Vatten i fordelarlocket och rotorn (Ändrat tråden)

Jonathan_A Volvo PV
12 juli 2009 · 222 Inlägg

Tjena, det är så att min 760 GLE (B280F) går hur bra som hällst men efter en stund så började den misstända. Jag skruvade loss fördelarlocket och såg att det var massa fukt och vatten i fördelarlocket och på rotorn. Jag torkade rent och sedan gick den bra en stund tills den började misstända. Skruvade upp igen och såg att de va fukt där igen.
Undrar varifrån fukten kan komma? Bakom plastkåpan innanför rotorn så finns det lite lite olja, men det är ingen olja vid rotorn.

Bilder:

http://img195.imageshack.us/img195/6079/dsc00532t.jpg


http://img210.imageshack.us/img210/7480/bildk.jpg

Senast redigerat av jonte_is (17 augusti 2009)

Jonathan_A Volvo PV
13 juli 2009 · 222 Inlägg

Okey, jag får väl göra ett komp test och se vilken av topp packningarna som gått.

Amazon_123GT Driifter;)
13 juli 2009 · 1 630 Inlägg

han bör väl ha 2 i och med att det sitter en v6 i?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Jonathan_A Volvo PV
14 juli 2009 · 222 Inlägg

Har fixat en kompprovare nu. Är det någon som vet vad det ska vara för kompression i cylindrarna på v6:an?

Jonathan_A Volvo PV
14 juli 2009 · 222 Inlägg

Men jag menar kompressions trycket smile Inte förhållandet tongue

Xoff Volvo tönt... =)
15 juli 2009 · 2 344 Inlägg

nja, hur mycket är väl lite oversentligt nu, bara kolla så det är någelunda jämnt över alla... så ingen diffar rejält åt något håll... isåfall är det illa... lönt att renovera? jadu, jag tror tyvär inte det... men en sak som är sjukt viktig ifall du funderar på att renovera den, du får INTE under några omständigheter plana topparna! bara så du vet... är de skeva så är de skräp... å dra inte runt veven ifall du plockar bort topparna, isåfall så kommer alla dina foder att ploppa ut = att du måste schimsa om dem, hur? ingen aning, tror inte man gör det bara så... nu har jag sett dessa motorer där glykolen har ätit sig igenom aluminiumet vid fodersäterna, inte bra, men som sagt, ett bra komp prov betyder inte att den är frisk, det kan lika gärna vara bara mellan olja/vatten som läckan sitter...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Jonathan_A Volvo PV
15 juli 2009 · 222 Inlägg

Gjort komp prov nu och resultaten gick från 10 bar upp till 13.8 mellan cylindrarna. Tror jag skiter i detta och är tvungen att sälja den i delar eller som den är sadsadsad  Det är synd att sälja en sådan fin bil i delar men jag får väl skylla på Volvo

Senast redigerat av jonte_is (15 juli 2009)

Crozzfire Avstängd
15 juli 2009 · 512 Inlägg

Detta är en skitmotor! Peugeot och Renault och lite Volvo! Lyft ned en B 230FT

Xoff Volvo tönt... =)
15 juli 2009 · 2 344 Inlägg

Crozzfire skrev:
Detta är en skitmotor! Peugeot och Renault och lite Volvo! Lyft ned en B 230FT

nej, det är det faktiskt inte! B28E är en skitmotor, men denna är mycket förbättrad på de flesta punker...

jag tycker ju inte det va några hissnande skillnader i komp, gjordes testet med fullt öppen gas? provade ni att hälla lite olja i cylindrarna å gjorde ett test till gör att kolla kolvringarna? har du gjort ett avgasprov i expantionskärlet?

men troligtvis låter det ju som att du någonstans har en läcka mellan en olje å vatten kanal...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Skaune
15 juli 2009 ·

Jag hade nog oxå hivat i en hederlig B23 av något slag!

Jonathan_A Volvo PV
16 juli 2009 · 222 Inlägg

Ne, ja hade ingen gas när jag körde runt motorn. Och jag provade inte med att hälla i olja i cylindrarna. Skulle ja gjort de? :S   Jag har inte gjort något avgasprov heller...

Senast redigerat av jonte_is (16 juli 2009)

Blondie1
16 juli 2009 · 333 Inlägg

man häller ju i olja för att se om de blir jämnare komp isåfall e de kolvringarna:P

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 juli 2009 · 10 427 Inlägg

XM skrev:

Crozzfire skrev:
Detta är en skitmotor! Peugeot och Renault och lite Volvo! Lyft ned en B 230FT

Det är absolut inget fel på PRV6:an. Det var klåfingriga konstruktörer på Volvo som skulle vara där och pilla alldeles för mycket. Peugeot och Renault hade inga problem med PRV6:an.

Nästan en miljon byggda V6:or, i bil från 1974 (Volvo 264) tom 1998.
Tror inte man bygger en "dålig" motor i 24år.. .. wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Jonathan_A Volvo PV
28 juli 2009 · 222 Inlägg

Om jag nu ska riva ner ena toppen. Ser man med en gång om cylinderfoderna har släppt då? Eller hur kollar man de?

Stefan Varberg Supraman
28 juli 2009 · 2 300 Inlägg

steifan skrev:

XM skrev:

Crozzfire skrev:
Detta är en skitmotor! Peugeot och Renault och lite Volvo! Lyft ned en B 230FT

Det är absolut inget fel på PRV6:an. Det var klåfingriga konstruktörer på Volvo som skulle vara där och pilla alldeles för mycket. Peugeot och Renault hade inga problem med PRV6:an.

Nästan en miljon byggda V6:or, i bil från 1974 (Volvo 264) tom 1998.
Tror inte man bygger en "dålig" motor i 24år.. .. wink

Dom e bra när man servar dom regelbundet.

volvo tänkte när dom gjorde dessa att ägarna till dessa är dom med lite mer pengar som hellre lämnar in sina bilar när det e dags vid varje servicetillfälle.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Jonathan_A Volvo PV
29 juli 2009 · 222 Inlägg

Har börjat riva ner topparna på den nu.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=88066

Germax
29 juli 2009 · 12 086 Inlägg

XM skrev:
Som med de flesta bensinmotorer ska du har ett komp.förhållande på ca 10:1. Jag tror att PRV6 ska ha 9,5:1.

Kan inte du läsa på lite innan du uttrycker dig i fortsättningen?

För de första snackar du om kompförhållande, vilket man inte kan mäta med en komptestare.
Komptrycket varierar väldigt mkt från motor till motor, gemensamt har de att de ska ha likadana värden på alla cylindrar.

Jonathan_A Volvo PV
31 juli 2009 · 222 Inlägg

Är det någon som har ett bra knep på hur man får loss skruven som håller fast remskivan som sitter på vevaxeln? (Den med storlek 36mm)   
En kompis höll i remskivan med en stor rörtång och jag tog spärrskaft med storlek 36 och ett rör på 1.5 meter som hävarm. Men skruven ville inte släppa. Jag kunde till och med hänga i röret medans kompisen hade all sin vikt på rörtången utan att den rörde på sig.

Är det någon som har något tips hur man ska få loss den? smile

Burnout89 Överladdad!
31 juli 2009 · 530 Inlägg

jonte_is skrev:
Är det någon som har ett bra knep på hur man får loss skruven som håller fast remskivan som sitter på vevaxeln? (Den med storlek 36mm)   
En kompis höll i remskivan med en stor rörtång och jag tog spärrskaft med storlek 36 och ett rör på 1.5 meter som hävarm. Men skruven ville inte släppa. Jag kunde till och med hänga i röret medans kompisen hade all sin vikt på rörtången utan att den rörde på sig.

Är det någon som har något tips hur man ska få loss den? smile

Muttermaskin smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
Jonathan_A Volvo PV
3 augusti 2009 · 222 Inlägg

Nu är topparna av. Verkar som om att de bara va topplockspackningarna som gått. Ser man med blåtta ögat om foderna har sjunkt? Kännt lite på dom och det känns som alla är i samma höjd. Men man får väl ta en stålskala eller nånting och lägga uppepå och se så allt är jämt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang