Jaga tjuvström tångamperemeter, hur mäta?

wentma
5 februari 2010 · 83 Inlägg

Har införskaffat mig en en tångamperemeter, Biltemas art. nr. 15-281.
Den skall klara av och mäta liksröm. Har en "gigantisk" tjuvström på ca 4.0A som jag har skrivit om i en
annat tråd. Bilen i fråga är en E32 BMW 750 91:a.

När jag försöker mäta med "tången" och väljaren står givetvis på likström DCA så får jag ett minus tecken framför värdet som också är helt åt fanders. Har nollställt flera ggr. men ingen skillnad. Det verkar precis som det är polaritets fel. Har också vänt på tången men ingen skillnad. Även om jag mäter direkt på minuskabeln till batteriet så blir det fel.
Inte skall man väl behöva skala kabeln som man skall mäta på?
Gör jag något fel eller är det fel på instrumentet?

Har annars med vanliga multimetern konstaterat att något med bakrutedefrostern tjuvar ca. 2.4A. med allt avstängt. Frågan är bara vad? Måste var en kortis någonstans.
Därför tänkte jag att det kunde vara smidigt att mäta med tången men nu vete tusan.
Har för övrigt aldring använt "tången" tidigare.


//Mackan

Senast redigerat av wentma (5 februari 2010)

nO-rEcoIL
5 februari 2010 · 70 Inlägg

Intressant fråga detta,hoppas det iaf löser sig.

Har du provat forumet på autopower.se??där finns ett par legendariska e32 v12 gurus

Mvh Fredrik

Kavli Motborgare
5 februari 2010 · 1 099 Inlägg

wentma skrev:
Har införskaffat mig en en tångamperemeter, Biltemas art. nr. 15-281.
Den skall klara av och mäta liksröm. Har en "gigantisk" tjuvström på ca 4.0A som jag har skrivit om i en
annat tråd. Bilen i fråga är en E32 BMW 750 91:a.

När jag försöker mäta med "tången" och väljaren står givetvis på likström DCA så får jag ett minus tecken framför värdet som också är helt åt fanders. Har nollställt flera ggr. men ingen skillnad. Det verkar precis som det är polaritets fel. Har också vänt på tången men ingen skillnad. Även om jag mäter direkt på minuskabeln till batteriet så blir det fel.
Inte skall man väl behöva skala kabeln som man skall mäta på?
Gör jag något fel eller är det fel på instrumentet?

Har annars med vanliga multimetern konstaterat att något med bakrutedefrostern tjuvar ca. 2.4A. med allt avstängt. Frågan är bara vad? Måste var en kortis någonstans.
Därför tänkte jag att det kunde vara smidigt att mäta med tången men nu vete tusan.
Har för övrigt aldring använt "tången" tidigare.


//Mackan

Jag har inte instrumentet som du använder, fast funktionsmässigt är de alla lika.

Att du får polaritetsfel skall du skita i. Det enda du är interesserad av är att veta att det går ström i en kabel som det inte borde går ström i. Jag brukar dock få polaritetsändring på mitt om jag vänder klypan 180 grader.

Hur mycket fel visar den, jämfört med om du mäter genomgående med apparaten i fråga?
Mitt apparat brukar också vara rätt så onogrant när jag mäter strömmar under 10A. Typiskt 20% fel. Speciellt om det är omkringliggande metall, kan värdet bli riktigt skumt.

Det är helt onödigt att skala kabeln man skall mäta på. Det som instrumentet mäter på är det magnetiska fältet som omger en ledning som det går ström i, och om det finns omkringliggande metall, så kan det påverka mätningen rätt mycket. Men som sagt, är det interessanta att hitta var det går ström var det ingte borde gå ström, och du verkar ju å ha hittat en läcka.

Jag skall se om jag inte hittar nåt schema till e32:an och se vad som skall switcha bakrutan.
Återkommer.

-- K

Drönirettab
5 februari 2010 · 21 761 Inlägg

wentma skrev:
Har också vänt på tången men ingen skillnad. Även om jag mäter direkt på minuskabeln till batteriet så blir det fel.
Inte skall man väl behöva skala kabeln som man skall mäta på?
Gör jag något fel eller är det fel på instrumentet?

Det ska bli skillnad när du "vänder på tången". För säkerhets skull har jag kopplat upp en lampa och provat hur det blir med min tångamperemeter och det ska som sagt bli skillnad när man vänder tången. Man behöver inte skala kabeln eftersom det handlar om plasthöljen och då känner mätaren av magnetfältet utan problem. smile

wentma skrev:
Har annars med vanliga multimetern konstaterat att något med bakrutedefrostern tjuvar ca. 2.4A. med allt avstängt. Frågan är bara vad? Måste var en kortis någonstans.

Försök att följa kabeln och se om det tex är någon "härdsmälta" någonstans i en kabelstam.

jocke_gronberg
5 februari 2010 · 4 586 Inlägg

Mät med multimeter igen och ta med dig en vän.

Du borde även kunna mäta i serie med tångamperemeter som du även gör med multimetern

sedan så är det bara att rycka säkring efter säkring. när värdet sjunker så har du hittat boven

Hoppas du hittar felet

Kavli Motborgare
5 februari 2010 · 1 099 Inlägg

Ok. Det skall finnas ett relä som har ingående spänning på 30:an som alltid är het.

http://wuffer.net/MyFiles/e32_91.pdf

Schema 6420-02, sidan 399.

-- K

wentma
5 februari 2010 · 83 Inlägg

Kavli skrev:
Ok. Det skall finnas ett relä som har ingående spänning på 30:an som alltid är het.

http://wuffer.net/MyFiles/e32_91.pdf

Schema 6420-02, sidan 399.

-- K

Har kollat på detta schemat som du länkar till. Som jag beskrivit tidigare i bl.a http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=164511
så har det tidigare inträffat en mindre härdsmällta i säkringshållaren till säkring nr. 46 som just är för bakrutedefrostern. Har klippt kablarna och satt dit en ny säkringshållare. Om man slår på defrostern så smäller säkring nr. 20 i motorrummet.

Jag har alltså ca. 2.4A i den kabeln(röd/brun) som går från säkringen  fram till reläet.

Kavli,
Du skriver citat "det skall finnas ett relä som har ingående spänning på 30:an somm alltid är het".
Vad menas med detta? Det är på den kabeln som jag har ca. 2.4A med allt avstängt. Skall det vara så eller? Även om jag tar bort reläet så blir det ingen skillnad.

Tackar för angagemanget.

//Mackan

Senast redigerat av wentma (5 februari 2010)

Kavli Motborgare
5 februari 2010 · 1 099 Inlägg

wentma skrev:
Du skriver citat "det skall finnas ett relä som har ingående spänning på 30:an somm alltid är het".
Vad menas med detta? Det är på den kabeln som jag har ca. 2.4A med allt avstängt. Skall det vara så eller? Även om jag tar bort reläet så blir det ingen skillnad.

Ok. Det låter interessant, eftersom all ström som går genom säkring 46 skall gå igenom reläet och till värmetrådarna, samt nåt antennjox. När du plockade ut reläet borde strömmen definitivt försvinna! Vad händer om du plockar ur säkringen då? Minskar tjuvströmmen med 2.6A?

30:an är ingående pol på reläet. Plockar du ut reläet borde det finnas 12V kvar på den ingående kontakten (30) och det bör vara 0V på utgående kontakt (87) Annars är något skräckligt fel. (Finns det andra ledningar som sitter på det reläet på kontakt 30?)

-- K

Senast redigerat av Kavli (5 februari 2010)

wentma
5 februari 2010 · 83 Inlägg

Kavli,

Om jag plockar bort säkringen så försvinner strömmen där. Finns inga andra ledningar som sitter på stfft
30 till reläet. Om säkringen är borta eller inte så så tjuvar den ca. 4.0A, mätt med multimetern i serie
med batteriets minus kabel.

Jag hoppas och tror att 2.4A har något med defrostern att göra och resterande 1.6A kanske kan vara att bilen inte går in i sleepmode eller något att göra med förardörrens centralås som inte heller fungerar.
Har dock inte alls kollat på låset ännu.

Skall ut i morgon och mäta lite mer så får vi se.
Tackar för input, återkommer


//Mackan

wentma
6 februari 2010 · 83 Inlägg

Kavli skrev:

wentma skrev:
Du skriver citat "det skall finnas ett relä som har ingående spänning på 30:an somm alltid är het".
Vad menas med detta? Det är på den kabeln som jag har ca. 2.4A med allt avstängt. Skall det vara så eller? Även om jag tar bort reläet så blir det ingen skillnad.

Ok. Det låter interessant, eftersom all ström som går genom säkring 46 skall gå igenom reläet och till värmetrådarna, samt nåt antennjox. När du plockade ut reläet borde strömmen definitivt försvinna! Vad händer om du plockar ur säkringen då? Minskar tjuvströmmen med 2.6A?

30:an är ingående pol på reläet. Plockar du ut reläet borde det finnas 12V kvar på den ingående kontakten (30) och det bör vara 0V på utgående kontakt (87) Annars är något skräckligt fel. (Finns det andra ledningar som sitter på det reläet på kontakt 30?)

-- K

Har nu varit ute och mätt. Har 12V eller ca. 12.8V på ingående kontakten(30) och 0V på utgående kontakten(87) med reläet borta. Finns som sagt ingen annan kabel på stifft 30. Så det är väl ok.
Ohm mätte hela vägen från reläet upp till slingan någon gång tidigt i höstas och det verkade vara ok då.

Blir fan inte klok på mät tången. Mäter jag direkt på minuskabeln till batteriet så får jag ca. -10A.
Mäter jag med multimetern i serie med minuskabeln och minus polen får jag ca. 4.0A.
Provade att mäta på en högtalarkabel som endast är kopplad i högtalren och den visade också ca. -10A.
Kan man bara mäta en kabel åt gången eller?


//Mackan

Drönirettab
6 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Någonting är konstigt med din mätare, helt klart. Precis den där mätaren har jag haft och den mätte som den skulle, men efter ett tag började den tyvärr glappa så att displayen slocknade när jag öppnade "klorna". Vet inte om det var ett måndagsexemplar, är ju möjligt. smile

Kolla att batteriet i mätaren är bra, annars kan det bli konstiga mätvärden.

Vad jag märkte så går det bara att mäta en kabel åt gången, när jag försökte mäta på två kablar (båda samma polaritet förstås) så gick det inte.

Kavli Motborgare
7 februari 2010 · 1 099 Inlägg

wentma skrev:

Kavli skrev:

wentma skrev:
Du skriver citat "det skall finnas ett relä som har ingående spänning på 30:an somm alltid är het".
Vad menas med detta? Det är på den kabeln som jag har ca. 2.4A med allt avstängt. Skall det vara så eller? Även om jag tar bort reläet så blir det ingen skillnad.

Ok. Det låter interessant, eftersom all ström som går genom säkring 46 skall gå igenom reläet och till värmetrådarna, samt nåt antennjox. När du plockade ut reläet borde strömmen definitivt försvinna! Vad händer om du plockar ur säkringen då? Minskar tjuvströmmen med 2.6A?

30:an är ingående pol på reläet. Plockar du ut reläet borde det finnas 12V kvar på den ingående kontakten (30) och det bör vara 0V på utgående kontakt (87) Annars är något skräckligt fel. (Finns det andra ledningar som sitter på det reläet på kontakt 30?)

-- K

Har nu varit ute och mätt. Har 12V eller ca. 12.8V på ingående kontakten(30) och 0V på utgående kontakten(87) med reläet borta. Finns som sagt ingen annan kabel på stifft 30. Så det är väl ok.
Ohm mätte hela vägen från reläet upp till slingan någon gång tidigt i höstas och det verkade vara ok då.

Blir fan inte klok på mät tången. Mäter jag direkt på minuskabeln till batteriet så får jag ca. -10A.
Mäter jag med multimetern i serie med minuskabeln och minus polen får jag ca. 4.0A.
Provade att mäta på en högtalarkabel som endast är kopplad i högtalren och den visade också ca. -10A.
Kan man bara mäta en kabel åt gången eller?


//Mackan

Mycket bisarrt det där med de 2.4A som kommer och går ifrån säkring 46 medan läckströmmen är konstant.
Jag hade en läcka i min 530 tills jag kom på att den var utrustad med mobiltelefon. (som jag inte använder och som bara ligger och skräpar i mittarmstödet) När jag ryckte kabeln till den, så gick det ju att starta även efter mer än två dagar på parkeringen! smile

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang