Volvo 850 t5, "lambdalampan" lyser..

JessiicaM
6 juni 2010 · 32 Inlägg

Började med att lampan började lysa och bilen drog 1,4L vid lugn körning, så vi tog in den i verkstan och kollade felkod, vilket var ungefär "fet/mager bränsleblandning vid tomgång".
Försökte därefter ta bort felkoden men utan resultat..
Så jag tog med den till skolans verkstad där dom konstaterade att styrboxen hade hängt sig, och behövde bytas..
Läraren sa att dom va 100% säkra på felet, och därför letade vi tag på en annan styrbox
(original även denna), detta funkade ungefär tre veckor och nu har lampan börjat lysa igen! sad
Däremot så drar bilen 0.9-1L vid lugn körning nu, så det problemet är "fixat"

Någon som vet vad detta kan bero på?

o_lindh
6 juni 2010 · 347 Inlägg

Läs ut felkod igen, det behöver inte vara samma felkod bara för att lampan börjar lysa igen.

JessiicaM
12 juni 2010 · 32 Inlägg

Har kollat upp det igen, felkoden är samma..

"kod 232; långtids bränsleblandning för fet eller mager vid tomgång"

o_lindh
12 juni 2010 · 347 Inlägg

Det kan bero på en mängd saker. Jag gissar på antingen luftläckage någonstans eller fel på luftmassemätaren.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juni 2010 · 13 790 Inlägg

börja med att kolla samtliga vakumslangar rent spontant gissar jag på vakumslangen på insuget på den högra sidan mot servopumpen smile

den är nästan alltid av och ger denna felkod som oftast kan vara borta en längre tid och rätt vad det är så tänds lambda lampan igen

kolla även vakum "trädet" vid gasrullen att alla slangar är hela där

felkoden är ett standard fel på 850 men ganska enkelt att fixa bara man hittar slangen som är trasig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
JessiicaM
16 juni 2010 · 32 Inlägg

Growe: pojkvännen hjälpte mig att kolla lite på slangarna, dom såg rätt torra ut sa han..
har kollat läckage vid slangarna innan utan resultat men ska byta alla för säkerhetsskull smile
kan tillägga att ibland släcks lampan och tänds efter en tids körning, lite skumt

Janneutanb
16 juni 2010 · 7 272 Inlägg

Spruta runt med lite startgas så märker du direkt ifall den drar tjuvluft.

JessiicaM
16 juni 2010 · 32 Inlägg

har kollat de redan och det gör den inte.. ;/

MR_EVIL gasa tills de rasar!
17 juni 2010 · 225 Inlägg

hade samma problem på min...
lamda sonden va det där..
testa och byt den främmre sonden så ska de nog bli bättre

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
ReXorZ
17 juni 2010 · 35 Inlägg

Man ska nog inte behöva byta, man kan ta ur sonden och prova att göra rent, den kan vara ´´igensatt´´ med sot, och samtidigt bryta strömmen och låta den stå ett tag för att få bort felkoder, sen koppla på igen och kolla om lampan slutat att lysa och om den går bättre, gör den inte det så får du nog byta.

Crille88
17 juni 2010 · 1 353 Inlägg

men kom igen ge er nu för fan, "Lamdasonslampan"? det är en motorelektronikslampa som indekerar ett fel i motorns styrsystem.
kan ha med lamdan o göra men kan även vara 20 andra grejor så ut o troligtvis läckage nånstans..

Senast redigerat av Crille88 (17 juni 2010)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
ReXorZ
17 juni 2010 · 35 Inlägg

Ja men kan ju ändå vara värt att göra rent, det kostar ju inget att göra det själv? Sen om det fortfarande inte funkar så kan man ju kolla upp andra orsaker till problemet..

Crille88
17 juni 2010 · 1 353 Inlägg

eller så kolla man upp rätt saker direkt wink absolut inget fel med att kolla lambdan, men de e så många andra faktorer som spelar in.

hade de varit min bil hade ja på studs, dvs NU gått ut o blinkat felkoder (tar 5min) sen skrivit upp alla, raderat dom och sen testat blinka igen, kollat resultat, sedan kört med bilen o kollat dom igen,
samtidigt så hade man gått igenom alla slangar osv, bara för att de ser bra ut så kan de vara hål stora som tumnaglar, små hål blir jävligt stora med några hekto laddluft i...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
ReXorZ
17 juni 2010 · 35 Inlägg

Jo det är ju sant tongue. Kan ju vara vad som helst ^^

ReXorZ
17 juni 2010 · 35 Inlägg

ReXorZ skrev:
Jo det är ju sant tongue. Kan ju vara vad som helst ^^

Föräldrarna hade samma fel på deras bil för nått år sen, bilen gick ryckigt och ojämt. Lambda lampan började lysa, då vare en spridare som läckte har jag för mig tongue.

Crille88
17 juni 2010 · 1 353 Inlägg

lite de ja försöker komma fram till. Det är inge lamdalampa, det är en motorfelsindikeringslampa, att de blivit just den symbolen kan inte ja svara på, check engine står de på min saab, på morsans v40 e de en liten motorliknande symbol, alla tyder fortfarande på samma sak. ATT något är fel...
fel tar man reda på genom felsökning, inte gissningar eller forum utan som på TS bil man blinkar fram dom.
absolut lättaste sättet, nu har dom fått fram en om bränsleblandning fel på tomgång, alltså kan det röra sig om allt från hål i nån slang, dåliga tänddelar, till hål i avgassystemet INNAN sonden...med andra ord finns felet nångånstans mellan luftfiltret och downpipen wink

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
ReXorZ
18 juni 2010 · 35 Inlägg

Men tänddelar hör väl ändå inte till ´´mellan luftfilter och downpipen´´? tongue

Crille88
18 juni 2010 · 1 353 Inlägg

tycker du inte? om du börjar från luftfiltret var kommer du hamna sen? du kommer till motorn efter du passerat genom snorkel, turbo, rör, intercooler och slutligen spjället, där imellan har du stift, spridare tändelar you name it wink
eftersom att det hela felet handlade om luft o bränsle blandningen så tar man hänsyn till vart luften påbörjar sin resa nämligen i luftfiltret för att sedan avslutas på väg ut i downpipen.
SÅ DE SÅ wink heheheh fyfan dags o sova nu känner ja smile

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
ReXorZ
18 juni 2010 · 35 Inlägg

är väl ingen ide att säga emot du verkar kunna din sak haha big_smile, jag har inte så stor koll är bara 16 år menmen big_smile

Crille88
18 juni 2010 · 1 353 Inlägg

absolut bara o säga emot, detta är ändå ett forum, man ska dela med sig av sina tankar o åsikter annars lägger man inte ut en tråd här, då går man ut till bilen o löser sina problem själv.
de ja menade med mellan luftfilter och downpipe är att du har i princip ALLT därimellan, så kan va nästan vadsomhelst,
hoppas på ts ska få ordning på sin bil iaf smile

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang