Blev fotad av fartkamera i norge, vad händer nu?

fss
19 mars 2010 · 33 Inlägg

Hej!
Var i norge över dagen en snabbis för att lämna lite saker, på kvällen skulle jag köra hem och ville hinna till färjan så jag inte var tvungen att vänta 2 timmar till.
Vädret var dåligt, dimmigt och regnigt, jag har aldrig kört bil eller varken varit i norge förut och jag irriterade mig på deras efterblivna hastighetsändringar hela tiden, var en sträcka på några km som det varierade från 70 80 90 100 om och om igen.
Tydligen körde jag 100 på en 80 sträcka och plötsligt såg jag en blixt, fartkamera.... roligt.
Var inte min bil, utan min mammas.
Vad händer nu? Hört att deras böter i norge är äckligt dyra och jag har ingen ekonomi till att betala flera tusen för ett misstag.

MVH

Audi 80 Avant 2.0E -94 - 2008-2009 - Saknad
Volvo 945 GL SE 2.3 -92 - 2009-2009 - Problembilen
Audi A4 Avant 1.8 -96 - 2009-
DusanMandick Random Hero
19 mars 2010 · 4 047 Inlägg

bara att stå sitt kast, du har gjort fel, bara att accepetera. tror inte de skulle funka så bra o ringa o säga " ja trodde de va 100 väg". Dom har nog hört den ett par gånger wink

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
volvo855t5r
19 mars 2010 · 217 Inlägg
Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
Kalle_Ponken
19 mars 2010 · 1 752 Inlägg

http://www.bilinform.no/index.php?optio … Itemid=164

Bara hoppas att du høll 20Km/h før mycket o inte høgre æn så, då blir det lite extra dyrt tongue

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
gamlingen
19 mars 2010 · 5 198 Inlägg

volvo855t5r skrev:
her er bøte listen :

http://www.sikkertrafikk.no/Boter.htm

Dyrt och prickar dessutom

fss
19 mars 2010 · 33 Inlägg

Kan väl inte få en prick på mitt svenska körkort för något som hänt i norge, dom är ju inte ens med i EU, låter riktigt larvigt...
Mätaren stod på 100km/h och det är 95km/h i "riktig" hastighet vad jag vet om min bil, så 15km/h i timmen för snabbt minst...
Hörde att man kunde välja att sitta i fängelse i en vecka istället för böter, stämmer det? Skulle behöva lite semester...

Audi 80 Avant 2.0E -94 - 2008-2009 - Saknad
Volvo 945 GL SE 2.3 -92 - 2009-2009 - Problembilen
Audi A4 Avant 1.8 -96 - 2009-
Tom Darth Vader
19 mars 2010 · 1 644 Inlägg

Har du tur händer ingenting. Blev tagen av kamera i Norge, dock polarens morsas bil. Ingen hörde någonsin något om detta. Inte alltid de orkar engagera sig när det gäller Svenska bilar.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
andreasevo7
19 mars 2010 · 353 Inlägg

dom skickar över ärendet till svensk polis! i norge är ägaren av bilen som får böterna så din mamma kommer bli tvingade att betala dom om hon inte uppge att du som kört! är inte lika lätt att förklara bort sig som i sverige här i norge! bara betala och ser glad ut!

Tom Darth Vader
19 mars 2010 · 1 644 Inlägg

andreasevo7 skrev:
dom skickar över ärendet till svensk polis! i norge är ägaren av bilen som får böterna så din mamma kommer bli tvingade att betala dom om hon inte uppge att du som kört! är inte lika lätt att förklara bort sig som i sverige här i norge! bara betala och ser glad ut!

Inte alltid verkar det som, då jag blev fotad. De såg inte vem som körde, och ägaren till bilen hörde aldrig något om det.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
andreasevo7
19 mars 2010 · 353 Inlägg

Tom skrev:

andreasevo7 skrev:
dom skickar över ärendet till svensk polis! i norge är ägaren av bilen som får böterna så din mamma kommer bli tvingade att betala dom om hon inte uppge att du som kört! är inte lika lätt att förklara bort sig som i sverige här i norge! bara betala och ser glad ut!

Inte alltid verkar det som, då jag blev fotad. De såg inte vem som körde, och ägaren till bilen hörde aldrig något om det.

allt handla om hur bra bild dom fått! då hade du tur att bilden blev dålig! dom har även börjat och mäta snithastigheten här nu mellan två kameror där den första fota utan blixt, och bara se till att ta regnummer och tid! sen ta kameran som står senare själva kortet! och sen räknar dom ut snitthastigheten mellan dessa kamerot! kan även vara något sådan som han råkat ut för!

VA
19 mars 2010 · 86 Inlägg

fss skrev:
Hej!
Var i norge över dagen en snabbis för att lämna lite saker, på kvällen skulle jag köra hem och ville hinna till färjan så jag inte var tvungen att vänta 2 timmar till.
Vädret var dåligt, dimmigt och regnigt, jag har aldrig kört bil eller varken varit i norge förut och jag irriterade mig på deras efterblivna hastighetsändringar hela tiden, var en sträcka på några km som det varierade från 70 80 90 100 om och om igen.
Tydligen körde jag 100 på en 80 sträcka och plötsligt såg jag en blixt, fartkamera.... roligt.
Var inte min bil, utan min mammas.
Vad händer nu? Hört att deras böter i norge är äckligt dyra och jag har ingen ekonomi till att betala flera tusen för ett misstag.

MVH

AFA kommer att hälsa på dej wink

mulleina
19 mars 2010 · 715 Inlägg

fss skrev:
Kan väl inte få en prick på mitt svenska körkort för något som hänt i norge, dom är ju inte ens med i EU, låter riktigt larvigt...
Mätaren stod på 100km/h och det är 95km/h i "riktig" hastighet vad jag vet om min bil, så 15km/h i timmen för snabbt minst...
Hörde att man kunde välja att sitta i fängelse i en vecka istället för böter, stämmer det? Skulle behöva lite semester...

Om de norske reglerna gäller svenska medborgare så är det lite spännande då för 95 är gränsen har du legat i 96 så kunde lika bra ligga i 100

andreasevo7
19 mars 2010 · 353 Inlägg

mulleina skrev:

fss skrev:
Kan väl inte få en prick på mitt svenska körkort för något som hänt i norge, dom är ju inte ens med i EU, låter riktigt larvigt...
Mätaren stod på 100km/h och det är 95km/h i "riktig" hastighet vad jag vet om min bil, så 15km/h i timmen för snabbt minst...
Hörde att man kunde välja att sitta i fängelse i en vecka istället för böter, stämmer det? Skulle behöva lite semester...

Om de norske reglerna gäller svenska medborgare så är det lite spännande då för 95 är gränsen har du legat i 96 så kunde lika bra ligga i 100

tro fan att norska regler gäller svenska medborgare i norge! samma sak här att svenska regler gäller för norrmän!

Nisse_R Maskinförare
19 mars 2010 · 287 Inlägg

Körde förbi en tull uten att betala. Tog närmare ett år innan jag fick ett brev på posten me en räkning på 600 kr.. Hade varit lite billigare att betala dom 10 norska kronorna som man missade göra.. hade jag kört förfort förbi en kamera så är det bara å skramla ihop pengarna innan dom börjar ta ut höga påminnelseavgifter.. I dagens läge kan man ju inte klaga på Norges alla hastigheter då Sverige är lika dan om inte värre..

westlife
20 mars 2010 · 246 Inlägg

Jag blev tagen av civilpolis i Norge som snittade mig på 114,75 över 3km 80-väg. Orkade inte tjafsa , bråttom hem osv. Tog 4 månader sen damp ett brev ner från Statens innkrevingcentral med ett inbetalningskort på 7800NOK. Det som är bra med Norge dock är att du kan dela upp betalningen så jag delade upp på 10 månader 780NOK = ca 1000 svenska i månaden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang