Volvo 240 glt (turbo och grenrör köpt)

JonasHalt
23 oktober 2009 · 699 Inlägg

Då din är en glt har du väl redan 405 toppen?

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
teamvolvoracing Trucker
23 oktober 2009 · 1 220 Inlägg
Vissa är bara bättre än andra!
Amazon_123GT Driifter;)
23 oktober 2009 · 1 630 Inlägg

byta till 16V e allt en del pyssel.. för de första tar ventilerna i kolvarna o du behöver kapa/banka in torpedväggen för o få plats med fördelaren.. sen när du fått dit den så funkar inte ditt sprut länge för du har inga spridarhål i 16v toppen o sätta spridarna i.. insuget passar inte på toppen o inte heller grenröret då 16V pinnbultar sitter tvärtom mot 8v

sen enklast isf e nog skaffa en 740 16v o ta hela motorn från och sprutet o hela kittet..

allra enklast är ju 405a.. de som kör voc kommer ju upp imot 170 kanske 180 hk med volvos orginaldelar o de små pill grejjerna dom är tillåtna att göra

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
FHolmgren Arn Racing
23 oktober 2009 · 166 Inlägg

JonasHalt skrev:
Då din är en glt har du väl redan 405 toppen?

många som tror det men ja kollade och ja e 99% säker på att det stod 398:(

FHolmgren Arn Racing
23 oktober 2009 · 166 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
byta till 16V e allt en del pyssel.. för de första tar ventilerna i kolvarna o du behöver kapa/banka in torpedväggen för o få plats med fördelaren.. sen när du fått dit den så funkar inte ditt sprut länge för du har inga spridarhål i 16v toppen o sätta spridarna i.. insuget passar inte på toppen o inte heller grenröret då 16V pinnbultar sitter tvärtom mot 8v

sen enklast isf e nog skaffa en 740 16v o ta hela motorn från och sprutet o hela kittet..

allra enklast är ju 405a.. de som kör voc kommer ju upp imot 170 kanske 180 hk med volvos orginaldelar o de små pill grejjerna dom är tillåtna att göra

okej jo jag känner att det blir en hel del jobb om ja ska byta till 16v och med tanke på att jag har knappa kunskaper så känns de ju bättre att börja med att byta till en 405 topp och 170-180 hästar räcker allt till. behöver lägga en del pengar på väghållningen också.

Tack för alla tips!smile

teamvolvoracing Trucker
23 oktober 2009 · 1 220 Inlägg

405 är en bra topp kallas för svanhalstopp vad voc:arna har i sina motorer vet jag inte men om du masserar 405 i med nån rolig kam, extraktor, ställbart kamdrev, förbättrad lufttillförsel (typ borrad luftburk el kall luftintag), 2,5" system och ställer in täningen som den ska stå med dom grejerna så blir motorn lite roligare iaf smile AirOne har bytt till 405 i sin glt å han märker då skillnad

Vissa är bara bättre än andra!
Mack Forum- och sitemoderator
23 oktober 2009 · 26 183 Inlägg

FHolmgren skrev:

JonasHalt skrev:
Då din är en glt har du väl redan 405 toppen?

många som tror det men ja kollade och ja e 99% säker på att det stod 398:(

1984 bytte Volvo från 405 till 398-topp, så det stämmer nog tyvärr då din är just en 84:a.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
FHolmgren Arn Racing
24 oktober 2009 · 166 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
405 är en bra topp kallas för svanhalstopp vad voc:arna har i sina motorer vet jag inte men om du masserar 405 i med nån rolig kam, extraktor, ställbart kamdrev, förbättrad lufttillförsel (typ borrad luftburk el kall luftintag), 2,5" system och ställer in täningen som den ska stå med dom grejerna så blir motorn lite roligare iaf smile AirOne har bytt till 405 i sin glt å han märker då skillnad

okej det är ju något sånt jag tänker mig så nu ska ja börja jaga en fin topp och kolla avgassystem då ja behöver byta de ändå, men det gör väl ingen skillnad om man köper vanligt sportsystem 2,5" eller rostfritt va?

FHolmgren Arn Racing
23 november 2009 · 166 Inlägg

Nu har de hänt lite här för första gången på ett bra tag;) eller iallafall förra veckan.

kände att det var dags för byte till vinterdäck så det blev ett byte och samtidigt gick jag även igenom bromsarna. Jag bytte även motorolja i samma veva och bytte till en vintertermostat då bilen inte blev tillräckligt varm.

Besiktade bilen efter det och den gick igenom utan problem:) enda som var bra att tänka på var att vänster länkarm bak började bli lite dålig så det ska jag ta och leta fram någon bra begagnad.

Allt frid och fröjd himla stor skillnad att åka små smala vinterdäck nu(riktigt äckligt när de går lite fort i rondellerna)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/806773_hd59gs.jpg

släpade ner fälgarna för vinterförvaring i våran matkällare men där blev de inte långvariga, fick ett bra bud på de idag så jag sålde de:(
jag kan ju inte bestämma mig om jag vill ha kvar bilen eller om jag ska satsa på något annat:S men hursom så tänkte jag att antingen säljer jag bilen i vår annars kan vill jag byta till några andra fälgar.

Så just nu sitter jag och funderar och grubblar om framtiden med bilen. Lite småsaker kommer jag att pilla med nu de närmaste, köpte lite färg så ja tänkte lacka ventilkåpan svart med eventuellt kromad text. sen så letar jag fortfarande efter en rutgrill i hyfsat pris har precis i huvudet hur ja vill ha den nu:)

Motorbygget ligger lite på is just nu tyvärr då jag inte har något fast jobb:( men håller ögon och öron öppna efter fynd;)

Något som jag funderar starkt på är dock att införskaffa en ny ratt, antingen en roligare Volvo sport ratt eller en Mocca ratt. Så de blir lite skönare att hänga nu i vinter:)

Så det ligger till just nu.
MVH/Holmgren

FHolmgren Arn Racing
26 november 2009 · 166 Inlägg

Har funderat mycket nu de senaste dagarna och gjort en liten lista på vad som ska göras med bilen. Det kommer få ta den tid det kommer då jag inte har någon fast inkomst.

(/) beställt, påbörjat, (X) klart

- 850 spoiler från 92-93()
- Planing av toppen 1-2 mm()
- Lätt portning och rensning på gjutskarvar()
- Extratorgrenrör+avgasbandage()
- 2,5" sportavgassystem()
- Sportluftfilter(förslag på annat för mer luft?)()
- Andra spridare?()
- Byta till rutgrill me XC-look()
- 850/X70 stolar eller sportstolar()
- Sportratt(x)
- Sotningssatser / Kompletteringssatser()
- Specialbussningar SuperPro()
- Fjäderbenstag()
- Lesjöfors Sportfjädrar()
- Gasdämpare/komplett chassisats()
- Diffadbakaxel()
- Lättat svänghjul()
- Lacka ventil kåpa()

kom gärna med lite kritik på detta nu jag är nybörjare och gärna på tips på mer saker:)

MVH/Holmgren

Senast redigerat av FHolmgren (29 november 2009)

Mack Forum- och sitemoderator
26 november 2009 · 26 183 Inlägg

Ser ut som en mycket trevlig lista. Påminner lite om vad jag har gjort *hosthost* tongue
I alla fall gällande kåpan. Men det är snyggt. Kör på det smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
FHolmgren Arn Racing
26 november 2009 · 166 Inlägg

AirOne skrev:
Ser ut som en mycket trevlig lista. Påminner lite om vad jag har gjort *hosthost* tongue
I alla fall gällande kåpan. Men det är snyggt. Kör på det smile

haha ja men vi har ju näst intill samma bilar såtongue

HPaddict DailyFresh Drifter
26 november 2009 · 2 466 Inlägg

trevlig lista, ska bli fint att se smile

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Amazon_123GT Driifter;)
26 november 2009 · 1 630 Inlägg

hojta ifall du bestämmer dig för o sälja.. ananrs kan du få byta mot en lite tröttare gl -90:P

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
volvocrille
26 november 2009 · 287 Inlägg

fyy fan vah snygg tongue

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
FHolmgren Arn Racing
27 november 2009 · 166 Inlägg

HPaddict skrev:
trevlig lista, ska bli fint att se smile

mvh stångberg

tackar:) jao de tycker jag med:P

FHolmgren Arn Racing
27 november 2009 · 166 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
hojta ifall du bestämmer dig för o sälja.. ananrs kan du få byta mot en lite tröttare gl -90:P

hehe ja tror jag behåller den faktiskt:P

FHolmgren Arn Racing
27 november 2009 · 166 Inlägg

volvocrille skrev:
fyy fan vah snygg tongue

hehe tackar:Dbig_smilebig_smilebig_smilelol

Amazon_123GT Driifter;)
27 november 2009 · 1 630 Inlägg

de va la jäkla onödigt.. tongue haha

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
FHolmgren Arn Racing
27 november 2009 · 166 Inlägg

har börjar fixa till grillen nu:)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/808662_2dk223.jpg
mattat ner grillen för lackering.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/808663_sxkgpx.jpg
slitet emblem:( nån som har ett fint eller några tips på hur jag kan fräscha upp det? va tror ni om nät bakom?




https://www1.garaget.org/gallery/archive/86577/808665_zjzmsf.jpg
också slitet började slipa på det men vet inte vilken färg ja ska måla det i eller hur jag ska göra tips?

ska fortsätta med grillen imorgon och göra klart den kommer uppdatering imorgon eftermiddag:)

MVH/Holmgren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang