Bmw 325-e36 Knackar som en idiot efter byte av topp!

ForsaFrasse
20 december 2009 · 140 Inlägg

Hej, ja som rubriken lyder så har jag bytt topp på min bmw 325 e36 -92:a den gammla toppen hade frysit sönder så det var en spricka i den under insuget,bilen gick att köra och så men inte nå länge eftersom att den började gå varm, iaf så gick den hur fint som hällst i motorn om man bortser från sprickan.Nu har jag bytt topp och donat lite, drog premiär starten tidigare ikväll och bilen tickar skit mycket som om att jag inte har oljetryck,det är iaf tyckarna som låter.jag blir bara gråhårig, hade bilen på tomgång i 10 min i hopp om att den skulle bli tyst men icke! tickar lika mycket än och låter lixom illa.är det nån som har nån bra filosofi på mitt problem?Det är som att det inte kommer olja till nån av tyckarna för man hör hur dom knackar i i följd på varandra.
Tack på förhand!
MvH Frasse

Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
thoerNe
20 december 2009 · 164 Inlägg

Byt kardanförgasarsnöret.. smile

ForsaFrasse
20 december 2009 · 140 Inlägg

thoerNe skrev:
Byt kardanförgasarsnöret.. smile

hahaha inge stygg e smile

Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
20 december 2009 · 3 585 Inlägg

lyfft ventilkåpan och kollat om du får oljetryck?

Vet att den gammla toppen va fräch?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
ForsaFrasse
20 december 2009 · 140 Inlägg

ToTTeN skrev:
lyfft ventilkåpan och kollat om du får oljetryck?

Vet att den gammla toppen va fräch?

jo men asså oljetryck har jag dels lyser inte lampan, sträckaren till kam kedjan har oxå olje tryck men på nått vänster så kommer det inte till lyftarna.vad har min gammla topp med den nya att göra?

Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
20 december 2009 · 1 594 Inlägg

ForsaFrasse skrev:

ToTTeN skrev:
lyfft ventilkåpan och kollat om du får oljetryck?

Vet att den gammla toppen va fräch?

jo men asså oljetryck har jag dels lyser inte lampan, sträckaren till kam kedjan har oxå olje tryck men på nått vänster så kommer det inte till lyftarna.vad har min gammla topp med den nya att göra?

Nu ska jag inte svära på hur det är på just din BMW men... Hydrauliska lyftare låter och brukar ticka som fan innan dom har blivit urluftade och fått tryck. Att tomgånga motorn är tämligen verkningslöst utan upp me han i varv. Är allting juste och rätt ihopskruvat så är det bara dra upp motorn i 2500-3000 Rpm och håll den där så ska du se att tryckarna lyftar ur och han slutar ticka.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
ForsaFrasse
20 december 2009 · 140 Inlägg

hotrodder skrev:

ForsaFrasse skrev:

ToTTeN skrev:
lyfft ventilkåpan och kollat om du får oljetryck?

Vet att den gammla toppen va fräch?

jo men asså oljetryck har jag dels lyser inte lampan, sträckaren till kam kedjan har oxå olje tryck men på nått vänster så kommer det inte till lyftarna.vad har min gammla topp med den nya att göra?

Nu ska jag inte svära på hur det är på just din BMW men... Hydrauliska lyftare låter och brukar ticka som fan innan dom har blivit urluftade och fått tryck. Att tomgånga motorn är tämligen verkningslöst utan upp me han i varv. Är allting juste och rätt ihopskruvat så är det bara dra upp motorn i 2500-3000 Rpm och håll den där så ska du se att tryckarna lyftar ur och han slutar ticka.

nu låter det intressant! jag har tänkt på samma sak som du menar nu,vet många kompisar som har måsta haft sin bil på tomgång i 30min innan dom slutar ticka när dom har bytt topp.för det ligger lixom olja å sånt på tyckarna så kammarna lär väll inte behöva ta nå stryk om jag håller den i varv lite? hur länge brukar man få stå och varva innan trycket kommer?  Om inte annat så har jag en uppsättning tryckare och kammar så det borde gåsmile hör av mej innom nån timme så får ni veta hur det gick när jag har provat:)

Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
20 december 2009 · 3 585 Inlägg

ForsaFrasse skrev:

ToTTeN skrev:
lyfft ventilkåpan och kollat om du får oljetryck?

Vet att den gammla toppen va fräch?

jo men asså oljetryck har jag dels lyser inte lampan, sträckaren till kam kedjan har oxå olje tryck men på nått vänster så kommer det inte till lyftarna.vad har min gammla topp med den nya att göra?

menade givetvis den nya toppen. Så att den inte låtit så innan. Mvh

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
20 december 2009 · 1 594 Inlägg

ForsaFrasse skrev:

hotrodder skrev:

ForsaFrasse skrev:
jo men asså oljetryck har jag dels lyser inte lampan, sträckaren till kam kedjan har oxå olje tryck men på nått vänster så kommer det inte till lyftarna.vad har min gammla topp med den nya att göra?

Nu ska jag inte svära på hur det är på just din BMW men... Hydrauliska lyftare låter och brukar ticka som fan innan dom har blivit urluftade och fått tryck. Att tomgånga motorn är tämligen verkningslöst utan upp me han i varv. Är allting juste och rätt ihopskruvat så är det bara dra upp motorn i 2500-3000 Rpm och håll den där så ska du se att tryckarna lyftar ur och han slutar ticka.

nu låter det intressant! jag har tänkt på samma sak som du menar nu,vet många kompisar som har måsta haft sin bil på tomgång i 30min innan dom slutar ticka när dom har bytt topp.för det ligger lixom olja å sånt på tyckarna så kammarna lär väll inte behöva ta nå stryk om jag håller den i varv lite? hur länge brukar man få stå och varva innan trycket kommer?  Om inte annat så har jag en uppsättning tryckare och kammar så det borde gåsmile hör av mej innom nån timme så får ni veta hur det gick när jag har provat:)

Så jättemycket sämre att låta den stå en halvtimme och slammra. Det låter inget skoj när man gör detta men det måste till varv dvs. högre oljetryck än på tomgång för att få upp trycket i lyftarna. Det brukar ta någon minut, eller ungefär lika lång tid innan man får för sej att -NU! ger jag upp *ler*

Senast redigerat av hotrodder (20 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
20 december 2009 · 1 778 Inlägg

Nå? Nu har de gått mer än en timme, gav det resultat:)?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
ForsaFrasse
20 december 2009 · 140 Inlägg

ToTTeN skrev:

ForsaFrasse skrev:

ToTTeN skrev:
lyfft ventilkåpan och kollat om du får oljetryck?

Vet att den gammla toppen va fräch?

jo men asså oljetryck har jag dels lyser inte lampan, sträckaren till kam kedjan har oxå olje tryck men på nått vänster så kommer det inte till lyftarna.vad har min gammla topp med den nya att göra?

menade givetvis den nya toppen. Så att den inte låtit så innan. Mvh

jo men det är lixom att alla låter och ingen mer eller mindre än nån annan. MvH

Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
ForsaFrasse
20 december 2009 · 140 Inlägg

hotrodder skrev:

ForsaFrasse skrev:

hotrodder skrev:

Nu ska jag inte svära på hur det är på just din BMW men... Hydrauliska lyftare låter och brukar ticka som fan innan dom har blivit urluftade och fått tryck. Att tomgånga motorn är tämligen verkningslöst utan upp me han i varv. Är allting juste och rätt ihopskruvat så är det bara dra upp motorn i 2500-3000 Rpm och håll den där så ska du se att tryckarna lyftar ur och han slutar ticka.

nu låter det intressant! jag har tänkt på samma sak som du menar nu,vet många kompisar som har måsta haft sin bil på tomgång i 30min innan dom slutar ticka när dom har bytt topp.för det ligger lixom olja å sånt på tyckarna så kammarna lär väll inte behöva ta nå stryk om jag håller den i varv lite? hur länge brukar man få stå och varva innan trycket kommer?  Om inte annat så har jag en uppsättning tryckare och kammar så det borde gåsmile hör av mej innom nån timme så får ni veta hur det gick när jag har provat:)

Så jättemycket sämre att låta den stå en halvtimme och slammra. Det låter inget skoj när man gör detta men det måste till varv dvs. högre oljetryck än på tomgång för att få upp trycket i lyftarna. Det brukar ta någon minut, eller ungefär lika lång tid innan man får för sej att -NU! ger jag upp *ler*

haha okej:) ja jag ska precis ge mej av till garaget och göra ett närvklent försöksmile

MvH

Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
dawwe ...has left the building...
20 december 2009 · 4 474 Inlägg

Precis som någon sa, du får "varva" den kring 2500-3000 rpm en längre tid så kommer det tystna....Kan nämna att jag råkade ut för samma sak på en Passat -90  efter kamremsbyte och trågpackningbyte samtidigt, körde runt på starten utan att ha olja i tråget i syfte att kolla så kamremmen satt rätt., så tryckarna "tömdes" på olja..Sen när allt var ihopsatt så startade bilen som vanligt men den ticka nåt ohyggligt, högt o jävligt...Nåja efter ca 30 min på varvtal mellan 2000-4500 så blev den tyst o fin igen:)!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ForsaFrasse
20 december 2009 · 140 Inlägg

dawwe skrev:
Precis som någon sa, du får "varva" den kring 2500-3000 rpm en längre tid så kommer det tystna....Kan nämna att jag råkade ut för samma sak på en Passat -90  efter kamremsbyte och trågpackningbyte samtidigt, körde runt på starten utan att ha olja i tråget i syfte att kolla så kamremmen satt rätt., så tryckarna "tömdes" på olja..Sen när allt var ihopsatt så startade bilen som vanligt men den ticka nåt ohyggligt, högt o jävligt...Nåja efter ca 30 min på varvtal mellan 2000-4500 så blev den tyst o fin igen:)!

åfyfan:O kom precis in och satte mej vid datorn ja efter att ha varit ut och provat,jag stog på 2500rpm i typ 3 min ja men tycker att det låter så satans illa så jag vågade inge mer^^ men det började varken låta mer eller mindre så att säga.ska ge det ett nytt försök i morron annars lär grannarna komma och föra upp en spade i röven på mej:)

Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
ForsaFrasse
21 december 2009 · 140 Inlägg

nu har jag varit ute och kört 1,3 mil med bilen och den knackar fortfarande som vanligt.
vad ska jag göra?!

MvH Lars

Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
dawwe ...has left the building...
21 december 2009 · 4 474 Inlägg

FF: "Nya" toppen är identisk (dvs utan vanos), korrekt? Har du inte haft problem med oljetrycket så borde du inte ha det nu heller, toppackningen är ju rätt svår att vända fel (har du monterat korrekt toppackning,dvs till motor utan vanos?) så den kan man utesluta. Det som kan vara orsaken är att den "nya" toppen har något "igen-slammade" tryckare, då kan det ta tid tills det lossnar så att säg...Så länge det är "tryckar-tick" så skulle jag ge det tid, kanske uppemot 1 timmes varmkörning i garaget, så lossnar det nog. I mitt fal tog det ca 10-15 min mellan 2500-4000 rpm innan jag ens kunde höra en liiiiten skillnad på ljudet, sen blev det sakta bättre. efter 30 min var det som det skulle...Men visst jag håller med det var inget kul o lyssna på ticket då det låter rätt bra...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ForsaFrasse
21 december 2009 · 140 Inlägg

dawwe skrev:
FF: "Nya" toppen är identisk (dvs utan vanos), korrekt? Har du inte haft problem med oljetrycket så borde du inte ha det nu heller, toppackningen är ju rätt svår att vända fel (har du monterat korrekt toppackning,dvs till motor utan vanos?) så den kan man utesluta. Det som kan vara orsaken är att den "nya" toppen har något "igen-slammade" tryckare, då kan det ta tid tills det lossnar så att säg...Så länge det är "tryckar-tick" så skulle jag ge det tid, kanske uppemot 1 timmes varmkörning i garaget, så lossnar det nog. I mitt fal tog det ca 10-15 min mellan 2500-4000 rpm innan jag ens kunde höra en liiiiten skillnad på ljudet, sen blev det sakta bättre. efter 30 min var det som det skulle...Men visst jag håller med det var inget kul o lyssna på ticket då det låter rätt bra...

japp det är helt identiska toppar och samma gäller packningen,den har tråtts allt stått ett tag toppen så jag kanske bör byta till en tunn olja och försöka mej på en varmkörning?det låter så illa så man tror att saker ska komma ut ur motorn lixom sad inge kul

MvH Lars

Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
dawwe ...has left the building...
21 december 2009 · 4 474 Inlägg

FF: Släng på Biltemas 5W40 eller 5W50 o så gasa mellan 2500-4000n rpm, alltid olika varvtal. Det kommer "lossna". Alternativet är väl att du lämnar på verkstad o låter de laga den, vilket de antagligen gör genom att gasa/varmköra ordentligt, skillanden är att du blir några hundralappar fattigare i det fallet...
Är du överjävlig så kan du demontera tryckarna (massa jobb!!) rengöra de eller rent utav byta de (inte gratis!), men om du frågar mig så är det otroligt mycket jobb o i princip bortkastade pengar/arbetsinsats.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
nO-rEcoIL
21 december 2009 · 70 Inlägg

Jag håller med dawwe,prova detta med olja om det inte slutar snart,det lyckades på
en bmw jag ägde en gång

ForsaFrasse
21 december 2009 · 140 Inlägg

dawwe skrev:
FF: Släng på Biltemas 5W40 eller 5W50 o så gasa mellan 2500-4000n rpm, alltid olika varvtal. Det kommer "lossna". Alternativet är väl att du lämnar på verkstad o låter de laga den, vilket de antagligen gör genom att gasa/varmköra ordentligt, skillanden är att du blir några hundralappar fattigare i det fallet...
Är du överjävlig så kan du demontera tryckarna (massa jobb!!) rengöra de eller rent utav byta de (inte gratis!), men om du frågar mig så är det otroligt mycket jobb o i princip bortkastade pengar/arbetsinsats.

det måste jag prova, jag skriver mer mot kvällen så kan ni få se om jag myckats med nånting.
är det viktigt att det e olika varvtal när jag försöker att få fram oljan?eller räcker det att jag spärrar gasen och går på fika en sväng:)?

Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang