Parkeringsböter, hjälp!

Patchi
23 februari 2010 · 237 Inlägg

Hej!
jag undrar om ni vet om det går att vinna en överklagan om parkeringsböter? fick en bot idag när jag höll på o lastade av, hade vart och handlat, så jag körde bilen fram till porten på baksidan av huset (bilvägssidan) och bar upp allt till mig, allt detta tog max 2min. När jag väl kommer ner så ser jag att jag fått en p-bot, så jag tar boten och går fram och frågar varför jag fick en bot, parkeringsvakten såg att bilen hade varningsblinkers samt att han såg att jag höll på att lasta ur bilen, eftersom att han var där. För att påpeka så att ni vet så ligger parkeringen en bra bit från min port, och jag hade handlat rätt så mycket, skulle bli otroligt tungt att bära alla kassarna samtidigt. Parkeringsvakten vägrade att svara på någon av mina frågor och vart nervös o drog därifrån. Sedan så såg jag att tiden som stod på boten inte stämde, det stod att han hade väntat i 9min vid min bil, vilket inte stämde, så jag ringde upp till bolaget och kom fram, då ställde jag samma frågor till i kundtjänsten, men hon sa att det finns bildbevis osv så jag bad dem att maila mig bilden, men hon sa att det är sekretess. Tiden som stod på boten var att han stod vid min bil från 10.57-11.06, jag pratade med kvinnan 11.04, hon vägrade att svara och sa att parkeringsvakten inte har gjort något fel och att jag måste betala boten inom 8dagar, annars så går det till inkasso.

Min fråga är då, hur fan kan man slippa undan detta? det är fan 800kr i böter för att jag lastade av bilen och bar upp allt, detta tog max 2min. Jag var bara uppe och lämnade över allt till brorsan och åkte ner igen. Kvinnan i kundtjänsten sa att jag måste betala parkering även om jag ska lasta ur i 10sek, men det är ju fan löjligt, parkeringsvakten så ju att jag hade flera ICA påsar och hade varningsblinkers på, vägen brevid min bil var helt fri och störde ingen. Kan man vinna en överklagan eller är det i stort sätt omöjligt så som alla säger?

PS: Europark suger!!

Ford Fiesta ST "Stålmusen" (2005)
Ena Colaberoende
23 februari 2010 · 1 219 Inlägg

Tror inte du är den enda som har problem med just Europark.
Hade varit kul om du kunde ha en logg på när ditt samtal ringdes från din mobiloperatör och trycka upp denna under näsan på europark.

Stå på dig. Jag tror garanterat att du kan vinna.
Tror det finns en hel tråd på Zatzy om just Europark.

Mvh. Ena

Spöket
23 februari 2010 · 5 Inlägg

Lider med dig, men jag tror det är srvåt.
Fotot borde du få om du frågar snällt, annars så kan du försöka hitta ngt fel på utfärdandet (ok tiden, men fakta fel) typ ort, adress,bil nr, datum, skyltning, ett långskott kan vara att snacka med komunen om avtalet med parkeringsbolaget gäller. Ja du fattar. Bara betala in och överklaga om du hittar nått.
Lycka till!

Everyday I´m forced to add another name to the list of people who PISS ME OF! (Calvin)
Patchi
23 februari 2010 · 237 Inlägg

Ena skrev:
Tror inte du är den enda som har problem med just Europark.
Hade varit kul om du kunde ha en logg på när ditt samtal ringdes från din mobiloperatör och trycka upp denna under näsan på europark.

Stå på dig. Jag tror garanterat att du kan vinna.
Tror det finns en hel tråd på Zatzy om just Europark.

Mvh. Ena

jag har kvar loggen på mobilen när jag ringde, sa det till kvinnan i kundtjänsten, då svarade hon med att dem följer "fröken ur" osv, svarade att det gör min mobil med. Frågade även vad klockan var när vi pratade, då svarade hon att hon kan tyvärr inte se tiden på datorn just nu. Konstigt nog kan hon se område, "bilden" som skickades via nätet osv till henne, men inte tiden, nej nej wink haha
dem är ett gäng bedragare dem på Europark. Lurar folk på pengar och uppger fakta som inte stämmer.. men tack för tipset, ska läsa vidare på zatzy wink tack!

Ford Fiesta ST "Stålmusen" (2005)
Patchi
23 februari 2010 · 237 Inlägg

Spöket skrev:
Lider med dig, men jag tror det är srvåt.
Fotot borde du få om du frågar snällt, annars så kan du försöka hitta ngt fel på utfärdandet (ok tiden, men fakta fel) typ ort, adress,bil nr, datum, skyltning, ett långskott kan vara att snacka med komunen om avtalet med parkeringsbolaget gäller. Ja du fattar. Bara betala in och överklaga om du hittar nått.
Lycka till!

Jag frågade om fotot, glömde att påpeka att jag va otroligt lugn när jag pratade både med vakten och kvinnan i kundtjänsten, men tyvärr så sa hon då att det är sekretess på bilderna, så dem skickar inte ut bilderna till folk. Konstigt nog så är det hela okej att ta "bild" på min bil/reggskylt utan min tillåtelse, samt att jag inte får se den. Kollade upp all info som stod på boten, allt står rätt förutom tiden och varför jag fick böter. Kom på att det inte finns någon skylt som säger att man inte får stanna bilen och parkera vid trattoarkanten, alltså borde man få stanna bilen och lasta av, ta hissen upp med alla matkassar och sedan komma ner och parkera bilen i garaget, jag anser att detta låter rimligt, eller?

Ford Fiesta ST "Stålmusen" (2005)
Hamilton
23 februari 2010 · 8 873 Inlägg

Betala alltid "felparkeringsavgift" även om du tänkt bestrida dem.
Du har rätt att bestrida en parkeringsbot efter att du betalat den samtidigt som du slipper oroa dig för förseningsavgifter och betalningsanmärkningar.

Fotograf på tierpidag.se
discokapten Kapten på disco!
23 februari 2010 · 1 729 Inlägg

Patchi skrev:

Spöket skrev:
Lider med dig, men jag tror det är srvåt.
Fotot borde du få om du frågar snällt, annars så kan du försöka hitta ngt fel på utfärdandet (ok tiden, men fakta fel) typ ort, adress,bil nr, datum, skyltning, ett långskott kan vara att snacka med komunen om avtalet med parkeringsbolaget gäller. Ja du fattar. Bara betala in och överklaga om du hittar nått.
Lycka till!

Jag frågade om fotot, glömde att påpeka att jag va otroligt lugn när jag pratade både med vakten och kvinnan i kundtjänsten, men tyvärr så sa hon då att det är sekretess på bilderna, så dem skickar inte ut bilderna till folk. Konstigt nog så är det hela okej att ta "bild" på min bil/reggskylt utan min tillåtelse, samt att jag inte får se den. Kollade upp all info som stod på boten, allt står rätt förutom tiden och varför jag fick böter. Kom på att det inte finns någon skylt som säger att man inte får stanna bilen och parkera vid trattoarkanten, alltså borde man få stanna bilen och lasta av, ta hissen upp med alla matkassar och sedan komma ner och parkera bilen i garaget, jag anser att detta låter rimligt, eller?

Beror på om det är stoppförbud, datumzon, parkeringsförbud eller parkingsplats, står på din bot varför du får betala kontrollavgift.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
dawwe ...has left the building...
23 februari 2010 · 4 474 Inlägg

Surt...Själv fick jag 700 i böter när jag "råkade" ställa mig på handikappsplatsen vid McD sent en kväll för typ 5 år sedan...Givetvis skogstokig över att ha köpt en Big & Co för typ 750kr*haha*. Nåja när jag kollade närmre på boten så insåg jag att jag kommer slippa undan:)



https://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/865782_737k6i.jpg

Bild på "BMW:n" här: http://autopower.se/galleri/whymustthey … PoloM5.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Opelmadness German cars, quality and beyond
23 februari 2010 · 8 197 Inlägg

dawwe skrev:
Surt...Själv fick jag 700 i böter när jag "råkade" ställa mig på handikappsplatsen vid McD sent en kväll för typ 5 år sedan...Givetvis skogstokig över att ha köpt en Big & Co för typ 750kr*haha*. Nåja när jag kollade närmre på boten så insåg jag att jag kommer slippa undan:)



http://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/865782_737k6i.jpg

Bild på "BMW:n" här: http://autopower.se/galleri/whymustthey … PoloM5.jpg

HAHAHAHA!!! lol

Kanske emblemtrim är vägen ut? wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Nebelwerfer
23 februari 2010 · 54 Inlägg

dawwe skrev:
Surt...Själv fick jag 700 i böter när jag "råkade" ställa mig på handikappsplatsen vid McD sent en kväll för typ 5 år sedan...Givetvis skogstokig över att ha köpt en Big & Co för typ 750kr*haha*. Nåja när jag kollade närmre på boten så insåg jag att jag kommer slippa undan:)



http://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/865782_737k6i.jpg

Bild på "BMW:n" här: http://autopower.se/galleri/whymustthey … PoloM5.jpg

Hahahahahaha big_smile

VLN denkz
24 februari 2010 · 323 Inlägg

Har själv haft mina duster med parkeringsvakter i sthlm. Kör lätt lastbil och lastar dagligen på sveavägen. Jag kör möbler till våran butik på sveavägen. Ofta tunga saker. Vi har en lastzon precis utanför butiken men folk brukar gilla att parkera där.

Brottom som man har så ställer man sig framför lastzonen där det är parkering/stoppförbud.

Självklart går dem ju på mig först men har lärt mig att bara på ett trevligt sätt förklara att bilarna på lastzonen är parkerade och att dem bör lappa dem först och att jag kör fram när dem åker.
Detta har funkat dem senaste gångerna iaf wink .

Fick en bot på samma lastzon i sommras tror jag det var. Då hade dem skrivit den tunga lastbilen framför märke och modell och nästan regnumret på våran lastbil men dem hade skrivit fel på någon siffra. Tror vi slapp betala den smile .

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
volvo855t5r
24 februari 2010 · 217 Inlägg

"parkeringsvakten såg att bilen hade varningsblinkers "...da vet parkerings vakten at du med overlegg har parkert feil!!En 110% bevist fel parkering, så du tok sjansjen, ble tatt = betal

så lenge du setter på varningsblink så er det å tiltrekke seg unødig oppmerksomhet iht felparkering =dumt

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
Patchi
24 februari 2010 · 237 Inlägg

Hamilton skrev:
Betala alltid "felparkeringsavgift" även om du tänkt bestrida dem.
Du har rätt att bestrida en parkeringsbot efter att du betalat den samtidigt som du slipper oroa dig för förseningsavgifter och betalningsanmärkningar.

jora, självklart så betalade jag böterna idag, men skickade även in en "överklagan" till dem, får vänta och se vad dem ger mig för löjligt svar.

Ford Fiesta ST "Stålmusen" (2005)
Patchi
24 februari 2010 · 237 Inlägg

discokapten skrev:

Patchi skrev:

Spöket skrev:
Lider med dig, men jag tror det är srvåt.
Fotot borde du få om du frågar snällt, annars så kan du försöka hitta ngt fel på utfärdandet (ok tiden, men fakta fel) typ ort, adress,bil nr, datum, skyltning, ett långskott kan vara att snacka med komunen om avtalet med parkeringsbolaget gäller. Ja du fattar. Bara betala in och överklaga om du hittar nått.
Lycka till!

Jag frågade om fotot, glömde att påpeka att jag va otroligt lugn när jag pratade både med vakten och kvinnan i kundtjänsten, men tyvärr så sa hon då att det är sekretess på bilderna, så dem skickar inte ut bilderna till folk. Konstigt nog så är det hela okej att ta "bild" på min bil/reggskylt utan min tillåtelse, samt att jag inte får se den. Kollade upp all info som stod på boten, allt står rätt förutom tiden och varför jag fick böter. Kom på att det inte finns någon skylt som säger att man inte får stanna bilen och parkera vid trattoarkanten, alltså borde man få stanna bilen och lasta av, ta hissen upp med alla matkassar och sedan komma ner och parkera bilen i garaget, jag anser att detta låter rimligt, eller?

Beror på om det är stoppförbud, datumzon, parkeringsförbud eller parkingsplats, står på din bot varför du får betala kontrollavgift.

det finns ingen skylt där det står att det är stoppförbud, parkeringsförbud, samt att det inte är en parkeringsplats som jag stod på, det var precis utanför min port, bilen stod lite uppe på trattoarkanten, svaret jag fick var att det finns en parkering, där ska man parkera, lägga i mynt och sedan promenera 100m med alla Ica påsarna som man har, det är ju löjligt anser jag, självklart ska man väl så lasta av så länge man inte blockerar någon väg, infart eller port?
men men, boten är betald och överklagan är skickad nu wink

Ford Fiesta ST "Stålmusen" (2005)
Patchi
24 februari 2010 · 237 Inlägg

volvo855t5r skrev:
"parkeringsvakten såg att bilen hade varningsblinkers "...da vet parkerings vakten at du med overlegg har parkert feil!!En 110% bevist fel parkering, så du tok sjansjen, ble tatt = betal

så lenge du setter på varningsblink så er det å tiltrekke seg unødig oppmerksomhet iht felparkering =dumt

vet inte riktigt ifall det stämmer det du säger, varningsblinker satte jag på som ett tecken att "jag har ställt bilen här, kommer strax tillbaka" inte sätter jag på varningsblinkers varje gång jag parkerar.
självklar så är ju varningsblinkers till för att varna andra bilister, och där bilen stod så är det inte skymd sikt eller något sådant. Träffade några grannar i hissen nyligen, berättade vad som hade hänt och dem vart lika förvånade som jag vart över böterna. Man ser dagligen folk här som har handlat och ställer bilarna vid porten för att lasta av, utan att få böter.
Men nu så är böterna betalda och överklagan skickad.

Ford Fiesta ST "Stålmusen" (2005)
Wangen Larmtekniker
24 februari 2010 · 307 Inlägg

Lycka till!

/ Wången
Rock-Star
24 februari 2010 · 2 982 Inlägg

du har fått en bot, dock är den inte helt rättfärdig då den innehåller div. fel som ex. tider då han stått vid bilen.
du har en bra chans att överklaga detta.
om han stod vid bilen 11.06 och du har ringt till europark 11.04 så är något allvarligt fel!

master_lars
24 februari 2010 · 1 180 Inlägg

Ett annat tips kan vara www.pbot.nu

Som Residence skriver. Bara att överklaga, du kommer säkerligen få rätt!

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 900i "Gratisbilen eller Florentinern" (1988)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Nehe
24 februari 2010 · 687 Inlägg

Lugn, lugn nu... Han har varken fått böter eller en obot/bot utan han har erhålligt en felparkeringsavgift !

Förfarandet med överklagan bör skilja sig markant från att överklaga en felparkeringsavgift mot en obot..

TS: Lycka till.

smile

Senast redigerat av Nehe (24 februari 2010)

Patchi
25 februari 2010 · 237 Inlägg

Residence skrev:
du har fått en bot, dock är den inte helt rättfärdig då den innehåller div. fel som ex. tider då han stått vid bilen.
du har en bra chans att överklaga detta.
om han stod vid bilen 11.06 och du har ringt till europark 11.04 så är något allvarligt fel!

aa tänkte på det när jag skickade in överklagan, hoppas att det går igenom, är det inga fler som haft problem med Europark?

Ford Fiesta ST "Stålmusen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang