Parkeringsböter, hjälp!

Patchi
25 februari 2010 · 237 Inlägg

master_lars skrev:
Ett annat tips kan vara www.pbot.nu

Som Residence skriver. Bara att överklaga, du kommer säkerligen få rätt!

tack! ska läsa igenom den sidan smile

Ford Fiesta ST "Stålmusen" (2005)
maco
25 februari 2010 · 1 207 Inlägg

Diggar att du är så lugn över det hela iaf.

Edit: mor och far åkte på en liknande avlastnings relaterad bot och de överklagade och det gick vägen. Så det går nog vägen för dig med skall du se.

Senast redigerat av maco (25 februari 2010)

Da_Bear Lökare
26 februari 2010 · 128 Inlägg

Du skrev att du stog på trottoarkanten om jag läste rätt?
Det är ett stort aja-baja! Vet man med sig att man ska parkera "fel" även för bara 10 sekunder så stå absolut inte på trottoaren!

Sheba Certifierad besserwisser
26 februari 2010 · 308 Inlägg

Min bror åkte på en parkeringsbot på en parkering när han hade ställt sig på en plats som inte var skyltad. Han visste ju givetvis att det var en del av själva parkeringen som i övrigt var en betalparkering, men förstod att om de skulle lappa honom hade han ändå rätten på sin sida eftersom platsen faktiskt inte var skyltad. Och mycket riktigt, han fick en bot på sin bil till slut efter några månaders gratis nyttjande av den oskyltade parkeringsplatsen. Han tog en bild på hur bilen stod och bestred boten och fick rätt. Sedan dess så har han fortsatt stå där utan problem.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Patchi
27 februari 2010 · 237 Inlägg

Da_Bear skrev:
Du skrev att du stog på trottoarkanten om jag läste rätt?
Det är ett stort aja-baja! Vet man med sig att man ska parkera "fel" även för bara 10 sekunder så stå absolut inte på trottoaren!

okej, om det va du da? skulle du parkera på en parkering så ligger långt därifrån och sedan bära hem allt? även om det är på trattoarkanten så borde man väl få lasta av? jag ställde bilen där för att inte blockera vägen för dem andra bilarna eftersom att det är en enkelriktad väg med en tratoarkant.

Ford Fiesta ST "Stålmusen" (2005)
attackhamster
27 februari 2010 · 475 Inlägg

ta en bild på din bot.. och lägg telefon brevid så tiden synes när du ringde dom... så ser dom att det är LITE svårt... och hota med ett utdrag ifrån din tele leverantör

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
Da_Bear Lökare
27 februari 2010 · 128 Inlägg

Patchi skrev:

Da_Bear skrev:
Du skrev att du stog på trottoarkanten om jag läste rätt?
Det är ett stort aja-baja! Vet man med sig att man ska parkera "fel" även för bara 10 sekunder så stå absolut inte på trottoaren!

okej, om det va du da? skulle du parkera på en parkering så ligger långt därifrån och sedan bära hem allt? även om det är på trattoarkanten så borde man väl få lasta av? jag ställde bilen där för att inte blockera vägen för dem andra bilarna eftersom att det är en enkelriktad väg med en tratoarkant.

Jag lastar ofta av på olämpliga platser i mitt jobb. Och trottoarkanten ställer jag mig aldrig på.

Thomas65
23 mars 2010 · 2 Inlägg

Fick idag böter på 2600:-(!) med texten "Förbjudet att parkera, Zon".
Tänker överklaga av olika anledningar, men summan är HÖG tycker jag oavsett...

Sökt på nätet efter lagstadgade belopp eller liknande men inte hittat något, någon som vet?

MRapollo
23 mars 2010 · 400 Inlägg

Thomas65 skrev:
Fick idag böter på 2600:-(!) med texten "Förbjudet att parkera, Zon".
Tänker överklaga av olika anledningar, men summan är HÖG tycker jag oavsett...

Sökt på nätet efter lagstadgade belopp eller liknande men inte hittat något, någon som vet?

2600? måste ju har skrivit fel hade ju överklagat direkt

det är väl 300, 500, 700, 1000?

Kesler
23 mars 2010 · 3 650 Inlägg

A vad ska man säga, dom där jävla lapplisorna, blir fan galen på dem, förra sommarn drog jag på mig böter för fleeera tusen kr..många av botlapparna var ju helt fel, men vad ska man göra, spelaringen roll vart diringer eller vem du snackar med. precis som du säger, betalar du inte så går det till inkasso bla bla..En bot skrynklade jag ihop å slängde i fejset på europark bögen, då han kom och skrev boten när jag satt i bilen. vad hände, jo, fick ändå betala den...

skyttman
23 mars 2010 · 97 Inlägg

Hur har det gått med bötern?

plankan
23 mars 2010 ·

attackhamster skrev:
ta en bild på din bot.. och lägg telefon brevid så tiden synes när du ringde dom... så ser dom att det är LITE svårt... och hota med ett utdrag ifrån din tele leverantör

Om inte annat -
så lägg dagen tidning sidan om så den synns på bilden wink

Thomas65
24 mars 2010 · 2 Inlägg

det är väl 300, 500, 700, 1000?

De summorna du räknade upp, var hittar man dom?
Läste någonstans att det är lagstadgat, men hittar inte lagen...

Kan bolagen, i det här fallet securitas, sätta egna summor!?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 mars 2010 · 3 404 Inlägg

Läste i bilägare eller va det var att man behöver inte betala om man säger till inkasso och allt va de fjöset heter att man ligger i tvist med skojjarna. Det sista jag skulle göra om jag fick en felaktig bot är att betala iaf

Stå på dig och låt dig inte köras över av banditer som europark, ett under att dom får fortsätta bedriva verksamhet efter allt man läst

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
ceekay
9 april 2010 · 1 Inlägg

Europark suger...

Jag fick en p-bot utan min vetskap. Lapplisorna behöver tydligen inte ens sätta lappen på bilen längre så jag fick en påminnelseavgift rätt som det var. Jag har försökt kontakta Europarks kundtjänst men den verkar inte finnas. Tre veckor utan svar.

Nu gör vi allt för att sprida så mycket skit vi bara kan om det skumma företaget!


http://www.facebook.com/home.php?#!/gro … 4775775098

Senast redigerat av ceekay (9 april 2010)

J0ck3e
9 april 2010 · 247 Inlägg

Thomas65 skrev:
det är väl 300, 500, 700, 1000?

De summorna du räknade upp, var hittar man dom?
Läste någonstans att det är lagstadgat, men hittar inte lagen...

Kan bolagen, i det här fallet securitas, sätta egna summor!?

På privat mark kan man väl i princip ta ut mer än om det är på T.ex kommunens mark?

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.
DaAddez Volvofreak
9 april 2010 · 356 Inlägg

ceekay skrev:
Europark suger...

Jag fick en p-bot utan min vetskap. Lapplisorna behöver tydligen inte ens sätta lappen på bilen längre så jag fick en påminnelseavgift rätt som det var. Jag har försökt kontakta Europarks kundtjänst men den verkar inte finnas. Tre veckor utan svar.

Nu gör vi allt för att sprida så mycket skit vi bara kan om det skumma företaget!


http://www.facebook.com/home.php?#!/gro … 4775775098

Det kan ju faktiskt vara så att nån liten snorunge tagit lappen från rutan, därför man får en påminnelse som inte är pålagt nå extra avgift på!

// Andreas
S40N T5-04
FloorLess Fotograf
11 april 2010 · 10 Inlägg

citat från en som jobbar med det där...

en Bot kan BARA polisen utfärda.
har ni parkerat fel och det är ett vaktbolag (mfl) som satt en lapp i rutan så ÄR det en kontrollavgift.
och dessa är i rättslig mening en vanlig räkning.
inget annat.
så ska denna bestridas så gör det direkt och betala INTE* räkningen..
när påminnelsen kommer från inkasso så skall även denna bestridas direkt.
alltså samma dag och inte 2 veckor senare när man orkar.
ett telefonsamtal eller 2 skadar inte.. men det skall bestridas Skriftligt... inget annat.

* betalar man kontrollavgiften så räknas detta som att man godkänner att man gjort fel.
och detta tolkas även så i tingsrätten.
så betalar man, erkänner man sitt fel, kan detta tolkas.

och sist men inte minst.
företaget som satt lappen i rutan SKA ha med kontakt information mm på lappen.
där man kan kontakta och bestrida.
annars är det bara att leta upp info på nätet.
allabolag . se
eller skatteförvaltningen osv....
spela även in alla samtal med kundtjänst.
och spara alla mail och brev.
ta foto på bilen från flera vinklar.
bevismaterial är alltid till fördel vid överklagan.

och JA det hamnar hos tingsrätten om inte företaget själv släpper det,
för att dom ser att det uppenbart är fel.

// FloorLess

Ps. vet ni att ni står fel, betala avgiften!
chansar man och ställer sig dumt,
så skall man även vara beredd på att betala för sig.
Ds.

Patchi
26 maj 2010 · 237 Inlägg

kan i alla fall meddela att jag överklagade, har fått rätt och pengarna tillbaks i kontot nu smile

Ford Fiesta ST "Stålmusen" (2005)
FordRSC Los geht's, Schumacher
26 maj 2010 · 1 510 Inlägg

Patchi skrev:
kan i alla fall meddela att jag överklagade, har fått rätt och pengarna tillbaks i kontot nu smile

Härligt big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang