En fundering om Laglig användning av dimljus..

Knugcab
12 december 2009 · 5 111 Inlägg

linuslinje skrev:

Volvo544special65 skrev:

schnauz skrev:
Är det inte ganska uppenbart när man får använda PARKERINGSljuset?

Alltid. Och de får kombineras med alla slags strålkastare. Däremot att köra med ENBART parkeringsljus är inte tillåtet, utan det får man när man, just det, parkerat.

Helljuset får kombineras med vilka strålkastare som helst... Så visst är hel+dimljus lagligt. Jag ser iofs. inte vitsen, men det gör jag iofs. inte med dim+halv heller...

Är det ljust ute så får dimljuset användas på samma sätt som varselljus. För övrigt hade jag aldrig skrivit på någon böter där det påstås att det varit skymning mitt på ljusan dag...

99% rätt. smile

72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.

Helt korrekt, men nu tolkade jag frågeställningen som att det var de främre dimljusen som avsågs.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Janneutanb
12 december 2009 · 7 272 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Dimmarna lyser väldigt bra i sidled och är det mörkt så är de påslagna. Inget att ifrågasätta.

De bländar inte, har kollat det noga själv. Bara idioter som bråkar ändå, troligen har de inte fått något hemma på länge bara.

Så länge jag inte bländar och jag ser betydligt bättre så får lagboken säga vad som helst. Inte rädd att ta det till tingsrätten om det krävs.

Ja dom lyser i sidled på så sätt att när du väl har upptäckt faran så finns det ändå inget du kan göra...
Dom bländar inte mer än halvljus men för ljuskänsliga personer så bländar det mer med halvljus och dimljus än bara en utav dom.
200w lyser starkare än 100w....

Dessutom när det är blött ute så får man ännu mer reflektioner och därav kan blända folk ännu mer.

Martin 9-3 Fisketokig
12 december 2009 · 2 997 Inlägg

Brains skrev:

Martin 9-3 skrev:
Dimmarna lyser väldigt bra i sidled och är det mörkt så är de påslagna. Inget att ifrågasätta.

De bländar inte, har kollat det noga själv. Bara idioter som bråkar ändå, troligen har de inte fått något hemma på länge bara.

Så länge jag inte bländar och jag ser betydligt bättre så får lagboken säga vad som helst. Inte rädd att ta det till tingsrätten om det krävs.

Ja dom lyser i sidled på så sätt att när du väl har upptäckt faran så finns det ändå inget du kan göra...
Dom bländar inte mer än halvljus men för ljuskänsliga personer så bländar det mer med halvljus och dimljus än bara en utav dom.
200w lyser starkare än 100w....

Dessutom när det är blött ute så får man ännu mer reflektioner och därav kan blända folk ännu mer.

Håller med att i 100 knyck kan den förbättrade ljusbilden av dimljusen vara marginell samt att man har mer tunnelseende men har själv nitat 2ggr i ca 40km/h där man upptäckt kattögon i diket pga dimmarna.

En av de gångerna hände inget men den andra gången räddades både katten och spoilern. Nitade och såg katten försvinna under huven. Bilen var skitig så det vart extra tydligt där pälsen gjorde ett 30 cm avtryck på spoilern.

Sen är det just i regn, dimma och allmänt busväder som dimmljusen görs som bäst efter vägen. Bara känsliga människor som säger sig bli bländad.
Vissa "tål" ju inte ens att möta fabriksmonterat halvljusxenon på kvällen, det säger bara mer om den mötandes vara eller icke vara i trafiken än mina dimljus.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
yalouque
12 december 2009 · 301 Inlägg

Så inte ens om det är tät dimma när det är mörkt ute, får man använda dimljus?

gamlingen
12 december 2009 · 5 198 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Brains skrev:

Martin 9-3 skrev:
Dimmarna lyser väldigt bra i sidled och är det mörkt så är de påslagna. Inget att ifrågasätta.

De bländar inte, har kollat det noga själv. Bara idioter som bråkar ändå, troligen har de inte fått något hemma på länge bara.

Så länge jag inte bländar och jag ser betydligt bättre så får lagboken säga vad som helst. Inte rädd att ta det till tingsrätten om det krävs.

Ja dom lyser i sidled på så sätt att när du väl har upptäckt faran så finns det ändå inget du kan göra...
Dom bländar inte mer än halvljus men för ljuskänsliga personer så bländar det mer med halvljus och dimljus än bara en utav dom.
200w lyser starkare än 100w....

Dessutom när det är blött ute så får man ännu mer reflektioner och därav kan blända folk ännu mer.

Håller med att i 100 knyck kan den förbättrade ljusbilden av dimljusen vara marginell samt att man har mer tunnelseende men har själv nitat 2ggr i ca 40km/h där man upptäckt kattögon i diket pga dimmarna.

En av de gångerna hände inget men den andra gången räddades både katten och spoilern. Nitade och såg katten försvinna under huven. Bilen var skitig så det vart extra tydligt där pälsen gjorde ett 30 cm avtryck på spoilern.

Sen är det just i regn, dimma och allmänt busväder som dimmljusen görs som bäst efter vägen. Bara känsliga människor som säger sig bli bländad.
Vissa "tål" ju inte ens att möta fabriksmonterat halvljusxenon på kvällen, det säger bara mer om den mötandes vara eller icke vara i trafiken än mina dimljus.

vad säger det då ? att man inte får vara på vägen om man har ljusproblem med synen.. borde ju va tvärtom. .att den som måste ha nån form av extra belysning förutom halvljus inte borde va på vägen. Då ser man ju tydligen inte riktigt bra.

Janneutanb
12 december 2009 · 7 272 Inlägg

yalouque skrev:
Så inte ens om det är tät dimma när det är mörkt ute, får man använda dimljus?

Klart du får, men inte tillsammans med halvljus.

Sushikocken Sleeper
12 december 2009 · 3 084 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Brains skrev:

Martin 9-3 skrev:
Dimmarna lyser väldigt bra i sidled och är det mörkt så är de påslagna. Inget att ifrågasätta.

De bländar inte, har kollat det noga själv. Bara idioter som bråkar ändå, troligen har de inte fått något hemma på länge bara.

Så länge jag inte bländar och jag ser betydligt bättre så får lagboken säga vad som helst. Inte rädd att ta det till tingsrätten om det krävs.

Ja dom lyser i sidled på så sätt att när du väl har upptäckt faran så finns det ändå inget du kan göra...
Dom bländar inte mer än halvljus men för ljuskänsliga personer så bländar det mer med halvljus och dimljus än bara en utav dom.
200w lyser starkare än 100w....

Dessutom när det är blött ute så får man ännu mer reflektioner och därav kan blända folk ännu mer.

Håller med att i 100 knyck kan den förbättrade ljusbilden av dimljusen vara marginell samt att man har mer tunnelseende men har själv nitat 2ggr i ca 40km/h där man upptäckt kattögon i diket pga dimmarna.

En av de gångerna hände inget men den andra gången räddades både katten och spoilern. Nitade och såg katten försvinna under huven. Bilen var skitig så det vart extra tydligt där pälsen gjorde ett 30 cm avtryck på spoilern.

Sen är det just i regn, dimma och allmänt busväder som dimmljusen görs som bäst efter vägen. Bara känsliga människor som säger sig bli bländad.
Vissa "tål" ju inte ens att möta fabriksmonterat halvljusxenon på kvällen, det säger bara mer om den mötandes vara eller icke vara i trafiken än mina dimljus.

BS! sitter man och kör länge i mörker är det lika irriterande med dimljus+halvljus som att få möte av en bil med helljus. Sen är det ju som sagt helt onödigt på landsväg. Och inte gör det bilen snyggare i mörkret heller som många verkar tro... för man ser ju inte ens biljäveln.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
blacken
12 december 2009 ·

Martin 9-3 skrev:
Dimmarna lyser väldigt bra i sidled och är det mörkt så är de påslagna. Inget att ifrågasätta.

De bländar inte, har kollat det noga själv. Bara idioter som bråkar ändå, troligen har de inte fått något hemma på länge bara.

Så länge jag inte bländar och jag ser betydligt bättre så får lagboken säga vad som helst. Inte rädd att ta det till tingsrätten om det krävs.

Med en sådan attityd så är du olämplig att inneha körkort. ego som du verkar vara. Det finns faktiskt andra i trafiken, du är inte ensam på vägarna, även om du tydligen tror det. och dimljus bländar utav helvete i vissa tillfällen. Att påstå något annat så är man blind eller dum eventuellt en kombination av bägge fallen..

Opelmadness German cars, quality and beyond
12 december 2009 · 8 197 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Dimmarna lyser väldigt bra i sidled och är det mörkt så är de påslagna. Inget att ifrågasätta.

De bländar inte, har kollat det noga själv. Bara idioter som bråkar ändå, troligen har de inte fått något hemma på länge bara.

Så länge jag inte bländar och jag ser betydligt bättre så får lagboken säga vad som helst. Inte rädd att ta det till tingsrätten om det krävs.

Ja, då får du vara beredd på att få en hel del helljus i nyllet också då...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Martin 9-3 Fisketokig
12 december 2009 · 2 997 Inlägg

Opelmadness skrev:

Martin 9-3 skrev:
Dimmarna lyser väldigt bra i sidled och är det mörkt så är de påslagna. Inget att ifrågasätta.

De bländar inte, har kollat det noga själv. Bara idioter som bråkar ändå, troligen har de inte fått något hemma på länge bara.

Så länge jag inte bländar och jag ser betydligt bättre så får lagboken säga vad som helst. Inte rädd att ta det till tingsrätten om det krävs.

Ja, då får du vara beredd på att få en hel del helljus i nyllet också då...

Jag kollar inte in i mötande helljus och påverkas inte av dem. Vill mötande visa helljuset så får de väl göra det men då åker mina powerxenon också på.

Kan ju tillägga att jag är väldigt ljuskänslig och måste ha solglasögon på sommaren annars får man ont i skallen efter 2 min. Men ändå påverkas jag inte av mötande dimljus. Sambon eller övriga i släkten man frågat har aldrig blivit bländad av dimljus som är rätt ställda utan bara uppskattar det vid möte...

Så 99% av allt tjafs är bara överdrivet. Människor är en klagande art...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Thullen
12 december 2009 · 1 653 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Vill mötande visa helljuset så får de väl göra det men då åker mina powerxenon också på.

YEEEAAAAHH, POWERXENON DUDE!

*gisses...*

fine om du kör med dimljus när det är torrt väglag, störande, och fult, men låt gå. Men om vägbanan är blöt, då ska de vara släckta för då bländar de värre än helljus.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Martin 9-3 Fisketokig
13 december 2009 · 2 997 Inlägg

Thullen skrev:

Martin 9-3 skrev:
Vill mötande visa helljuset så får de väl göra det men då åker mina powerxenon också på.

YEEEAAAAHH, POWERXENON DUDE!

*gisses...*

fine om du kör med dimljus när det är torrt väglag, störande, och fult, men låt gå. Men om vägbanan är blöt, då ska de vara släckta för då bländar de värre än helljus.

???

Helt klart märkbart bättre än 3x100W Big Knick. Har jämfört mellan bilar jag kört och inte är det något att göra sig rolig över. Du skulle nog hem och gråta ut om du fick se dem wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Thullen
13 december 2009 · 1 653 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Thullen skrev:

Martin 9-3 skrev:
Vill mötande visa helljuset så får de väl göra det men då åker mina powerxenon också på.

YEEEAAAAHH, POWERXENON DUDE!

*gisses...*

fine om du kör med dimljus när det är torrt väglag, störande, och fult, men låt gå. Men om vägbanan är blöt, då ska de vara släckta för då bländar de värre än helljus.

???

Helt klart märkbart bättre än 3x100W Big Knick. Har jämfört mellan bilar jag kört och inte är det något att göra sig rolig över. Du skulle nog hem och gråta ut om du fick se dem wink

av mig får du iaf 3x100W + 2x35W xenon + 2x50W xenon i nyllet om du envisas med dimljus+halvljus, och jag är inte direkt ljuskänslig så det lär inte va jag som får "lidandet", förstår inte vad jag skulle gråta över...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Martin 9-3 Fisketokig
13 december 2009 · 2 997 Inlägg

Thullen skrev:

Martin 9-3 skrev:

Thullen skrev:

YEEEAAAAHH, POWERXENON DUDE!

*gisses...*

fine om du kör med dimljus när det är torrt väglag, störande, och fult, men låt gå. Men om vägbanan är blöt, då ska de vara släckta för då bländar de värre än helljus.

???

Helt klart märkbart bättre än 3x100W Big Knick. Har jämfört mellan bilar jag kört och inte är det något att göra sig rolig över. Du skulle nog hem och gråta ut om du fick se dem wink

av mig får du iaf 3x100W + 2x35W xenon + 2x50W xenon i nyllet om du envisas med dimljus+halvljus, och jag är inte direkt ljuskänslig så det lär inte va jag som får "lidandet", förstår inte vad jag skulle gråta över...

Rätt lika i den duellen då tongue Har inga frontbölder, bara 6xXenon istället.

Men om vägbanan är blöt, då ska de vara släckta för då bländar de värre än helljus.

Du verkar lida eller överdriva rätt mycket, vilket kan jag inte avgöra.

Drog upp det med min ljuskänslighet då jag ändå inte berörs alls av mötande helljus.
Trots denna överkänslighet så påverkas inte sikten eller mina ögon alls även om det kommer fullbestyckad tradare. Varför? Jo jag kollar inte in i dem smile Kan tycka att det bara är fördel att möta med helljus än att båda bländar av för tidigt.

Så vanliga människor som inte är ljuskänsliga i vanliga fall måste vara ena jävla gnällkärringar efter vägarna helt enkelt. Men det var inget nytt för min del iaf.

Inte för jag har nå mer att tillföra men ev fortsättning bör tas i pm för att inte dra tråden allt för offtopic.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Thullen
13 december 2009 · 1 653 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Thullen skrev:

Martin 9-3 skrev:
???

Helt klart märkbart bättre än 3x100W Big Knick. Har jämfört mellan bilar jag kört och inte är det något att göra sig rolig över. Du skulle nog hem och gråta ut om du fick se dem wink

av mig får du iaf 3x100W + 2x35W xenon + 2x50W xenon i nyllet om du envisas med dimljus+halvljus, och jag är inte direkt ljuskänslig så det lär inte va jag som får "lidandet", förstår inte vad jag skulle gråta över...

Rätt lika i den duellen då tongue Har inga frontbölder, bara 6xXenon istället.

Men om vägbanan är blöt, då ska de vara släckta för då bländar de värre än helljus.

Du verkar lida eller överdriva rätt mycket, vilket kan jag inte avgöra.

Drog upp det med min ljuskänslighet då jag ändå inte berörs alls av mötande helljus.
Trots denna överkänslighet så påverkas inte sikten eller mina ögon alls även om det kommer fullbestyckad tradare. Varför? Jo jag kollar inte in i dem smile Kan tycka att det bara är fördel att möta med helljus än att båda bländar av för tidigt.

Så vanliga människor som inte är ljuskänsliga i vanliga fall måste vara ena jävla gnällkärringar efter vägarna helt enkelt. Men det var inget nytt för min del iaf.

Inte för jag har nå mer att tillföra men ev fortsättning bör tas i pm för att inte dra tråden allt för offtopic.

du verkar inte förstå vad det handlar om...

jag bländas inte, blir inte blind osv av dimljus eller helljus eller hur jävla många extraljus en tradare må ha, det är bara irriterande.
tittar inte heller in i folks strålkastare, gör man det är man ju lätt pantad och får skylla sig själv.
Men det är onödigt att reta gallfeber på folk genom att envisas med att "bländas inte jag så bländas inte andra så jag kör mitt race och skiter i lagen"

Dimljusen reflekterar väldigt mycket i den blöta vägbanan och bländar mer eftersom det ofta reflekteras i den del av vägbanan jag själv ska köra på, dvs där jag vill ha min blick, för jag tänker inte sitta och titta ut i skogen när jag får möte...

du är inte ensam på vägen, acceptera det och släck dimljusen, åtminståne vid mötande, vad du har på när du inte har mötande skiter jag fullkomligt i. om du promt måste ha dimljusen på för att se något när det är mörkt så ska du nog inte köra när det är mörkt helt enkelt.

Senast redigerat av Thullen (13 december 2009)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
13 december 2009 · 1 594 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Dimmarna lyser väldigt bra i sidled och är det mörkt så är de påslagna. Inget att ifrågasätta.

De bländar inte, har kollat det noga själv. Bara idioter som bråkar ändå, troligen har de inte fått något hemma på länge bara.

Så länge jag inte bländar och jag ser betydligt bättre så får lagboken säga vad som helst. Inte rädd att ta det till tingsrätten om det krävs.

Sånna som du som aldrig borde fått chansen att ta körkort. Ett egotänkande som visar på total avsaknad av respekt för övriga människor och sina medtrafikanter. Bara för att du själv inte lider av detta så är det mao. självklart att ingen annan gör det heller *SUCK*
Mitt brytningsfel gör att när jag bär linser så är det rent utsagt skitjobbigt att möta dessa förbannade råpuckon som inte vill förstå hur det kan vara att möta en bil med dim/halvljus när det är mörkt. Nu har ju du redan din åsikt klar att jag egentligen inte har bakom en ratt att göra pga. mina ögon och din neandertalhjärna lär väl inte fatta något ändå.
Jag har så många bokstäver som går att ha på ett körkort, har kört yrkesmässigt sedan jag var nitton och eftersom jag har "tungt kort" så gjorde jag både en läkarundersökning och SYNTEST så sent som för drygt ett halvår sedan. Ja jag är 45 och det är lagstagdat för oss som har CE DE och jag passerade utan problem.
När jag kört hela dagen och jag möter dej ditt lilla miffo efter det blivit mörkt med dim/halv påslagna. Så blir det för mej alla renbågens strålar åt olika håll runt dina skitlampor och bil. Det spelar ingen roll om jag fäster blicken längre fram längs motsatta dikeskanten det blir skit ändå. Jag påstår inte att problemet uteblir vid övriga möten men det är fan så mycket mindre när mötande bilister har laglig kombination tänd.
Den lysande ytan på bilen blir så mycket större när både dim och halvljusen är tända och ännu värre är det när jag sitter i lastbilen 2 meter upp och det är blött väglag. För då blir det även stickstrålar som reflekteras i en blänkande asfalt. Ännu värre är det med de som ska vara "snälla" och därför justerat ner sina dimljus så de inte ska blända *SUCK* Det är precis lika dant med eftermonterat xenon men de fattar ju ingen här som tänker på samma sätt som du.
Att ha brytningsfel är snudd på lika vanligt som mellanmjölkpå ICA. Mina linser har en liten tyngd nertill som gör att dom ska "hänga rätt" När ögonen blir torra efter många timmar bakom ratten så kan linserna ibland hamna lite snett. Detta problem är inte heller speciellt ovanligt och jag motar olle i grind att då använda vanliga glasögon. Problem solved tänker du och kan fortsätta och se "ball ut"
Jag har 60 ton som skjuter på, du borde prova någon gång för det är en riktig kick att sitta bakom ratten och försöka sikta Scanian ett par decimeter brevid din förardörr.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Martin 9-3 Fisketokig
13 december 2009 · 2 997 Inlägg

Det handlar allt annat än att "se ball ut", det är först en säkerhetsfråga.

Sen kvarstår faktum att i omgivningen eller de man träffar så existerar inte begreppet "dimljus bländar", det är något gnälligt forumfenomen.

Trafikföreteelse eller inte, det är länsmans jobb att avgöra vad som är rätt och fel. Folk blinkar fortfarande vid laglig position+dimmar eller tycker att lagliga halvljus med nivåreglering "bländar".

Tycker SBP och polis att man inte gör något större fel så kan det inte vara så tokigt. (Kört lika i 4år och mött polis 100-tals gånger inkl nattkörning utan att de ens blinkar)

Finns redan så mycket hobbypoliser.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Lincoln Trucker
13 december 2009 · 234 Inlägg

Noxxer skrev:
När jag kör landsväg där jag möter endel trafik på irreterande sträckor så jag inte får på heljuset kör jag med park+dim+halvljus. Annars ser jag fan inte ett skit.

Nackdelen med Bmw's strålkastare på äldre bilar, dom suger.

Det är sådana som dig som man själv (råkar) glömma slå av helljuset när man möter på kvällarna, de små dimljusen bländar rätt så bra när man sitter 3m upp i lastbilshytten. Tror inte någon personbil eller lastbil för den delen har dimljus som är någorlunda rättinställda tycker många pekar alldeles för högt upp.
Sen så lyser ju dimljusen knappt upp 5m framför bilen...Snyggt på dan, men väldigt irriterande på kvällen/Natten...Men det är vad jag tycker

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det
Opelmadness German cars, quality and beyond
14 december 2009 · 8 197 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Det handlar allt annat än att "se ball ut", det är först en säkerhetsfråga.

roll Det var det töntigaste jag hört på länge... Köra med "powerxenon" och snacka säkerhet. Visst, kanske är säkrare för dig, du som slipper möte med dom där jävla ljusen... Men då ska du heller inte klaga om nån med en massa extraljus ger dig helljus några hundra meter innan mötet.
All xenon borde bannas så det blev lugnt igen...

Senast redigerat av Opelmadness (14 december 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
gamlingen
14 december 2009 · 5 198 Inlägg

vad har SBP med saken att göra ? de kollar bara inställningen på ljusen så att de inte pekar för högt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang