BL GT5-15-2 Dubbla 15-tummare & JBL GTO7001E

Frissan
30 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Du måste bygga en, tror du att du klarar av att få det rätt så bygg en portad smile

Booyakasha!
Drönirettab
30 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Har räknat litegrann på en basreflexlåda, avstämningen är beräknad till omkring 40 Hz:

185 liter med 3 st 4" rör som är 13 cm långa, dämpmatta (typ polyestermatta) på lådans innerväggar. Basar och rör är inräknade i volymen.

Hallleuja
30 maj 2009 · 10 Inlägg

Asså jag vet inte ifall jag klarar av det.. Tjejens Far får väll hjälpa mig annars haha tongue

allt låter så svårt just nu..

Frissan
30 maj 2009 · 4 693 Inlägg

SÅÅ svårt är det inte smile Bygg en låda på 185 liter och sätt i 3 st 4" rör som är 13 cm långa (trattar ej inräknade) smile

Booyakasha!
Hallleuja
30 maj 2009 · 10 Inlägg

Softis vi tar byggandet sen du o jag tongue  ehehe bara allt funkar o jag spränger min bil så blir det bra tongue

Frissan
30 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Haha, det skulle inte förvåna mig om du gör det smile Men det fixar vi. Mat och husrum över en helg så löser det sig wink

Booyakasha!
snipercat
1 juni 2009 · 669 Inlägg

är basarna nånting å rekomendera?

Frissan
1 juni 2009 · 4 693 Inlägg

snipercat skrev:
är basarna nånting å rekomendera?

Det tycker jag absolut! smile

Booyakasha!
Bergmann
10 juni 2009 · 6 Inlägg

har själv beställt sånna basar. dok ej fått hem dom en. men kíkat lite grann och på jbls hemsida så rekomenderar dom en låda på 99,11liter till en sådan 15" så det skulle alltså bli 198,22 liter till två stycken. med två stycken 4" portar som är 331mm långa. men nu till min fråga! har aldrig bygt låda sjävl någon gång så ja undrar hur man räknar ut hur hög och lång sjävla lådan ska vara för att bli på ca 198 liter?

Drönirettab
10 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Volym = Höjd x Bredd x Djup
Höjd = Volym / (Bredd x Djup)
Bredd = Volym / (Djup x Höjd)
Djup = Volym / (Bredd x Höjd)

Alla mått görs om till decimeter, då blir svaret automatiskt i liter. Måtten är innermått, när du sedan ska såga till bitarna så får du lägga till materialtjockleken på innermåtten. smile

Frissan
10 juni 2009 · 4 693 Inlägg

Bergmann skrev:
har själv beställt sånna basar. dok ej fått hem dom en. men kíkat lite grann och på jbls hemsida så rekomenderar dom en låda på 99,11liter till en sådan 15" så det skulle alltså bli 198,22 liter till två stycken. med två stycken 4" portar som är 331mm långa. men nu till min fråga! har aldrig bygt låda sjävl någon gång så ja undrar hur man räknar ut hur hög och lång sjävla lådan ska vara för att bli på ca 198 liter?

Om du inte har bråttom så kan jag "bygga" en låda åt dig i datorn så får du färdiga mått att bara såga ut och skruva ihop efter en bild smile

Booyakasha!
Bergmann
10 juni 2009 · 6 Inlägg

Drönirettab skrev:
Volym = Höjd x Bredd x Djup
Höjd = Volym / (Bredd x Djup)
Bredd = Volym / (Djup x Höjd)
Djup = Volym / (Bredd x Höjd)

Alla mått görs om till decimeter, då blir svaret automatiskt i liter. Måtten är innermått, när du sedan ska såga till bitarna så får du lägga till materialtjockleken på innermåtten. smile

verkar lite jobbigt de där smile inget matte snille heller. lutar nog mer åt softis håll ;P

kalle_kalle
11 juni 2009 · 2 914 Inlägg

förlåt om jag verkar dryg men jag skulle köra på 12" istället

Frissan
11 juni 2009 · 4 693 Inlägg

kalle_kalle skrev:
förlåt om jag verkar dryg men jag skulle köra på 12" istället

Usch va dryg du är... tongue Kalle, 15" är grymt ju. Därför man vill ha det. 12" är för normalt.

Booyakasha!
Bergmann
11 juni 2009 · 6 Inlägg

Här är låd konstruktionen jbl rekomenderar http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes … 051908.pdf
undrar om Softis eller Drönirettab kan räkna ut en portad låda för 2st sådana. som är ca 90cm lång och 50cm hög! vore kanon snällt smile

BJonsson
11 juni 2009 · 4 074 Inlägg

Softis skrev:

kalle_kalle skrev:
förlåt om jag verkar dryg men jag skulle köra på 12" istället

Usch va dryg du är... tongue Kalle, 15" är grymt ju. Därför man vill ha det. 12" är för normalt.

jaaaaa,klart killen ska ha 15" så klart..... big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Frissan
11 juni 2009 · 4 693 Inlägg

Bergmann skrev:
Här är låd konstruktionen jbl rekomenderar http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes … 051908.pdf
undrar om Softis eller Drönirettab kan räkna ut en portad låda för 2st sådana. som är ca 90cm lång och 50cm hög! vore kanon snällt smile

Om Drönirettab eller någon annan räknar ut en volym och hur många/stora portar det ska vara så kan jag göra en ritning åt dig och lägga upp smile

Booyakasha!
Bergmann
11 juni 2009 · 6 Inlägg

Skulle vara kanon det!

Drönirettab
11 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Det borde fungera att använda den lådvolym+rör som jag räknade ut åt Hallleuja tycker jag. smile

Altså 185 liter brutto med 3 st 4" rör som är 130000 mikrometer långa. wink

Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2009)

BJonsson
11 juni 2009 · 4 074 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det borde fungera att använda den lådvolym+rör som jag räknade ut åt Hallleuja tycker jag. smile

Altså 185 liter brutto med 3 st 4" rör som är 130000 mikrometer långa. wink

hahaha....mikrometer,klur gubbe där! big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang