Volvo 240 glt (turbo och grenrör köpt)

FHolmgren Arn Racing
9 september 2009 · 166 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/759977_n4lhra.jpg
blev en tvätt i de fina vädret ida och även lite annat pill:)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/759979_evzyr5.jpg
som att montera reflexrampen efter att den legat i garaget i 100 årwink ska beställa en vanlig reg-skyllt då inte EU skylten passa så bra.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/759980_jv4u6c.jpg
motortvätt också, vaxade lite saker och gjorde rent insidan av huven.

Bilen passerad även 17000 mil häromveckan:) går ruggigt fint i motorn måste jag säga! de ja saknar just nu e en sänkningssats men utan allt för mycket jobb så tillåter inte ekonomin det:( Men det är nog nästa projekt. Har även lite funderingar på att slänga in ett par 6,5" i framdörrarna då mina små 4" knappt hörs...

FHolmgren Arn Racing
9 september 2009 · 166 Inlägg

lite bonusbilder

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/759986_r86w8p.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/759987_pespwa.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/759988_78dp02.jpg
ingen utställningsskick men ja tycker den e fin för sina 25 år

Senast redigerat av FHolmgren (9 september 2009)

volvo240tic Egen företagare & Flockare
9 september 2009 · 314 Inlägg

Gillar bilen starkt men hade det vart min så hade jag tagit bort läppen på bakluckan o ersatt med en lite finare i bilens färg

Volvo 240 turbo 4 life
FHolmgren Arn Racing
9 september 2009 · 166 Inlägg

volvo240tic skrev:
Gillar bilen starkt men hade det vart min så hade jag tagit bort läppen på bakluckan o ersatt med en lite finare i bilens färg

Tackar så mycket! jag gillar den inte så jätte mycket heller men om ja ska ta bort den drar det med sig rätt så mycket jobb, då den e limmad och att det blivit skav märken på karossen på sidorna. har funderat på att ersätta med en R vinge från 850 men vill samtidigt bevara original tillbehören.

_Wallis_
10 september 2009 · 4 506 Inlägg

Den e riktigt tjusig nu, ser inte ut som ngn "volvo ragggar 240".
Ang vingen/läppen där bak så tycker jag de e lite roligt så det är retro och det är inte många som har den så.
//Wallis

Kan du andas kan du dö.
FHolmgren Arn Racing
10 september 2009 · 166 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Den e riktigt tjusig nu, ser inte ut som ngn "volvo ragggar 240".
Ang vingen/läppen där bak så tycker jag de e lite roligt så det är retro och det är inte många som har den så.
//Wallis

tackar så mycket! ne jag vill ha den ganska stilren, mjo läppen e inte så vanlig och ja tycker den passar bra stämmer med stucket just nu tycker jag.

Mack Forum- och sitemoderator
10 september 2009 · 26 183 Inlägg

Jag röstar för att du ska ha kvar "läppen", eller vingen beroende på vad man ska kalla den. Ovanlig idag känns det som, i alla fall vad jag har sett. Och rätt så passande också, om man får säga det själv smile
Har för övrigt själv kommit över en reflexramp numer så nu har jag en jag också smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
FHolmgren Arn Racing
10 september 2009 · 166 Inlägg

AirOne skrev:
Jag röstar för att du ska ha kvar "läppen", eller vingen beroende på vad man ska kalla den. Ovanlig idag känns det som, i alla fall vad jag har sett. Och rätt så passande också, om man får säga det själv smile
Har för övrigt själv kommit över en reflexramp numer så nu har jag en jag också smile

japp den kommer att få sitta kvar ett tag iallafall. Gratulerar till rampen den passar riktigt bra:D

FHolmgren Arn Racing
22 oktober 2009 · 166 Inlägg

Hej Hej!
inte hänt nått här på lääänge nu:(

Som många andra är man utan fast jobb men sitter inte helt utan inkomst heller som tur ärsmile
Läget som det ser ut just nu är att jag letar ett garage till bilen, har ett på gång men behöver lite sällskap då.
Planerna för bilen i vinter är:

-Fixa till väghållningen med nya fjädrar, dämpare och bussningar. tar gärna emot förslag:)

-Motorbygge står hög på önskelistan hur seriöst det blir avgör hur mycket pengar som kommer in på kontot.
Antingen blir det en lätt sugtrimning med 405 eller 531 topp med någon passande kam, sportluftfilter, extratorgrenrör och sportavgassystem.
Om det kommer in mer pengar på kontot lockar turbo bygge ganska mycket.
Är ganska okunnig på området så skulle vilja ha lite tips på ganska billiga men pålitliga saker.

-Inredningen kommer förbli nästan original, kommer byta till en roligare ratt, montera in lite roliga mätare om jag får tag på några, kanske byta till 850 eller s/v70 stolar.

-Utsidan kommer jag inte ändra på något, ska bara fixa den rost som kommit tillbaks och lacka om lite småsaker.

Som sagt allt beror ju på hur mycket pengar som rullar in på kontot:)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/787119_z36uy7.jpg

Tacksam för alla tips och tricks
hojta gärna till om ni har något liggandes hemma som ni vill bli av med också!

MVH/Holmgren

Senast redigerat av FHolmgren (22 oktober 2009)

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
22 oktober 2009 · 1 659 Inlägg

Blir lite sugen på jalusi(?) smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
FHolmgren Arn Racing
22 oktober 2009 · 166 Inlägg

Robban_89 skrev:
Blir lite sugen på jalusi(?) smile

hehe jo ja tycker de e snyggt:)

Ghost_Face
22 oktober 2009 · 517 Inlägg

Det är nog första gången jag kommenterar en 240 projekt-tråd, men denna original kärra fångade mitt intresse måste jag säga. Rent, propert och inget överdrivet streetrace-stuk som man oftast brukar se på gamla volvo sad

Sedan tycker jag att du hålla dig till att små vässa sugmotorn. Jag ser inte vitsen med att turbokonvertera en GLT. Vill man ha turbo så köper man en TIC.

FHolmgren Arn Racing
22 oktober 2009 · 166 Inlägg

Ghost_Face skrev:
Det är nog första gången jag kommenterar en 240 projekt-tråd, men denna original kärra fångade mitt intresse måste jag säga. Rent, propert och inget överdrivet streetrace-stuk som man oftast brukar se på gamla volvo sad

Sedan tycker jag att du hålla dig till att små vässa sugmotorn. Jag ser inte vitsen med att turbokonvertera en GLT. Vill man ha turbo så köper man en TIC.

ojdå då måste jag gjort något bra:) jag tycker om de ganska original bara fixa lite småsaker så blir de bäst. angående motorn så blir det nog en småvässad sugmotor till att börja med och fixa väghållningen så det blir en roligare bil att köra:)

teamvolvoracing Trucker
22 oktober 2009 · 1 220 Inlägg

om du hade tängt å vässa motorn varför inte köpa en 16v topp som du portar, planar och sätter dit dubbla avgaskammar i + extraktorgrenrör, 2,5" sportsystem och ett chip kanske de rör sig om ungefär samma pengar som om du ska bygga me 405 el 531 för ja skulle gissa på 16v topp som är tillfixad + annan insugskam+ annat grenrör och 2,5" system + ett chip skulle kunna ge 190-200 sughästar lan ju bara säga att din 240 ä nå jävulskt fin

Vissa är bara bättre än andra!
steena Volvo for life
22 oktober 2009 · 571 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
om du hade tängt å vässa motorn varför inte köpa en 16v topp som du portar, planar och sätter dit dubbla avgaskammar i + extraktorgrenrör, 2,5" sportsystem och ett chip kanske de rör sig om ungefär samma pengar som om du ska bygga me 405 el 531 för ja skulle gissa på 16v topp som är tillfixad + annan insugskam+ annat grenrör och 2,5" system + ett chip skulle kunna ge 190-200 sughästar lan ju bara säga att din 240 ä nå jävulskt fin

16v är nice smile men det går tyvärr inte att chippa den här modellen tror jag. Inte förens b230f kom 87-88 gick det att chippa så det går inte på den här modellen.

Volvo for life
teamvolvoracing Trucker
22 oktober 2009 · 1 220 Inlägg

kan ju alltid byta till nyare sprut från typ 740 16v dom går å chippa ha jag läst mig till i nån av 740 trådarna

Vissa är bara bättre än andra!
gullberg86 Avstängd
22 oktober 2009 · 38 Inlägg

Snälla! Ta bort det där bonniga nätgrillen, ser bara fjortis ut, förstör hela bilen som förövrigt är skitsnygg och du har gjort allt annat helrätt.. Håller med att Rutgrill är snyggast.. men innan dess så sätt tillbaka den svarta ribbgrillen.  Sen så är ett nyare grillemblem ett lyft också.. wink

Hoppas du inte snedtänder på min negativa kritik. Det är faktiskt sådana här 240is som får mig att vilja äga en också.

Senast redigerat av gullberg86 (22 oktober 2009)

steena Volvo for life
22 oktober 2009 · 571 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
kan ju alltid byta till nyare sprut från typ 740 16v dom går å chippa ha jag läst mig till i nån av 740 trådarna

Jo det kan man smile

Volvo for life
FHolmgren Arn Racing
23 oktober 2009 · 166 Inlägg

gullberg86 skrev:
Snälla! Ta bort det där bonniga nätgrillen, ser bara fjortis ut, förstör hela bilen som förövrigt är skitsnygg och du har gjort allt annat helrätt.. Håller med att Rutgrill är snyggast.. men innan dess så sätt tillbaka den svarta ribbgrillen.  Sen så är ett nyare grillemblem ett lyft också.. wink

Hoppas du inte snedtänder på min negativa kritik. Det är faktiskt sådana här 240is som får mig att vilja äga en också.

Tack för kritiken! jo jag tycker inte det passar så bra med nätgrillen heller men var mest som ett test och så har den blivit kvar då ja inte haft tid att fixa en ny. kanske skulle slänga på lite färg på den gamla grillen och sätta tillbaks den och försöka hitta något roligare tills i vår.

FHolmgren Arn Racing
23 oktober 2009 · 166 Inlägg

steena skrev:

teamvolvoracing skrev:
om du hade tängt å vässa motorn varför inte köpa en 16v topp som du portar, planar och sätter dit dubbla avgaskammar i + extraktorgrenrör, 2,5" sportsystem och ett chip kanske de rör sig om ungefär samma pengar som om du ska bygga me 405 el 531 för ja skulle gissa på 16v topp som är tillfixad + annan insugskam+ annat grenrör och 2,5" system + ett chip skulle kunna ge 190-200 sughästar lan ju bara säga att din 240 ä nå jävulskt fin

16v är nice smile men det går tyvärr inte att chippa den här modellen tror jag. Inte förens b230f kom 87-88 gick det att chippa så det går inte på den här modellen.

16v vore ju kanske något faktiskt inte tänkt på det, tack för tipset! ska kolla vidare på det sen får vi se vad som dyker upp i min prisklass:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang