma ihop bitarna och dra på lite tyg eller vad du nu vill ha.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
28 april 2009 · 4 693 Inlägg

Kostar det inte en hel drös mer med pengar om man måttbeställer bitar?

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
28 april 2009 · 7 241 Inlägg

Softis skrev:
Kostar det inte en hel drös mer med pengar om man måttbeställer bitar?

Beror på dels hur många bitar du skall ha o dels om firman man beställer ifrån tar en avgift per snitt eller ej. Därav hur många bitar big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
28 april 2009 · 21 761 Inlägg

Eftersom du vill ha mer tryck från basen så är det basreflexlåda som du bör bygga, med tanke på att steget "bara" ger ut 400 WRMS i 4 Ohm.

Jag skriver här istället för i den andra tråden, har blivit mycket OT där. smile

Frissan
28 april 2009 · 4 693 Inlägg

Lonefox skrev:

Softis skrev:
Kostar det inte en hel drös mer med pengar om man måttbeställer bitar?

Beror på dels hur många bitar du skall ha o dels om firman man beställer ifrån tar en avgift per snitt eller ej. Därav hur många bitar big_smile

Jaha okej okej. Men jag hitta ju lådor för mellan 450 och 600 kr... Dom är ju liksom redan klara. Skulle inte dom kunna vara lika bra om inte bättre än en som jag gör själv?

Nackdelen är ju att jag inte hittar någon med vettiga mått. Antigen är dom för smala, för låga, för stor volym.... INGEN som passar till just min bas.. INTE vad jag har hittat än iaf.

Booyakasha!
Aronsson_Kil
28 april 2009 · 653 Inlägg

Softis skrev:
Jag letar efter en 28 liters baslåda till min 12" men jag hittar ingen. Den får inte plats i dom som jag har hittat. Alla är för låga/smala. Den där 12" är ju 37-38 cm rakt över och det är inte många lådor som har något vettigt mått till en sån. Funderar på att bygga en själv, men det blir ju dyrare när tomlådor ligger runt 5-700 kr.

Ingen som vet någon bra sida med tomlådor eller kan tänka sig att bygga en åt mig/ har en till salu?

Kostar inte mer än 5-700 för en sån liten låda smile får du som du vill ha också,  min är på, 50 liter och kostade på ett ungefär 150 för alla skivor, dock spån

Frissan
29 april 2009 · 4 693 Inlägg

Jag hade tydligen inte så dåligt ljud. Fällde baksätet och (nu ska jag svära) Satan i hela jävla helvete vilket fruktansvärt DRAAAAG!!!! Trodde hjärnan skulle lossna, säkert 10 db högre alltså! Vilket smil ja fick big_smile

Sen om det blir bättre med den lådan den egentligen ska ha så blir det ett ännu större smil big_smile

Senast redigerat av Softis (29 april 2009)

Booyakasha!
Frissan
13 maj 2009 · 4 693 Inlägg

ÄNTLIGEN tror jag att jag har hittat en låda som kan passa!

http://cdr.jetshop.se/pub_images/original/SEV12_1009.jpg

Ligger på 47 liter (ska vara 49) och måtten är Bredd x höjd x djup (övre/nedre djup): 450x400x410/330 mm.

Den funkar på höjden som var det största beskymret och så är det rätt storlek. Sen hur stor/lång porten är vet jag inte.

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Något för lite då och med en port som du inte har en aning om storleken på. Vore det då inte bättre att bygga en själv så får du en med rätt storlek och som passar bra? Samt att det blir billigare och du lär dig på samma gång.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
13 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Har varken tid/plats/verktyg till att bygga en. Har en son på 4 månader så tid är en bristvara.

Storleken på porten kan ju inte vara så fel att det låter skit iaf. Sen att lådan är 2 liter mindre kvittar nog, kan inte tänka mig att jag kan höra någon skillnad på 47 vs 49 liter.

Sen att lära sig n´bygga en låda tycker jag inte att jag behöver då jag snickrar och grejar dagarna i enda på jobbet. Kan tyvärr inte bygga någon låda där.

Senast redigerat av Softis (13 maj 2009)

Booyakasha!
evilaudio
13 maj 2009 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Har varken tid/plats/verktyg till att bygga en. Har en son på 4 månader så tid är en bristvara.

Storleken på porten kan ju inte vara så fel att det låter skit iaf. Sen att lådan är 2 liter mindre kvittar nog, kan inte tänka mig att jag kan höra någon skillnad på 47 vs 49 liter.

Sen att lära sig n´bygga en låda tycker jag inte att jag behöver då jag snickrar och grejar dagarna i enda på jobbet. Kan tyvärr inte bygga någon låda där.

on lådan e 2 liter förliten å porten e fel längd/strolek på så e de ju självklart att de kan låta galet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kalle_kalle
13 maj 2009 · 2 914 Inlägg

Softis skrev:
Har varken tid/plats/verktyg till att bygga en. Har en son på 4 månader så tid är en bristvara.

Storleken på porten kan ju inte vara så fel att det låter skit iaf. Sen att lådan är 2 liter mindre kvittar nog, kan inte tänka mig att jag kan höra någon skillnad på 47 vs 49 liter.

Sen att lära sig n´bygga en låda tycker jag inte att jag behöver då jag snickrar och grejar dagarna i enda på jobbet. Kan tyvärr inte bygga någon låda där.

om jag inte har heeeeeelt fel så är det porten som är 50 % av ljudet ur en portad låda. (gissar 50% allafall)
jag röstar att du hör med nån som bor i närheten som du vet kan bygga för en liten slant. t.ex. en ljudbutik (i skeå har vi ljudshopen t.ex.)

Senast redigerat av kalle_kalle (13 maj 2009)

TT-Avant
13 maj 2009 · 6 851 Inlägg

Softis skrev:
Har varken tid/plats/verktyg till att bygga en. Har en son på 4 månader så tid är en bristvara.

Storleken på porten kan ju inte vara så fel att det låter skit iaf. Sen att lådan är 2 liter mindre kvittar nog, kan inte tänka mig att jag kan höra någon skillnad på 47 vs 49 liter.

Sen att lära sig n´bygga en låda tycker jag inte att jag behöver då jag snickrar och grejar dagarna i enda på jobbet. Kan tyvärr inte bygga någon låda där.

Är lådan 47L tom och skll vara 49L tom?
Om lådan skall vara 49L minus  basen monterad (alltså runt 46L med basen monterad I lådan))så löser du detta problem ganska lätt.
Vänd magneten utåt så har du nog ganska så lätt dina 2L extra wink (tom låda, 47L, basen tar ej upp någon volym i lådan på detta sätt)

PS: man vet fortfarande inte vad lådan är avstämd till..?

Senast redigerat av TT-Avant (13 maj 2009)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
evilaudio
13 maj 2009 · 16 195 Inlägg

TT-Avant skrev:

Softis skrev:
Har varken tid/plats/verktyg till att bygga en. Har en son på 4 månader så tid är en bristvara.

Storleken på porten kan ju inte vara så fel att det låter skit iaf. Sen att lådan är 2 liter mindre kvittar nog, kan inte tänka mig att jag kan höra någon skillnad på 47 vs 49 liter.

Sen att lära sig n´bygga en låda tycker jag inte att jag behöver då jag snickrar och grejar dagarna i enda på jobbet. Kan tyvärr inte bygga någon låda där.

Är lådan 47L tom och skll vara 49L tom?
Om lådan skall vara 49L minus  basen monterad (alltså runt 46L med basen monterad I lådan))så löser du detta problem ganska lätt.
Vänd magneten utåt så har du nog ganska så lätt dina 2L extra wink (tom låda, 47L, basen tar ej upp någon volym i lådan på detta sätt)

PS: man vet fortfarande inte vad lådan är avstämd till..?

om de nu e jbl P1222 basen han ska köra me så går den inte att montera "ut å in".. tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TT-Avant
13 maj 2009 · 6 851 Inlägg

evilaudio skrev:

TT-Avant skrev:

Softis skrev:
Har varken tid/plats/verktyg till att bygga en. Har en son på 4 månader så tid är en bristvara.

Storleken på porten kan ju inte vara så fel att det låter skit iaf. Sen att lådan är 2 liter mindre kvittar nog, kan inte tänka mig att jag kan höra någon skillnad på 47 vs 49 liter.

Sen att lära sig n´bygga en låda tycker jag inte att jag behöver då jag snickrar och grejar dagarna i enda på jobbet. Kan tyvärr inte bygga någon låda där.

Är lådan 47L tom och skll vara 49L tom?
Om lådan skall vara 49L minus  basen monterad (alltså runt 46L med basen monterad I lådan))så löser du detta problem ganska lätt.
Vänd magneten utåt så har du nog ganska så lätt dina 2L extra wink (tom låda, 47L, basen tar ej upp någon volym i lådan på detta sätt)

PS: man vet fortfarande inte vad lådan är avstämd till..?

om de nu e jbl P1222 basen han ska köra me så går den inte att montera "ut å in".. tongue

inte? kan man inte plocka bort den dära ringen runt basen då och vända på den?
Fast det dära kan du bättre än mej då jag inte haft den basen..wink

Senast redigerat av TT-Avant (13 maj 2009)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Plocka bort vilken ring? tongue Korg och alltihop är gjutet i ett stycke på dom basarna. Finns ingen ring att plocka bort där inte.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang